بازدید 2636

زیان سالیانه صنعت آب چقدر است؟

مدیر برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در شرکت آبفا تقریبا ۸۰ هزار میلیارد تومان سالانه درآمد کسر می‌شود که از این میزان، ۳۲۰۰ میلیارد تومان خالص درآمد و ۶۲۰۰ میلیارد تومان هزینه است و درمجموع ۲۱ هزار میلیارد تومان زیان سالیانه داریم.
کد خبر: ۸۶۲۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۷ 19 December 2018

مدیر برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در شرکت آبفا تقریبا ۸۰ هزار میلیارد تومان سالانه درآمد کسر می‌شود که از این میزان، ۳۲۰۰ میلیارد تومان خالص درآمد و ۶۲۰۰ میلیارد تومان هزینه است و درمجموع ۲۱ هزار میلیارد تومان زیان سالیانه داریم.

به گزارش ایسنا، مسعود خشایی در دومین کنفرانس دو سالانه صنعت آب که امروز برگزار شد، با بیان این‌که مشترکان شهری به‌طور متوسط تنها ۴۳ درصد قیمت تمام شده را پرداخت می‌کنند، اظهار کرد: ۵۷ درصد مابقی زیان شرکت آب و فاضلاب است.

وی افزود: با توجه به این‌که این مبلغ از بخش استهلاک تامین می‌شود، در حوزه فرسودگی تجهیزات دچار چالش هستیم.

مدیر برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که در بخش روستایی نیز تنها ۲۳ درصد قیمت تمام شده از مشترکان اخذ و مابقی یارانه‌ای که در این راستا پرداخت می‌شود، اظهار کرد: با توجه به این‌که طبق قانون قیمت فروش آب در روستاها ۵۰ درصد نزدیک‌ترین شهر است، قیمت تمام شده‌ای که در این بخش از مشترکان دریافت می‌شود، طبیعتا کمتر پیش‌بینی شده است.

خشایی با تاکید بر این مساله که براساس قانون باید در یک بازه زمانی به قیمت تمام شده برسیم، ادامه داد: با توجه به این‌که قیمت‌گذاری در اختیار شرکت آب و فاضلاب نیست، تاکنون نتوانسته‌ایم این مساله را اجرایی کنیم.

وی با اشاره به تعداد مشترکان پرمصرف در کشور، گفت: ۵۷ درصد مشترکان در حد الگو مصرف دارند، اما ۴۲ درصد از مشترکان، مشترکان بدمصرف هستند که در حال حاضر مکانیزم‌هایی را در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم میزان مصرف این مشترکان را مدیریت کنیم.

مدیر برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که یکی از این مکانیزم‌ها موضوع قیمت هست، اظهار کرد: اکنون تعرفه‌ها به‌صورت پلکانی ابلاغ می‌شود که ممکن است در شهرهای مختلف، تعداد پرمصرف‌ها بیش‌تر و در برخی شهرها کمتر باشد که با تنظیم قیمت می‌توان به عدد مطلوب رسید.

به گفته خشایی موضوع سیاست‌گذاری قیمت آب نیازمند مکانیزم‌های خاصی است و اینگونه نیست که شرکت آبفا به‌راحتی بتواند در این مساله دخل و تصرف داشته باشد.

وی تصریح کرد: برای این‌که بتوان آب را در اختیار مشترکان قرار داد، باید هزینه‌های لازم برای انجام این کار انجام شود که اگر قرار باشد از مشترکان پولی دریافت نکنیم، قطعا میزان مصرف آب نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

مدیر برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درباره میزان مصرف آب در کشور، ادامه داد: براساس آمار میانگین هزینه آب در ایران نسبت به کشورهای دیگر پایین است، به گونه‌ای که هزینه آب در سبد خانوار ۰.۴ درصد یعنی حتی زیر یک درصد جای دارد.

خشایی در پاسخ به این سوال که آیا در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، برنامه‌ای برای افزایش تعرفه آب در نظر گرفته شده است، گفت: تا این لحظه در لایحه بودجه سال آینده، موضوعی در این حوزه مطرح نشده است و برنامه‌ای را برای افزایش تعرفه آب در نظر نگرفته‌ایم، اما موضوع افزایش تعرفه برای مشترکان پرمصرف در دستور کار قرار دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر