بازدید 18559
تایید پیش بینی «تابناک»؛

چرا نماینده سینمای ایران حتی جزو نه نامزد نهایی اسکار 2019 نیز قرار نگرفت؟

واقعیت آن است که دست سینمای ایران برای معرفی فیلمی که بتواند با دیگر نمایندگان دیگر کشورها رقابت کند و داستانی داشته باشد که برای داوران با ملیت‌های مختلف قابل درک و به تعبیر دیگر جهان‌شمول باشد بسته بود و اگرچه گزینه‌های دیگری نیز برای معرفی وجود داشتند اما هیچ کدام از این گزینه‌ها نیز شانس جدی دریافت اسکار و حتی قرار گرفتن در لیست کوتاه پنج نامزد نهایی اسکار را نداشتند.
کد خبر: ۸۶۱۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۵ 18 December 2018

چرا نماینده سینمای ایران حتی جزو نه نامزد نهایی اسکار 2019 نیز قرار نگرفت؟با اعلام فهرست نه نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، حذف نماینده ایران مطابق با پیش‌بینی‌ها رخ داد و در عین حال، «رُما» فیلم تازه آلفونسو کوارون در این لیست حضور یافت تا کوارون به دومین جایزه اسکار خود نزدیک شود و پس از به دست آوردن جایزه بهترین کارگردانی برای «جاذبه»، این بار در رشته‌ای دیگر صاحب جایزه اسکار شود.

به گزارش «تابناک»؛ در فاصله چند ماه تا مراسم اهدای جوایز اسکار 2019، «آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار / Academy of Motion Picture Arts and Sciences» فهرست اولیه نامزدهای نه بخش از نود و یکمین دوره این جوایز سینمایی را اعلام کرد تا تصویر واضح‌ترین نسبت به برندگان احتمالی این جوایز شکل بگیرد؛ تصویری که البته با توجه به عدم اعلام نامزدهای برخی بخش‌های کلیدی تا حدودی دشوار است. در بخش حساس برای اهالی سینمای ایران یعنی اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان، نماینده ایران مطابق با پیش‌بینی «تابناک» به جمع نامزدها راه نیافت.

چرا نماینده سینمای ایران حتی جزو نه نامزد نهایی اسکار 2019 نیز قرار نگرفت؟

در این بخش «پرندگان عبوری» (کریستینا گایگو و سیرو گرا) از کلمبیا، «گناهکار»(گوستاو مولز) دانمارک، «هرگز رو برنگردان» (فلورنس فون دونراسمارک) از آلمان، «دزدان فروشگاه» (هیروکازو کورئیدا) از ژاپن، «آیکا» (سرگئی دوورتسوی) از قزاقستان، «کفرناحوم» (نادی لبکی) از لبنان، «جنگ سرد» (پاول پاولیکوفسکی) از لهستان، «رُما» (آلفونسو کوآرون)از مکزیک و «سوختن» (لی چانگ دونگ) از کره جنوبی در فهرست حضور دارند که در مرحله بعد این فهرست نه فیلم، به فهرست نهایی متشکل از پنج فیلم کاهش می‌یابد و دور از انتظار نیست که خروجی نهایی این فیلم «رُما / ROMA» تازه ترین ساخته آلفونسو کوآرون کارگردان مکزیکی و خالق فیلم تحسین شده «جاذبه» باشد.

بر اساس ارزیابی‌های «تابناک» که در زمان معرفی این فیلم به اسکار اعلام شد، شانس فیلم جلیلوند برای دستیابی به این موفقیت بسیار اندک و نزدیک به صفر است. حتی شانس قرار گرفتنِ این فیلم در میان نه کاندیدای نهایی جایزه اسکار نیز اندک تلقی شد و اکنون مشخص شد این پیش بینی مقرون به صحت بود، کما اینکه پیش بینی انتخاب احتمالی «رما» جدی تر شده است. این مسئله نیز نه بر اساس اطلاعات خاص، بلکه متکی بر شرایط سینمای ایران، قواعد حاکم بر جوایز اسکار و نماینده‌ای بود که از ایران به اسکار معرفی شده است.

چرا نماینده سینمای ایران حتی جزو نه نامزد نهایی اسکار 2019 نیز قرار نگرفت؟

واقعیت آن است که دست سینمای ایران برای معرفی فیلمی که بتواند با دیگر نمایندگان دیگر کشورها رقابت کند و داستانی داشته باشد که برای داوران با ملیت‌های مختلف قابل درک و به تعبیر دیگر جهان‌شمول باشد بسته بود و اگرچه گزینه‌های دیگری نیز برای معرفی وجود داشتند اما هیچ کدام از این گزینه‌ها نیز شانس جدی دریافت اسکار و حتی قرار گرفتن در لیست کوتاه پنج نامزد نهایی اسکار را نداشتند.

در عین حال، حتی اگر فیلمی با چنین ویژگی‌هایی معرفی می‌شد، به واسطه اهدای دو جایزه اسکار به سینمای ایران در فاصله چند سال، بسیار بعید است در چند سال آینده جایزه اسکار سهم سینماگران ایرانی باشد. واقعیت آن است که حتی دومین جایزه اسکار اصغر فرهادی نیز معادله را در اهدای جوایز اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان برهم زد و سینمای هیچ کشوری در دو دهه اخیر در این فاصله کوتاه موفق به کسب دو جایزه اسکار نشده بود. طبیعتاً اهدای سومین جایزه اسکار در یک فاصله زمانی کوتاه بسیار دور از انتظار خواهد بود.

از این منظر، تنها یک شگفتی در سال‌های آینده که شاید خودِ اصغر فرهادی بتواند رقم بزند و یا یک کارگردان جوان خالقِ آن باشد، می‌تواند سومین جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را از آن سینمای ایران نماید.

فهرست اولیه نامزدهای بخش‌های اعلام شده توسط آکادمی اسکار بدین شرح است:

 

نامزدهای بهترین مستند بلند:

«شهر جادو»، «اشتراک»، «جنایت+مکافات»، «پول مخفی»، «صدای دور سگ‌ها»، «فری‌سولو»، «هالی کانتی امروز صبح، امشب»، «مراقب فاصله بودن»، «از پدران و پسران»، «آربی‌جی»، «طفره‌روها»، «سکوت دیگران»، «سه غریبه همسان» و «همسایه من نخواهی شد؟»

 

نامزدهای بهترین مستند کوتاه:

«گوسفند سیاه»، «پایان بازی»، «قایق نجات»، «دستورات»، «نوارهای مستهجن پدر مرحومم»، «یک شب در باغ»، «عصر. پایان حکم»، «۶۳ بایکوت»، «زنان گولاگ» و «صهیون»

 

نامزدهای بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان:

«پرندگان مهاجر» از کلمبیا، «گناهکار» از دانمارک، «هرگز رو برنگردان» از آلمان، «دزدان فروشگاه» از ژاپن، «آیکا» از قزاقستان، «کفرناحوم» از لبنان، «رُما» از مکزیک، «جنگ سرد» از لهستان و «سوختن» از کره جنوبی

 

نامزدهای بهترین چهره‌پردازی و آرایش مو​:

«پلنگ سیاه»، «بوهمین راپسودی»، «مرز»، «مری ملکه اسکاتلندی‌ها»، «استن و اُلی»، «سوسپیریا» و «معاون»

 

نامزدهای بهترین موسیقی متن:

«نابودی»، «انتقام جویان: جنگ ابدیت»، «تصنیف باستر اسکراگز»، «پلنگ سیاه»، «بلک‌ک‌کلنزمن»، «آسایی های خرپول»، «مرگ استالین»، «جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد»، «نخستین انسان»، «اگر خیابان بیل زبان داشت»، «جزیره سگها»، «بازگشت مری پاپینز»، «یک مکان ساکت»، «شماره یک آماده»، «معاون»

 

نامزدهای بهترین ترانه:

ترانه «وقتی یک کابوی مهمیزهایش را با بالها معامله می کند» از فیلم «تصنیف باستر اسکراگز»، ترانه «گنج» از فیلم «پسر زیبا»، ترانه «همه ستاره‌ها» از فیلم «پلنگ سیاه»، ترانه «مکاشفه» از فیلم «پسر پاک شد»، ترانه «دختر در سینما» از فیلم «دامپلین»، ترانه «ما حرکت نخواهیم کرد» از فیلم «نفرتی که تو می کاری»، ترانه «The Place Where Lost Things Go» از فیلم «بازگشت مری پاپینز»، ترانه «Trip A Little Light Fantastic» از فیلم «بازگشت مری پاپینز»، ترانه «Keep Reachin» از فیلم «کویینسی»، ترانه «مبارزه خواهم کرد» از فیلم «آربی‌جی»، ترانه «A Place Called Slaughter Race» از فیلم «رالف اینترنت را خراب می کند»، ترانه «OYAHYTT» از فیلم «ببخشید مزاحم شدم»، ترانه «سطحی» از فیلم «ستاره ای متولد می شود»، ترانه «سوسپیریوم» از فیلم «سوسپیریا»، ترانه «ناشناس بزرگ» از فیلم «بیوه‌ها»

 

نامزدهای بهترین انیمیشن کوتاه:

«عصر دریانوردی»، «رفتار حیوان»، «بائو»، «بیلبی»، «پرنده کارما»، «آخر بعداز ظهر»، «گمشده و پیداشده»، «گامی کوچک»، «بابابزرگ والروس» و «پایان هفته ها»

 

نامزدهای بهترین فیلم کوتاه:

«کارولین»، «Chuchotage»، «بازداشت»، «Fauve»، «ایکار»، «مارگریت»، «روز کارگر»، «مادر»، «پوست» و «Wale»

 

نامزدهای بهترین جلوه های تصویری:

«مرد مورچه‌ای و زنبورک»، «انتقام جویان: جنگ ابدیت»، «پلنگ سیاه»، «کریستوفر رابین»، «نخستین انسان»، «دنیای ژوراسیک: سقوط پادشاهی»، «بازگشت مری پاپینز»، «شماره یک آماده»، «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» و «به مارون خوش آمدید»

 

نامزدهای نهایی نود و یکمین دوره اسکار روز سه شنبه 22 ژانویه 2019 مصادف با دوم بهمن 1397 مصادف اعلام می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار