بازدید 24001
بررسی تحلیلی تابناک درباره پدیده تازه روی سکوهای تراکتور، استقلال و سپاهان علیه پرسپولیس

پرچم ژاپن در ورزشگاه های ایران و یک سوء تفاهم قدیمی/ چه کسی بردوباخت باشگاهی را به منافع ملی گره زد؟

حس انتقام توأم با آرزوی شکست رقیب، تنها منحصر به فوتبال باشگاهی ایران نیست و در کل دنیا، قهرمانی تیم رقیب در «فرهنگ فوتبال» بدترین اتفاق ممکن است و شاید برای خیلی ها تحمل آن از غم شکست تیم خودی نیز دشوارتر باشد. به کار بردن پسوند ملی مثل «پرسپولیسِ ایران» یا «استقلالِ ایران» در رقابت های آسیایی هم نمونه کاملی از اشتباه مصطلحی است که نماینده تفکر دولتی در فوتبال و خرج کردن تیم ها از جیب مردم است.
کد خبر: ۸۶۱۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷ 18 December 2018

جنجال تازه فوتبال ایران طی ماه های اخیر از روی سکوها آمده است؛ جایی که برخلاف تفکر دیکته شده از سوی رسانه های رسمی و نگاهی که در فرهنگ هواداری فوتبال ایران ترویج می شود، تماشاگران چند تیم باشگاهی داخلی علیه رقیب سرسخت شان یعنی پرسپولیس موضع گرفته اند و این تضاد حتی به حمل پرچم کشور رقیب در برخی ورزشگاه های داخلی حتی استادیوم آزادی منجر شده است.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ چنین حرکتی در فضای عمومی فوتبال ایران که همواره به حمایت از تیم هموطن در میادین آسیایی تاکید داشته و دارد، یک شوک محسوب می شود اما واقعیت این است که آرزوی شکست برای باشگاه رقیب داخلی مقابل حریفان خارجی و حتی خوشحالی از باخت و ناکامی اش در آستانه موفقیتی بزرگ، موضوعی بسیار عادی و قابل فهم است و توقع حمایت ملی از یک تیم باشگاهی در فوتبال روز دنیا که باشگاه ها هویتی مستقل از مرزوبوم پیدا کرده اند، بسیار مضحک و غیرحرفه ای است.

فلاش بکی به تابستان 75 و دو بازی که باعث سوء تفاهم شد

شهریور سال 1375 و مسابقات جام باشگاه های آسیا در فرمت قدیمی بود که دو تیم بزرگ فوتبال ایران مقابل حریفانی از قزاقستان و ازبکستان شکست های سنگینی در بازی رفت پذیرا شدند. پرسپولیس با انبوهی از ستاره های نامی همچون عابدزاده، دایی، پیروانی، محرمی، باقری، شاهرودی، میناوند و ... در آلماتی سه بر صفر مغلوب آلیمای قزاقستان شد و استقلال نیز با یکی از بهترین تیمهایش در ازبکستان مقابل نوفباخور 4 بر یک باخت.

این دو نتیجه شوکی سنگین برای فوتبال باشگاهی ایران بود و باعث شد روحیه جنگندگی سرخابی جریحه دار شود. طی دو هفته تا مسابقه برگشت و با تبلیغات وسیع عمومی رسانه ها ( روزنامه ها و رادیو و تلویزیون) که مثل امروز اینهمه گسترده و پردامنه هم نبود، جوی بی سابقه بین هواداران دو تیم شکل گرفت که دردی مشترک داشتند. در آن شرایط دو باشگاه قرار و مدار گذاشتند که برای عبور از آن شرایط بغرنج از یکدیگر حمایت کنند و در واقع برای نجات منافع خود از رقیب سنتی کمک بگیرند. حاصلش هم البته دو پیروزی تاریخی در مسابقه برگشت و عبور از آن بحران بود.


همان اتفاق هرچند مقطعی باعث القای یک تفکر غلط در ذهن مدیران و تصمیم گیران فوتبال ایران شد که هواداران باشگاهی با علقه های رنگی می توانند در میادین بین المللی و برای عبور از حریفان خارجی روی نیرو و توان رقیبشان هم حساب کنند در حالی که همین تماشاگران برای نشان دادن برتری خود تعداد افتخارات و جام های تیم محبوب خود را به رخ طرفداران تیم مقابل می کشند و عجیب است که تلاش کنند با افزایش جام های دشمن خود، پاسخی برای کری های خود جور کنند و برتری خود را کاهش یا از دست بدهند.

Related image

بردوباخت های باشگاهی ربطی به فوتبال ملی ندارد

حس انتقام توام با آرزوی شکست رقیب، تنها منحصر به فوتبال باشگاهی ایران نیست و در کل دنیا، قهرمانی تیم رقیب در«فرهنگ فوتبال» بدترین اتفاق ممکن است و شاید برای خیلی از تماشاگران فوتبال تحمل آن از غم شکست و حذف تیم خودی نیز بیشتر باشد. به کار بردن پسوند ملی مثل پرسپولیسِ ایران یا استقلالِ ایران در رقابت های آسیایی هم نمونه کاملی از اشتباه مصطلحی است که سالهاست تلاش می شود به خورد مخاطب داده شود اما این نگاه تحمیلی هیچ گاه هضم و پذیرفته نخواهد شد.

در بالاترین سطح فوتبال اروپا هواداران باشگاهی حتی برای شکست تیم همشهری -چه رسد به هموطن- مقابل رقبای خارجی جشن و پایکوبی راه می‌اندازند و هر کاری که از دستشان بربیاید برای ناکامی رقیب همجوارشان انجام می دهند. آرزوی شکست تیم رقیب به هیچ عنوان در فوتبال مذموم نیست و نباید آن را به پشت کردن به منافع ملی گره زد.

پیروزی‌های یک باشگاه تنها در مالکیت همان تیم و هوادارانش است و بسط آن به افتخارات فوتبال ملی اشتباه ناشیانه‌ای است که تنها از آماتورها سر می زند و خریدار چندانی هم ندارد. پیرو این دیدگاه، شکست‌های باشگاهی هم ربطی به مصالح ملی و شکست یک کشور مقابل سایر کشورها نیست. در هیچ کشور اروپایی نمی بینید که باخت یک تیم باشگاهی متشکل از انبوه بازیکنان با ملیت‌های مختلف و اهداف گوناگون براساس بودجه مصرف شده را به نام توفیق و ناکامی فدراسیون فوتبال آن کشور و یا پیشرفت و عقب‌ماندگی تیم‌‌ِملی‌اش بنویسند.

پرچم ژاپن و یک سوء تفاهم روی سکوی ورزشگاه های ایران

به این ترتیب طبیعی است که ببینیم هواداران تیم هایی مثل تراکتورسازی، استقلال و یا سپاهان که هر سه درکورس قهرمانی لیگ داخلی، پرسپولیس را رقیبی سرسخت و جدی می دانند، برای تضعیف روحیه حریف پرچمی را به روی سکوها حمل کنند که تداعی‌کننده شکست برای حریف باشد و یقینا هیچ ربطی به پشت کردن به پرچم مقدس کشور خودشان ندارد کما اینکه اگر تیم ملی کشورمان در جام ملت های آسیا با تیم ملی ژاپن روبه رو شود، یقینا نظیر چنین کاری را از یک ایرانی نخواهید دید که با شکست تیم کشورش با پرچم حریف به خیابان ها بیاید و جشن بگیرد؛ حال طرفدار هر رنگ پیراهن و تیم باشگاهی باشد.

 

Image result for ‫پرچم ژاپن در استادیوم‬‎

آیین نامه ای اف سی؛ درج پرچم ملی روی پیراهن باشگاهی ممنوع

نکته جالبی که می تواند مؤید اصل جداسازی باشگاه‌ها از هویت ملی باشد، دستورالعمل صریح کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر حذف نشان ملی یا پرچم کشورها از روی پیراهن تیم های باشگاهی است که در لیگ حرفه‌ای قهرمانان آسیا سال هاست، لازم الاجرا شده است. حذف تعلقات نژادی، دینی و ملیتی از صحنه رقابت باشگاهی نشان می دهد که فوتبال روز دنیا دیگر نخواهد پذیرفت که یک باشگاه خود را معرف و نماینده یک کشور بداند چرا که درصورت قبول این موضوع، باید منتظر عواقب عجیبی در رقابت‌هایی نظیر لیگ قهرمانان باشیم که اصول حرفه‌ای گری را زیر سؤال می برد.

اصرار برای ملی کردن تیم های باشگاهی برای چیست؟

24ساعت مانده به مصاف حساس تیم پرسپولیس مقابل السد قطر در لیگ قهرمانان آسیا، مازیار ناظمی معاون اطلاع رسانی وزارت ورزش و جوانان در پیامی روی صفحه اجتماعی اش خبر از تماس کاپیتان استقلال با اردوی پرسپولیسی ها در قطر داد! او مدعی شد رحمتی برای بازیکنان قرمزپوش آرزوی موفقیت کرده است! یعنی کاپیتان آبی ها به حریف همیشگی روحیه داده تا به یکقدمی فتح جامی برسند که نداشتنش سال هاست دستاویز کری هواداران استقلال علیه پرسپولیسی هاست. همین خبر عجیب و غریب در عرض چندساعت سوژه شبکه های اجتماعی و موجب خشم هواداران استقلال شد و کار به جایی رسید که رحمتی خبر را قویا تکذیب کرد و یا بهتر بگوییم ناچار شد بگوید آن خبر کذب است.

در همین ماجرا عمق علاقه دولتی ها به چنین وصلت هایی را که بوی ملی می دهد، می بینید اما این اقدام باید قبل از جام جهانی صورت می گرفت تا شماره یک کنار گذاشته شده تیم ملی توسط کی روش، برای تیم ملی کشورش آرزوی موفقیت کند و ژست منافع ملی بگیرد. نکاه دولتی اینجا هم آفت است و اگر تیم های استقلال و پرسپولیس و سپاهان و ... مثل تراکتورسازی خصوصی شوند، دیگر شاهد چنین پدیده های عجیب و غریبی نخواهیم بود. این اصرار بدلیل بهره برداری مشترک اغلب تیمهای باشگاهی ایران از منابع مشترک مالی یعنی بیت المال است که سالهاست معنی اش را در قاموس فوتبال حرفه ای از دست داده ... .

خواهشا جذابیت فوتبال را نکشید؟

فوتبال در تمام دنیا، صنعت جذاب سرگرمی است که سوخت و مواد اولیه آن همین حواشی و کری ها و هیجان رقابت هاست. در همه کشورها تلاش می شود شعله این رقابت های مهیج و پرسود تا جایی که مخرب نباشد، قوی تر شده و باعث سرگرمی بیشتر اقشار جامعه شود.

رسانه ها و مردم، شام های مضحک و مشترک شب های پیش از دربی را فراموش نکرده اند که قرار بود از حساسیت تقابل سرخابی پایتخت بکاهد و سالها مثل یک نمایش طنز، پیش روی هواداران فوتبال اجرا شد. این ضیافت ها خیانتی به جذابیت فوتبال بود که حالا با گذشت یک دهه دیگر کسی نیست که به تکرارش باور داشته باشد. تفکری که تصور تبانی بر سر تساوی های سریالی را به مردم القا کرد و باعث شد هواداران نتایج بازی دربی را از پیش تعیین شده بدانند و ده ها دربی طی دهه 80 حتی به مرز پر شدن ظرفیت ورزشگاه هم نرسد.

نویسنده: مجید کوهستانی

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۴۲
فقط ابي !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
من پیشنهادمیدم موقع بازیهای استقلال به تلافی پرچم قطر به استادیوم اورده شودچون نماینده این کشوراستقلال راحذف کرد
آذربایگان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
بازیهای بین المللی بعنوان نماینده ایران هستند.... هر تیمی که باشند.. بازی دوستانه که نیست.... من پرسپولیسی هستم و طرفدار هر تیمی از ایران در بازیهای بین المللی. بردشون باعث افتخار است.. حتی استقلال ...
چون حسود تشریف دارند و نمی توانند ببینند یک تیم برای چند سال دارد اقایایی می کند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
آقایی با کمک داوران و دولت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
داوری
!!!!!
بهانه دیگری نداشتین؟
نه عزیزم گمراه نکن مردمو این حرکت تراکتوری ها مختص این نبود شعارهای دیگه ای نظیر اسم جعلی خلیج فارس هم شنیدیم
اگه تواسپانیا بارسایی ها پرچم کاتالان رو بیارن بیچارشون میکنن بحث یه چیز دیگه هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
چون شما فحاشی می کردین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
اگر فحاشی کردند شما هم فحاشی کنید نه اینکه اسم یک دشمن را ببرید
فکر کردن بد نیستا
باختیم و لیکن بعد از آن روز بزرگ/ به خون سرخ آغشته شد لباسشان
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
تکبیر
ظاهراً نویسنده این مطلب، خود نیز یکی از طرفداران تیمهای رقیب پرسپولیس می باشد که اینچنین به دفاع از جو مخربی که علیه پرسپولیس راه افتاده است مپردازد و از آوردن پرچم یک کشور بیگانه در ورزشگاه های ایرانی استقبال میکند. پس با این ترتیب در آینده طرفداران تیم پرسپولیس مجاز هستند پرچم امارات را (به دلیل شکست تیم استقلال با 6 گل از العین امارات) و نیز پرچم عربستان را (به دلیل شکست تراکتور از تیم الاهلی عربستان) به ورزشگاه بیاورند!
اگر پرسپولیس قهرمان آسیا میشد افتخارش برای ما بیشتر نبود تا اینکه الآ بیائیم و حرکت اشتباه آوردن پرچم ژاپن به ورزشگاه ها را توجیه کنیم!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
یعنی بخاطر اوردن پرچم ژاپن پرسپولیس در فینال اسیا شکست خورد عجب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
یعنی بخاطر اوردن پرچم ژاپن پرسپولیس در فینال اسیا شکست خورد عجب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
آفرین کاملا درسته
ورزشگاه را فیلتر کنید!!من استقلالی خیلی وقته استادیوم هم نمیرم،ولی دوست دارم پرسپولیس از هرتیمی چهارتا بخوره،اگه لازم باشه بخاطر حمایت از هرتیم خارجی باپرچم اون کشور میام استادیوم بخاطر شکست لنگ سوراخ
پرچم ژاپن عشق است . به هر حال ژاپن به بشریت خدمت کرده هرچی تکنولوژی داریم از ژاپن. خخخخخخخخ. تا زمانی که پول ملت سیاه بخت صرف این تیم ها کنند مطمئنا ما تراختوری ها پرچم ژاپن جزئی از زندگی خود می کنیم. پرسپولیس ایران!!!!!!!!! ایران فقط تیم ملی . پول نفت من بدید که از بی پولی فکر خودکشی ذهنم درگیر کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
دوست عزیز میشه بفرمایید تراختور شما از کجا پول میاره؟ این همه بازیکن درجه اول رو گرفتین، بعد تو تبریز به فولاد (البته با امپراتور پرسپولیس) شکست می خورین. حالا اگه طرفدارهای استقلال برای پرسپولیس کری بخونن یه چیزی!!! تراکتور و سپاهان و ... که دیگه عددی نیستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
پروفسور تراکتور دیگه خصوصی شد.
متاسفم برای تابناک که اجازه درج چنین مطلبی را داده است. نویسنده حدس می زنم طرفدار تراکتور هستن.
مسئول این کار وزیر ورزشه که علایق شخصی خود را در مدیریت لحاظ می کند
متاسفانه روند اخیر نشان از حمایت های بی دلیل و غیر عادی سیستم از پرسپولیس دارد به قیمت بریدن سر بقیه تیم ها!!!
پرچم زاپن نماد اعتراض به صدا سیما و ارکان دولت به حمایت الزامی از پرسپولیسه
دیگه این سطح از رانت مشمئز کننده شده
خوب . من به عنوان یک پرسپولیسی میگم اشکال نداره. ما که تو فینال باختیم. تیمهای دیگر که سالهاست حتی جزو 4 تا تیم هم نشدند و برخیشون هم سالهاست آنقدر میبازه که حتی از دور مقدماتی بالا نمیاد چی! ما هم بریم پرچم تمام کشورهای عربی رو بیاریم نشون بدیم که نمیشه! هر چند که بعضی از این به اصطلاح هموطنان پرچم کشورهایی دیگر را هم میاورند و این کشورها اصلا تو آسیا نیستند و توهین های قومیتی هم میکنند.
طرفدارای تراکتور هنوز نمی دونند آذربایجان یعنی چی... معنی این کلمه رو میدونستند خودشون را تغییر می دانند.... چون آدمهای بی غیرتی نباید باشند....وطن پرستند نه غریبه پرست... اجنبی پرست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
آزربایجان نه آذربایجان
این نگاه و تحلیل، اساسا غلط است
خواهشا" کله غلطی است لطفا اصلاح کیند
به نظر ميرسه نگارنده اين مطلب، چون خودشان طرفدار تيم هاي رقيب هستند و احيانا همين طرز تفكر پرچم ساير كشورها رو بالا بردن، دارن، زمين و زمان را به هم بافته اند، كه اين كار را درست جلوه بدن! من فكر ميكنم بعضي مطالب اينقدر شفاف هست، كه پرداختن به نفي ان، فقط توهين به شعور مخاطب باشه!
تابی جون الکی ماست مالی نکن اینا وقتی پرچم جمهوری آذربایجانو نماد مجعول خلیج ع ر ب ی رو آوردن باهاشون برخورد نشد الان هم از سر حسادت پرچم ژاپنو میارن ولی پرسپولیس خیلی بزرگتر از این حرفاست
عقده قهرمانی آسیا حالا حالا بدل خیلی ها مونده و خواهد موند .بدو تا برسی......
خیلی جالبه که سایت تابناک در یک مطلب خبری اینطور واضح و علنی ، یکی از بزرگترین افتضاحات چندسال اخیر فوتبال رو ماس مالی میکنه. بنده طرفدار هیچکدوم از تیمهای وطنی نیستم ولی از آقای نویسنده این مطلب میپرسم: میشه یک نمونه مثال بزنید که در بازی های داخلی یک کشور، پرچم یک وشر ثالث به اهتزاز دراومده باشه ؟ این کار خیلی بیشتر از کری خونی های عادی بود و چون اولین بار از طرف ترکها رخ داد ، بوهای دیگه ای ازش به مشام رسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
برو دوغتو بنوش معلومه اصلا نمیدونی فوتبال یعنی چی
بوی گند حمایتهای دولتی و سیاسی از تیم حکومتی بد جور هوای فوتبال را الوده کرده و تمام پنجره های باز شده وزارت ورزش بعد از بسته شدن پنجره نقل و انتقالات بد جوری داره نمایان میشه بریدن سر تیمهای دیگر به هرقیمتی به خاطر پرسپولیس۰ باعث این شده که طرفداران باقی تیمها از این بی عدالتیها به ستوه بیایند و این اتفاقها در ورزشگاهها رخ بدهد
" زمان نه جندان دور شعار اعتراضی در باشگاهها " علییییه دایییییی" بود. هر رنگی و هر شهری.
خوب حالا هم یه پرچم نماد شده.
اینهمه اسمان و ریسمان بافتن برای توجیح یک عمل مذموم برای چیست ؟ بار دیگر کار این هوادار عمل بازیکن بحرینی را تداعی کرد پرچم عربستان سعودی را گرفت و دور زمین چرخید . اگر ما انرا زشت دانسته و محکوم کردیم این عمل هموطن چندین برابر زشتتر است .
یکی از عوامل مهمی که مانع ورود زنان به ورزشگاهها شد همین جو بسیار زشت و ناهنجار در ورزشگاه آزادی است یعنی طرفداران استقلال و پرسپلیس چهارتا شعار سالم برای حمایت از تیم خود یا علیه تیم حریف ندارند و با شعارهای زشت ناموسی که به بازیکنان و کادر فنی و طرفداران حریف و در بعضی مواقع به تیم خودی می دهند باعث افتادن بهانه دست مسئولین شده که جو ورزشگاهها را برای ورود بانوان سالم نمیداند و باعث تضییع حقوق خانم ها می شوند در حالیکه این جو فقط در تهران و آزادی وجود دارد و بقیه شرستانها جو بسیار سالم تری دارند.
در مورد کری خوانی برای تیم حریف هم یکی از محترمانه ترین روش ها همین پرچم ها یا نماد هاست که در عین اینکه در آن توهین و درگیری لفظی وجود ندارد باعث تضعیف روحیه بازیکنان حریف می شود .
ولی میبینیم که تلویزیون و مطبوعات با کج سلیقگی و صد البته در طرفداری آشکار از یک تیم این عمل را تقبیح و توبیخ می کنند!
برای مثال طرفداران نفت آبادان وقتی پرچم و پیراهنهای تیم برزیل را به ورزشگاهشان می برند دلیلی بر جدایی یا تجزیه طلبی آنها نیست یا وقتی طرفداران تیم پرسپلیس پرچم کرواسی را بخاطر مربیشان به استادیوم می برند به معنی ارجحیت کرواسی و به پرچم ایران نیست و یا طرفداران تیم تراکتور با پرچم ژاپن سعی در تضعیف روحیه تیم پرسپلیس در بازی مستقیم دارند نه دلیل بر خیانت به وطن و پرچم ایران.
اندکی با صبر و حوصله و احترام به عقاید همدیگه می توانیم محیط دور از تنش و اضطراب برای همدیگه بسازیم که نفعش هم در آخر به کل جامعه ای که خودمان در آن زندگی می کنیم میرسد.
بیشتر یه خاطر اینکه کل مملکت و تلوزیون از پرسپولیس حمایت میکنند. پرسپولیس بعد منچستره اوله
کاشیما کاشیما دوست داریم ما دوست داریم ما
به نام سوگیتا...به یاد کاشیما
متایفم واسه تحلیل مزخرفی که نوشتی فقط یه انسان بی شرف منافع ملی و فدا میکنه احتمالا خود شما نیز دارای تعصبات قومی هستی هیچ توجیهی جز بی غیرتی و ناموس فروشی نیست همه دنیا ایران و ایرانی رو ستایش میکنند این افراد هرزه و بی بوته هستند
سلام
تیم های باشگاهی و تیم های ملی ، یک انتخاب برای تمام مردم جهان است
ممکنه یکی ایرانی باشه و طرفدار تیم ملی برزیل
یعنی اگه ایران با برزیل بازی داشته باشه ، طرفدار برزیل هستش
به نظر من این هیچ اشکالی نداره و معنی این وطن فروشی نیست
مگه جنگ شده که طرفدار ایران باشه
فوتبال هستش و طرفدار برزیل هستش
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل