بازدید 3472
فعال بازار سرمایه در گفت و گو با تابناک اقتصادی مطرح کرد

افت قیمت نفت سرمایه گذاران را ریسک گریز کرده/ بازار سرمایه چشم انتظار نقدینگی و شفافیت

کد خبر: ۸۶۱۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳ 17 December 2018

افت قیمت نفت سرمایه گذاران را ریسک گریز کرده/ بازار سرمایه چشم انتظار نقدینگی و شفافیتبازار سرمایه که در شهریور ماه امسال با ورود حجم نقدینگی روزهای درخشانی را رقم زد اکنون حال و روز خوشی ندارد و مانند بیماری می ماند که منتظر تهیه نسخه پزشک در بستر بیماری از درد به خود می پیچد.

فعال بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس تابناک اقتصادی گفت: عدم شفافیت، مسائل مربوط به بودجه سال ۹۸، افت قیمت های جهانی در کنار تحریم و عدم اعلام آماردقیق حجم صادرات در شرکت های صادراتی موجب سردرگمی و بلاتکلیفی در بازار شده است.

مهدی ساسانی در خصوص دلایل رکود فعلی در بازار سرمایه گفت:بررسی وضعیت بازار از ابتدای مهر ماه تاکنون نشان می دهد که دلایل مختلفی موجب رقم خوردن وضعیت کنونی شد، یکی ازاین دلایل عدم چشم انداز روشن نسبت به آینده بود، مسئله دیگر بودجه سال 98 بود که دولت باید تقدیم مجلس کند و قاعدتا ارقام بودجه روی پیش بینی سود شرکت ها تاثیر زیادی خواهد داشت و این موضوع برای سرمایه گذاران حائز اهمیت است، نکته دیگر قیمت نفت بوده که طی یکی دو ماه اخیر افت زیادی داشته و طبیعتا وابستگی بودجه به نفت ، سرمایه گذاران را ریسک گریزتر کرده است.

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: این مسائل در کنار بحث تحریم ها، عدم شفافیت حجم و میزان صادرات شرکت های صادرات محور، باعث شد که بازار سرمایه به شرایط و رکود فعلی دچار شود، رکودی که البته در دیگر بازارها نیز مشهود بوده و به طور مثال افت قیمت دلار به عنوان مولفه تاثیرگذار بر بازار سرمایه و نیز افت فروش داخلی نشان از رکود تورمی دارد.

ساسانی ادامه داد: شاید برخی افراد مدعی شوند که در بازار سرمایه رکود نداریم ولی در پاسخ به این ادعا باید توجه این دسته را به این موضوع جلب کنیم که بازار سرمایه در سال 97 ارزش معاملات بالای 1000 میلیارد تومان را تجربه کرده است در حالی که ارزش معاملات رفته رفته به زیر 300 میلیارد تومان می رسد. البته خیلی از صنایع در قیمت های کنونی اصلاح خود را انجام داده اند و صرفا دلیل قرمز پوشی آنها بلاتکلیفی و عدم شفافیت بوده و خروج بازار از این وضعیت مستلزم شفاف سازی این شرکت ها درخصوص پتانسیل های رشد در سال 98 بوده تا سرمایه گذاران بتوانند روی این گروه ها و سهم ها متمرکز شوند و اگر جریان نقدینگی را به عنوان خون در رگهای بورس در نظر بگیریم تا زمانی که نقدینگی به سمت بازار سرمایه هدایت نشود، نمی توان انتظار بازدهی مناسب و روزهای خوب همچون گذشته را از این بازار داشت.

وی در مورد صنایع سود ده نیز گفت: برخی از صنایع مثل شرکت های صادارت محصولات پتروشیمی ، فولادی و فلزات به یمن بالارفتن قیمت های جهانی برای سال 97 می توانند سودهای خیلی خوبی داشته باشند ولی با توجه به افت قیمت های جهانی که برخی به قیمت نفت وابسته است و فلزات رنگین لذا باید بررسی شود که این شرکت ها برای سال 98 نیز می توانند این سودها را بسازند یا با افت در تحقق سود مواجه خواهند شد؟

ساسانی با بیان این مطلب افزود: به طور مثال، طبیعتا زمانی که بهای نفت در بازارهای جهانی کاهش پیدا می کند، قیمت فرآورده های وابسته به قیمت نفت مثل متانول نیز کاهشی می شود و این ابهام به وجود می آید که شرکت های صادرکننده متانول که در سال 97 سودهای خوبی ساخته اند، برای سال 98 نیز می توانند آن سودها را محقق سازند.

وی افزود: در زمینه شرکت های که تولیدات داخلی و فروش داخلی دارند با توجه به افزایش قیمت ها شاهد کاهش فروش هستیم و این ابهام وجود دارد که فروش این شرکت ها از نظر حجمی کاهش داشته باشد و نتوانند سود خوبی را محقق کنند.

ساسانی در خصوص وضعیت در گروه بانک نیز گفت: بانک مرکزی در اعلام دستور العمل های جدید تعلل زیادی دارد و بانک ها با ابهامات در زمینه موضوعاتی مثل تسعیر ارز، فروش دارایی های مازاد و افزایش سرمایه ها مواجه هستند و تا زمانی که این مشکلات برطرف نشود نمی توان چشم انداز درستی از بازار در سال اینده داشت و کماکان با خروج نقدینگی و رکود در بازار مواجه خواهیم بود.

وی در خصوص نقش ابزارهای نوین در تعمیق بازار نیز گفت: هر چقدر شرایط بازار به سمت حرفه ای شدن پیش برود بهتر بوده ولی موضوعی که باید به آن توجه شود در وهله نخست آموزش و فرهنگ سازی بوده و مسئله دیگر میزان حجم در این ابزارهای جدید بوده و در صورتی که این ابزارها از نظر حجم وتعداد معاملات وسعت و کارایی لازم را نداشته باشند، بیشتر جنبه نمادین پیدا کرده و نمی توانند دردی از بازار دوا کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار