بازدید 7167

جلسه‌ امروز مجمع به‌ریاست آیت‌الله‌جنتی برگزارشد

کد خبر: ۸۶۰۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰ 15 December 2018

ایرنا نوشت: یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره جلسه امروز مجمع تشخیص به ریاست آیت‌الله جنتی می‌گوید: آقای هاشمی شاهرودی بیمارند و حضور ندارند و در نبود ایشان آیت‌الله موحدی کرمانی جلسات را اداره می‌کنند، از آنجایی که امروز ایشان نبودند، آقای رضایی گفتند جلسه را آیت‌الله جنتی اداره کنند.

جلسه‌ امروز مجمع به‌ریاست آیت‌الله‌جنتی برگزارشد

حجت‌الاسلام مجید انصاری درباره تشکیل جلسه امروز مجمع به ریاست آیت‌الله احمد جنتی و سازوکار انتخاب ایشان به‌عنوان جایگزین نایب رئیس به ایرناپلاس می‌‌گوید: در مجمع از ابتدای تشکیل تاکنون در ادوار مختلف، باتوجه به حکم مقام معظم رهبری تنها رئیس و دبیر تعیین می‌شدند و اساساً مجمع نایب رئیس ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که «مگر آیت‌الله موحدی کرمانی نایب رئیس نیستند»، تصریح می‌کند: نایب رئیس در آیین‌نامه داخلی مجمع با حکم رهبری پیش‌بینی نشده است، اما از آنجایی که از ابتدای این دوره، متأسفانه آیت‌الله هاشمی شاهرودی بیمار بودند و در جلسات حضور پیدا نمی‌کردند، آیت‌الله موحدی کرمانی جلسات را اداره می‌کردند. البته در فاصله فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و صدور حکم جدید برای مجمع نیز ایشان جلسات را اداره می‌کردند.

**آیت‌الله هاشمی گاهی اداره جلسات مجمع را به سران قوا می‌سپرد
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌افزاید: از آنجایی که امروز ایشان (آیت‌الله موحدی کرمانی) حضور نداشتند، آقای رضایی گفتند جلسه را آقای جنتی اداره کنند.
انصاری در پاسخ به اینکه «دبیر مجمع بر چه مبنایی درخواست این موضوع را مطرح کردند، می‌گوید: به هر حال درگذشته و زمان ریاست آیت‌الله هاشمی هم پیش می‌آمد ایشان یک ساعت، کمتر یا بیشتر در جلسه نباشند و خودشان اداره جلسه را به فرد دیگری می‌سپردند. بسته به این بود که چه کسی در جلسه حاضر باشد و معمولاً این امر را به سران سه قوه واگذار می‌کردند.
وی با بیان اینکه «امروز هم بر این اساس اداره جلسه به آقای جنتی واگذار شد»، تأکید می‌کند: ما آیین‌نامه مشخصی در این باره نداریم، اما آنچه رخ داد امر متعارفی است.

**در حکم مجمع نایب‌رئیس تعیین نشده است
این عضو مجمع در پاسخ به اینکه «آقای رضایی، این درخواست را به نقل از آیت‌الله موحدی کرمانی یا هاشمی شاهرودی مطرح کردند»، می‌گوید: همان‌طور که توضیح دادم آیت‌الله شاهرودی بیمار هستند و مدت‌هاست در جلسات حضور ندارند. در غیاب ایشان آقای موحدی کرمانی کارها را انجام می‌دهد، البته نه به‌عنوان نایب‌ رئیس؛ چراکه در حکم رهبری نایب‌ رئیس نداشتیم، اما ایشان جلسات را اداره می‌کردند.
انصاری در پاسخ به اینکه «از صحبت شما می‌توان برداشت کرد که دبیر مجمع تقریباً امور ریاست را برعهده گرفته است»، توضیح می‌دهد: از قدیم هم دبیرخانه مسئول امور اداری و اداره کمیسیون‌های مجمع بود، در واقع به شکلی نظارت عالی بر مجمع دارد. در دوره جدید که به دستور آقا، مرکز استراتژیک مجمع منحل شد، وظایف آن به دبیرخانه مجمع واگذار شد. بنابراین اتفاق جدیدی نیفتاده است. در گذشته دستور جلسات با نظر رئیس تهیه و به صحن می‌آمد. در این دوره هم با وجود بیماری آقای شاهرودی، آقای داوودی به‌عنوان رئیس دفترشان کارها را انجام می‌دهند و مواردی که نیاز به امضا یا دستور رئیس داشته باشد را می‌برند تا آیت‌الله شاهرودی انجام دهند.

وی تأکید می‌کند: به این ترتیب کاری خلاف آیین‌نامه صورت نگرفته است، اما زحمت آقای رضایی به‌دلیل عدم حضور رئیس و انحلال مرکز تحقیقات استراتژیک زیاد شده است.

**رئیس و نایب‌ رئیس از منظر آیین‌نامه
آیین‌نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اداره جلسات، در صورت عدم حضور رئیس سکوت کرده است و مقام معظم رهبری نیز در حکم اخیر که مرداد ماه سال 1396 برای تشکیل دوره هفتم آن صادر کردند، نایب رئیسی مشخص نکرده‌اند. با این حال، دبیر و برخی از اعضای کنونی مجمع اعلام کردند اداره جلسات با حضور آیت‌الله موحدی کرمانی به‌دلیل بیماری رئیس است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی