بازدید 13649

ردپای افغانستانی‌ها در گرانی آجیل شب یلدا

کد خبر: ۸۶۰۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳ 15 December 2018

رییس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروش اعلام کرد که امسال قیمت آجیل و خشکبار در بازار شب یلدا نسبت به پارسال حدود ۸۰ درصد افزایش یافته که کمبود تولید و عرضه و دلالی تاجران افغانستانی عوامل اصلی این نوسانات است.

به گزارش ایسنا، امسال بازار انواع آجیل در آستانه شب یلدا وضعیت نامناسبی را تجربه می‌کند و مردم شاهد قیمت‌های عجیب و غریبی از این محصولات خشکباری همچون پسته، گردو و غیره هستند. البته چندی پیش محمود ابطحی - رییس انجمن پسته - کاهش تولید پسته به یک پنجم میزان تولید سال گذشته را از عوامل گرانی این محصول باغی اعلام کرده و گفت‌: مردم امسال را تحمل کنند و کمتر پسته خریداری کنند تا سال آینده تولید و بازار این محصول اصلاح شود.

اما مصطفی احمدی - رییس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروش - نظر دیگری در این باره دارد و می‌گوید که وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند به صورت مقطعی ثبت سفارش و واردات این محصولات را در بازه زمانی مشخص و در تناژ تعیین شده، باز کند تا بازار آجیل تنظیم شود، چرا که مردم حق دارند این محصولات را به قیمت مناسب برای خود تامین کنند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از تیر ماه امسال افزایش قیمت انواع آجیل مانند پسته، اتفاق افتاد چرا که تولید آن به حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تن کاهش یافت و از سوی دیگر نیز براساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، تولید مغز گردو نیز ۸۰ درصد کاهش یافته است، چرا که در اردیبهشت ماه امسال درختان گردو با سرمازدگی کم نظیری مواجه شدند.

رییس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروش در ادامه اضافه کرد: از همان زمان به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم که اگر می‌خواهد بازار آجیل و خشکبار کنترل شود باید در بازه زمانی مشخص و با تناژ تعیین شده و محدود، ثبت سفارش واردات این محصولات را که با کمبود تولید مواجه شده‌اند یا این که خشکباری همچون بادام هندی و بادام درختی که تولید داخلی ندارد و بسیار محدود است را، آزاد کند تا قیمت‌ها متعادل شوند.

وی خاطرنشان کرد: گرانی با گران فروشی فرق دارد و اتفاقا آجیل فروشان سطح شهر قیمت محصولاتشان ۱۰ درصد از ماه‌های گذشته ارزان‌تر شده است، چرا که در این بازه زمانی آنها مشتری می‌خواهند و مردم قدرت و توان خرید ندارند، اما در ماه‌های گذشته تجار افغانستانی به بازار آجیل ورود پیدا کردند و با خرید پسته، گردو و خشکبار ایرانی، آن‌را به چند برابر قیمت به کشورهای مختلف می‌فروشند و این اتفاق در ایام برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال افتاد و افغانستان صادرکننده آجیل ایرانی به روسیه شد و همین عامل باعث گرانی آجیل و خشکبار شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۱۳
تابناک عزیز،
رد پا داخلیه، تمام گرانی ها داخلیه، درست است که تحریکات خارجیه ولی به صراحت میشه گفت 70% گرانیها و افسار گسیختگی های اقتصادی داخلیه، الان دقیقآ آن مثل معروف مصداق پیدا میکنه که میگه (بعضی ها از آب گل آلود ماهی میگیرند).
گرانی آجیل به افغانستان مربوط است
برای گرانی هرچیز یک کشور دیگر مقصر است
گردن افغاني ها نندازيد. به غير از بادام هندي همه چيش توليد همين آب و خاكه. مشكل جاي ديگه‌ست
آفرین به این مدیریت.!! اصلا معلوم نیست چه خبره!
وقتی تو ایران چیزی گرون هستش و خودمون تولید داریم .صادراتش معنی نداره.مطمئنا دلار هم نمیگیرن و به ریال میدن پولش رو.ببندین گمرک های اون منطقه رو به روی صادرات آجیل.
با همه اين روضه ها كه خونديد به ازاي هر ايراني يك كيلو آجيل مخلوط در انبارهاي فروشنده ها هست انشاالله محتكرين از خدا بترسند.
ویتی خودمون صادراتمون رو به افغانستان با قیمت های جدید عرضه میکنیم چه توقعی از افغان هست اونها هم مثل ما رفتار میکنن
گردو و پسته که سرما زدن و تقصیر تاجران افغانستانی است! اوکی قبول

یکی بگه
چه بلایی سر کدوها اومده که تخمه کدو شده کیلویی 60 هزار تومن!
مدیون هستید اگر فکر کنید کوچکترین مشکل در کشور تقصیر مسئولین خودمان هست ؛ تمام مشکلات کشور از ناحیه دیگر کشورهاست !!!!
پسته سال گذشته ۶۰ تومن بووبقول شمادبا۸۰درصدیعنی ۴۸هزارتومان افزایش بایستی قیمت پسته ۱۰۸هزارتومان میشد....پسته الان ۲۰۰تومنه یعنی بیش از۳۰۰درصدافزایش قینت یاتورم اگرسایرامارتون هم اینجوریه خدابدادمردم برسه
خوب پس مقصر بالاخره پیدا شد.
بی ابی و خشکسالی و گرانی دلار و .... قدیمی شد.
با اين اوصاف يافتم گراني لبنيات هم حتما تقصير پاكستانيهاست
برای گرانی خودرو امریکا مقصر است . برای گرانی پوشاک گرجستان مقصر است . برای گرانی میوه و تره بار عراق مقصر است . برای لوازم یدکی خودرو چین مقصر است ووووو . چه شلم شوربایی شده مملکت . باید تقصیرها را به گردن کسی انداخت که مردم به انها دسترسی ندارند .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل