بازدید 22398

کارتراشی معاون رئیس جمهور برای شرکتی که از آن سهم می‌برد+ سند

تالاب انزلی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین زیستگاه‌های جانوری ایران و زیباترین اکوسیستم‌های طبیعی خاورمیانه اکنون و به واسطه عوامل مختلف اسیر بحرانی است که حیات آن را جدی تهدید می‌کند؛ شرایط نگران کننده‌ای که آمار و ارقام ریاضی نیز آن را اثبات می‌کند و نیاز به اقدام جدی برای مقابله دارد، ولی مسئولان سازمان محیط زیست مسیر و فعالیت‌های دیگری را در این آشفته بازار انتخاب کرده اند!
کد خبر: ۸۶۰۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲ 14 December 2018

تالاب انزلی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین زیستگاه‌های جانوری ایران و زیباترین اکوسیستم‌های طبیعی خاورمیانه اکنون و به واسطه عوامل مختلف، اسیر بحرانی است که حیات آن را جدی تهدید می‌کند؛ شرایط نگران کننده‌ای که آمار و ارقام ریاضی نیز آن را اثبات می‌کند و نیاز به اقدام جدی برای مقابله دارد، اما مسئولان سازمان محیط زیست مسیر و فعالیت‌های دیگری را در این آشفته بازار انتخاب کرده اند!

به گزارش «تابناک»؛ تالاب انزلی که با مساحتی بالغ بر ۲۰ هکتار مربع در شمال ایران و در استان گیلان واقع است به دلیل آب و هوای مطلوب، همه ساله پذیرای تعداد زیادی پرنده و گونه‌های دیگر جانوری است که این اکوسیستم بی نظیر را برای حیات انتخاب کرده اند؛ تالابی که در سال‌های اخیر و به واسطه برخی عوامل انسانی از جمله احداث سد و برداشت بی رویه آب در معرض خطر قرار گرفته و حجم آب‌های سطحی اش به شدت کاهش یافته است.

این شرایط یعنی کاهش حجم آب‌های سطحی تالاب به قدری جدی و نگران کننده است که در سال‌های گذشته و با مساعدت مسئولان استانی و کشوری اقدام‌هایی جدی برای رفع این مشکل در دستور کار قرار گرفته است.

البته مسأله کاهش آب‌های ورودی به تالاب انزلی تنها مشکل این اکوسیستم طبیعی نیست و از سوی دیگر ورود پساب‌های صنعتی و فاضلاب شهری به این تالاب، نگرانی و تهدید دیگری است که به شدت حیات این منطقه زیبا را به چالش کشیده است.

شرایطی که به آن اشاره شد، این ضرورت را ایجاد کرد که مسئولان سازمان محیط زیست و دیگر مدیران اجرایی استان گیلان به موضوع احیای تالاب و جلوگیری از نابودی آن ورود جدی داشته باشند و برای کاهش تهدید‌های پیش آمده برنامه‌های مختلفی را در دستور کار قرار دهند.

هر چند برنامه‌ها و طرح‌های کارشناسی مسئولان امر برای تحقق اهداف از پیش تعیین شده منطقی به نظر می‌رسد و به حمایت جدی از سوی دولت نیاز دارد، شواهد موجود حکایت از آن دارد که مسئولان سازمان محیط زیست و به صورت مشخص رئیس این سازمان از این تهدید پیش آمده فرصتی برای خود و شرکت خصوصی وابسته به خود ساخته است که ابهام‌های فراوانی در مورد ساز و کار فعالیتی این شرکت در تالاب انزلی وجود دارد.

سخن از شرکت نانو صنعت پرشیا است که اخیراً و در قالب تفاهم نامه‌ای رسمی مسئولیت حل بخشی از مشکلات و تهدیدات زیست محیطی تالاب انزلی را بر عهده گرفته و هر چه بیشتر در مورد جزئیات و اطلاعات این شرکت دقیق می‌شویم، وابستگی آن به «عیسی کلانتری»، نفر اول سازمان محیط زیست و معاون رئیس جمهور بیشتر نمایان می‌شود.

توضیح بیشتر اینکه رئیس سازمان محیط زیست در تابستان سال جاری (۲۰ مرداد) و طی نامه‌ای خطاب به محمد باقر نوبخت، رئیس برنامه و بودجه از ارائه طرحی مطالعاتی توسط محققان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با عنوان طرح احیای تالاب انزلی به روش زیست پالایی با فناوری‌های بومی خبر داد؛ نامه‌ای که رونوشت آن برای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز ارسال شد و در آن بر لزوم تعیین بودجه مناسب برای آغاز عملیات اجرایی این طرح مورد تأکید قرار گرفت.

در شرایطی که در دوران کنونی بسیاری از شرکت‌های تحقیقاتی و مطالعاتی کشور برای دریافت اندک بودجه‌های پژوهشی با مشکل رو به رو هستند، نگارش تنها یک نامه از سوی رئیس سازمان محیط زیست کفایت می‌کرد تا در کمتر از دو ماه سازمان برنامه و بودجه به این در خواست ترتیب اثر دهد و مبلغی حدود ۸۵۰ میلیارد ریال برای آغاز فعالیت اجرایی شرکت نانو صنعت پرشیا در تالاب انزلی تخصیص دهد.

 
کارتراشی معاون رئیس جمهور برای شرکتی که از آن سهم می‌برد+ سند

این ادعا را می‌توان از نامه مورخ ۸ مهرماه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور برداشت کرد که خطاب به وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت دفاع، وزارت امور اقتصادی، سازمان برنامه و بودجه و سازمان محیط زیست نوشت و در آن بر پرداخت ۸۵ میلیارد تومان برای مدیریت خشکسالی و احیای تالاب انزلی در چارچوب توافق مبادله شده از سوی سازمان محیط زیست با سازمان برنامه و بودجه تأکید شد.

هر چند در نامه معاون اول رئیس جمهور مبنی بر پرداخت مبلغ ۸۵ میلیارد تومان برای مدیریت خشکسالی و احیای تالاب انزلی به صورت مشخص به نام «شرکت نانو صنعت پرشیا» اشاره نشده است، بررسی‌ها و اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر این شرکت با توصیفاتی که در نامه رئیس سازمان محیط زیست خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز مورد تأکید قرار گرفته، مسئولیت اجرایی این طرح زیست پالایی را بر عهده گرفته است.

تا اینجای کار مجموعه اقدامات صورت گرفته، نه تنها شائبه برانگیز نیست، بلکه نشانه‌ای از اهتمام جدی ویژه مسئولان به تالاب انزلی به عنوان یکی از ارزشمندترین زیست گاه‌های طبیعی کشور است که می‌توان آن از تقدیر کرد.
 
با این حال بررسی‌های بیشتر و به ویژه آنجایی که نشان می‌دهد حداقل دو نفر از اعضای فعال در شرکت نانو صنعت پرشیا به نمایندگی از خانه کشاورز در این شرکت عضویت دارند و در مقام هیأت مدیره نیز قرار دارند، شائبه مبنی بر منفعت شخصی و نوعی ویژه خواری در این طرح بیشتر می‌شود.

توضیح بیشتر اینکه در شرکت مجری، فرشید سهیلی و عنایت الله آقاجان بیابانی به نمایندگی از خانه کشاورز به عنوان اعضای اصلی هیأت مدیره فعال هستند؛ خانه کشاورزی که می‌دانیم ریاست آن بر عهده «عیسی کلانتری» رئیس سازمان محیط زیست کشور است و در سال ۱۳۷۹ به عنوان یک نهاد غیر دولتی فعالیت خود را آغاز کرده است.
 

این مهم یعنی حمایت‌های ویژه رئیس سازمان محیط زیست از شرکت مورد نانو صنعت پرشیا آن هم در شرایطی که بسیاری از شرکت‌های تحقیقاتی کشور با مشکل جدی در تأمین اعتبار برای فعالیت‌های خود رو به رو هستند، این ظن و گمان را پیش می‌آورد که این شرکت نه به خاطر توانمندی‌های علمی بلکه به خاطر روابط سازمانی موفق به طی فرایند اخذ طرح و بودجه با چنین سرعت بالایی شده است.

آنچه مورد اشاره قرار گرفت، همه ابعاد پنهان پروژه احیای تالاب انزلی با روند کنونی نیست و در این زمینه مستندات دیگری وجود دارد که در صورت لزوم منتشر خواهد شد. با این حال «تابناک» آمادگی دارد برای روشن شدن ابعاد دیگر ماجرا، توضیحات نهاد‌های مرتبط را دریافت و منتشر نماید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۶
تالاب می تواند به باتلاق تبدیل شود ولی دریا هرگز. برخی از این مسئولین و مدیران تالاب هستند نه دریا.
پاسخ ها
علی
| United States of America |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
درودبر مسوولین سایت تابناک که این فجایع را افشا میکنند امشب دومین افشاگری هست که می خونم موقوفات و تالاب .تا میتوانید این پلشتی هارا افشا کنید تا انقلابی که برایش خونهاریخته شده ازدست دزدان ناپاک خلاصی یابد .اگرحکم اعدامی باید صورت بگیردفقط برای این نوع فسادهاستکه مستحقند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
چی فکر میکردیم و چی شد.....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
چرا بقیه کامنت های این گزارش و کزارش " انتقال آب از خزر و خلیج فارس نزدیکتر از آن چیزی که .... " را منتشر نمی کنید
اصفهانیها و تالاب انزلی ؟!!! مگه خود شمالیها نیستند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
چرا یک شرکت اصفهانی ؟!!! این همه متخصص تحصیلکرده در شمال هست و شرکتهای متعدد آنوقت حتما باید شرکت از اصفهان بیاید
نکنه میخوان این تالاب رو هم به سر نوشت کارون دچارکنند
سلام. با این ارتباط بازی و فضا سازی ها در چنین سطحی که البته، در سطوح پایین تر جامعه رو بنده بسیار به عینه دیدم، ما مردم معمولی و عادی جامعه این فکر تداعی شده ونهادینه شده که در جامعه متاسفانه طبقه بندی اجتماعی صورت گرفته است. جالب اینکه اگر شایستگی باعث ایجاد طبقه بشه، هضم اوون قابل درک هستش. اما شایستگی جایگاه نداره!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
عزیزان بعنوان یک شخصی که قبل از انقلاب تا کنون بسیاری از طرحها و خدمات را به عینه دیده و ناظر بعضی از انها بودم می گویم که بدانید که هیچ کاری را این آقایان برای مردم و شما انجام نمی دهن مگر که در آن منفعت شخصی باشد .وسلام
بهدا می گوییم چرا کره و ژاپن این قدر پیشرفت کردند در آنجا اگر این اسناد رو می شد طرف خودکشی می کرد ولی اینجا را ببینید که از فردا چنان زمین و زمان را به هم دوزند و فرافکنی کنند و حتی ناشر این اسناد را به دزدی های بزرگتر متهم کنند و آب از آب تکان نخورد و یکی از علما هم فتوا صادر نکند یعنی این فقره به اندازه سر نکردن یک متر مربع پارچه بر سر یک احمق برای ملت و دولت و نظام زیان بار نیست
ما اگر اسیر بحران نباشیم تعجب می کنیم و فکر می کنی در این مملکت یک مدیر خوب پیدا شده.
واقعا رقم شوکه کننده است ظاهرا حد و مرز سو استفاده و رانتخواری مدام جا به جا میشود
این پروژه ها باید به شکل مناقصه واگذار شود این مصداق بارز اختلاس است اگر صحت داشته باشد رئیس سازمان محیط زیست شرکتی تاسیس کرده و برای آن قرارداد ۸۵ میلیارد تومانی با سازمان محیط زیست بسته است
بد تر از این خلاف اشکار نوشتن ان صلوات و کلمات مقدس در بالای نامه های اداری دولتی است که زیر نام و نشان ها و ایات مقدس و پاک به اختلاس و رانت و حقه بازی مشغول هستند .
واقعا در این کشور به چه کسی میشود اعتماد کرد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
به هیچ کسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس.
ممکنه شرکت دیگری اصلا نبوده یا با کیفیت شرکت آقای کلانتری نبوده شما از کجا علم غیب دارید؟
ملت درفقر مطلق دست وپامیزنند اقایان بدنبال نجارت وکاسبی خودشان هستند واقازاده هایشان هم در امریکاوکانادا و اروپا مشغول خرج کردن پولهای بیت المال !!!
پاسخ ها
اکبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
این تکراریه حداقل یه متن جدید کپی کن!
چه کسی برخورد می کند؟ چرا مسئولان باید مماشات کنند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
سایر مسئولان هم مشغول انجام مکاتبات مربوط به درخواست اعتبار برای طرح های خودشان هستند عزیز دل برادر.
سلام در شهر اكر قرارباشد مست گيرند........ هزاران شركت اسمشان بميان مياد درود بر شهدا
آمارهای موجود نشان میدهند عمده مشکلات تالاب انزلی نه کاهش جریان ورودی از رودخانه ها است و نه بروز خشکسالی بلکه انباشت رسوبات و ورود حجم بالای فاضلاب شهری و صنعتی است لذا طرح های ارائه شده میبایست در جهت حل این دو مشکل اساسی باشند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
شما حالت خوبه؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
نا شناس امریکایی شما حالت چطوره؟ آب و هوای واشنگتن خوبه؟
هر طرح یا پروزه ایی در این مملکت تصویب میشه یا نهایی میشه مطمین باشید برای یه مقامی سودمنده و توش سهم داره
مدیریت منابع آب کشور این اقای حاج رسولیها با 15 سال مدیریتش در منابع آب بوجود آورد اصلا فساد در تمامی دستگاهها است کشور شده بدزد بدزد
جاي تاسف داره
خانه کشاورز یه ان جی او مثل اتاق بازرگانی و نظام پزشکی، مثلا اینکه بگی وزیر بهداشت چون عضو نظام پزشکی از همه مطب ها و بيمارستان ها سهم میبره، عجب حرف زدی تابناک ، عجب کشفی
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
نه دوست عزیز این مقایسه شما بقول معروف قیاس مع الفارقه. اتفاقا تابناک دست روی خوب نکته ای گذاشته.
ای آقا
این موضوع انقدر عادی شده که اگه عکس این بود جای تعجب داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
احسنت
اهداف انقلاب چی بود و اکنون اسیر چه بخور بخورها و سسهم خواهی هایی که نشده
خدا می داند که این پروژه های انتقال آب و آب ژرف و امثال آن که رئیس جمهور گلویش را برای آنها پاره می کند نفع شرکت کدام آقایان در آنها است. کاش نهادهای بازرسی به این پرونده ورود پیدا کنند و حکم انفصال کلانتری را هر چه زودتر صادر کنند.
پاسخ ها
اکبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
مشکل همین نهادهای بازرسی هستن
آینده چقدر تاریکه.
پاسخ ها
احسان
| Poland |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
اصلا آینده ای وجود نداره تا من و شما کاری نکنیم.الان میفهمم که چرا فرانسه به اینجا رسیده و ما هر روز عقبتریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
شما که جات خوبه
انشااله كه مشكلات محيط زيست حل شود حاشيه كمكي به حل مسايل نمي كند بهتر است مسايل در چهارچوب قانوني و فني بررسي شود
امروز مشكل آب از حد بحران خارج شده است نبايد بخاطر اين حاشيه مشكل به فراموشي سپرده شود
به نظر من اگر سازمان فقط بدنبال نظارت و اجراي قانون باشد خود را از اين حاشيه ها دور خواهد كرد
در هر اداره ای که بودجه های بالای یک میلیارد تومان جابجا می شود بالاخره به دم یکی متصل است!!
ما تو اداره خودمون سال های سال همین طوری بوده و جالبه که با اجرای این طرح ها اوضاع از اونی که قبل از اجرای طرح بوده و هست بدتر هم میشود چون هدف سود فرد و باند و گروه است و نه چیز دیگر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
احسنت منم تجربه مشابه شما رو داشتم.
بزرگترین مشکل کشور تبعیض و فساد است مشکلات زیست محیطی هم به دلیل تبعیض و فساد است چند سال قبل بانک جهانی برای نجات تالاب انزلی برای شبکه های فاضلاب شهرهای رشت و انزلی وام داد نتیجه اش چه شد پروره ها که به سرانجام نرسید مقصرش چه کسی بود
عزیزان اصلا مهم نیست کجایی باشند فقط متعهد به کار باشند،و زمان رو از دست ندهند،البته تعدادی زیادی از اصفهانی ها در شمال زمین و خانه خریدند،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
شما خوبی ؟
الان جایگاه دستگاههای نظارتی ووظیفه اونا چیه؟ مدعی العموم چه وظیفه ای داره؟
هرکی سهم خودش رو بر میداه
من اگردادستان بودم همه دست اندرکاران این مصوبه ننگین را بازداشت میکردم سپس بافرصت تحقیق مینمودم.وای برخائنین به خون شهدا وآه والدین شهدا
از افشاگري تابناك بسيار ممنونم
فراموش نكنيم يكي از عوامل اصلي پيشرفت هر ملتي شفاف بودن فعاليتهاي مملكت اونهاست اگر اين وصله به مسئولان نميچسبه بايد مثل مرد بيان و ثابت كنن كه اين خبر دروغه مطمئن باشند عزت و احترامشون چند برابر ميشه
پاسخ ها
اکبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
بی خیال فردا تابناک رو مثل پدر جدش بارتاب ، تعطیل می کنن.
یعنی اینا روی قاجار رو هم سفید کردند، خودشون به خودشون کار میدن، واسه خودشون پاداش تعیین میکنند، تمام فک و فامیل رو یه شبه مدیرعامل و معاون وزیر میکنند، واسه خودشون حق و حقوق تعیین میکنند، بابا اینا کی هستند دیگه.....
کاش از تابناک التماس می شود به ماهیت کاری که اقای سهیلی قراره در مرداب انزلی انجام بده هم نیز بپردازه تا بر همگان روشن نمایید که کاری عبث و بیهوده برای احیا مرداب بوده صرفا هدف اینه که جیب بعضی ها پر شود.
بالاخره یک چیزی احیا میشود.
نوش جونشون.
اینام مث رفیقاشون سهم خودشونو از سر سفره ی انقلاب برداشتن .........!
تابی جون دمت گرم
آدم کم کم می فهمه که چرا این کشور غنی با این همه منابع وضعیتش هر روز اسفناک تر میشه..
از روزنامه های مستقل و آزاد جدا باید ممنون بود. الان متوجه میشویم که چه زیان های عظیمی طی سالیان گذشته به حامعه و کشور وارد آمد.
با سلام قانونی تصویب کنید هر کی فساد را لو داد حتی در همان گروه مفسد باشد در صد پولی ، از جلوگیری فساد به او برسد بعد ببینید مثل برخی کشورها چه شود.......
دوستان عزیز بنده کارمند محیط زیست گیلان هستم متاسفانه بحث تالاب و رسوب گیری و تله گذاری و وو..... همه بهانه ای شده برای خوردن پول الان چندساله جایکا داره رو تالاب انزلی کار میکنه خروجی چی داشته تا حالا؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل