بازدید 2699

ورود کوهنوردان به قله دماوند ضابطه‌مند می‌شود؟

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس گفت: کوه دماوند حاوی ذخایر ژنتیکی ارزشمند و نادری است و سازمان حفاظت از محیط زیست باید با تهیه بانک اطلاعاتی کامل در حفظ و تکثیر آنها تلاش کند.
کد خبر: ۸۶۰۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷ 13 December 2018

علی ابراهیمی درگفت‌وگو باخبرنگار خبرگزاری خانه ملت به مناسبت روز جهانی کوهستان در رابطه با لزوم توجه به محیط زیست کوه دماوند گفت: رشته کوه دماوند از لحاظ شکل و جایگاهی که در تاریخ و فرهنگ ایران دارد منحصر به فرد و ارزش‌مند است. در قیاس جهانی نیز این قله از شاخص‌ترین و جاذبه‌های مهم کوهنوردی محسوب می‌شود.
نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی افزود: قله دماوند به دلیل برفی بودن در طول سال منبع تامین آب چشمه‌ها و سفره‎های زیر زمینی منطقه است و به لحاظ اینکه آب جاری شده از رشته کوه بیشتر در مصارف کشاورزی و شرب استفاده می‌شود اهمیت بسیار زیادی دارد.

انبوده زباله مناطق کوهستانی دماوند را تهدید می‌کند

ابراهیمی تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل افزایش ورود کوهنوردان به قله و دامنه کوه دماوند، زباله‌های زیادی در اطراف پناهگاه‌ها رها شده است که به مرور زمان باعث تخریب محیط زیست منطقه می‌شود.

ورود کوهنوردان به قله دماوند ضابطه‌مند می‌شود؟

این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که آیا ضابطه‌مند کردن ورود کوهنوردان به قله دماوند باعث بهبود وضعیت محیط زیست منطقه می‌شود، گفت: برای مراقبت از محیط زیست این کوه بهتر است بر روی مسائل ارشادی و فرهنگ سازی کار شود تا کوهنوردان زباله‌های پلاستیکی را دردامنه کوه و کنار پناهگاه‌ها رها نکنند.

ابراهیمی افزود: زباله‌های تولید و رها شده توسط کوهنوردان احتیاجی به اقدامات قانونی ندارد و با آیین نامههای داخلی و هماهنگی‌ بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت ورزش و جوانان می‌توانیم این موضوع را سامان دهی کنیم، شورای شهر تهران نیز می‌تواند به سازمان محیط زیست در این خصوص کمک کند.

کوهنوردان واقعی از کارشناسان محیط زیست دلسوز تر هستند

نماینده مردم شازنددر مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کوهنوردان به دلیل علاقه ای که به ارتفاع و طبیعت دارند به این ورزش علاقه مند شده‌اند، کوهنورد واقعی فرهنگ محیط زیستی را بهتر از یک کارشناس محیط زیست می‌داند و کسی که این حجم زباله را تولید می‌کند قطعا کوهنورد نیست. بنابراین می‌توانیم با هماهنگی دستگاه‌های متولی به افرادی که نحوه رفتار با طبیعت را نمی‌دانند، آموزش داده شود.

لزوم حفظ گونه‌های نادر گیاهی کوه دماوند

وی با اشاره به گونه‌های گیاهی بومی دماوند خاطر نشان کرد: کوه دماوند حاوی ذخایر ژنتیکی بسیار زیاد و ارزش‌مندی است، برخی از گیاهان ارتفاعات دماوند در بسیاری از مناطق دنیا وجود ندارد و به نوعی نادر است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بیان کرد: متاسفانه ورود گسترده کوهنوردان به ارتفاعات بالا کوه دماوند هنگام رویش گیاهان بسیاری از گونه‌های ارزشمند این منطقه را از بین می‌برد، همچنین چرای غیر قانونی دام‌ها در مناطق پایین دست و مراتع کوه پایه دماوند، مشکلات بسیاری زیادی برای گونه‌های طبیعی درحال رویش ایجاد کرده که نیازمند نظارت بیشتر دستگاه‌های متولی است. سازمان حفاظت از محیط زیست برای حفظ این گونه‌ها باید بانک اطلاعاتی از گونه‌های مختلف گیاهی تهیه و برای تکثیر آن برنامه‌هایی ارائه کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس