بازدید 2025

دانشگاه باید فرصتی برای بالابردن قدرت انتخاب دانشجو باشد

کد خبر: ۸۵۸۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸ 07 December 2018

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: دانشگاه باید بتواند فضایی مناسب برای دانشجویان ایجاد کند تا قدرت انتخاب دانشجو بالا برود.

‌به گزارش ایسنا، حادثه ۱۶ آذر ۱۳۳۲، به عنوان نماد مقاومت تاریخی در تاریخ دانشگاه تهران ثبت شد و از آن پس این روز با نام "روز دانشجو" هر سال ایستادگی دانشجویان این سرزمین در برابر استعمار، استبداد و خودکامگی غرب را یادآور می‌شود؛ روزی که با رشادت سه دانشجوی ایرانی در خارطره‌ها ثبت شد. دانشجویان بزرگی که ۶۵ سال پیش در اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون، معاون رییس جمهور وقت ایالات متحده و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا در دانشگاه تهران به پا خواستند و شهادتشان به عنوان نماد رشادت، استقامت و ایستادگی در دفتر تاریخ این مرز و بوم به یادگار مانده است.

طاهره چنگیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان در خصوص روز دانشجو، اظهار کرد: روز دانشجو از سال ۳۲ تا کنون، نماد اعتراض سیاسی در کشور است و از آن تاریخ نقش دانشجویان در تغییرات، تحولات و پیشرفت‌های جامعه به طور ویژه در دوران انقلاب مطرح شد و پس از انقلاب نیز دانشجویان در بسیاری از برهه‌های تاریخی، نقش موثری ایفا کرده‌اند.

وی تصریح کرد: نامگذاری روزها، فرصت و بهانه‌ای برای توجه ویژه به قشری است که روز به نام آنها انتخاب شده است. روز دانشجو فرصتی نمادین فراهم می آورد تا تمام اقشار جامعه به دانشجویان این مرز و بوم توجه ویژه کنند و فرصتی برای اندیشیدن به هدف این سه دانشجوی بزرگ فراهم می آورد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه دانشجویان قشر جوان، پویا، فعال و پرانرژی کشور هستند، خاطرنشان کرد: دانشجویان امیدهای آینده کشور هستند که ویژگی مهم آنها تکوین، رشد و توسعه علمی است تا اسباب پیشرفت کشور را فراهم آورند. دانشجویان در جستجوی رشد و نمو علمی هستند و با روحیه جتسجوگر و پژوهشگر خود در طلب افزایش مهارت و یادگیری اند و این ویژگی ها، باعث می شود کلمه دانشجو، مجموعه ای از خصوصیات خلاقیت، پویایی و تلاشگری و همانطور که ازنامش پیداست، ماهیت دانشجویی را در ذهن تداعی کند.

وی تاکید کرد: کلمه دانشجو در ذات خود نشاط و شادابی به همراه دارد ، تمام دانشگاهیان و مسئولان دانشگاه موظفند در جهت حفظ روحیه شاد دانشجویان تلاش کنند و نه تنها مانعی برای این نشاط ذاتی نشوند و آن را مخدوش نکنند، بلکه حتی در جهت پرورش این روحیه نیز بکوشند.

چنگیز با بیان اینکه فضای دانشگاه تابع جو عمومی جامعه است، تصریح کرد: دانشگاه زیرمجموعه ای از کل جامعه است و ناخودآگاه متاثر از فضای عمومی کشور می شود. اگر جو عمومی پرنشاط باشد، دانشجویانی فعال و شاداب خواهیم داشت و اگر افسردگی در جامعه حاکم شود، دانشجویان نیز از آن تاثیر گرفته و روحیه پژمرده در دانشگاه ایجاد می شود، با این وجود در حال حاضر جو عمومی دانشگاه ها با تمام مشکلات ایجاد شده ناامید نیست و در بین دانشجویان فعال نشاط وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که سیاست دانشگاه برای رشد فعالیت های دانشجویی چگونه باید باشد؟ اظهار کرد: دانشگاه از یک سو باید در جهت رشد خصیصه ها و ویژگی های مثبت دانشجویان گام بردارد و از سوی دیگر فضایی برای کسب مهارت ها و توانمندی هایی مورد نیاز جامعه برای دانشجویان ایجاد کند. این دو ویژگی باید به موازات هم در دانشگاه اجرا شود. دانشگاه باید فضایی برای رشد دانشجو باشد و علاوه بر آن جایگاهی برای ارتقای توانمندی های مورد نیاز جامعه برای دانشجویان فراهم آورد .

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وظیفه دانشگاه برای ایجاد این فضا را فراهم کردن محیطی امن برای دانشجویان عنوان کرد و گفت: دانشگاه موظف است محیطی فراهم کند که دانشجو خودش بتواند توانمندی ها و مهارت های ذاتی خود را کشف کنند و در مرحله بعد، فضایی برای رشد و توسعه آن بیابد. دانشجو باید مجالی پیدا کنند خودش را بهتر بشناسند، تکلیف خود را با هدف زندگی مشخص کرده و بتوانند به درستی انتخاب کنند.

وی تاکید کرد: دانشگاه باید بتواند قدرت انتخاب دانشجویان را بالا ببرد.

چنگیز با بیان اینکه برنامه های روز دانشجو توسط انجمن ها و تشکلات مختلف دانشجویی در سطح دانشگاه برنامه ریزی می شود، گفت: دانشگاه فرصتی برای دانشجویان فراهم می کند تا گروه ها و تشکلات مختلف درخواست اجرای برنامه هایی به مناسبت روز دانشجو ارائه دهند. در حال حاضر نیز در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برنامه های مختلفی به مناسبت این روز مجوز گرفته اند و در حال برگزاری است .

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی