بازدید 9123

ازسرگیری قطار مسافری تهران-دمشق

مدیرعامل راه آهن سوریه با بیان اینکه قطار تهران-دمشق در مسیر راه اندازی قرار دارد گفت: سفرهای بین دو کشور از طریق محور «تنف» از سر گرفته خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۸۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴ 07 December 2018
 

آغاز جنگ در سوریه و عراق و شدت گرفتن شعله آن از یک سو تمامی زیر ساخت های حمل و نقل کشورهای درگیر جنگ را مورد هدف خود قرار داد و از سوی دیگر بر روابط ترانزیتی کشورهای مذکور با دیگر کشورهای منطقه از جمله ایران تاثیر منفی داشته است؛ موضوعی که در جریان نقدها و بررسی های انجام شده در خصوص جنگ داخلی سوریه و عراق کمتر به آن پرداخته شده است.

به گزارش مهر، به عنوان مثال روابط تجاری میان ایران و سوریه و همچنین سفر زائران دو کشور به مقاصد یکدیگر از جمله نمونه های مناسبات تجاری میان ایران و سوریه بود که حتی روابط سیاسی دو کشور را نیز تا حدی تحت الشعاع خود قرار می داد.

یکی از خاطرات شیرین زائران و گردشگران عازم سوریه، سفر به این کشور  با استفاده از قطار بود که ایران را به مقصد ترکیه و سپس سوریه ترک می کرد. سفری پر خاطره که با کمترین هزینه در قیاس با هواپیما انجام می شد.

اما شکل گیری جنگ در سوریه و حضور داعش در این کشور منجر به از بین رفتن زیر ساخت های ریلی سوریه شد. به ویژه تخریب خط ریلی مرزی عبوری از داخل خاک ترکیه که بسیاری از مواقع در اختیار داعش و دیگر گروه های تروریستی بود، منجر به قطع ارتباط ریلی کامل میان ایران و سوریه شد.

اما طی ماه های اخیر و با پیشرفت نیروهای دولتی سوریه در شکست گروه های تروریستی در داخل خاک این کشور، مسئولان وزارت راه سوریه به همراه شرکت های تابعه آن از جمله راه آهن این کشور به فکر بازسازی زیر ساخت های ارتباطی تخریب شده طی سال های گذشته و برقراری ارتباط مجدد با کشورهای همسایه از جمله ایران افتاده اند.

در همین راستا، خبرگزاری مهر گفتگویی با «محمد علی حسنین»  مدیر عامل راه آهن سوریه انجام داده که در ادامه به نظر مخاطبان می رسد.

با پیشروی نیروهای دولت سوریه در جبهه ­های جنگ علیه گروه ­های تروریستی حاضر در این کشور، آیا سوریه برنامه توسعه و بازسازی خطوط ریلی خود را تدوین کرده است؟ اگر پاسخ شما به این سؤال مثبت است، زمان اجرای این برنامه­ ها را اعلام کنید.

با تلاش نیروهای سوری و همکاری برادران ایرانی و مقامات هر دو کشور، قسمت اعظم زمین های سوری از دستان تروریست­ ها آزاد شده و در حال حاضر وزارت حمل و نقل سوریه و موسسات ریلی،  بازسازی راه­ آهن را از سر گرفته­ اند.

فعالیت در بعضی از محورها مانند محور لاذقیه-طرطوس به سمت حمص بی ­وقفه در جریان است. از سویی نوسازی خط به سوی دمشق و همچنین محور دمشق- زبدانی (سیاحتی) تقریبا تکمیل شده است و همچنین خط فسفات از حمص - طرطوس نیز از خطوط دیگری است که نوسازی آن را آغاز خواهیم کرد.   

به نظر می رسد قرار است اتصال ریلی ایران و عراق به مدیترانه از طریق مسیر ابوکمال- لاذقیه امکان پذیر شود. آیا چشم انداز روشنی در برابر این پروژه وجود دارد؟ وضعیت امنیت این مسیر از دید شما چگونه است؟

بله این اتصال امکان پذیر است و بین ما و برادران عراقی از طریق تنف به بندر طرطوس و لاذقیه هماهنگی ­هایی انجام شده است. این خط، محوری امن و شریانی حیاتی بین ایران، عراق و ساحل سوریه خواهد بود.

سوریه به لحاظ موقعیت ژئواکونومیک خود می تواند به عنوان هاب صادرات خاورمیانه به اروپا از طریق مدیترانه در نظر گرفته ­شود، دست یافتن به چنین افقی چه مقدار زمان نیاز دارد؟

 ما برای اتصال به ایران در سریع ­ترین زمان ممکن تلاش خود را معطوف می­ کنیم اما این مساله به پایان یافتن جنگ در سوریه و خروج نیروهای آمریکایی از شرق سوریه بستگی دارد.

قطار تهران- دمشق یکی از قطارهای خاطره انگیز برای توریست ­ها و زوار ایرانی و سوری در دوران پیش از جنگ سوریه بود. به نظر شما امکان از سر گیری راه اندازی این قطار چه زمان محتمل خواهد بود؟ آیا پروژه مهم ریلی برای تسهیل رفت و آمد زائران حرم حضرت زینب (س) در دست دارید؟

ما  مشغول نوسازی این محور به صورت کامل هستیم و به کمک و یاری ایران امیدواریم.  سفرهای بین دو کشور در این محور در اسرع وقت از طریق محور جدید تنف از سر گرفته خواهد شد و امیدواریم سفرهای سیاحتی و حمل و نقل بار همچون گذشته و بهتر از آن شود. همانگونه که در جنگ باهم پیروز شدیم بر مشکلات اقتصادی نیز چیره خواهیم شد.

نکته ای که مایلم بدان اشاره کنم، پروژه مهم و حیاتی قطار حومه‌­ای برقی دمشق و حومة آن به طول تقریبی ۱۰۰ کیلومتر است که از چهار محور تشکیل شده است: دمشق-فرودگاه با گذشتن از حرم حضرت زینب (س)، محور دمشق –صحنایا-الدیر علی، خط آهن دمشق-الهامه و راه آهن دمشق-قطنا.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر