بازدید 10784

سه‌گانه "فالکون 9" تکمیل شد

موشک پیشرفته و قابل بازیابی "فالکون 9" متعلق به شرکت فضایی خصوصی "اسپیس‌ایکس"(SpaceX) موفق شد برای سومین بار متوالی در سال 2018 به فضا پرتاب شود و به سلامت فرود بیاید.
کد خبر: ۸۵۷۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳ 04 December 2018

موشک پیشرفته و قابل بازیابی "فالکون 9" متعلق به شرکت فضایی خصوصی "اسپیس‌ایکس"(SpaceX) موفق شد برای سومین بار متوالی در سال 2018 به فضا پرتاب شود و به سلامت فرود بیاید.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، هنگامی که "ایلان ماسک" مدیر عامل شرکت فضایی خصوصی اسپیس‌ایکس، درباره موشک‌های قابل استفاده مجدد صحبت می‌کند، آنها را مانند هواپیماها تصور می‌کند که به زمین بیایند، تمیز شوند و سپس دوباره پرواز کنند.

این شرکت فضایی گام مهمی در جهت این آینده ایفا کرده است و برای اولین بار یک موشک را که قبلا دو بار پرواز کرده بود، برای سومین بار متوالی به پرواز درآورد.

اسپیس‌ایکس تاکنون هیچ‌گاه فالکون 9 را بیش از دو بار متوالی پرتاب نکرده بود.

اسپیس‌ایکس از ماه مارس سال 2017 که به این فناوری دست پیدا کرده، تاکنون چندین ماموریت را با استفاده از موشک‌های قابل بازیابی انجام داده است.

فالکون 9 پیش از این در سال 2018 در ماه‌های مه و اوت پرتاب شده و با موفقیت فرود آمده بود.

همچنین ممکن است اسپیس‌ایکس این موشک را برای بار چهارم هم به پرواز دربیاورد.

توانایی فرود آوردن موشک‌ها و به پرواز درآوردن دوباره آنها یک پیشرفت بزرگ در فناوری موشکی است و اکنون ایده این است که این چرخه، یک‌بار مصرف نباشد، بلکه بتوان آن را دوباره و دوباره تکرار کرد.

موشک فالکون 9 که دو بار در سال جاری پرتاب شده و به سلامت فرود آمده بود، امروز نیز برای سومین بار، ماموریت "SSO-A" را به مدار رساند.

این ماموریت شامل در مدار قرار دادن 64 ماهواره کوچک(تاسواره) متعلق به شرکت‌ها و کشورهای گوناگون است که یکی از بزرگترین ماموریت‌های فضایی اشتراکی تاریخ است.

پیشران موشک فالکون 9 مثل همیشه پس از گذشت چند دقیقه از پرتاب، روی شناور اسپیس‌ایکس در اقیانوس آرام فرود آمد.

همچنین اسپیس‌ایکس از یک قایق دارای یک تور بزرگ برای گرفتن قطعات جدا شده احتمالی موشک استفاده می‌کند. حتی اگر موفق به گرفتن این قطعات با تور نشود، آنها را از سطح آب جمع می‌کند و ضمن خشک کردن، آنها را برای ماموریت بعدی آماده می‌کند.

اسپیس‌ایکس با این پرتاب چند رکورد را جابه‌جا کرد. علاوه بر اینکه بزرگترین پرتاب از خاک آمریکا شد، به نوزدهمین پرتاب اسپیس‌ایکس در سال 2018 تبدیل شد که بی‌سابقه بوده است.

از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود اسپیس‌ایکس در ماه جاری که ماه پایانی سال 2018 است، چند پرتاب دیگر نیز داشته باشد، احتمالا امسال را با 22 پرتاب به پایان خواهد رساند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان