بازدید 3173
رئیس سازمان بورس خبر داد

ایران متنوع ترین ابزارهای مالی اسلامی را دارد/ انتشار اوراق صکوک برای لکوموتیوها و واگن‌ها

کد خبر: ۸۵۶۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱ 02 December 2018

ایران متنوع ترین ابزارهای مالی اسلامی را دارد/ انتشار اوراق صکوک برای لکوموتیوها و واگن‌هارئیس سازمان بورس با بیان اینکه ایران متنوع ترین ایزارهای مالی اسلامی را دارد و حجم بازار بدهی 6 برابر شده ، گفت:‌ امکان انتشار اوراق صکوک برای لکوموتیوها و واگن‌ها وجود دارد .

به گزارش خبرنگار بورس تابناک اقتصادی، شاپور محمدی در همایش «فرصت‌های سرمایه گذاری، تأمین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی»گفت: مجوزهای بازار سرمایه برای رتبه بندی اعتباری صادر شده و سازمان می‌خواهد از ضمانت‌ صرف بانکی به سمت ضمانت های مبتنی بر اوراق بهادار مثل سهام و اوراق دولتی و تضامین شرکت های سرمایه گذاری و بخشی نیز اوراق مبتنی بر رتبه حرکت کنیم.

ایران متنوع ترین ابزارهای مالی اسلامی را دارد/ انتشار اوراق صکوک برای لکوموتیوها و واگن‌ها

وی با تأکید بر اینکه سازمان بورس تلاش دارد تضامین را به گونه ای درنظر بگیرد که درعین حال که برای دارندگان اوراق امنیت ایجاد و تضمین ها برای ضمانت دهندگان قابل اجرا باشد، گفت: در دنیا اوراقی که رتبه پایینی داشته باشند، نیاز به ضمانت ندارند و رتبه ورقه تعیین کننده میزان ریسک آن بوده، البته دربحث رتبه بندی در ابتدای کار هستیم ویک سال و نیم اخیر بحث رتبه‌بندی در بورس مطرح شده است.

محمدی ادامه داد: سازمان بورس به طور رسمی به عضویت عادی آیسکو درآمده و این پیام مهمی برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی مبنی بر اینکه استانداردهای بازار بورس ایران با استانداردهای بازار بورس بین‌المللی همخوانی دارد و این بدان معناست که سرمایه‌گذاران خارجی حوزه ریلی هم می‌توانند اطمینان کنند که استانداردهای بازار ایران مطابق استانداردهای بازارهای بین المللی است، بنابراین اگر ورقه‌ای خریداری شود، همه حمایت‌ها از آنها انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تأمین مالی باید سریع، امن و ارزان باشد، گفت: افرادی که اوراق می‌خرند می‌توانند سهام هم خریداری کنند، بنابراین در این حوزه باید به این ویژگی‌ها توجه کنیم، در نرخ‌ها دست سازمان بورس کمی بسته بوده و ممکن است نرخ‌هایی عرضه شود که برای سرمایه‌گذاران جذاب نباشد.

محمدی ادامه داد: بورس ورقه بدهی قابل تبدیل به سهام داریم و راه‌آهن هم می‌خواهد ورقه بدهی قابل تبدیل به ظرفیت حمل و نقل هم ارائه دهد که اینها مشکلی ندارد.

ایران متنوع ترین ابزارهای مالی اسلامی را دارد/ انتشار اوراق صکوک برای لکوموتیوها و واگن‌ها

رئیس سازمان بورس با اشاره به این مطلب که بیمه مرکزی و سازمان بورس درخصوص اوراق بیمه اتکایی بررسی های داشته اند که بازده آن از اوراق عادی بیشتر و جذاب‌تر بوده، ادامه داد: زمانی که بورس در مقابل بیمه باشد، از مزیت کاربردی بیمه‌ای برای جذابیت اوراق استفاده می‌کند.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای بین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان بورس اوراق بهادار تنظیم شده که امیدوارم بتوانیم در چارچوب این تفاهم‌نامه همکاری داشته باشیم.

وی تأکید کرد: بازار سرمایه ایران آمادگی تعویض سرمایه برای حمل و نقل ریلی را دارد که البته منافع مردم دراین حوزه هم مهم است.

وی گفت:‌در حوزه حمل و نقل هوایی، اولین صکوک اجاره برای هواپیمایی ماهان و اجاره هواپیما منتشر شد.

وی تأکید کرد: همچنین برای اجاره لکوموتیوها و واگن‌ها هم امکان انتشار صکوک اجاره وجود دارد و این مسئله قابل طرح است.

رئیس سازمان بورس افزود: همچنین اوراق منفعت برای ریل و آزادراه‌ها نیز قابل انتشار و طرح است.

وی افزود: ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید ظرفیت بزرگی است که امیدواریم همه بخش‌های کشور از این ظرفیت استفاده کنند.

رییس سازمان بورس با بیان این مطلب که درهمه کشورهای که در مسیر توسعه قرار گرفته اند، توسعه بخش های زیر ساختی ریلی به عنوان نخستین گام در کانون توجه قرار می گیرد، ادامه داد: وقتی از اثر زیرساخت ها صحبت به میان می آید، آثار خارجی مثبت آن مدنظر بوده و زمانی که زیر ساختی ایجاد می شود، هزینه صرف شده در روزها و سال های اولیه با ابهام در خصوص برگشت سرمایه مواجه بوده ولی انچه واضح است که زیر ساخت ها برای اقتصاد کلان هر کشوری بسیار مهم و حیاتی بوده و اگر نباشد حلقه های مکمل مثل زیر ساخت جاده ای و ریلی، حمل و نقل و انرژی به طور کلی و مباحثی که در کناراینها قرارمی گیرد و هیچ فعالیت بخش خصوصی نمی تواند ایجاد و سودآور باشد و این بخش ها به عنوان زیر ساخت کمک می کنند سایر بخش ها اقتصادی شود.

ایران متنوع ترین ابزارهای مالی اسلامی را دارد/ انتشار اوراق صکوک برای لکوموتیوها و واگن‌ها

وی با اشاره به این مطلب که تامین مالی در کشورهای مختلف در دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می شود، افزود: گرچه تامین داخلی مزایایی دارد ولی درهمه کشورهای توسعه یافته به نوعی با اف تی آی رابطه داشته اند و سرمایه گذاری مستقیم خارجی بسیارمهم بوده ، در سال های اخیر اف پی آی به این مورد اخیر اضافه شده و برای بازار سرمایه بسیار مهم و حیاتی بوده که سرمایه گذاران خارجی در بازارها و در خرید مستقیم سهام و صندوق ها مشارکت کنند.

محمدی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بازار سرمایه منابعی را که دراختیار می گیرد باید بتواند به کارگیرد، به مشخصه بلند مدت بودن تامین مالی زیر ساخت ها اشاره کرد و گفت: دیگرمشخصه تامین مالی در پروژه های زیرساختی بزرگ بودن مقیاس این تامین مالی ها بوده و بازار سرمایه قاعدتا به لحاظ زیر ساختی بازار بزرگی بوده و بنابراین تابحال دولتی ها به این حوزه ورود می کردند بازار سرمایه آمادگی دارد که خصوصی ها وارد گود شوند.

وی با بیان این مطلب که نباید تامین سرمایه فقط برای دولتی‌ها انجام شود، تاکید کرد: طی چهارسال گذشته 14 هزار میلیارد تومان حجم اوراق بدهی بوده اما این حجم امروز به 90 هزار میلیارد تومان رسیده که این اوراق به دولتی‌ها اختصاص یافته اما بورس تمایل دارد که بخش خصوصی به صورت کاملا جدی به این حوزه وارد شود چرا که نسبت بهره‌وری و انجام عملیات در فعالان بخش خصوصی به مراتب بسیار بالاتر از دولتی‌ها است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: این سازمان بیشتر راغب بوده تا با فعالان بخش خصوصی وارد کار شود چراکه این بخش شفافیت بالایی داشته و مهمترین قسمت مالیات‌دهندگان در چرخه اقتصادی نیزهمین خصوصی‌ها هستند.

محمدی با اشاره به اینکه تامین مالی ارزان توسط بورس جزو اولویت‌های اساسی این سازمان بوده، گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف برای شرکت‌های بورسی تامین مالی ارزان بوده و سعی شده در همین راستا با شناسایی صحیح ابزارها گام و تامین مالی مناسب بنگاه‌های حاضر در بورس بگذاریم.

وی اضافه کرد: طبیعتا نادیده‌گیری بخش حمل‌و‌نقل در جاده، ریل، کشتیرانی و هوایی میسر نیست چراکه حذف این بخش به حذف عملا صادرات منجر می شود و بنابراین اوراقی باید منتشر شود که برای تامین مالی راه‌آهن و دیگر حوزه‌های حمل‌و‌نقلی مفید واقع شود.

ایران متنوع ترین ایزارهای مالی اسلامی را دارد

سخنگوی شورای عالی بورس با اشاره به ابزارهای فقهی که برای تامین مالی قابل استفاده باشد، افزود: این کمیته ابزارهای مناسبی در اختیار داشته و می‌تواند از تمامی آنها در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی اعم از شرکت‌های حمل‌و‌نقل بهره برده و حتی می‌توان این ادعا را داشت که ایران در بین کشورهای اسلامی از متنوع ترین ابزارهای مالی بهره‌مند شده است.

حجم بازار بدهی 6 برابر شده است

محمدی با اشاره میزان اوراق منتشر شده در سال های اخیر برای حوزه ریلی گفت:در سال 90 تا 95 کل اوراق برای بخش ریلی 92 میلیارد تومان بوده اما از سال 95 این رقم با رشد قابل توجهی مواجه شده ،در سال 95، 51 میلیارد تومان؛ سال96، 135 میلیارد تومان و در سال 97، 160 میلیارد تومان موافقت اصولی برای این حوزه تامین مالی شده است.

وی یادآور شد:‌ 400 تا 500 میلیارد تومان برای توسعه ریلی تأمین سرمایه شده که رقم کوچکی است.

دبیر شورای عالی بورس ادامه داد: اگرراه‌آهن تضامین مناسبی به بورس ارائه دهد بازارسرمایه طبیعتا می‌تواند کمک شایانی به فعالان بخش ریلی داشته باشد و حتی از ظرفیت های دیگر مانند صندوق‌های پروژه و ابزارهای دیگر نیز به کمک طلبیده شود و وظیفه قانونی ما کمک به تامین مالی انواع پروژه‌ها برای توسعه کشور است.

محمدی با اشاره به اینکه برخی ابزارهای مالی مبتنی برمنفعت از قبیل بلیط های فروخته شده وظرفیت حمل را نیز می توان معامله کرد، افزود: در بورس انرژی طبیعتا انرژی معامله می‌شود اما تاکنون در دنیا کسی به این بخش فکر نکرده بود که شاید بتوانیم کالری هم معامله کنیم و در شرایط فعلی حامل های انرژی مانند الکتریسیته، نفت خام و نفت کوره معامله می شود،در بخش ریلی می توان بر پیش فروش ظرفیت های حمل کالا بتوان ابزارهای را طراحی کرد و در بخش راه‌آهن نیاز به ابزارهای جدیدی باشد که بتوانیم از پتانسیل‌های این حوزه بهترین بهره‌وری را داشته باشیم. در همین راستا می‌توان ابزارهای جدیدی را در قالب ابزارهای سلف و فیوچرز معرفی کرد تا در سال‌های اینده به بازار بیاوریم.

رییس سازمان بورس تصریح کرد: بورس مقرراتی کاملا شفاف داشته و شرکت‌های تامین مالی و مشاوران معتمد پروژه‌ها را مشخص و ریسک‌های آن را ارزیابی می‌کنند تا میزان ایفای نقش این بازار و پروژه‌ها معین شود که در همین بخش به همکاران تاکید شده باید کاملا به نفع سرمایه‌گذاری در کشور حرکت کرد؛ اما نباید به راحتی بله گفت. چراکه محدودیت‌هایی که ریسک‌ها برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کنند می‌توانند سرمایه‌های مردم را با چالش مواجه کنند.

وی همچنین گفت:تسریع در امور وظیفه سازمان بورس بوده و در کنار آن باید به قوانین و مقررات به لحاظ ریسک اوراق توجه شود اما سازمان بورس وظیفه خود می داند به پیشنهادات،پاسخ سریع ارائه دهد که در اوراق ریلی هم در کوتاه‌ترین زمان پاسخ خواهند داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی