بازدید 24414

زمینه های مصافحه گرم و جالب‌توجه پوتین و بن سلمان در آرژانتین!

نشست گروه بیست در بوینس آبرس آرژانتین ـ صرف‌نظر از یک‌دندگی‌های دونالد ترامپ که دیگر تقریباً برای همه رهبران کشورهای عضو این گروه عادی و متعارف شده ـ شاهد برخی اتفاقات جالب‌توجه دیگر بود. از میان‌ همه این اتفاقات، مصافحه و خوش‌وبش گرم و عجیب پوتین با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی توجه افکار عمومی در سراسر جهان را به ‌شدت به خود جلب کرد.
کد خبر: ۸۵۶۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵ 01 December 2018

نشست گروه بیست در بوینس آبرس آرژانتین ـ صرف‌نظر از یک‌دندگی‌های دونالد ترامپ که دیگر تقریباً برای همه رهبران کشورهای عضو این گروه عادی و متعارف شده ـ شاهد برخی اتفاقات جالب‌توجه دیگر بود. از میان‌ همه این اتفاقات، مصافحه و خوش‌وبش گرم و عجیب پوتین با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی توجه افکار عمومی در سراسر جهان را به ‌شدت به خود جلب کرد.

به گزارش «تابناک»؛ کاربران توییتر به‌ شدت به این مسأله واکنش نشان داده و به شکلی جالب‌توجه بسیاری از آن‌ها این نوع از مصافحه گرم و گیرا را نشانه‌هایی از رویکردهای تماماً همراه و یکسو در مسائلی از جمله مسائل مطرح در گروه بیست و خارج از آن دانسته‌اند.

برخی کاربران توییتر تا به آنجا پیش رفته‌اند که این مصافحه را از پیش طراحی‌شده و نحوه جای‌گیری دو شخص در این صحنه را طبق یک سناریوی از قبل مشخص‌شده توسط مشاوران دانسته‌اند تا به این طریق، عمق رویکردهای یکسان دو کشور در این گروه و در خصوص مسائل دیگر را نشان دهند. حضور دونالد ترامپ در پس‌زمینه ‌این مصافحه از نگاه این کاربران، معنای مستتر در آن را جذاب‌تر می‌کند.

پس‌زمینه مصاحفه گرم و جالب‌توجه پوتین و بن سلمان

این در حالی است که نشریه تایم با نگاهی متفاوت به این مصافحه پرداخته و بیان کرده که این تهنیت گرم و گیرا، ناشی از موقعیت انزوای مشابهی است که دو کشور و دو مقام طی ماه‌های اخیر در فضای بین‌الملل تجربه کرده‌اند و از سوی کشورهای غربی به دلیل رویکردهای استبدادی در سیاست داخلی خود مورد نقد قرار گرفته‌اند.

اما واقعیت آن است که این مصافحه گرم میان دو شخصیت عالی‌رتبه در دو کشور، فراتر از یک صحنه‌پردازی مصنوعی و از قبل طراحی‌شده و همچنین فراتر از جایگاه ایزوله شده دو کشور در بین سایر اعضای گروه بیست است. نگاهی به روابط رو به گسترش روسیه و عربستان سعودی طی یک سال گذشته به‌ خوبی نشان می‌دهد، این لبخندهای از سر رضایت از چه پس‌زمینه‌ای بلند می‌شود!

تاریخچه‌ای از تقابل

اتحاد جماهیر شوروی اولین بازیگر بزرگی بود که در 1926 ابن سعود را به ‌عنوان پادشاه حجاز و سلطان نجد شناسایی کرد؛ اتفاقی که البته چندان دوامی نداشت و در یک فعل‌وانفعال در دهه 1930 منجر به سردی شدید روابط و فراخواندن سفیر استالین از عربستان و اعدام او در شوروی شد. همراهی عربستان در بلوک غرب برای تأمین امنیت خود در دوران جنگ سرد، دوری عربستان از روسیه را بیش از گذشته تقویت کرد و ایدئولوژی شوروی موجبات دوری هرچه بیشتر میان دو کشور را توجیه می‌کرد. وقتی در دهه 1960 از فیصل پادشاه وقت عربستان پرسیده شد، چرا عربستان در شوروی سفارت ندارد، گفت: به مسکو بروید و به ایشان بگویید که خدا را باور کنند تا از فردا من سفارت عربستان در مسکو را افتتاح کنم.

این روابط سرد که از دوران قبل از جنگ سرد آغاز شده بود تا همین چند سال گذشته نیز ادامه داشت و اوج تفاوت‌های دو کشور در مسائل جهانی را در صف‌آرایی آن‌ها در دو جبهه مقابل در سوریه می‌توان آشکار دید. درحالی‌که عربستان سقوط اسد را مهم‌ترین کلید برای کاهش قدرت ایران در منطقه می‌دید، روسیه بنا بر منافع استراتژیک خود در خاورمیانه «ناچار به ایستادن» در کنار ایران و در مقابل عربستان شد.

بستری از نفت برای دو نفر

به شکلی تاریخی یکی از مهم‌ترین منابع تنش میان ریاض و مسکو کارتل نفتی اوپک بوده است. مسکو همواره به‌عنوان عضو ناظر اوپک، خواهان کاهش حجم تولید نفت بوده، درحالی‌که عربستان، ‌همواره از منابع غنی نفتی خود به ‌عنوان اهرمی علیه ایران و نفوذ منطقه‌ای ایران سود برده است؛ اما ‌یکباره از اواخر 2016 روسیه و عربستان به توافقی دوجانبه برای محدود کردن تولید نفت و در واکنش به کاهش شدید قیمت نفت دست زدند که یک شیفت اساسی در تاکتیک و استراتژی پادشاهی عربستان بود. این توافق در پی توافقات جداگانه‌ای در شرکت‌های نفتی دو کشور بود که فقط دو فقره از آن شامل یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی و یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه تکنولوژی‌های سطح بالا و همچنین افزایش روابط نظامی دو کشور بود.

پس‌زمینه مصاحفه گرم و جالب‌توجه پوتین و بن سلمان

بخشی از این روابط، قطعاً به برنامه چشم‌انداز 2030 عربستان و نیاز شدید به سرمایه‌گذاری عمده در صنایع و اقتصاد این کشور بازمی‌گردد و بخشی از توافقات نفتی برای کاهش تولید، قطعاً مربوط به تلاش عربستان برای بالا بردن نفت در آستانه واگذاری سهام شرکت نفتی آرامکو بوده است.

نکته جالب در خصوص همه این‌ها این است که دو کشور از متحدان اصلی خود، یعنی روسیه از ایران و عربستان از آمریکا برای ایجاد یک پیوند جدید فاصله می‌گیرند. این امر اساساً منافع امنیتی و سیاسی روسیه و عربستان را به دو وجه کاملاً مشخص در منطقه خاورمیانه تأمین می‌کند.

از یک نگاه درواقع این ایالات‌متحده بود که با افزایش شدید در تولید نفت خود که اکنون به رکوردی بی‌سابقه از 1970 به این ‌سو رسیده است، عربستان و روسیه را به سمت یکدیگر هل داد. اکنون ایالات‌متحده بعد از روسیه و با اختلافی اندک، دومین تولیدکننده بزرگ نفت است، اما همچنان به 8 میلیون بشکه واردات در روز محتاج.

روسیه از این اتفاق نهایت بهره را برده و عربستان را مجاب به کاهش تولید نفت با توجیه حفظ قیمت کرد؛ اما حفظ بهای نفت کمترین دلیل روس‌ها برای ورود به روابط گرم با عربستان بود.

خلأیی برای پر شدن

قرارداد نفتی عربستان و روسیه، اولین قدم پوتین برای ایجاد نفوذ گسترده‌تر در خاورمیانه بود. روسیه بر خلاف آمریکا توان چانه‌زنی و برقراری ارتباط با همه جور کشور و از همه دست تنوع استراتژی را داراست: اسرائیل، ایران، عربستان، سوریه و حتی حماس و حزب‌الله. بر خلاف ایالات‌متحده که دستش برای چیدمان روابط در خاورمیانه تا حدی زیاد بسته است.

سیاست‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه و برنامه خروج این کشور از معضلاتی که چندین سال آن‌ها را در عراق، افغانستان و اکنون سوریه درگیر ساخته، خلأیی ایجاد کرده است که روس‌ها با هوشمندی در پی پر کردن آن هستند. از سوی دیگر، عربستان سعودی به‌شدت در پی آن است که به روس‌ها نشان دهد، متحد و دوستی ارزشمندتر از ایران برای روسیه خواهد بود.

روابط نفتی عربستان و روسیه تبدیل به روابطی استراتژیک شده که به ‌تدریج در سایر حوزه‌ها سرریز می‌کند. اکنون عربستان و روسیه وارد مراودات نظامی و خریدهای تسلیحاتی نیز شده‌اند. روس‌ها صرف‌نظر از این‌که دوستی‌ها و ائتلاف‌های آن‌ها از انسجام و یکپارچگی استراتژیک و ایدئولوژیک برخوردار است یا نه (قطعاً گنجاندن ایران و عربستان در کنار هم در یک طرح استراتژیک بی‌معنی و ناشدنی خواهد بود) در حال پر کردن خلأ حضور آمریکا در منطقه خاورمیانه هستند.

طرحی برای تنوع دسترسی

گرمی روابط با روسیه برای عربستان ‌هم در یک بزنگاه استراتژیک روی داده و این بزنگاه همان تلاش عربستان برای معرفی و تبدیل خود به‌عنوان کشوری با تنوع اقتصادی و نظامی بالاست. چشم‌انداز 2030 محمد بن سلمان در پی آن است که عربستان را از نفت فارغ کرده و این کشور را در حوزه توریسم، تکنولوژی و اقتصاد مبتنی بر خدمات توسعه دهد.

درعین‌حال با توجه به اختلافات شدید آمریکا و روسیه (ماجرای انتخابات 2016 و همچنین مسأله اوکراین و تحریم‌های روسیه) عربستان در تلاش است، همچنان آمریکا را در کنار خود نگاه داشته باشد، ولی از روسیه به‌عنوان یک وزنه متعادل‌کننده آمریکا بهره برد. قطعاً روابط عربستان و آمریکا طی یک سال گذشته، شاهد نوساناتی بوده که این نوسانات در ماجرای قتل خاشقجی به اوج خود رسید.

عربستان سعودی و ائتلاف این کشور در خاورمیانه بعد از ماجرای خاشقجی اعلام کرد، دیگر از کمک‌های هوایی آمریکا در حمله به یمن بهره نخواهد برد و دقیقاً بلافاصله چند روز بعد از این داستان، بهای نفت افزایش چشم‌گیری داشت و به بالاترین رقم خود رسید. آن‌هم در حالی ‌که با شروع شدن تحریم‌های ترامپ علیه ایران، آمریکا شدیداً نیاز به کنترل بهای نفت داشت.

عربستان به‌ خوبی و با یک تاکتیک مشخص روسیه و آمریکا را در کنار خود نگاه داشته و اگر ماجرای خاشقجی نبود، چه ‌بسا کنفرانس عظیم داووس صحرا (با تحریم بسیاری از سرمایه‌گذاران قدر روبه رو شد) تبدیل به نقطه عطفی در تاریخ اقتصاد این کشور می‌شد.

زمینه‌های مصافحه پوتین و بن سلمان، پررنگ و کاملاً مشخص است. منافع ملی دو کشور روسیه و عربستان اکنون هر دو را در کنار هم قرار داده است و این دو در تلاش مضاعف برای آن هستند که به ‌تدریج طرح یکپارچه‌ای برای نزدیکی بیشتر بدون تنش‌زایی (عربستان برای آمریکا و روسیه برای ایران) طراحی کنند. هم عربستان و هم روسیه می‌دانند که درنهایت این برنامه قرار است به کجا ختم شود و هیچ‌ یک توقع بیش ‌از اندازه ای از طرف مقابل ندارد. لبخند این دو در نشست گروه 20 حاکی از همین رضایت قلبی است که رویکرد دو کشور به مسائل بین دو طرف به دست داده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۸۹
این دو کشور خیلی شیک و اتوکشیده دارند خلانفتی ایران را برای ۸ کشور معافیت موقت نفتی پر میکنند .
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
قابل توجه کسانی که همیشه از رفتن بسمت روسیه حرف زده و دفاع میکنند و کعبه امال و ارزوهای سیاسی شون روسیه است
و اصلا حاضر نیستند تا واقعیت را قبول کنند که بزرگترین و خطرناکترین و عیر قابل اعتماد ترین شریک تجاری و همسایه و شریک راهبردی ما روسیه بوده و هست و خواهد بود .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
این شکل واقعی روسیه هستش، پس به لبخندها و گرم گرفتناش دلخوش نکنید، حتی چین در همین زمان به روسیه اطمینان ندارم و همیشه با احتیاط با روسیه رابطه داره، برای روسیه طرفش مهم نیست که ظالم، مظلوم و یا جنایتکار و نفوذشه دقیقا مثل رئیس جمهور غیرعادی حال حاضر آمریکا.بدنامی باشه ، مهم مناقشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
جالبه، خوانندگان محترم برخیشون با یک کشمش گرمیشون میشه با یک قوره سردی. روسیه همواره برای ما منافع دارد
رسول
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
در جهان امروز آنچه که دوستی ها و دشمنی ها را شکل میدهد فقط منافع ملی است . ایران از این قاعده مستثناست .
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
وقتی دولت امریکا شیر بیشتر می خواد می تواند عربستان سعودی کمتر شیر بدهد.
دوتاشون جنایتکارن!
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
این همه می گوییم کشورهای عرب عقب مانده. آنها در جی20 هستند و ما اندر خم یک کوچه.
پوتین هم با توجه به شرایط و منافع کشورش با همه داد و ستد می کند چه ایران باشد چه عربستان و چه آمریکا و یا سایرین!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
بله دقيقا بايد هم همينطور باشد
خب پول داره روسیه هم میخواد سهمی ازش ببره چراتوامپ تنهایی بدوشه عربها رو
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
حالا که فعلا همین پوتین و چین دارن ایران اسلامیو میدوشن
اصلاح طلبان بهانه برای روسیه هراسی و بزک کدخدا پیدا کردن..خخخخ
فردا تیتر می زنن :خیانت روسیه به ایران !! خخخخ
انتظار داشتن پوتین به بن سلمان پس گردنی برنه ..خخخخ
پاسخ ها
t
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
دوست عزيز واقع بين باش و ببين داره چه اتفاقايي ميوفته.ربظي به اصلاح طلبا نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
نه کی همچین انتظاری از پوتین در قبال عربستان داره؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
نه شما طبق معمول سرتو بکن زیر برف و بگو ایشالله خبری نیست و روسیه خیلی هم خوبه ؟!
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
نه شرقی نه غربیمون چی شد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
اصولگرایان هم مثل همیشه دستشونو دراز میکنن سمت مار تا بگزتشون . فکر کردین پوتین داداشتونه ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
از خخخخخ گفتنت مشخصه چند سالته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
توقعمون اینه که حداقل به ما هم پس گردنی نزنه!
جمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
اصولگرا چیه اصلاح طلب کیه
دو روتر و شیاد تر از پوتین و روسیه دردنیا نداریم
حیف این همه داد و بیداد که ما و صدا و سیما برای جمال کردیم
پاسخ ها
افغانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
خیلی خندیدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
عاشق عربستان! داد و بیدادی که ما کردیم نصف داد و بیداد بقیه دنیا هم نبود.
پول و منافع ملی!
تا وقتی این رو نفهمید همانطور هم در مورد اذیت و آزار مسلمانان چین سکوت خواهید کرد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
وارد کردن دین به سیاست و کنار گذاشتن منافع ملی دومین خطای مااست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
نه اینکه کشورهای بی دین اوضاع خیلی خوبی دارن!
به پوتین میگن سیاستمدار. اصلا مسایل داخلی عربستان براش اهمیت نداره در صدد دوشیدن عربستانه. ما برعکسیم. تو مسایل داخلیشون دخالت به سفارتشون حمله میکنیم تا باعث قطع روابط بشیم. این در حالیه که میشد از توریست درمانی و زیارتی میلیونها دلار پول اورد کشور. تازه از عربستان داشت توریست میومد مشهد که واسه شیخ نمر به سفارت حمله شد. چی شد نتیجه؟؟؟ اتفاق خاصی افتاد جز محرومیت کشور از جدب توریست و انزوای بیشتر ما.
این هم از پوتین . خرش تو سوریه از پل گذشت حالت رفت اونطرف. و باز هم ما باختیم.
چرا نباید پوتین با هرکس که بخواهد گرم بگیرد؟!
حتما چون دوست شماست حق ندارد با دشمنانتان گرم بگیرد!
برخی انتظارات خانومانه است که اگر دوست منی نباید با هیچکس دوست باشی.
پوتین تحریم آمریکا و اروپا است و حاضر نیست خودش نیز خودش را تحریم کند.
ما نیز اگر عاقل باشیم باید همین کار را نسبت به دیگر کشورها بکنیم و در تار اروپا خودمان را اسیر نکنیم
اصل ماجرا این بوده

پوتین: کیف کردی چطور دارم ایرانی ها رو میچاپم

محمد بن سلمان: دمت گرم فکر نمیکردم اینقدر کارت درست باشه

پوتین: تمام نفت و گاز ایرانی ها روتا 100 سال آینده مفت ازشون پیش خرید کردم و به جای پولش هم بهشون موشک ها و تجهیزات نظامی از رده خارج رو میندازم



محمد بن سلمان: بابا تو دیگه کی هستی

پوتین: اگر ما نبودیم هیچ وقت انقلاب ایران اتفاق نمی افتد

محمد بن سلمان: کلک نکنه همین بلا رو سر ما هم بیاری

پوتین: نه بابا خیالت راحت
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
تو توهم بسر می بری
alireza
| United States of America |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
توهم داری؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
خدا شفا بده
اگر ایران بتواند عربستان را مانند دوره ملک عبدالله جذب کند به گونه ای که انرژی یکدیگر را خنثی نکنند و برای دشمنی یکدیگر هزینه نکنند نیز بسیار مفید است.
متاسفانه اسرائیل و آمریکا در دشمن تراشی از ایران موفق تر عمل کرده اند
دولت روحانی ناموفق ترین دولت در روابط با همسایگان، منطقه و منطقه آفریقا و آمریکای لاتین بوده است. چون تمام انرژی خود را برای ارپا و آمریکا که محل تحصیل وزرایش است گذاشته است.
قابل توجه روزنامه کیهان ، صداوسیما و سایر برادران ...
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
اصلا صدا و سیما توی اخبار هیچی نمیگه در حالی که
..... دستت دادن
جناب تابناک هیچگاه روسیه به اندازه آلمان و انگلیس آمریکا و فرانسه و... ادعای حقوق بشری و مدافع صلح ندارد؟ حالا این کشورهای غربی مقابل عربستان سعودی چقدر از خودشان مایع گذاشتند؟ جز تحریم مرده ها و منع ورود به کشورشان چیکار کردند؟
بن سلمان در ماههای اخیر تحت فشار افکارعمومی غرب و امریکابود با این گرم گرفتن با پوتین نوعی هشدار به انها میده که میتونه به روسیه هم تکیه کنه ونازش خریدار داره .
میخواد عربستان ررو از امریکا دور کنه بکشه سمت خودش و به بن سلمان بگه که اآمریکا ففقط تا زمان ریاست جمهوری ترامپ حمایت گر همه جانبه عربستان خخواهد ماند
این سیاست و بازی کثیف و غیر قابل اعتماد روسها در تامین منافع ملی شان به هر طریقی است!
قبلا هم شاهد این نوع نقش بازی کردنهای پوتین بوده ایم.
بازیگر قهار و کثیفی است.
ما هم این وسط برگ چغندر
منافع ملي و وطن پرستي همين .
پوتین هم با گرگ میخوره هم با چوپان
اقا چند ماه قبل مطلب زدید بعد دیدار پوتین و نتانیاهو قرار اسراییل ب ایران حمله کنه

و قراره نیروهای ایران با فشار روسیه خارج بشن

پس چی شد؟
دیکتاتورها معمولا همدیگر را دوست دارند و از همدیگر خوششان می آید
این یک اصل است
گاو شیرده

پوتین خوب بلده رامش کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
بله پوتین خوب شیر دوشیه
منافع ملی طلب میکند بابررسی واینده نگری ازفرصت سوزی جلوگیری شود ودوستان بیشترشوند.اگراین کاررانکنیم باید به ایندگان پاسخ دهیم.
بابا بچه 3 ساله هم میدونه این روسیه هیچوقت قابل اعتماد نبوده و نیست
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
یعنی میگی ارتباطمون رو با دنیا قطع کنیم؟ یا منظورت اینه که آمریکا قابل اعتماده؟
روسیه بر خلاف آمریکا توان چانه‌زنی و برقراری ارتباط با همه جور کشور و از همه دست تنوع استراتژی را داراست: اسرائیل، ایران، عربستان، سوریه و حتی حماس و حزب‌الله......در نتیجه روسیه یک شالاتان به تمام معناست که استراتژی او چرخش با باد است.
متحد استراتژیک ومهم ایران هم که اینطور از آب دراومد.
با درود
احتراما به استحضار میرساند که لغت مصافحه به اشتباه در این خبر تحلیلی به کرّات " مصاحفه " نوشته شده است که این امر در خور شآن و جایگاه سایت خبری تابناک نمیباشد.
مراتب صرفا جهت آگاهی و تصحیح عرض شد.
بعد تو ساير رسانه ها هي دارن تيتر ميزنن كه بن سلمان مورد توجه قرار نگرفته !!!!
اینها برای پول و منافعشان دست به هر جنایتی می زنند
باز تحلیل گر بخش بین الملل تابناک پیداش شد

چ خبر از تحلیل های قبلی عمو جووون
سلام.روسها نشان داده اند که منافع کوتاه مدت برایشان مهمتر از بلند مدت هست.دست دادن پوتین با کسی که دستش به خون سربازان روس آلوده هست در دراز مدت باعث سقوط پوتین در روسیه خواهد شد و در واقع پوتین اگر در رفتارش به اصول اخلاقی اعتنا نکند،زیر پولها و طلاها و نفتی که عربستان روی سرش میریزد دفن خواهد شد.
مسولان یاد بگیرن که منافع ملی رو هم باید درنظر گرفت ....
پوتین داره برای مردم روسیه ریاست میکند
مردم ما زیر بار مشکلات در حال له شدن هستند وروسها نهایت بهره را از این مترسک بازی که برای ما راه انداخته اند را می برند
متاسفم که اینجور مسولانی داریم
جایگاه ایران چرا در گروه بیست نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
چون ايران بيست و يك است
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
مگه نمیدونی ایران ۱۶امین اقتصاد بزرگ دنیارو داره بقول سردار نقدی؟اگه ایران اینجا نیست واسه اینه که ایران تحریم کرده این اجلاس سطح پایینو!!!خخخ
همه به دنبال منافع ملی هستند. منافع ملی من کو؟
سهم نفت ما را دو نفري تقسيم كردند و دارند جشن مي گيرند.
روسيه هند وچين محكوم هستند ه دركنار ايران باشند اين اصلا دلبخواهى نيست اين محكوميت بخاطر اينست كه اين سه كشور نمى خواهند زير سلطه نظام مستقر جهانى كه طالب تسلط برتمام جهان است قرار گيرند نزديكى ويا دورى عربستان با هر كشورى ازجمله سه كشور نامبرده شد هـيچ تاثيرى مهمى برمناسبات روسيه وايران نخواهد داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
فرض کن اونا نمیخان. ولی وقتی پای کنافع ملیشون بیفته.شما را هم فدا میکنند.
ای بابا فکر بن سلمان ول کن بابا به فکر این باش چیکار میشه کرد دنیا با ایران هم مصافحه و خوش و بش گرم کنه
پوتین یه روباه مکاره و اردوغان هم مشابه اون ولی کوچکترش .
مشکل بزرگ ایران اینه که فکر می کنه روابط بین الممل مثل دوستی کوچه خیابونی میمونه
یاد مرید و مراد افتادم!!
روابط مان با همسایگان در دولت 9 و10 به خورد ودیگر خوب نشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
آره!قبلش با تمام دنیا دوست بودیم و هیچ دشمنی هم نداشتیم.اینقدر خوش بودییییم!
با توجه به جمله "روسيه از متحد اصلي خود يعني ايران فاصله مي گيرد" به نظر مي رسد نويسنده مانند تمام روسيه هراسان از واقعيت فرسنگ ها فاصله دارند. روسيه و ايران هيچگاه متحد نبودند كه بخواهند از هم فاصله بگيرند يا نگيرند. سياست خارجي روسيه هميشه بر پايه افكار ابرقدرتي استوار بوده يعني در هر مناقشه اي طرف هيچ كدام را نگرفته و با هر دو طرف در تماس هستند. مثل سوريه و اسرائيل و فلسطين، ارمنستان و آذربايجان، ايران و عربستان و ...
اينكه با چند تا ناهار و شام فكر كنيم روسيه داداش ما شده و با هر كي ما بخواهيم وارد دعوا مي شود بسيار بچه گانه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
درسته.
این همه وقت و انرژی گذاشتیم برای قتل خاشقجی... تازه طرف با مانبود اگه بود چه میکردیم
آدم یاد گارتون پینوکیو می افته روباه مکار وگربه نره.الان پوتین وترامپ هستن و کشورهای صاحب نفت پیناکیو
کثیف تر از پوتین در دنیا وجود ندارد و در طول تاریخ هم همیشه ما از روسها ضربه خوردیم تا امریکاییها
حقیقت اینه که توی تمام کشورا جز ایران !!! همه ی مسولاشون دنبال منافع ملی کشورشون هستن . . .

روسیه ، آمریکا ، چین یا بریتانیا نداره همه دنبال منفعت خودشونن
سیاست خارجی ایران بر حسب کرامت و عزت و انسانیت هست. ای کاش دنیا از این جهت مثل ایران عمل میکرد. بر خلاف سیاست خارجی در درون دارای ضعف اساسی در مدیریت و سستی و هر دنبیلی و فساد اداری هستیم که نیازمند یک خانه تکانی و بازنگری سرتاسری میباشیم چرا که فساد و تنبلی در هر اداره وموسسه ای ریشه دوانیده و بی اعتنایی به بالاسر سرعت امری عادی که پیشرفت کشورما را بسیار کند میکند. باید به جوونها با کمک میان سالها میدان داد تا انرژی تازه ای به روح جامعه دمیده شود. نیاز داریم به تربیت نیروی انسانی کارامدوقاطع و نوع مدیریت موجود تعارفی و ناکارامد است و بدرد جامعه امروز نمیخورد.
امیدوارم عمق استراتژیک کشور به جای سواحل مدیترانه در داخل پیگیری شود
بالاخره هردو در کشتن مخفیانه مخالفان مشترک هستند البته پوتین بسیار ماهرانه ای وحرفه ای وبن سلمان بسیار ناشیانه واحمقانه
امان از این روسیها .هم از گاه می خورند .هم ازگاهدان
دنیای سیاست حدی ندارد....نیش پوتین نه از ره کین است اقتضای طبیعتش اینست...
پوتین سیاستمدارتر از اونی هست که بشه افکارش رو حدس زد فقط باید نتیجه کارهاش رو دید و قضاوت کرد. تا بدین جای امر ایران رو به هیچ کشوری نفروخته و فعلا با دوستی پایاپای جلو رفته، پس ما هم از دوستیش بهره می بریم.
ای پوتین بلا
باشه این دفعه هم میبخشیمت
خدای ناکرده قصد جسارت نداشتیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی