بازدید 9624
فریده اولاد قباد در گفت‌وگو با «تابناک»؛

ازدواج کودکان یعنی سلب حق شهروندی/ کودکان زیر سیزده سال مهارت‌های اجتماعی ندارند

کودکی را در خانه پدری جا می‌گذارند و به عقد مردی درمی‌آیند که نه او را می‌شناسند و نه حتی می‌دانند معنی ازدواج چیست. هیچ آمار رسمی از ازدواج اجباری کودکان در دسترس نیست، زیرا کم نیستند خانواده‌هایی که بدون ثبت رسمی ازدواج، دخترانشان را به عقد مردی بزرگ‌سال درمی‌آورند.
کد خبر: ۸۵۵۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱ 29 November 2018

کودکی را در خانه پدری جا می‌گذارند و به عقد مردی درمی‌آیند که نه او را می‌شناسند و نه حتی می‌دانند معنی ازدواج چیست. هیچ آمار رسمی از ازدواج اجباری کودکان در دسترس نیست، زیرا کم نیستند خانواده‌هایی که بدون ثبت رسمی ازدواج، دخترانشان را به عقد مردی بزرگسال درمی‌آورند.

به گزارش «تابناک»؛ گفته می‌شود، بیش از 5 درصد ازدواج‌ها، مربوط به ازدواج با کودکان زیر پانزده سال است که سالانه رقمی بیش از 28 هزار کودک دختر را شامل می‌شود. بیشترین آمار ازدواج و طلاق کودکان هم در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و غربی، فارس، زنجان، تهران، همدان و مازندران ثبت ‌شده است.

اما آمارهای غیررسمی از اوضاع وخیم‌تر ازدواج کودکان حکایت دارد. شهلا اعزازی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی، پیشتر از آمار سالانه 43 هزار ازدواج دختربچه ده تا پانزده ساله در کشور خبر داده بود و هم اکنون قرار است مجلس شورای اسلامی برای حل این مشکل آستین بالا بزند.

بنا بر این گزارش، مدت‌هاست در مجلس شورای اسلامی و فراکسیون زنان، طرحی با نام «کودک همسری» به‌ منظور «افزایش سن ازدواج در دستور کار نمایندگان است و حتی نمایندگان مجلس به یک‌فوریت آن در مجلس نیز رأی داده‌اند و طرح در کمیسیون اجتماعی و قضایی در حال بررسی نهایی برای ارائه به صحن است.

اما این طرح نیز همچون دیگر موارد در کنار موافقانش، مخالفانی نیز دارد؛ موافقان این طرح آمار بالای طلاق در این سن، خطرات پزشکی برای مادران، ازدواج این گروه سنی با افراد دارای سن بالای میان‌سالی و پیری را عمده‌ترین دلیل خود عنوان می‌کنند. در کنار این افراد، برخی‌ علت گرایش بعضی از خانواده‌ها به ازدواج کودکان را در فرهنگ و سنت و عرف حاکم منطقه‌ای و همچنین مسائل اقتصادی دانسته‌اند، ولی این تنها خانواده‌ها نیستند که با ازدواج فرزندان کم سن و سال موافقند بلکه در کنار این افراد برخی اشخاص دیگر نیز این قانون را مخالف با موازین اسلامی و سنت دانسته‌اند و حتی از تهدید و ارعاب نمایندگان نیز ترسی ندارند و گاهی با ارسال پیامک به نمایندگان، سعی دارند از تصویب این قانون جلوگیری کنند.

هفته جاری یک نماینده مجلس از تهدید دوباره نمایندگان مجلس توسط افراد ناشناس خبر داد و اعلام کرد: این بار تهدید با موضوع کودک همسری در دستور کار برخی از مخالفان طرح قرار گرفته است.

فاطمه حسینی، نماینده تهران با انتشار چند پیامک تهدیدآمیز در صفحه شخصی خود نوشت: باز هم ده‌ها پیامک به نمایندگان مجلس، این بار برای مقابله با طرحی که جهت جلوگیری از کودک همسری، در مجلس پیگیری می‌شود! این روزها موتور پیامک‌های سازمان‌یافته حاوی دروغ، تهمت و تهدید دوباره روشن ‌شده است.

در همین رابطه، فریده اولاد قباد، رئیس فراکسیون زنان مجلس در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: دلیل مخالفت این افراد با افزایش سن ازدواج را درک نمی‌کنم. تمام حرف ما این است که دختران ما هنوز نیاز به آموزش مهارت‌های اساسی زندگی دارند و اگر زیر سیزده سال ازدواج کنند، شاید نتوانند وظایف خود را به‌ درستی انجام دهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: دغدغه ما این است که کوکان سرزمینمان را برای آینده و قبول مسئولیت‌های سنگین اجتماعی آماده کنیم.

وی درباره ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز هم گفت: تهدید راه درستی نیست. طرح یک‌فوریتی آن ‌هم در مجلس رأی آورده و نمایندگان با قدرت پیگیر این مصوبه هستند و به ‌زودی نیز امیدواریم به نتیجه برسد. نمایندگان مجلس و فراکسیون زنان از پیامک‌های تهدیدی ترسی ندارند. کسانی که ابهام درباره این موضوع دارند، بهتر است به کمیسیون مراجعه و ابهامات موجود را رفع کنند. این کودکان فرزندان ما هستند و نمی‌توانند در دوازده سالگی وظایف خود را انجام دهند؛ ازدواج کودکان یعنی سلب حق شهروندی که ما نباید اجازه این کار را بدهیم.

وی در پایان یادآور شد: همه حرف ما این است که این‌ها کمی تحصیلات خود را بالا ببرند و مهارت‌ها را یاد بگیرند. از سوی دیگر برخی معضلات و مشکلات دیگری وجود دارد که امینت جانی این افراد را تهدید می‌کند. یک کودک دوازده ساله باردار شاید نتواند شرایط را تحمل کند و ریسک را بالا می برد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۳۴
مادر بزرگ من در 12 سالگی ازدواج کرد ، اکثر قدیمی ها توانش رو داشتن ، حالا که نوجوان اتفاقا زودتر به آگاهی اجتماعی میرسه چه اشکالی داره اگه زور و جبر نباشه ازدواج کنه ؟ نوجوانان امروز مطلع تر از قدیمی ها هستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
کجا یک دختر زیر ۲۰ ساله میتونه و میدونه چطور زندگی کند ؟
ان قدیم هم زنهای بیچاره فکر میکردند که زندگی همینه والا همش بدبختی بوده و فلاکت چون اکثرا مشابه بوده فلاکتشون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
کودک همسری یعنی ازدواج دختر خردسال با یکی هم سن پدرش . مثل این که متوجه مطلب نشدید .
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
میبینم که موقع نوشتن اب از لب و لوچت هم راه افتاده.قدیما مردم شمشیر بدست میرفتن خیابون و همدیگه رو گاهی از وسط نصف میکردن.از چاه با سطل اب میکشیدن و تو سرمای زمستون تو حیاط لباس میشستن.میرفتن تو مزرعه و محصول درو میکردن و با گاو اهن زمین شخم میزدن.چطوره شمام یکبار امتحان کنین اگر تونستین بعد برای دختر ای ۱۲ ساله نسخه بپیچین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
بگو چشم و گوش بازتر
احسان
| France |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
خجالت نمیکشید؟امثال شماها هستند که زندگی یه دختر بچه را نابود میکنند.وقتی به ازدواج دختران تو این سن فکر میکنم تنم میلرزه بخدا
مهدی
| Germany |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
نابغه حقت را خورده اند!
چرا از نمایندگان مخالف نمی خواین که دلایل منطقی خودشون را اعلام کنند ؟
این نماینده ها فکر می کنند یک دختر مثلا نه ساله می تونه همسر باشه ؟؟ چرا ؟
واقعیت اینه که قوانین اسلام مال 1400 سال پیشه و چرا این نماینده ها فکر می کنند با قوانین 1400 سال پیش مردم ایران باید زندگی کنند ؟؟
نمی شه همش شعار داد که تمام قوانین اسلام برای همیشه کاربرد داره
چرا بررسی نمی شه این قوانین چه نقاط قوت و ضعفی داره ؟؟
چرا تعصب را کنار نمی گذاریم ؟؟

و پرسیده بشه برای دختر و خواهر خودشون هم ازدواج در این سن را مناسب می دونند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
این نمایندگان خودشون حاضر هستند دخترشان را در ۱۳ سالگی به خانه همسری بفرستند که به سختی باید یک نان بخور و نمیر در بیاورد و یا نیاورد و در دو اطاق مستجری زندگی کند ؟
لطفا نسخه ای که برای جگر گوشه های خودتان نمی پیچید برای مردم نپیچید .
مادر من 14 سالگی ازدواج کرده و 15 سالگی بچه دار شده
درسته الان در کنار فرزندان و همسرش زندگی مناسب و موفقیت آمیزی داره ولی معلومه که از اینکه درس نخونده و زود وارد مشکلات زندگی شده دلخوره
سوال اینه به لحاظ شرعی کودکی در سن 9 یا 12 یا 13 سالگی عاقل است
و بلوغ فکری رسیده و از طرفی حق انتخاب دارد؟
و در چنین شرایطی آیا میتواند و یا حق دارد خوب را از بد تشخیص دهد
در حالیکه به لحاظ قانونی هنوز در سنی ست که کفیل او مسئولیت دارد نه خود او!!!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
کار فقها و مجتهدین این است که طبق دستور الهی دین را با شرایط روز و طبق عرف جامعه سازگار کند ولی متاسفانه برخیبه تنها کاری که اکثرا نمی پردازند کار تخصصی خودشان است و در سیاست و‌کار جناحی و سازمانی غرق شده اند .
اینها بهانه هایی هست برای مطرح کردن این خانم جهت نمایندگی سال آینده.
گرنه عالم و آدم می دانند ایشان و همه لیست 30 نفره تهران کاری برای مردم نکرده اند. الان نزدیک انتخابات هرکدام یک کشفیاتی می نمایند.
این تعداد پیامک به یک نمیانده عددی نیست که ایشان تحملش را ندارد. اگر تحمل حرف مردم را ندارد چرا باز می خواهد کاندید شود؟!
سلب حق شهروندی ! یعنی جنایت !! یعنب بردگی! واقعا بهت آور است !
واقعا چند درصد از این ازدواج ها در سال رخ میده. بازهم یک موضوع انحرافی برای سرگرم کردن مردم. الان مشکل کشور ما با این وضع اقتصاد و گرونی و تحریم ازدواج کودکان هست. البته واقعا ازدواج کودکان مناسب نیست ولی مشکل نود و چند درصد مردم نیست.
عوض مقابله با حكم الهى مهارتهاى اجتماعى خانمها با سن كم را بالا ببرند و امادگى داماد را شرط ازدواج قرار دهند. كى گفته ما بايد مثل غربيها ازدواج و زندگى كنيم؟
اگر حضرت رسول در زمان ما زندگى ميكردند حتما به زندان مي انداختيدش!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
آفرین ! احسنت به این طرز فکر .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
شما بودید با آموزش امور جنسی در مدارس مخالفت کردید؟.
احسان
| France |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
حکم الهی؟!!!یعنی خدا راضیه که زندگی و آینده یه دختر نوجوون نابود بشه بخاطر سطح پایین فرهنگی و فکری امثال شما؟!
وقتی دختر و پسری به بلوغ جسمی و فکری نرسیده باشد و فقط بخاطر فشار اجتماعی و سنت و جنسی این ازدواج مشکلات زیادی دارد بلوغ فکری جهت بزرک کردن اولاد بلوغ جسمی برای نگهداری بچه در شکم . این چه فکر عهد حجری هست که جوانان را در فشار جسمی و جنسی قرار دهند و سپس با فشار فکری و اجتماعی ناخواسته فقط بخاطر جبر اجتماعی تن به ازدواج جهت تخلیه روحی باشد . این راهکار قرون قدیم بدرد جامعه فعلی نمیخورد چون اگر زنان آنزمانها فکر میکردند که حقوقشان همان قدر هست اگر شوهر چند تا زن داشته باشه همین قدر حقوق دارند و محکوم به سرنوشت میدانستند . آیا زنان امروز جامعه چنین فکر میکنند من خودم میگویم دختری که بلوغ فکری نرسیده به اجبار تن به ازدواج دهد در حقیقت همان کار تجاوز هست اسمش ازدواج هست
نمایندگان چند روز وقت بگذارند و دنبال پیامک های تهدید آمیز را بگیرند به سر چشمه ارسال آنها خواهند رسید به افرادی میرسید که تفکر افراطی دارند . فکر آنها به جایی میرسد که زنان و دختران را کالا و ناقص العقل میدانند . ولی خودشان به اندازه یه بچه عقل و شعور ندارند آنها میگویند باید محکوم به شرع و سنت بود عقل را ولش کن . فکر کن در ایران چقدر هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
فکر میکنی شما ومن را نشناسند!
چرادادستانى در مورد ارسال كنندگان پيامك هاى تهديد آميز به نمايندهاى مردم ورود نمى كند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
چرا دادستانی در مورد نمایندگانی که ایام انتخابات فضاسازی می کنند و کاری برای مردم نکرده اند ورود نمی کند؟
کجای این پیامک ها تهدید آمیز است؟ فرضا حتی اگ توش باشه که "جهنم جایتان باد" این میشه تهدید؟!!
اصلا معنی نماینده چیه؟! که تحمل ده تا اسمس را نداره؟
همراه اول بیشتر اسمس اینطوری بهم میزنه
مشکل قانون این هست که فقط بلوغ جنسی دختران را مد نظر قرار داده و بر اساس آن حکم صادر کرده! بلوغ روانی و فکری چیزی هست که مورد غفلت قانون گذار قرار گرفته! این قانون ها را عوض کنید یا خودمان عوضتان می کنیم!
کودک همسری یعنی جنایت و هیچ توجیهی هم ندارد.
به قولی میفرمایند اسلام و مقتضیات زمان...
یکی از پیامک های ارسالی به نمایندگان این بود که چه دخترانی که با این قانون شما کارشون قرار به فساد و فحشا کشیده بشه!!!
متاسفانه فقر علمی و فرهنگی در این عزیزان بیداد میکنه
این یک نوع نگاه ابزاری به زنان محترم ایرانی
یک دختر حق داره بعد از رسیدن به دوره بلوغ جسمی و فکری خودش تصمیم بگیره که چه راهی رو قرار تو زندگیش پیگیر بشه
این افکار متحجرانه جنایت علیه دختران سرزمینمونه
کاربر محترم ۲۸ .۱۳ نمیدانم آقا یا خانم هستید اگر زن باشی مطلب برات روسن هست شما یک نگاهی به زنلنی که در سنین پایین ازدواج کردند بیندازید اکثر انها به چند جور مرض جسمی مبتلا شدند علم پزشکی ثابت کرده سن بارداری برای زنان ۱۸ سال به بالا باشد و از سن چهل سالگی هم بخاطر فشار خون بالا و قند بالا توصیه نمیشود و اگر هم فرزندی بدنیا آید با کمی حافظه و مشکلات رفتاری و اخلاقی مبتلا خواهد شد چون افت قند و میزان قند بالا بر جمجمه جنین تاثیر دارد . هر چه زن زایمان بیشتری داشته باشد مثل تبری هست که به تنه درخت میزنند . درد زایمان چی میدونی . نطافت بچه کردی . نمیدونی نظر نده
من برای کاریرانی میسوزد که قصه ایند میخورد که چرا مثل انسانهای قرن ها پیش زندگی کند . خوب برو به قرن ها پیش بی زحمت برو صحرای افریقا . خودت را جای ان دختر ۱۰ ساله بذار شعور سیاسی و فکری به همین درک ها از مسایل بستگی داره که عده ای در ۲۰۱۸ هنوز ندارند . فکر خود شما دختر بودی شما را با مردی ازواج دادند که سنش چند برابر شما هست . وقتی به منزل میرسد پول کند پاش کلافه ات کرده معتاد هست . دست بزن دارد بخاطر اختلاف سنی شرایط جسمی و روحی کافی با جوان را ندارد و ووووو آخه تو چی میدونی زن بودن چی هست خواهر کوچک داری بی زحمت بده همان سنت را اجرا کن
نماینده ها باید جواب پیامک را با همان شماره جواب بدهند طرف خودش کنار میکشه . یا شماره تلفن را عوض کنند سیم کارت تو شهر ما شده هفت هزار تومان . من دو تا برای خودم و خانواده ام خریده ام
مراجع باید بکار تخصصی و
فقهی خودشان بپردازند و اسلام را با شرایط و عرف روزگار تطبیق دهند
کجا یک دختر حتی ۲۰ ساله الان میتواند یک خانواده را اداره کند ؟
مگه چند تا ازدواج 13 ساله داریم؟ به فکر میلیونها دختر بالای سی سال باشید که موندن و هیشکی سراغشون نمیره.
سوال. اگه دختری تو سن 13 یا 14 سالگی خودش بخواد با پسری ازدواج بکنه، چی؟ آخه اغلب این روزا متاسفانه خیلی هم بیشتر از من و شمای بزرگسال سر در میارن. یعنی به نظرتون نذاریم ازدواج بکنه ولی به روابط بعضا خارج از شرع اگه داشته باشه سر تسلیم فرود بیاریم؟ به عبارتی برای احساسات اون دختر احترام قائل باشیم و بگیم نیاز داره و بحرانیه و این حرفا، ولی وقتی پای ازدواج شد منع کنیم؟ به نظرم اگه دختری خودش میخواد بذاریم ازدواج کنه
تا آنجا که علم وقوانینی پیشرفنه میگویند،زیر۱۸ سال کودک یا نوجوان است .چرا این اتفاقات رخ داده که کودکان را زود شوهر میدهند.از اون طرف سن ازدواج به ۳۸به بالا رفته.کشور افراط و تفریط هستیم در خیلی از مسایل .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر