بازدید 10758

محدودیت جدید برای تراکنش‌های بانکی

کد خبر: ۸۵۵۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳ 27 November 2018

پس از محدود شدن خرید از طریق کارت خوان‌ها به 50 میلیون تومان در روز برای هر کارت بانکی، برخی خبرها حاکی از این است که در روزهای آینده بانک مرکزی طرحی را پیاده‌سازی خواهد کرد که براساس آن «هر شماره ملی» فقط می‌تواند روزانه 50 میلیون تومان خرید از طریق کارت‌خوان‌های فروشگاهی داشته باشد. بدین ترتیب حلقه محاصره دلالان ارزی تنگ‌تر خواهد شد.

به گزارش روزنامه خراسان، یکی از اقدامات مهم و تأثیرگذار بانک مرکزی که موجب کاهش قیمت ارز و تلاطم‌های ارزی شد، بخشنامه اصلاح مبلغ تراکنش‌های بانکی بود که در هفته‌های گذشته ابلاغ و اجرا شد.

مهم‌ترین بند این بخشنامه آن بود که هر کارت بانکی فقط می‌تواند روزانه 50 میلیون تومان خرید از دستگاه‌های کارت‌خوان داشته باشد. به گزارش تسنیم، اعمال این محدودیت موجب شد تا سفته‌بازان و دلال‌های خارج‌نشین که در کشورهای همسایه با کارت‌خوان بانک‌های داخلی اقدام به خرید و فروش ارز در مبالغ بالا می‌کردند، به مشکل بخورند.

بعد از اعمال این محدودیت‌ها، دلال‌ها دست به کار شدند تا با افتتاح حساب در بانک‌های متعدد از طریق کارت بانک‌های مختلف خریدهای ارزی خود را انجام دهند. گزارش‌های موثق حاکی از آن است که دلال‌هایی که قبلاً در یکی دو بانک حساب فعال داشتند الان در بیش از 10 بانک حساب باز کرده‌اند تا با کارت‌های مختلف خریدهای 50 میلیونی را انجام دهند.

اما هم اینک تازه‌ترین خبرها حکایت از آن دارد که در روزهای آینده بانک مرکزی طرحی را پیاده‌سازی خواهد کرد که براساس آن هر شماره ملی فقط می‌تواند روزانه 50 میلیون تومان خرید از طریق کارت‌خوان‌های فروشگاهی داشته باشد.

کلیات این خبر البته در دومین گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس کل بانک مرکزی نیز مطرح شده بود ولی در آن گفت‌وگو زمان اجرا از سوی همتی اعلام نشد. از این رو بانک مرکزی بنا دارد با اعمال این محدودیت جدید دست دلال‌ها را از معاملات ارزی کوتاه کند.

ناگفته نماند برخی از این اقدام انتقاد کرده‌اند که چرا بانک مرکزی با این بخشنامه تلاش می‌کند تا ارزش پول ملی را کاهش دهد و مردم را به‌سمت معاملات پایاپای هدایت کند؟! ادعای این منتقدان آن است که اگر فردی معامله کلان داشته باشد مثلاً اگر بخواهد ملک معامله کند به مشکل می‌خورد! اما موافقان در پاسخ معتقدند که برای معاملات ملکی و کلان همیشه دوطرف از چک‌های معتبر بانکی و بین بانکی استفاده می‌کنند. در سایر معاملات نیز ساتنا و پایا می‌تواند کمک خوبی برای طرفین باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۳
تکلیف مردم عادی چی میشه ؟ شما نمیتونید دلالان رو پیدا کنید همه جامعه رو در این طرح تحت فشار میزارین :|
چرا این دلالا رو دستگیر نمیکنین و کمرشونو نمیشکنین؟؟؟؟؟؟
هر محدودیتی هم که بگذارید این دلالا راه دیگه ای پیدا میکنن مثلا با اعمال محدودیت جدید اینا میرن یه سری افراد رو استخدام میکنن تا با کارت اونا و شماره ملی اونا کارا شونو پیش ببرن.
بعد تعجب می کنید چرا مردم پولشان را تبدیل به دلار و طلا می کنند؟ مگر بانک ها صاحب پول و سرمایه مردم هستند که محدودشان کنند؟
خخخخ من در طول 10 سال هم پنجاه میلیون ندارم که کارت بکشم
ترجمه: اوضاع اقتصادی داغونه، دلار ۱۳ تومنی هم حرفه.
بخاطردلالان محدودی که معلوم نیست دستشون توکاسه کیه یه ملت باید عذاب بکشند
فقط کنترل شما از طریق محدود ساختن افراد عادی و ایجاد نارضایتی است؟!
کار خوبیست. البته تا دو سه سال، یعنی وقتی که 50 ملیون تومن معادل 5 ملیون تومن نشده.
عزیز من بعد از این همه سال بعد از این همه هزینه تازه برگشتیم سر نقطه اول و باید حضورا بریم بانک تو صف بایستیم که واسه معاملات چک بانکی بگیریم !؟
متاسفانه به جای اینکه دنبال راه حل باشند صورت مسئله رو پاک میکنند و هر روز به یه طریقی فشار رو مردم بیشتر میکنند
کسی که بخواد دلالی یا خلافی کنه به هر طریقی که شده کارشو انجام میده
واقعا از اینجور تصمیمات ناگهانی و خلع الساعه که تو این مملکت رخ میده متنفرم!!
قبلا که نمیشد بیشتر از 5 میلیون در روز جابجا کرد چه اشکالی داشت که برداشتند و نامحدود کردن و حالا که ارزش پول کم شده دوباره به قوانین قبل برمیگردن؟!!
تا کی باید تجربه های تلخ قبلی رو باز سعی و خطا کرد؟؟؟؟؟
فکر خوبیه اگرچه برای اون هم راه هست که استفاده از کارت با شماره ملی دیگرانه. در ایران باید فساد را ریشه کن کرد و اینا همش راهکارهای الکیه.
با سلام. با یه تصمیم اشتباه دیگه . اخه یکی به این بانک مرکزی بگه ادرس غلط ندهد ، و این دلالان راهی دیگه پیدا خواهند کرد. شما جلوی رانت و دزدی و اختلاسهای ریز و درشت را بگیرد همه چیز درست میشه
اون که دلال هست، میره با کد ملی چند نفر چندتا حساب باز میکنه و کارش رو انجام میده، این وسط مردم عادی هستن که توی فعالیت های تجاریشون دچار دست انداز میشن...
وقتی ارزونترین ماشین ایرانی نزدیک چهل میلیون و یک یخچال فریزر هم در همین حدود قیمت داره، سقف 50 میلیونی برای هر کد ملی، جز اختلال در امور اقتصادی فعالان بازار و مردم نتیجه دیگه ای نداره...
کما اینکه کاهش دفعات تسویه پایا و شاپرک هم همین مدل عمل کرده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها