بازدید 26608
حال و هوای تیم ملی 43روز مانده به آغاز ماموریت شکست طلسم 43ساله در امارات 2019

ترسناک ترین حریف ایران در جام ملتهای آسیا را بشناسید؛ کی روش و غول سه سر!

تیم ملی چهل و سه روز دیگر برای شکستن طلسم چهل و سه ساله در جام ملتهای آسیا به میدان خواهد رفت. جامی که با میزبانی نامهربان به نام امارات و چنگ و دندان هم پیمانش عربستان، برای شاگردان کی روش یک جهنم واقعی خواهد بود اما چگونه می شود آتش دشمن را برای تیم ملی ایران به گلستان تبدیل کرد؟
کد خبر: ۸۵۴۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶ 23 November 2018

تیم ملی فوتبال ایران برای انجام ماموریتی مهم و دشوار که بیش از چهار دهه است بر دوشش سنگینی می کند، یک ماه و نیم دیگر(17دی ماه) در نخستین بازی اش در جام ملتهای آسیا به میدان می رود، اما شواهد و قرائن نشان می دهد این بار هم قوی ترین حریف ایران در راه قهرمانی آسیا، تیمهای ژاپن، کره جنوبی ، عربستان ، استرالیا و ... نیستند بلکه خودمان هستیم!

به گزارش تابناک ورزشی، طی چند دهه اخیر هربار در آستانه رقابت های جام ملتهای آسیا که فتح آن به تابوی فوتبال ایران بدل شده است، با نگاهی به فهرست ستاره های حاضر در تیم ملی گفته ایم؛ این بهترین تیم تاریخ ایران است و با این همه مهره سرشناس و تراز اول، شانس نخست قهرمانی هستیم اما به مسابقات که می رسیم به دلایل مختلف که اغلب تنها فنی نیستند، مقابل رقبای هم قاره ای کم می آوریم و چهار سال بر حسرت مان می افزاییم. 

به طور قطع تیم ملی کنونی فوتبال ایران، با ثبات ترین و مجهز ترین تیم بزرگسالان ایران در طول تاریخ محسوب می شود، چه برخلاف اغلب ادوار گذشته مربی بادانش و کاردانی بالای سر خود می بیند که طی هشت سال گذشته در کارش تداوم و ثبات داشته است و از لحاظ امکانات و تدارکات نیز قابل قیاس با هیچ نسل دیگری نیست. این تیم تازه چندماه است که از بالاترین سطح و کلاس فوتبال جهان یعنی جام جهانی برگشته است و گرچه موفق به رقم زدن نخستین صعود از مرحله گروهی این تورنمنت نشد اما برای اولین مرتبه چهار امتیاز از سه بازی اش اندوخت و فقط یک باخت (آن هم مقابل تیم پرستاره اسپانیا و با یک گل تصادفی) را تجربه کرد. حتی منتقدان کی روش هم می دانند که اگر تیم ما کمی خوش شانس بود با همین مقدار امتیاز هم می توانست صعود تاریخی را رقم بزند.

ترسناک ترین حریف ایران در جام ملتهای آسیا را بشناسید؛ کی روش و غول سه سر!

کی روش این بار در خطوط مختلف بهترین های آسیا را در اختیار دارد و در هیچ یک از پست ها نگرانی بابت افت یا مصدومیت ناگهانی یک ستاره خاص ندارد چرا که مرد پرتغالی طی هشت سال حضورش روی نیمکت تیم ملی، به معنای واقعی کلمه یک «تیم» ساخته و وابستگی به یک ستاره را که عادت تاریخی فوتبال ایران بود، از بین برده است. برخورد محکم و دیسیپلین حرفه ای او، ریشه بازیکن سالاری را خشکانده و احتمال رویش هر نوع «باند درون تیمی» نظیر آنچه در برخی ادوار گذشته باعث ناکامی تیم ملی شد را از بین برده است. کل بازیکنان لیست، در یک سطح برابر هستند و کسی خود را بالاتر و برتر از هم تیمی هایش نمی داند، روح بازی تیمی و فداکاری برای نتیجه گیری جمعی، میان یک یک بازیکنان جریان دارد و هیچکدام حضور در ترکیب اصلی و شماره ای خاص را حق مسلم خود نمی پندارد.

پس می بینیم که مجموعه ای که کارلوس کی روش ساخته و در اختیار دارد، نه با بحران مهره مواجه خواهد شد، نه مشکل دانش فنی روی نیمکت دارد، نه کم تجربه و تازه کار است و البته نه درگیر انشقاق درون تیم خواهد شد. پس چه چیز می تواند مانع قهرمانی و آمدن جام چهارم قهرمانی آسیا به ویترین افتخارات فدراسیون فوتبال شود؟ پاسخ را باز هم باید در خودمان جستجو کنیم. 

1- تشدید اختلافات داخلی و ادامه کشمکش بر سر مسایل پوچ

اگر از اهالی فوتبال ایران درباره خصوصیات کی روش پرسیده شود؛ بعید است که حتی یک نفر به درایت و توانایی فنی این سرمربی تراز اول جهانی تردید و تشکیک وارد کند حتی بازیکنانی که با او کار کرده و توسط مرد پرتغالی کنار گذاشته شده اند هم به خود اجازه نمی دهند که دانش و کاربلدی این مربی را زیر سوال ببرند اما احتمالا، قریب به اتفاق مربیان و مدیران روی خصوصیات شخصیتی او که از روحیه مبارزه طلبی و تمامیت خواهی اش نشات می گیرد، به عنوان نقطه ضعف انگشت می گذارند.

آنچه اما روشن است فدراسیون فوتبال ایران به عنوان متولی اداره این رشته ورزشی در کشور، تشخیص داده تا کی روش را با همین خصوصیات رفتاری و شخصیتی (با وجود دردسرهای متعدد) در راس کادرفنی تیم ملی حفظ کرده و از مواهب فنی اش بهره مند شود و پروژه همکاری با وی را به رغم قرارداد هنگفت نسبت به ارقام مرسوم در این سطح ، تا پایان جام ملتهای آسیا 2019 تمدید کند. پس ما برای استفاده از علم و کارایی این مربی، پول زیادی خرج کرده ایم و حق داریم که بیشترین بهره را نیز از این سلاح علیه حریفان مان ببریم. 

واضح است که باز گذاشتن دروازه مباحث بی ثمر و پایان ناپذیر میان دو خارجی ( برانکو و کی روش) که هر دو در حیطه وظایف خود موفق بوده اند و منابع مالی عظیمی صرف حفظ شان شده ، ناشی از بی تدبیری ما و مدیران مان است. ضروری است که در بالاترین سطوح فوتبال و ورزش کشور برای توقف این بگومگوهای بی حاصل برای منافع فوتبال ملی، تصمیمی ضربتی گرفته شود و حداقل درفاصله کوتاه باقیمانده تا جام ملتهای آسیا، توپ این جنگ قدرت بین دو مربی اروپایی از حیاط فوتبال ایران جمع شود. مصاحبه های بی مورد و وصله های عجیب و غریبی که دوطرف هر هفته نثار یکدیگر می کنند و البته در آستانه رقابت های مهم طرف مقابل این اقدامات روانی و شفاهی را بعضا به کارشکنی های عملی ارتقا می دهند!

2- فوتبال را با دست خودمان تعلیق نکنیم و دشمن شاد نشویم

همه اینها در حالی است که از اساس تیم ملی ایران شانس حضور در جام ملتهای امارات 2019 را پیدا کند. خبری که این روزها عربستان و امارات به واسطه خصومت سیاسی با کشورمان و سایر رقبای درجه یک آسیا بخاطر ترس از قدرت شاگردان کی روش برای شنیدنش گوش تیز کرده اند، خبر « تعلیق » فوتبال ایران است. 

تابناک از بدو شکل گیری بحث بازنشستگی مدیران فدراسیون، طرف قانون ایستاده و لزوم احترام و تبعیت از مصوبه مجلس را مورد تاکید قرار داده است و استدلالش هم بر این پایه استوار است که همه مدیران ارشد فعلی فدراسیون، قدرت و جایگاه کنونی خود را از «دولت» و «مناصب» دولتی که داشته اند، به ارث برده اند و از این راه برای بالارفتن از پله های ترقی در فوتبال ایران استفاده کرده اند و حالا هم باید تابع قانون باشند اما اوج کج سلیقگی است که در آستانه یکی از مهمترین رویدادهای ورزشی آسیا، سراغ اجرای قانون در جایی برویم که جز لطمه ملی برای حیثیت و منافع کشور در پی نخواهد داشت.باید دندان روی جگر گذاشت و هر اقدامی را به بعد از جام ملتهای آسیا و برگزاری مجمع فدراسیون موکول کرد تا گزندی به فوتبال ایران وارد نشود و قانون هم پیاده شود.

3- قطع شریان حیاتی تیم ملی با تخریب جو روانی و رگ مالی

از عقل و منطق سلیم خارج است که یک ماه مانده به این میدان بزرگ رقابت، پشت تیم ملی را خالی و بخاطر لجبازی با چند مدیر، پشتیبانی از تیم ملی را متوقف کنیم. تیم ملی در فرصت باقیمانده مهمترین برهه آماده سازی اش را در پیش خواهد داشت؛ مقطعی سرنوشت ساز شامل اردوی اصلی و نهایی که در بهترین کمپ کشور قطر برپا خواهد شد و انجام بازی های تدارکاتی آخر که چهره واقعی تیم را خواهد ساخت. 

در این مقطع زمانی، حمایت رسانه های رسمی و سراسری از تیم ملی، تاثیرگذار خواهد بود و آنها هستند که باور قهرمانی و شکستن طلسم دیرینه را به بدنه تیم تزریق می کنند. نگارش تحلیل های صحیح و پرداختن به کمبودهای تیم می تواند به کادرفنی کمک کند و آنها را برای تجهیز تیم ملی و رفع نقاط ضعف یاری دهد؛ هر چند این اصل کتمان ناپذیر است که انتخاب نهایی، حق سرمربی است و او تصمیم گیرنده مطلق خواهد بود.

از اطراف تیم ملی شنیده می شود که خبری از حمایت هایی که قولش از سوی دولت به تیم ملی داده شده بود، نیست و گویا مسوولان خیال شان بابت نتیجه گیری و درخشش ملی پوشان بیش از اندازه راحت است. بد نیست وزیر ورزش و مقامات بالادست او در دولت شامل شخص معاون اول رییس جمهور، مروری بر وعده های چندماه اخیرشان بیندازند. حالا وقتش است...

نویسنده: مجید کوهستانی

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۶
مخالف تیم ملی برانکو و علی کریمی و برخی از طرفداران پرسپولیسن
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
مافیای فوتبال در ایران







وحشتناکه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
این اخرین تلاش است
ناشناس
| Czech Republic |
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
خدا ریشه این تیم پرسپولیس رو بخشکونه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
چرا چرت میگی آخه
انشاالله به یاری خدا و غیرت و تعصب و تلاش فوتبالیست ها قهرمان آسیا خواهیم شد.
برانکو محبوب ما است به شرطی که چوب لای کارای کی‌روش که در قلب ماست نگذارد کی‌روش به ایران وفوتبال
ایران اعتبار داد برانکو دهستان دیگه تازه اول کی‌روش میشود
کی‌روش در قلب جوونای ما جادارد
زنده باد تیم ملی فوتبال زنده باد کیروش
پاسخ ها
مزدک
| United Arab Emirates |
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
برانکو با یک سری باریکن غیر ستاره و بی ادعا بدون هیچ سر و صدایی تیم ایران رو رو قهرمان بازیهای آسیایی کرد .در جام جهانی هم هجومی بازی کرد و اگه اشتباهات میرزاپور و رحمان رضایی نبود به مکزیک هم نمیباختینم.فکر کنم این کیروشه که ده سال از برانکو عقب باشه..
اگر ماه و فلک و اسمان دست ندهند که ایران بالا نرود بخت اول ایران است برای قهرمانی
اول برو معنی دیسپیلین را بدان چی هست بعد تحلیل کن
هر وقت صحبت از بازی با اسپانیا می‌کنید، از گل اسپانیا به عنوان یک گل اتفاقی و تصادفی یاد می‌کنید. انگار یادتون رفته که 3 امتیاز از این 4 امتیاز با گل به خودی بازیکن مراکش رقم خورد. یعنی توی یک بازی خود تیم اصلا گل نزنه ولی 3 امتیاز بگیره، دیگه خوش شانسی بیشتر از این؟ که می‌فرمایید اگر کمی خوش شانسی وجود داشت با 4 امتیاز هم به دور بعد صعود میکردیم؟
پاسخ ها
hosein
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
این هم جزئی از فوتبال است حتی گل زدن ها را میتوان با تحلیل شما ضایع کرد.
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
سلام اگر صحنه گل ایران رو ببینید می بینی که پشت بازیکن مراکش 2 تا از مهاجمهای ایران هستند. برای همین اون بازیکن با حرکت شیرجه ای سرش رو جلوی توپ گذاشت. در صورتی که بازیکن مراکش توپ را نمی زد دو بازیکن ایرانی می تونستن یک موقعیت
عالی داشته باشن برای گل زدن
در صورتی که گل اسپانیا دفاع ایران پشتش یا کنارش هیچ کسی نبود و تنها به دلیل عجله کردن برای دفع توپ این اتفاق افتاد که با برخورد توپ به پای بازیکن ایران توپ به داخل گل رفت
در کل در فوتبال یک مثل هست که می گه گل ها براساس اشتباهات تیمی و فردی بوجود می آیند و اگر تیم ها و افراد هیچ وقت اشتباه نکنند گلی رد و بدل نمی شود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
هزارتا لایک.....
پرسپولیسی ها چون در کسب جام ناکام بوده اند آرزو دارند تیم ملی هم ناکام شود و این یعنی حسادت به ایران تیم ملی را نباید با یک تیم باشگاهی مقایسه کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
هرگز
در این برهه برانکو نباید علیه مربی تیم ملی ایران صحبت کند.زیرا صحبت های او باعث دودستگی در بین هواداران فوتبال در ایران می شود و این چیزی جز خیانت نیست.
جلو حرف زدن آدم هایی مثل مایلی کهن وووووووووو بگیرید ،آنوقت نتیجه دلخواه را هم خواهیم گرفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Czech Republic |
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
اونم پرسپولیسه دیگه.
پرسپولیس = دشمن تیم ملی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
مایلی کهن بهترین مربی تاریخ فوتبال ایران است. دیگه اون سالها واون اوج و هیجان تکرار نشدنی است
چرا اینهمه تعریف از کی روش میکنید و میگویید حتی یک نفر از عملکردش ناراضی نیست من و حدود 3000 نفر از دوستانم این آقا را اصلا مربی نمینمامیم تا برسد به عملکردش.هیچی از فوتبال هیچی نمیداند اصلا این را از کجا اوردید پدر فوتبال ایران را دراورده از حالا میگویم ما حتی سوم هم نمیشویم تابناک یادت باشد این حرف بنده را گرچه چاپ نمیکنید واقعیت ها را ولی بدانید
به امید شکست ستاره گان پارسی‌ پیروزی تیم ایران
مربی با دانش و فوق العاده ی منچــــــــــــــستر یونایتدی، فقط و فقط کارلوس کی روش کبــــــیر

البته نا گفته نماند که سرمربی رئال مادرید هم بوده است! (باشگاهی که درآمد آن به اندازه فروش نفت ایران است)
این واقعا بی انصافیه که بعضی پرسپولیسی ها برای اینکه خودشون باختن می خوان تیم ملی هم ببازه این خودش یه خیانت ملی بزرگه
این که فکر کنید ایران بهترین تیم آسیا است اشتباهی فاحش است.فوتبال است و هزار اتفاق و ممکن است ایران قهرمان آسیا شود ولی ما با فوتبال اول آسیا (ِژاپن) فاصله زیادی داریم
تحلیل جامع و کاملی بود انشاالله حمایت بخش دولتی و ومتولیان ورزش و فوتبال و همچنین سرمایه های فوتبال یعنی هواداران عزیز همراه و یاری دهند تیم ملی باشد
جالبه نگارنده صحبت از شانس کرده! و گفته شانس داشتیم صعود میکردیم!دوست عزیز! اگر خوش شانس نبودیم که یکی از موقعیت های مراکش وارد دروازه مون میشد و با اون گل بخودی عجیب بازی رو نمیبردیم.یا بازی با پرتغال که با نبوغ بیرانوند در بازی ماندیم و ربطی به دانش فنی کیروش نداشت.بله کیروش یک مربی صاحب سبک و حتی پیشرو در سبک های پیچیده دفاعیست ولی تمام فوتبال دفاع کردن نیست.در تورنمنت های بزرگ تیمی موفق میشه که راههای مختلف گلزنی در مقابل تیمهای مختلف با سبک های متفاوت را امتحان کند.ما در جام جهانی قبلی یک گل به بوسنی زدیم و در این جام جهانی در حین بازی خودمان گل نزدیم!!! بازیهای دوستانه هم در فاز تهاجمی امیدوار کننده ظاهر نشدیم.با دو جین لژیونر و این همه حمایت رسانه ای و بیشترین هزینه این سبک بازی کردن رو هیچ فوتبالدوستی نمیپسنده.بخصوص اینکه در جام ملتهای قبلی هم فاجعه وار در یکچهارم نهایی حذف شدیم.خوردن سه گل از عراق درجه سه ولو ده نفره فاجعه بود
تا بوده چنین بوده.....
تا بوده چنین بوده.....
تحلیل بسیار خوبی بود ! و من کاملا با نظر نویسنده موافقم!
ننگ بر کسی که چوب لای چرخ تیم ملی بگذارد
اون مربی مربی هستش که با دست خالی پرسپولیس رو تا فینال برد بدون هیچ ادعایی در مقابل تیم های پرستاره پیروز میشد ،،شگفتی خلق کرد ،،ولی آقای کیروش حتی از یکی از بهترین تیم آسیا (پرسپولبس) آنچنان بازکنی هم دعوت نکرده این یعنی آقای کیروش خود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها