بازدید 8414

تپه ۶ هزار ساله‌ای که سکونتگاه معتادان شد

کد خبر: ۸۵۳۷۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲ 21 November 2018

تپه عیدگاه (تپه دامغانی) مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد است و در سبزوار، ابتدای ورودی شهر واقع شده. تپه‌ای در حاشیه‌ی جنوب شرقی شهر سبزوار که تا همین دو دهه قبل کسی از ارزش و اهمیت تاریخی و تمدنی آن خبر نداشت. این اثر در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گزارش میران، آثار و اشیایی که در فصل اول کاوش در تپه چند هزار ساله دامغانی بدست آمده است این محل تاریخی را در جایگاه یکی از بزرگترین و مهم‌ترین آثار میراث فرهنگی خراسان رضوی در سال‌های اخیر قرار داده است. آثار کشف شده بیشتر شامل مهرها، ظروف و تکه‌های سفالینه و اسکلت‌هایی است که در کنارشان اشیائی قرار دارد. پیش بینی گروه باستان‌شناسی وجود یک معبد و پیرامون آن بافت مسکونی است. این محوطه فوق العاده غنی است و چون ده‌ها هکتار است و بخشی از آن زیر ساخت و سازهای امروزی قرار گرفته و مدفون شده است.

با این حال کمبود بودجه میراث فرهنگی و بی توجهی مسئولین شهری باعث شده است که این مکان به محل تجمع معتادان و کارتن خواب‌ها تبدیل شود. در اطراف تراشه‌ها نیز برخی افراد با شخم زنی و کشاورزی، این محوطه تاریخی را مورد هجوم قرار داده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس