بازدید 33995
در گلوبال بريف مطرح شد؛

امكان «توافق بزرگ» بين ايران و آمريكا پس از خروج از برجام

ايران يك سياست مقاومتي به منظور دفع تهديدات اعمالي آمريكا با تمركز بر راهبرد «نگاه به درون» را در پيش گرفت تا از اين طريق ظرفيت و قوت اقتصاد ملي خود را تقويت كرده و همزمان با بهره برداري از موقعيت برترژئوپلتيك خود در مديريت بحران هاي منطقه اي به ايفاي نقش سياسي خود بپردازد. با نوعي "اتصال منطقه اي»، هدف اصلي اين راهبرد تقويت قدرت ملي و نقش منطقه اي ايران است.
کد خبر: ۸۵۳۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴ 20 November 2018

یک استاد روابط بین الملل در مجله گلوبال بريف، از امكان «توافق بزرگ» بين ايران و آمريكا پس از خروج از برجام خبر داده و استدلال‌هایی درباره این گزاره، که در کنار سایر گزاره‌های در سطح بین الملل محل بحث است را مطرح کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ دكتر كيهان برزگر، استاد روابط بين الملل، در مقاله‌ای که در مجله گلوبال بريف کانادا منتشر کرد، نوشت: «در مي 2018 دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريكا از توافق جامع هسته اي بين ايران و قدرت هاي بزرگ (برجام) به منظور دستيابي به يك توافق بهتر، در گفتار خودش، خارج شد تا مسائل گسترده تري از جمله محدود كردن برنامه موشكي ايران و مهار نقش منطقه اي اين كشور را هم مد نظر قرار دهد؛ اما برجام تنها حوزه اي بود كه مي توانست ايران را به سمت يك مصالحه حداقلي با آمريكا در قالب مذاكرات و تبادلات ديپلماتيك دوجانبه هدايت كند.

ترامپ بر این باور است كه اعمال تحريم هاي سخت اقتصادي، ايران را از درون ضعيف كرده و كشور را در آستانه فروپاشي می برد و همين امر تصميم گيران ايران را مجبور به پذيرش تقاضاهاي آمريكا، به ويژه تغيير سياست منطقه اي آن خواهد كرد. هدف اصلي ترامپ هم اين است كه نشان دهد به سياست سنتي آمريكا در مهار نقش و نفوذ منطقه اي ايران در توازن قواي منطقه اي متعهد است. او از اين طريق، سعي دارد تا رضايت متحدين منطقه اي اش يعني عربستان سعودي، امارات و اسرائيل را جلب كند. اينها كشورهايي هستند كه اكنون در خط اول شكل دهي يك ائتلاف ضد ايراني در منطقه هستند.

قصد اصلی رئيس جمهور آمريكا از پيگيري اين سياست، انجام گفتگوهاي مستقيم با ايران در قالب يك "توافق بزرگ" است كه در آن وي بر اساس روحيه معامله ـ محور خود، خواهان به حداكثر رساندن منافع اقتصادي و استراتژيك آمريكا در حداقل زمان ممكن است. بعد از چندين دور فشارهاي سياسي و تهديدهاي توييتري و درست قبل از اجرايي كردن دور اول تحريم هاي اقتصادي عليه ايران در اوايل آگوست 2018، ترامپ ناگهان اعلام كرد، آمادگي لازم براي گفت وگو با رهبران ايران در همه زمينه ها و بدون هيچ گونه پيش شرطي را دارد. او قبلا چند دور مذاكره مشابه با رهبر كره شمالي كيم جون اون و رهبر روسيه ولاديمير پوتين، البته بدون دستيابي به نتايج مشخصي انجام داده بود.

امكان

اما در حال حاضر، به چند دليل گفت وگوي مستقيم بين ايران و آمريكا نامحتمل است؛ نخست اينكه، ايران پيش از اين با آمريكا در موضوع هسته اي مذاكره كرد كه نتيجه آن خروج آمريكا از برجام و بازگشت به سياست قبلي به اصطلاح "تغيير رژيم" بوده است. اين مسأله خود يك قدم ديگر بر حس بي اعتمادي و ناامني استراتژيك ايران نسبت به اهداف آمريكا افزوده است.

دوم، همزمان با تقويت بي اعتمادي به آمريكا به عنوان يك شريك مذاكراتي، ايران اكنون تمايل بيشتري به توافقات چندجانبه در روابط بين المللي با ساير كشورها و قدرت هاي جهاني دارد. منطق پذيرش اوليه ايران براي ورود به مذاكرات مستقيم با آمريكا در گذشته هم بيشتر به منظور شكستن بن بست حاصل از چند سال مذاكره هسته اي با طرف غربي و هموار كردن مسير براي دستيابي به يك توافق نهايي چندجانبه با قدرت هاي بزرگ بود تا از اين طريق هرگونه توجيه بين المللي براي اتصال برنامه هسته اي ايران به موضوع افزايش ناامني بين المللي خنثي شود.

سوم، از ديدگاه ايران، برنامه موشكي و سياست منطقه اي آن ارتباط مستقيمی با منافع و امنيت ملي كشور دارد؛ لذا هرگونه مصالحه روي آنها به گونه اي به عنوان يك موضوع باخت-برد و قرار گرفتن ايران در وضعيت باخت تصور مي شود؛ بر اين مبنا، از نگاه ايران، اين موضوعات كاملا مستقل از مذاكرات هسته اي هستند كه بر يك منطق و فرمول برد-برد به سرانجام رسيد و مي توانست در شرايطي به نقطه اوليه بازگردد. در واقع، تهران و واشنگتن برداشت هاي كاملا متضادي از فعاليت هاي هسته اي ايران و سياست منطقه اي اين كشور دارند. ايران استدلال مي كند كه فعاليت هايش در ماهيت تدافعي است، در حالي كه واشنگتن آنها را تهاجمي و گسترش خواهانه فرض مي كند.

ايران انتظار داشت كه برجام منافع اقتصادي و رفع تهديدات سياسي ـ امنيتي به همراه داشته باشد. اكنون با خروج آمريكا از برجام، هر دوي اين موارد بازگشته اند. همين تحول سبب شده تا ايران يك سياست دوجنبه اي براي مواجهه با تهديدات جديد آمريكا در پيش بگيرد؛ نخست، ايران اعلام كرد در توافق هسته اي بدون حضور آمريكا باقي مي ماند تا از اين طريق احتمال هرگونه ائتلاف سازي عليه كشور را در سطح بين المللي خنثي كند. در اين راستا، تمايل ايران به گسترش بيشتر روابط با روسيه، چين، كشورهاي اروپايي و تركيه، يعني همه آنهايي كه به نوعي در تضاد با سياست هاي جاري ترامپ در مسائل جهاني قرار دارند، تقويت شد.

دوم، ايران يك سياست مقاومتي به منظور دفع تهديدات اعمالي آمريكا با تمركز بر راهبرد "نگاه به درون" را در پيش گرفت تا از اين طريق ظرفيت و قوت اقتصاد ملي خود را تقويت كرده و همزمان با بهره برداري از موقعيت برترژئوپلتيك خود در مديريت بحران هاي منطقه اي به ايفاي نقش سياسي خود بپردازد. با نوعي "اتصال منطقه اي" هدف اصلي اين راهبرد تقويت قدرت ملي و نقش منطقه اي ايران است.»

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۵۳
تیتر هیچ ربطی به محتوا ندارد. تحلیلل هم نیست فقط تکرار اخبار است
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
موضوع ربطی به متن نداشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
احتمالا ايشان يك آقازاده تحصيل كرده هستند ومقاله هم سروته نداشت
سبوس برنج شمال
| United States of America |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
با این حرفاتون کاسبان تحریم نگران میشوند





شاید سکته کنند
ایشون که استدلال کرده گفتگو محتمل نیست ، پس چطور به توافق بزرگ برسن ؟!؟!؟!؟
زحمت کشیدید واقعاً !!! اینارو که خود ما هم می دونستیم دکتر !
امروز که مقداری ماهی قزل ومرغ خریدم فهمیدم مردم بیچاره شده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
ماهی آلودست،نخر.
چرا "وجود ندارد "را از آخر جمله امکان "توافق بزرگ"بین ایران و امریکا را از قلم انداخته ای
رویکرد تقریباً همهٔ کشورها در عرصه سیاست خارجی مبتنی بر منافع ملی هست و دولتمردان این کشورها سعی می‌کنند سیاستی در پیش بگیرند که بیشترین منفعت رو برای کشورشون و مردم خودشون حاصل کنه.
اما ایران تفاوت بنیادینی با بقیه کشورهای دنیا داره! و سیاست خارجی اون مبتنی بر یکسری افکار و آرمان‌هایی هست که مسئولان ۴۰ سال هست که دارند دنبال می‌کنند و تا به حال هم تغییری در این سیاست به وجود نیامده.
حل مشکلات هم از همین جا شروع میشه.یعنی از جایی که منافع کشور و مردم واقعاً در صدر همهٔ مسائل سیاست خارجی قرار بگیره و نه هیچ چیز دیگه‌ای.
این دقیقاً همان اشتباهی بود که اوباما مرتکب شد.اوباما فکر می‌کرد با امضای چند کاغذ همه مشکلات درست میشه که دیدیم هیچی نشد.
چون تجربه نشون داده مسئولان حاضر هستند هرگونه فشار و مشکلاتی رو تحمل کنند ولی دست از اون افکار و آرمان‌های خودشون برندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
جناب ۴۰ ساله ،اگرایران این کار را نمی کردند و در منطقه حضور پیدا نمی کردند الان ایران تجزیه شده بود
اصلا شما چیزی به اسم خاورمیانه بزرگ از طرف امریکا شنیدی؟
برو اول سطح معلوماتت را بالا ببر بعد بیا از منافع ملی صحبت کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
منافع مردم و کشور در وابستگی به دیگران و دریوزگی از قدرتهای بزرگ نیست،‌منافع کشور در استقلال و اتکا به خود می باشد که طبیعتا این هدف هم هزینه دارد.
نکته سنج
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
آقا یا خانم منافع ملی دان
اتفاقا و دقیقا منافع ملی با همان آرمانها حفظ میشه؟
شما فرق بین منافع ملی و منافع میلی رو نمی دونی
ناشناس
| Japan |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
اقایی که از حرف درست و حسابی بر اشفته میشی ! اقایی که منافع ملی را در جنگ و بلوا و گرفتاری و تحریم میدونی حتما خیلی شکمت سیره حتما کار و زندگی درست حسابی بهم زدی و نمی بینی سیاست استقلال طلبانه شما اینه که ماها بخاطر ملتهای دیگر زیر پای گرانی و تورم و بیکاری و اختلاسهای اختلاسگران خرد بشیم ؟!!! نخیر سیاست درست اینه که برای مردم یک رفاه و اسایشی فراهم کنی ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
امیدوارم عمق استراتژیک کشور به جای سواحل مدیترانه در داخل پیگیری شود
خوب چرا تیتر بد می زنید از این تیتیر چه برداشتی می خواهید بکنید
خیلی زحمت کشیدی با این تحلیل ساده و ابکی که همه به ان واقف هستند... حتی مادر بزرگ من هم اینو میدونه...انچنان تابناک آن را با تیتر بزرگ و در جایگاه اصلی قرار داده گفتم یه خبری شده...البته میدونم برا چی زدی چون توی یک مجله خارجکی و البته ابکی چاپ شده بود...
تیتر با متن نمی خونه.
پاسخ ها
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
چرا درسته امکان شکل گیری این توافق رو بررسی کرده
تابی جون چقدر میخوای از ورشکستگی همفکران تدبیر و امیدی دفاع بکنی چرا به حرفای تکراری استناد می کنی این بابا حتما میخواد مشهور بشه
طبیعی است!
ایران با آمریکا توافق بزرگ کند،یعنی از دخالت در منطقه دست ور دارد ولی در داخل آزادی کامل داشته باشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
چرا پروفسور نشدی تا حالا؟
!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
اونی که شما و اربابان غربیت بهش می گید "منطقه" و یا "خاور میانه" در اصل و به مدت چندین هزار سال اسمش ایران بوده و حوزه تمدنی ایران بزرگ محسوب می شه! اما مستکبرین پس از جنگ های جهانی که ایران را تکه پاره کردند این اسمها را رویش گذاشتند. حالا به لطف خدا و با همت و تدبیر جریان اقتدارگرا داریم پاره های جان مام میهن را پس می گیریم و طبیعیست که مستکبرین بشدت بسوزند و یک عده از هم وطنان از همه جا بی خبر بصورت نا آگاهانه و یا خائن به کشور بصورت آگاهانه با آنها همصدا شوند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
دخالت در منطقه؟!اگر دم در خونت بمب بترکونن میشینی نگاه میکنی?آمریکه از اونور دنیا در اینجا میگه منافع داره،ما نداریم؟مغزتو حسابی شستن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
زرشک، اول به آمریکا بگو از دخالت در منطقه ای که متعلق به خودش نیست دست بردارد تا بعد ببینیم آیا امکان بستن مرزها و جلوگیری از تاثیر غیر مستقیم سیاستهای کشورها در سایر کشورهای همسایه وجود دارد یا خیر!
خوب بعد
اینها را ما هم می‌دانستیم
نتیجه؟
ایران تا کجا جلو میرود؟ تا کی؟
آمریکا تا کجا؟
روسیه چرا ساکت است؟
اروپا چرا با وجود نارضایتی ظاهری، اقدام عملی نمیکند؟
امارات چرا از تحریم های قبلی هم پا را فراتر گذاشته؟
....؟؟؟
تمام کشورهای منطقه تا چند دهه پیش حتی وجود نداشتن و یا حتی نام آنها جدید است.مرزبندیشون و یا حتی سیاست هاشون رو کشورهای غربی تعیین کردن.اما ایران،هزاران سال هست که همینجاست با همین نام.
کافیه به یاد بیاریم عراق چگونه به ایران حمله کرد و حمایت بیش از 30 کشور جهان رو داشت.چون فقط در اوایل انقلاب ایران نیروی نظامی مرتب و آماده نداشت جرات حمله پیدا کردن.
در چنین شرایطی،در حالی که اعراب چشم طمع به ایران،فرزند کوروش،دارن،ما باید با کلاشنیکف از کشوری با چنین همسایگانی دفاع کنیم؟
خود غربی ها اینقدر به بازدارندگی و اهمیت اون معتقد هستن که مجهز به بمب هسته ای شدن،اما ایران در چنین منطقه ای نباید حتی موشک داشته باشه؟!شما کی هستین که برای ما تعیین کنید چگونه از سرزمین مقدس خود دفاع کنیم.
روی صحبت من با هموطنان عزیزی هست که دل خودشون رو به لبخندهای شیطانیه این غربی ها خوش کردن.
در برجام چه کردن؟به کدام تعهد خود عمل کردن؟از خود بپرسیم...
اول اینکه عنوان و متن خبر در تضاد بودند
دوم هم اینکه اگر مدعیان تازه سازش سر کار نیایند و این روند ادامه داشته باشد در چند سال اینده اقتصاد ایران به شکل قابل توجهی اصلاح خواهد شد و خود انها مجبور به همکاری با ایران می شوند
صبر کنید مردم حسابی به خاک سیاه بشینن بعد نرمش قهرمانانه کنید حیفه بخدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
ایندفعه را دیگر کور خواندین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
اینبار دیگه نمیزاریم امثال تو باعث برجام های دیگر بشن.
اینها رو منم میدونستم
به...به...به...به....مبارکه.....
نرمش داره شروع میشه...........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
البته خیلی وقته شروع شده.....!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
تو خواب ببینی.
خودت هم آخرش نفهمیدی هدفت از این خبر چی بوده!
تابناک جان
به هر حال حرفتو زدی
دیگه اما و اگر نیار
خوب؟
جام رو آماده کردید؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ادعای آقای دکتر برزگر با استدلال اش همخوانی ندارد. چطور از چنین استدلالی که گفتگوی بین ایران و آمریکا نامحتمل است چنین نتیجه ای گرفته شده؟!! یا شما اشتباه برداشت کردید یا اشتباه ترجمه شده؟!!
چین و اورپا اگر منافع اقتصادی شان ذره ای به خطر بیافتد نه تنها با ایران با هیچ کشور دیگه ای هم حاضر به همکاری نیستند. نگاه به درون هم نداریم وقتی میلیارد ها دلار پول مردم گم می شود و کسی پاسخگو نیست.
احتمالا منظور نویسنده این بود که توافق بزرگ غیرممکن است ، و امریکا از ایران پرچم سفید می خواهد .
ضمنا جمله ايران يك سياست مقاومتي به منظور دفع تهديدات اعمالي آمريكا با تمركز بر راهبرد "نگاه به درون" را در پيش گرفت هم جالب بود احتمالا کنایه ای است نسبت به سقوط ارزش پول ملی در برابر تهدید ترامپ به خروج از توافق .
چه تحلیل آبکی و ضعیفی بود ایشان یحتمل از همان ۳۰۰۰ بورسیه هستند که در کانادا اقامت دارند!!! وقتی خوندم فکر کردم دارم تحلیل صدا و سیما و روزنامه کیهان رو می خونم .این تحلیل به هیچ عنوان بر مبنای واقعیات نبود.
تحلیل اب دوغ خیاری
کدام توان داخلی توانی نموده فقط تاوان مونده!
انصافا اگر بجای این همه ادعالااقل به تولیدکنندگان بها می دادند و بجای تقسیط وامآنها و از بین بردن بهره آنها به تولید کمک می شد در حال حاضر تعداد کارخانه های تولیدی بسته شده به بیست هزار می رسید یا اینکه براحتی کار می کردند و اشتغال بود و سرایه ها هدر رفت نمی شد و الان هم مردم حمایت بیشتری داشتند همین که دولت حرف زیادی داشت که نگاه به درون کند زیرا هرگز اقازاده ها نمی خواستند برای منافع خود که هدف والای انهاست دست بکشند و بگذرادند تولیدکنندان کار کنند و لوازم و کالاهای چینی دست چندم را به قیمت بسیار پایین وارد کنند و سودهای میلیاردی کنند و به این قیمت که تمام کارخانه های فقط و فقط بیکار بشوند و تعطیل و سود سرشار نصیب اقایون حالا که در تحریم قرار گرفتیم باید کالاهای اشغال تریکه بابت دور ریز کردن بود با قیمت گزاف بفروش میرسد . فقط وای بر اقتصاد و وای بر دولتی که با این عدم حمایت از مردم و پول وملی و تولید کننده می خواهد مقاومت کند .هه هه هه
توافق با ترامپ هرگز
پاسخ ها
وحید
| Japan |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
اخه ه ه ه ای !!!! دو کلمه از مادر عروس !!!
با هر روزی که از 13 آبان می گذرد حاکمیت در ایران باید برای مقابل با تحریم و دور زدن تحریم برنامه ها و سناریوهای مختلف را در پیش بگیرد و از همه مهمتر معیشت و ضروریات زندگی را برای شهروندان خود فراهم نماید و بازار ارز را به ثبات برساند تا شکست سیاست ترامپ بر همه جهانیان مخصوصا ناظرین داخل خود امریکا آشکار شود .تنها در اینصورت است که در انتخابات ریاست جمهوری امریکا ترامپ هیچ شانسی نخواهد داشت و دمکرات ها ی عصبانی فورا سیاست شکست خورده او در مقابل ایران را مطرح خواهند نمود و بعد از انتخابات آینده امکان گفتگو وبازگشت امریکا به برجام فراهم خواهد شد.
درسته ایران به دنبال امنیت خودش است .البته امنیت رو چی معنی کنیم . امنیت مردم که روز به روز خسته تر از ارمانهاشون .قابل توجه اقایان که نسل اکنون با نسل اوایل انقلاب کلی فرق کرده واقایان هنوز این واقعیت رو انکار میکنن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
البته نسل حالا امکان نداره رزمندگانی مانند رزمندگان دهه ی 60 در بیاد.برخی از این ها اگر اون موقع بودن میگفتن روشن فکر باشیم و خوزستان و و و رو بدیم بره!
در ضمن تهدید نکن،همین امثال تو با انتخاب یک دولت بی لیاقت کار رو به اینجا کشوندین.
به نظرم آخرش بر خلاف تصور آمریکا تسلیم میشه ولی بعید میدونم ایران آمریکا را بپذیره. فعلا آمریکاییها منزوی شدند و در واقع اونها دارند ضرر می کنند. وضعیت کشور ما هنوز در شرایط عالی قرار داره ناشکری نکنیم.
کوتاه ه ه بیااااااااااا اقاااااا دست بردار تو هم با این تحلیلت ... دنیا روشاخ امریکا می چرخه قربونت منزوی کدومه !!! این مائیم که عمرمون بباد رفت . دلار 3 تومنی 57 را کردیم 20 هزار تومن !!!!
ایران راید را آمریکا صلح کنه و تمام، مردم بیخودی تحت فشار هستند هیچ دلیلی برای دشمنی وجود نداره
برجام قیافه ای که ازش ارائه میدن خوبه اما نمیدونم چقدر به ما صدمه زده مثل دیگر توافقاتی که آقایان برای کشور امضا کردن نمیدونم این چند وقت پیش با یکی ار مشاوران برجام مصاحبه کرده بود که پروفسور روابط بین الملل بود می گفت تو این توافقا شرایتی بوجون میارن که ایران رو روز به روز وادار تر میکنه تا از اعتقاداتشون و قوانینشون پیگیری کنه بنظر من که با این تفاسیر فرقی با دوران استعمار نکردیم تنها فرقش اینه که دولتمردان عزیز ما با خوشحالی میرن این توافق نامه ها رو پشت سر هم امضا می کنن بعد میگن ما از حق مون دفاع کردیم این برجامی که امضا کردن چه سودی از آن به مردم رسید؟ حالا هم با روداری میگن توش میمونیم برامون چهره خوب داره پس اقتصاد مملکت چی میشه ایران تو سیاستش میگه میدم میدم مردم بدبختم هی باید تحمل کنن بعد میگن چهره خوب برامون داره آقا حالو گیر آوردن
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی