بازدید 15116
۹

سه انتقاد به پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارگران در بخشنامه بودجه ۹۸

در ۲ آبان ماه ۱۳۹۷ بود که رئیس جمهور بخشنامه سال ۱۳۹۸ را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ نمود. در بخشی از ضوابط مالی ناظر بر تهیه و تدوین لایحه بودجه  سال ۹۸ آمده بود که افزایش حقوق و دستمزد مشمولین قانون کار و مستمری‌ها ۲۰ درصد تعیین گردد. سه انتقاد به این پیشنهاد دولت وارد است.
کد خبر: ۸۵۲۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۸ 18 November 2018

سه انتقاد به پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارگران در بخشنامه بودجه ۹۸در 2 آبان ماه 1397 بود که رئیس جمهور بخشنامه سال 1398 را به دستگاه های اجرایی ابلاغ نمود. در بخشی از ضوابط مالی ناظر بر تهیه و تدوین لایحه بودجه  سال 98 آمده بود که افزایش حقوق و دستمزد مشمولین قانون کار و مستمری ها 20 درصد تعیین گردد. سه انتقاد به این پیشنهاد دولت وارد است.

به گزارش تابناک اقتصادی، دامنه روند افزایشی نرخ ارز که از سال گذشته آغاز شده بود به سال جاری نیز کشانده شد و این افزایش موجب شد تا علیرغم تدبیرهای دولت، تکانه های بازار ارز به بازار کالا نیز وارد شود و روند قیمت کالاها افزایشی گردد به طوری که نرخ تورم از بازه تک رقمی خارج شده و طبق آخرین آمار بانک مرکزی نرخ تورم در 12 ماه منتهی به مهر ماه 1397 به 15.9 درصد رسیده است. این افزایش نرخ تورم اولین قشری را که تحت تاثیر قرار می دهد، اقشار با درآمد ثابت و حقوق بگیر می باشد. در بین اقشار با درآمد ثابت و حقوق بگیر نیز این شاغلین با حقوق قانون کار می باشند که بیشترین آسیب را از افزایش نرخ تورم می بینند.

دولت برای آن که تا حدودی این کاهش قدرت خرید کارگران با حقوق و دستمزد قانون کار را جبران نماید در بخشنامه بودجه سال 1398 که رئیس جمهور در اوایل آبان ماه آن را به دستگاه های اجرایی ابلاغ نمود، اعلام کرده است که افزایش حقوق و دستمزد مشمولین قانون کار و مستمری ها بیست (20) درصد تعیین گردد. همچنین در ادامه آورده است که رقم قطعی افزایش به تصویب شورای عالی کار خواهد رسید.

سه انتقاد به این پیشنهاد دولت می توان وارد کرد. اولین انتقاد این است که حقوق کارگران باید از سوی کارگران و کارفرمایان پیشنهاد گردد و این موضوع در شورای عالی کار به تصویب برسد. در این بین دولت و وزارت کار هم باید به عنوان یکی از ارکان سه جانبه در تعیین حقوق کارگران نقش آفرینی کنند. پس این دولت نیست که به تنهایی تعیین کند که حقوق کارگران مثلاً 20 درصد افزایش یابد.

دومین انتقاد این است که به فرض آن که دولت بتواند این کار را انجام دهد، آیا افزایش 20 درصدی حداقل حقوق و دستمزد برای سال آینده می تواند کاهش قدرت خرید کارگران در سال جاری را جبران کند؟

برای این موضوع اول باید به این نکته اشاره کنیم که طبق جلسه کمیته مزد در مورخه 19 شهریور ماه سال جاری، سه گروه کارگری و کارفرمایی و دولت به توافق رسیدند که باید حقوق کارگران در سال جاری 800 هزار تومان افزایش یابد تا قدرت خرید کاهش یافته کارگران به دلیل افزایش قیمت کالاها در سال جاری جبران شود! با توجه به اینکه دولت اعلام کرده است 20 درصد حداقل حقوق و دستمزد برای سال آینده افزایش یابد یعنی حداقل حقوق و دستمزد امسال که یک میلیون و 116 هزار تومان بوده است در سال آینده 223 هزار و 200 تومان افزایش پیدا کند. همان گونه که ملاحظه می شود این رقم (223 هزار و 200 تومان) افزایش برای جبران کاهش قدرت خرید کارگران در سال جاری کافی نیست و فاصله زیادی تا 800 هزار تومان توافق شده دارد چه برسد به اینکه بخواهد در سال آینده کاهش قدرت خرید کارگران را جبران کند.

3انتقاد سوم اینکه طبق پیش بینی کارشناسان نرخ تورم تا پایان سال جاری به بیش از 20 درصد خواهد رسید و این در حالی است که دولت اعلام کرده حقوق و دستمزد کارگران برای سال آینده تنها 20 درصد افزایش یابد!

این موارد نشان می دهد که دولت اگر می خواهد به کاهش قدرت خرید کارگران کمک کند اولاً باید در حیطه وظایف خود عمل کند و ثانیاً باید این کمک واقع گرایانه تر باشد تا بتواند این کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نماید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۹
موندم نرخ تورم را چه جوری حساب می کنند همه چی 4 برابر شده اینا امار دقیق می دهند 15.9
به نظر شما خنده دار نیست
به نمایندگان محترم رییس جمهور و افراد صاحب منصب پیشنهاد می دهم با همین حقوق 2 تومان سه ماهی زندگی کنند آیا می توانند؟
بخاطر همین مسائل هست کشور ما در طی این چهل سال درجا می زند
فقط بیست درصددرسال جدیدافزایش قیمت درهمه ابعادداریم مابقی پیش کش
نمایندگان و وزراء... آماری که ارائه میدن . نرخ تورم نسبت به حقوق Xمیلیون تومن دریافتی خودشونه .. نه اون حقوق دریافتی کارگر بدبخت اجاره نشین با چند سر عائله.. اگر فقط یکهفته بجای اون کارگر زندگی کنند تازه میفهمن مردم درچه وضعیتی هستن .. سال 97 با حقوق زیر یک میلیون و پانصد از اول سال تمام امور معیشتی 3برابر تورم داشته.. اما دریغ از تغییری در وضعیت حقوقها.. واقعا" تاسف داره ..
يا اين آقايون تو ايران زندگي نميكنن يا ما توهم زديم و اصلا گروني و تورمي وجود نداره ؟
پول تو جيبي يك روزه بچه هاي اين آقايون از حقوق يكماهه يك كارگر بيشتره شايد منظورشون افزايش 20% پول تو جيبي بچه هاست ؟
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست آنچه البته به جايي نرسد فرياد است
سلام.دولت برای کارمندان خودش که در روز ساعت کاریشون کمه و بعد از ساعت کاری فرصت شغل های بعدی رو هم دارن و علاوه براین کلی هم مزایای حمایتی نظیروام ، کمک هزینه زندگی و انواع بیمه های درمانی دارن 20 درصد افزایش حقوق در نظر گرفته (که البته همینم در اصل کمه) اما کارگران که متاسفانه بخش زیادی از فارغ التحصلان دانشگاهی هم الان مشغول کارگری هستن در برنامه های دولت جایی ندارن.منی که با فوق لیسانس مهندسی در شرکت خصوصی از 7 صبح تا 7 غروب کارمیکنم و حقوقم یک و پونصده و اون رو هم همیشه با چندماه تاخیر میدن با چه امیدی به سمت ازدواج و بچه دار شدن برم؟در این وضعیت خدایی نکرده اگر بیماری خاصی هم پیش بیاد چه حمایتی ازمون میشه؟جز اینکه بیشتر از کارکردمون هزینه های درمانی بدیم.
دولت برای فرهنگیان که شرایطشون نسبت به خیلی ها بهتره و در سال فقط 4 ماه کار مفید اونم کار سبک میکنن و همه جور حمایت ها ازشون میشه کلی اعتبارات در نظر گرفته بخش زیادی از بودجه طبق روال چند سال اخیر برای بهتر شدن وضعیت اونا باید صرف بشه که در صورت داشتن اعتبارات زیاد خیلی هم خوبه اما وقتی بودجه دولت محدوده و بخش زیادی از مردم جامعه روز به روز بیشتر در فقر و گرفتاری فرو میرن اینکه فقط به بعضی اقشار نگاه بشه واقعا تبعیضه آمیزه، این اصلا درست نیست.حق امثال منی که با سختی درس خوندن و در دانشگاه خوب مدرک گرفتن این نیست که توسط دولت فراموش بشیم.کاش کمی از نگاهی که دولت به فرهنگیان و کارمندان خودش و نهادهای مذهبی داره به ما بشه.دولت باید عادلانه کار کنه.متاسفانه چون مدیران حقوق های بالا و حمایت های مختلف دارن اصلا درک درستی از وضعیت امثال بنده ندارن.
اونی که ۱۰ میلیون میگیره به عبارتی ۲۰ درصد حقوقش ۲ میلیون هست و اونهایی که ۱ و دویست میگیرن ۲۰درصدشون میشه ۱۸۰ هزار تومان.سال به سال شکاف طبقاتی داره بیشتر و بیشتر میشه و سفره کارگران حد اقل بگیر خالی تر و بیچاره تر...کجاست عدالت اجتماعی.شما حساب کنید که سالی ۲برابر حد اقل جنس گرونتر میشه و حقوقها ۱۰ الی ۲۰ درصد زیادتر،تا ۵سال دیگه تمام کارگران و کارمندان نابود میشن و این است تدبیر مسئولین
فقط متاسفم
فاتحه کارگر را خوانده اند آقایون
اوووووووووووووف این همه درس خوندیم انگار هیچی .حیف این همه خوندن درس .بیخودی نیست همه پشت کنکور پزشکی هستن چون با فوق لیسانس و دکتری رشته ها ی مهندسی حقوق یک کارگر سیکل میگیریم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل