بازدید 8208

تا دیر نشده، صدای ده‌ها اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه را بشنوید!

کمتر کسی را می‌توان یافت که حکایت اعتراض‌های پیاپی و دنباله دار کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه را ـ دست کم برای یک بار ـ نشنیده باشد؛ اعتراضاتی پر تکرار و دامنه دار که در دو سال اخیر بار‌ها صورت گرفت تا شاید بهانه‌ای برای ورود مسئولان به این بحران اجتماعی اقتصادی باشد. اینکه هنوز با وجود ده‌ها مورد اعتراض، همچنان مشکل کارگران پابرجاست، معنایی جز نبود عزم راسخ برای حل ریشه‌ای مشکل ندارد.
کد خبر: ۸۵۲۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱ 17 November 2018
تا دیر نشده صدای ده‌ها اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه را بشنوید؟کمتر کسی را می‌توان یافت که حکایت اعتراض‌های پیاپی و دنباله دار کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه را ـ دست کم برای یک بار ـ نشنیده باشد؛ اعتراضاتی پر تکرار و دامنه دار که در دو سال اخیر بار‌ها صورت گرفت تا شاید بهانه‌ای برای ورود مسئولان به این بحران اجتماعی اقتصادی باشد. اینکه هنوز با وجود ده‌ها مورد اعتراض، همچنان مشکل کارگران پابرجاست، معنایی جز نبود عزم راسخ برای حل ریشه‌ای مشکل ندارد.

به گزارش «تابناک»، چند روزی است، صد‌ها تن از کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه استان خوزستان برای چندمین بار، اعتراض‌های خیابانی برگزار کرده اند و در پی آنند با استمرار این اعتراضات، وعده‌های عملی نشده مسئولان و مدیران ارشد کشور را به آنان گوشزد کنند؛ روندی تکراری که روز جمعه به نماز سیاسی ـ عبادی شهرستان شوش نیز کشیده شد و نماز جمعه این شهرستان را برای ساعاتی مختل کرد.

کارگرانی که از آن‌ها سخن به میان است و آمار دقیقشان از چهار هزار نفر فراتر است، در اعتراض به تعویق حقوق سه ماهه خود، خصوصی شدن مجتمع نیشکر هفت تپه و مشکلاتی که در رابطه با فرایند بیمه بازنشستگی شان پیش آمده دوباره اقدام به برگزاری اعتراض خیابانی کردند.

روز گذشته نزدیک هزار تن از این کارگران در ادامه اعتراضاتشان در نماز جمعه شهر شوش استان خوزستان شرکت کردند؛ اعتراضی که وارد دوازدهمین روز خود شده و گفته می‌شود در صورت عدم تحقق مطالبات، همچنان از سوی این معترضان ادامه خواهد یافت.

البته این کارگران همگی دارای مشکل و مطالبه مشابه نیستند و به واسطه تفاوت در نوع قرارداد همکاری با درخواست‌های متفاوتی اعتراض می کنند. این کارگران به شیوه‌های گوناگون از جمله دایمی، پیمانی، قراردادی و پیمانکاری با مجموعه کشت و صنعت نیشکر ارتباط کاری دارند و اکثر آن‌ها نسبت به دریافت حقوق و مزایای خود با مشکل مواجه هستند.

در ماه و سال‌های گذشته، بار‌ها مقامات اجرایی و دولتی کشور تلاش کرده اند، با برخی اقدامات، شرایط حاکم بر این مجموعه را اصلاح کرده یا بهبود بخشند، اما دامنه مشکلات مالی و اقتصادی این شرکت به قدری افزایش یافته که تلاش‌های صورت گرفته نتوانسته جز بهبودی موقت، حاصلی داشته باشد.

برای درک بهتر عمق مشکل پیش آمده در این مجتمع اقتصادی ـ که بیش از ۴ هزار خانواده از محل درآمد‌های آن امرار معاش می‌کنند ـ بد نیست مروری بر تاریخ و نوع اعتراضات دو سال اخیر این کارگران معترض داشته باشیم.

 
تا دیر نشده صدای ده‌ها اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه را بشنوید؟
 

همان طور که دیده می‌شود، این کارگران در مقاطع زمانی مختلف و با اشکال گوناگون تلاش کرده اند تا نارضایتی خود را از وضع موجود اعلام و تلاش کنند تا توجه مسئولان ارشد استان خوزستان و کشور را به مشکل خود جلب کنند.

به رغم اقدامات صورت گرفته، به خوبی مشخص است که عدم ورود قاطع و مؤثر مسئولان به این مشکل پیش آمده کار را تا مرز از کنترل خارج شدن کشانده است و بیم آن می‌رود در آینده نه چندان دور حتی ورود قاطع مسئولان اجرایی نیز گره‌ای از این مشکل بزرگ باز نکند!

این در حالی است که نظر به استمرار مشکلات، این ظن تقویت می‌شود که برخی مدیران و مسئولان اجرایی کشور علاقه‌ای ندارند که مشکل پیش آمده برای این کارگران پر تعداد حل شود و اتفاقاً از اعتراضات و التهابات شکل یافته استقبال می‌کنند!

اکنون این پرسش پیش روی هر ذهن پرسشگری وجود دارد که مشکل پدید آمده برای کارگران نیشکر هفت تپه تا چه زمانی باید ادامه یابد و دقیقاً در چه تاریخی شاهد پایان این اعتراضات دامنه دار خواهیم بود؟ آیا اساساً مدیران اجرایی استان خوزستان و سایر مقام‌های مسئول در کشور از حل یک مشکل کوچک که رفته رفته ابعاد ملی نیز یافته است، عاجزند و یا به زودی با ورود قاطع و مؤثر این سریال دنباله دار را به پایان خواهند رساند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۹
تابناک ممنونم که این خبر را کار کردی... اینها بیچاره هستن... فردا هم یکی بهشون انگ میزنه که مهره دشمنان هستن! نگذار این اتفاق بیفتند. سفره آنها خالیست در حالی که کار کرده اند و دستمزد خود را میخوان نه پول مفت
مسئولان ما فقط بلدند با ستون پنجم خواندن معترضین یا این کارها نباید به دشمن اجازه نفوذ دهد ،پی گیری کردیم تعدادی نفوذی در آنها بودند و از این قبیل انگها، هر معترضی در هر صنفی را به حاشیه برانند.
این دشمن وقتی وجود ندارد که هر چه مسئولین گفتند و کردند مردم حتی اگر گرسنگی کشیدند حرف نزنند و گر نه حتما دست دشمن از آستین آنها بیرون آمده.
ولی آقایان مسئولین ،برادرانه ؛ این نوع حل کردن مسائل تا کی جواب خواهد داد ؟ چند گروه و چند دسته حقوق بگیر سطح پایین را میشود این مدلی کنار زد. یک روز کارگران فولاد ،یک روز کیان تایر ،یک روز معلمان،یک روز کامیونداران،یک روز ارج ، یک روز 7تپه و و و فکر اساسی بکنید تا ما هم بتوانیم به خودمان ببالیم که مسئولین کارآمدی داریم.مگر میشود همه بیکار شوند ،کارخانجات تعطیل شوند و در صدا و سیما مدام دم از بومی سازی صنایع زد.اگر توانایی اش را ندارید اجازه دهید نیروهای جوان مومن متخصص کار بلد جایگزین شما شوند تا آنها کاری کنند.
کاری کردید که فقط بازاریها و تجار راضی اند و بس.
وقتی کار به کاردان سپرده نشود عاقبتی بهتر از این ندارد کسی که نمیتواند کارخانه را اداره کند کارخانه باید از او گرفته شود و به فرد یا شرکت دیگری سپرده شود
متاسفانه صدای فریاد بازنشستگان وکارگران وکارمندان که به آن طرف مرزها نیز رسیده به گوش روحانی ونوبخت نرسیده
صداشونو شنیدن دیگه مثل صدای کارگران هپکوی اراک ،دیدید که چجوری به حق و حقوقشون رسیدند اینام شبیه اونا میرسند!!!
خیلی هم دیر شده است
مثلا اگر دیر بشه چه اتفاقی می افتد؟!!!توی کشور ه روز از این خبرهاست.هیچ اتفاقی هم نمی افتد وفراموش میشود.همه شان را جمع کنی در مقابل جمعیت ولایی این ملت شهیدپرور هیچ هستند که حاضرند برای نظام از جان و مالشان بگذرند.دو ماه حقوق معوقه که اینهمه سر وصدا نداره.
داعش بیاد بهتره؟؟؟!!!!بروند خداراشکر کنند که امنیت دارند.
مسولین که انگار وجود ندارد هیچ حرف و عکس العملی از دولت نمی بینیم
مشکلات این مجموعه نمونه کوچکی از صدها شرکت ورشکسته و فاسد قربانی رانت اقتصادی است
انصافا ساکنان خوزستان جز محروم ترین مردم ایران هستند. آنها هیچ سهمی از منابع نفتی عظیم که روی آن زندگی میکنند ندارند. حتی در استخدام ها اولیت با افراد غیر بومی هست. این بندگان خدا با کاهش تعرفه شکر وارداتی و دخالت های وارد کننده شکر بیکار شدند.
داشتن یک شغل، مسکن و رفاه نسبی جز حقوق اولیه هر انسانی هست.
بنده حاضرم شخصا صدای اعتراض را بشنوم. چه فرمی را باید پر کنم؟
متاسفانه این ایده کاملا غلط در ذهن بسیاری از مقامات و مسئولین ما نهادینه شده که هر اعتراض و مخالفتی از سوی مردم، ریشه در فتنه دشمنان خارجی دارد و ممکن نیست جامعه ایرانی اعتراض و انتقاد جدی نسبت عملکرد مسئولین داشته باشد. وقتی این ایده نهادینه شده است، نمیتوان انتظار داشت که فکری برای حل مشکلات مردم اندیشیده شود.
یاد و خاطره روح در گذشتگان معدن یورت آزادشهر گلستان را برای همیشه گرامی خواهیم داشت






پس کو اون وعده وزیر رفاه سابق؟
مردم فقط موقع انتخابات و راهپيماييها عزيزند
کسی نگران این کارگران نیست
اعلانیه
سخنرانی
تیتر روزنامه
فتوایی
یه چیزی بگن خلاصه
یکی میمرد ز درد بی نوایی یکی می گفت خانم زردک می خواهی
در حالیکه کارگرانی داریم که چندین ماه حقوق نگرفته اند بعضی مشکل را در حضور بانوان در ورزشگاه می بینند و فریاد میزنند.
پاسخ ها
هما
| Denmark |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
این را به آن آقایانی بگویید که فریادشان علیه احقاق حقوق زنان برای حضور همه جانبه در جامعه (منجمله در ورزشگاه ها) پریروز در آمده، ولی برای احقاق حقوق کارگران کسی از ایشان چیزی نشنیده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
دوست عزیز زنان ورزشگاه نرن حقوق این کارگران زحمتکش پرداخت ؟میشه
مقامات و مسئولین همه پنبه در گوش کرده اند
بی انصاف نباشید. سوال اول اینه که این پروژه به نسبت سرمایه گذاری انجام شده سود آور است.
آقای تابناک برای خیلی چیزها خیلی دیر شده است.
امثال کارگران نیشکر هفت تپه زیاد است ؛ مانند ماها کارکران شرکت جهاد نصر کرمانشاه که 6 ماهه حقوق نگرفته ایم و از ترس بریدن نان زن و بچه هامون هیچی نمیگیم !!!!! ولی خب صبر هر کس یک حدی دارد !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
دوست عزیز6ماه صبر فرمودید دیدید نتیجه نمیده دیگر صبر زیادی اشتباه است
درست همان اتفاقی که سر کارخانجات نساجی قائمشهر اومد و با خصوصی سازی و عدم پرداخت مطالبات کارگران و کارشکنی بعضی از مسئولین محلی، استانی و کشوری این مجموعه به طور کلی فعالیتش متوقف شد و بسیاری از کارگران بیکار شدن
کسی به فریادمان نخواهد رسید جز خودمان
سلام
با توجه به اين موضوع كه متاسفانه در استان ما خوزستان همچين مسائلي بسيار هست به حضورتان اعلام ميكنم كه كاگران گروه ملي صنعتي فولاد ايران هم الان چندين روز اعتصاب كردن و هيچ گوش شنوايي نيست كه صدايشان را بشنود، چند سال است كه اين مجموعه بزرگ فولادي درگير اختلاس هست آيا مشكلش حل شد؟ جناب آقاي اژه اي ميفرمايد كه ما بيشتر از 3هزار ميليارد از امير منصورآريا دريافت كرديم، كو ؟ اين مبالغ سر از كجا در آوردند؟ چرا مافياي پشت پرده كه استاندار خوزستان در جلسه شان از آنها ياد ميكند اسامي آنها را اعلام نميكنند؟
چرا میگید ده ها.
تاریخ می گوید کسانی که صدای مردم را نشنیدند بد سرنوشتی پدا کردند
اين مهم وصد ها مورد مشابه ان پوست خربزه هايى است كه توسط افراد معلوم الحال زير پاى نظام انداخته شده وبخش خصوصى غلط معنى كردند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی