بازدید 2985

چنبره آمریکا بر چاه‌های کرکوک/ نفت عراق از وابستگی نفتی ترکیه به ایران نمی‌کاهد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تلاش آمریکا برای جایگزینی نفت ایران با عراق را منتفی دانست و گفت: تولید نفت روزانه ۷۰۰هزار بشکه از کرکوک نمی‌تواند نیاز کشور وابسته به نفتی همچون ترکیه را فراهم کند.
کد خبر: ۸۵۱۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷ 14 November 2018

ولی‌الله نانواکناری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به نقشه آمریکا برای تصاحب چاه های نفت عراق که در کرکوک واقع شده است، گفت: مبادله نفت ایران و عراق پیش از تحریم ها به حدود 30هزار بشکه در روز منتهی می شد اما به صورت کلی سایر بخش های اقتصادی عراق به برقراری مراوادات تجاری با ایران وابستگی دارد.

واشنگتن به‌دنبال جبران کاهش فروش نفت ایران از طریق کرکوک است

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه نیروگاه های عراق به گاز ایران نیاز دارند، عنوان کرد: اخیرا آمریکا مجوز خود را برای معافیت عراق در قبال واردات گاز و غذا از ایران اعلام کرده که البته موقتی است اما در هر حال می تواند دست دولت مرکزی عراق را تا حدودی باز بگذارد.

وی بر همین اساس تصریح کرد: صادرات نفت از میادین نفتی کرکوک بعد از منازعات همه پرسی سال گذشته توسط دولت مرکزی عراق متوقف شد اما امروز واشنگتن به عراق فشار می آورد تا این صادرات از سر گرفته شده و کاهش توزیع نفت ناشی از تحریم های ایران جبران شود.

نانواکناری در ادامه میادین نفتی کرکوک را دارای 9 میلیارد بشکه نفت ظرفیت دانست و افزود: کنترل نفت کرکوک به دست دولت مرکزی عراق است اما اگر لازم باشد از این منطقه نفتی صادر شود نیاز به مذاکره با کردها بوده که قاعدتا دنبال سهم خواهی هستند.

عدم توافق کردها و بغداد بر سر استفاده از خط لوله اقلیم، عراق را ناچار به احداث خط لوله جدید خواهد کرد

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در صورت عدم توافق میان عراق و کردها لازم است خط لوله جدیدی از سوی بغداد در این منطقه به سمت ترکیه احداث شود تا نفت انتقال پیدا کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در هر صورت نفتی که از کرکوک برداشت و به ترکیه صادر شود از آنجایی که از 700 هزار بشکه در روز فراتر نخواهد رفت نمی تواند جایگزین نفت ایران به ترکیه باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل