بازدید 18076

سازهای ایرانیان برای استقلال لهستان به صدا درمی‌آید

کاردار لهستان گفت: ما جشن روز استقلال خود را با پذیرایی و مهمانی دادن، همراه دیپلمات‌ها جشن می‌گرفتیم اما امسال ارکستر کلاسیک را برگزار می‌کنیم و می‌خواهیم ایرانی‌ها و مردم بیشتری همراه ما باشند.
کد خبر: ۸۵۰۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۹ 11 November 2018

کاردار لهستان گفت: ما جشن روز استقلال خود را با پذیرایی و مهمانی دادن، همراه دیپلمات‌ها جشن می‌گرفتیم اما امسال ارکستر کلاسیک را برگزار می‌کنیم و می‌خواهیم ایرانی‌ها و مردم بیشتری همراه ما باشند.

به گزارش ایسنا، نشست خبری کنسرت «ارکستر نیلپر» به مناسبت جشن صد سالگی استقلال دوباره لهستان به مدیریت احسان تارخ امروز (یکشنبه ۲۰ آبان ماه) در تالار وحدت برگزار شد.

در این نشست وویچکت اونولت، کاردار سفارت لهستان، دوروتا شیرچسکا، رایزن فرهنگی سفارت، مارتینا کوسسکا، رهبر مهمان ارکستر از لهستان، نوید گوهری رهبر و مدیر ارکستر نیلپر و احسان تارخ مدیر اجرایی ارکستر حضور داشتند.

وویچکت اونولت، کاردار لهستان در ابتدای نشست بیان کرد: خیلی خوشحال هستیم که پروژه موسیقی کلاسیک لهستانی توجه مخاطبان ایرانی را جلب کرده است. نشست امروز ما به صورت تصادفی مصادف شده با جشن صد سالگی استقلال دوباره لهستان و ما توانستیم در ۱۷ نوامبر در تالار وحدت اجرا داشته باشیم. امروز در ورشو و دیگر شهرها جشن گرفته می‌شود و جشن صدمین سالگرد استقلال دوباره لهستان در جاهای دیگر دنیا که لهستانی‌ها حضور دارند نیز برگزار می‌شود. 

او ادامه داد: ما تصمیم گرفتیم این روز را به نام سالگرد استقلال لهستان به کار نبریم بلکه بگوییم استقلال دوباره لهستان است، برای اینکه تفاوت مهمی بین این دو وجود دارد. استقلال رسمی لهستان بیش از  هزار سال پیش اتفاق افتاد است این کشور برای قرن‌ها بزرگترین کشور اروپا بوده اما قرن ۱۹ این کشور از نقشه‌ سیاسی محو شد. لهستان بیش از ۱۰۰ سال سلطه خارجی بیگانگان را تحمل کرد. این جشن برای استقلال لهستان است اما در عین حال امروز در تقویم همزمان با تمام شدن جنگ جهانی اول است و این روز را نیز جشن می‌گیرند. بعد از هشت قرن وجود و بودن، این کشور بعد از ۱۰۰ سال دوباره استقلال خود را به دست آورد.

کاردار لهستان بیان کرد: اصولاً جشن های روز ملی و استقلال خود را به روش پذیرایی و مهمانی گرفتن با دیپلمات‌ها جشن می‌گرفتیم اما امسال ارکستر کلاسیک را برگزار می‌کنیم و می‌خواهیم مردم و ایرانی‌های بیشتری همراه ما باشند. ما به این نتیجه رسیدیم که اگر موسیقی کلاسیک لهستانی و ایرانی گوش بدهیم روش بهتری برای جشن گرفتن است. از موسسات بسیاری که به ما کمک کردند که این رویداد را داشته باشیم مانند بنیاد رودکی، ارکستر نیلپر و مدیریت تالار وحدت تشکر می‌کنم.

احسان تارخ، مدیر اجرایی ارکستر در ادامه نشست بیان کرد: ارکستر نیلپر در ۱۴ سالگی خود وارد عرصه موسیقی بین المللی و معاصر شده است و این دومین بار است که سفارت های کشورهای خارجی ارکستر نیلپر را به عنوان ارکستر خصوصی انتخاب کرده‌اند. دو سال قبل با کشور آلمان همکاری داشتیم امسال نیز با لهستان همکاری می‌کنیم که این ارکستر در دو پارت اجرا خواهد شد که در قسمت اول ارکستر نیلپر به رهبری نوید گوهری قطعات ایرانی را از احمد پژمان و سه قطعه از لهستان اجرا خواهد کرد.

او ادامه داد: ما افتخار می‌کنیم که اولین رهبر زن بین‌المللی این کنسرت را رهبری می‌کند. امیدوارم اتفاق خوبی باشد و این تعامل فرهنگی از زبان موسیقی به خوبی اتفاق بیفتد.

نوید گوهری، مدیر هنری و رهبر ارکستر نیلپر اظهار کرد: این ارکستر در آستانه ۱۵ سالگی است و به شکل خصوصی و به صورت مستقل فعالیت می‌کند. ما بسیار سخت و با هزینه‌هایی که باید تأمین کنیم فعالیت داریم. نوازندگان خوبی داریم و باعث خوشحالی است که ۱۵ سال از فعالیت ما می گذرد. ما در این ارکستر تمرکز خود را بر روی آثار معاصر گذاشته‌ایم و نگاهی به آثار فاخر کلاسیک داریم. در واقع در تلاشیم که موسیقی جدی را روی صحنه ببریم؛ البته با مخاطب محدود و هزینه سنگین کار سخت‌تر می‌شود اما خدا را شکر به اینجا رسیده‌ایم.

او ادامه داد: ارکستر ما فصل و سال هنری دارد. ما در حال حاضر در فصل هنری ۹۷و ۹۸ هستیم که از اردیبهشت ماه هرسال تا اردیبهشت سال بعد برنامه‌ریزی می‌کنیم و نوازندگان ثابتی با ما همکاری می‌کنند. تمرینات ما به طور مداوم اتفاق می‌افتد و تا به امروز توانستیم این پروژه را تعیین کنیم.

گوهری اضافه کرد: معمولا ارکسترهای خصوصی در ایران توسط رهبرانشان پیش می‌روند و کمتر به کار ارکستر اهمیت داده می‌شود. نیلپر را هم تا امروز من رهبری کرده‌ام اما از امروز برای حضور رهبران دیگر کشورها برنامه‌ریزی کردیم تا بتوانیم از آنها بهره ببریم که اولین همکاری ما با رهبری مهمان لهستان است.

او با اشاره به کنسرت ۲۶ آبان ماه که در تالار وحدت اجرا می‌شود، گفت: در قسمت اول ارکستر زهی نیلپر را کار می‌کنیم. دو یا چهار قطعه در این ارکستر از موسیقی فولکوریک عاریت گرفته شده که در یک استاندارد آکادمی بازنویسی شده است. آقای احمد پژمان قطعه‌های خود را آزادانه نوشته‌ که قبلا نیز به صورت پنج نوازی اجرا شده است. قطعه سواران، هنگام شوش و خوارزم به چهار منطقه جغرافیایی ایران اشاره دارد؛ این قطعه‌ها قبلا ضبط شده که آن شب اجرا می‌شوند. نسخه این اثر قبلا در مجموعه پارتیتور خوانی به چاپ رسیده است. همچنین از لهستان نیز قطعه‌های جغرافیای مختلفی اجرا خواهد شد.

مارتینا کوسسکا، رهبر مهمان ارکستر گفت: ارکستر نیلپر اتفاق متفاوتی است که من به عنوان رهبر مهمان به آن دعوت شدم. امیدوارم در ایران اجراهای بیشتری با رهبران زن اتفاق بیافتد. خوشحالم که در بخش دوم شوپن را رهبری می‌کنم. ما با همکاری یک پیانیست لهستانی به نام توماس زاینتس تمرین می‌کنیم و با ارکستر نیلپر هم چند جلسه تمرین داشتیم و از کارمان بسیار راضی هستم.

او ادامه داد: ارکستر نیلپر یکی از بهترین ارکسترهایی است که در زمینه معاصر و کلاسیک کار می‌کند و شوپن آهنگساز لهستانی بهترین انتخاب برای جشن است. در کنار قطعات لهستانی، قطعات ایرانی هم اجرا می‌شود که نشان می‌دهد چقدر به هم نزدیک هستیم و این رابطه می‌تواند دیوارها را بشکند و امید به آینده بدهد. 

کاردار لهستان همچنین اعلام کرد که در سال ۲۰۱۹ نیز پروژه‌های دیگری دارند که می‌تواند تاریخ لهستان را بهتر به ایران نشان دهد. همچنین کتاب‌های تاریخی را چاپ خواهند کرد و نمایشگاه اسنادی را نیز برگزار می‌کنند.

کنسرت ارکستر نیلپر به مناسبت جشن صد سالگی استقلال دوباره کشور لهستان شنبه (۲۶ آبان ماه) ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی