بازدید 2514

روش‌های جلوگیری از افسردگی کودکان

کد خبر: ۸۵۰۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۱ 10 November 2018

یک روان شناس گفت: شدت افسردگی در میان کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان است و بی توجهی به آن می تواند عواقب ناخوشایندی مثل اختلال خلقی را در بزرگسالی رقم بزند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سهیلا علیپور روان شناس خانواده و ازدواج اظهار کرد: افسردگی را بسیاری از مردم، بیماری بزرگسالان تصور می کنند در حالی که شدت آن در میان کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان است و بی توجهی به آن می تواند عواقب ناخوشایندی چون اختلال خلقی را در بزرگسالی رقم بزند.

وی با بیان اینکه کودکان نیز با اندک ناملایمات و بدرفتاری های والدین و اطرافیانشان در خود فرو می روند و آثاری از افسردگی های بالینی و مشکلات رفتاری ناشی از آن را بروز می دهند، افزود: افسردگی در بسیاری موارد در نتیجه ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی پدید می آید و در بعضی موارد نیز منشاء آن روشن نیست.

علیپور بیان کرد: روند رشد و تکامل کودکان سرشار از چالش ها و فرصت هاست و درس و مدرسه، دوست، امتحان و تغییرات بلوغ در بعضی از بچه ها سریع تر اتفاق می افتد، برخی از بچه ها می توانند با این تغییرها به خوبی کنار بیایند ولی برخی دیگر نمی توانند و ناتوانی در کنار آمدن با این قبیل تغییرات می تواند زمینه ساز استرس و حتی بروز افسردگی در آنان شود.

وی ادامه داد: پرخاشگری، شب ادراری، ناخن جویدن، آشفتگی های خواب، بیش فعالی، کمبود توجه، بی تفاوتی، کاهش انرژی، بزهکاری، بی اشتهایی و کاهش وزن، افت تحصیلی، ناتوانی های یادگیری، انزواطلبی، کج خلقی و مدرسه گریزی از جمله نشانه های افسردگی کودکان است.

این روان شناس گفت: گاهی همراه با این نشانه ها، نشانه های اضطرابی نیز در کودکان دیده می شود؛ نشانه هایی مثل بروز نگرانی افراطی راجع به سلامت خود یا اطرافیان، اضطراب در زمان جدا شدن از والدین یا وابستگی زیاد به والدین، ترس از تاریکی و تنهایی و ترس های دیگر بروز می کند.

وی با بیان اینکه درمان افسردگی در کودکان معمولا شامل روان درمانی، دارو درمانی یا ترکیبی از این ۲ روش است، عنوان کرد: شرکت در کلاس های مهارت های زندگی و فرزندپروری برای والدین می تواند در پیشگیری یا مراقبت از بیماری افسردگی در کودکان موثر باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل