بازدید 5396

ریاست دوره‌ای شورای امنیت به چین رسید

کد خبر: ۸۴۸۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲ 02 November 2018

ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه نوامبر به چین رسید تا در مدت یک ماه بتواند مدیریت این رکن مهم سازمان ملل متحد را برعهده بگیرد.

به گزارش ایرنا، شورای امنیت دارای 15 عضو است که هر کدام به صورت چرخشی ریاست این شورا را برای مدت یک ماه بر عهده می گیرند.

ریاست بر این شورا علاوه بر برنامه های جاری شورا که بر اساس مصوبات پیشین آن باید ادامه یابد، فرصتی است تا برخی اولویت های بین المللی کشور خود را هم در دستور کار قرار دهند.

پیش از چین، بولیوی ریاست شورا را در ماه اکتبر بر عهده داشت و در ماه سپتامبر هم نمایندگی آمریکا بر کرسی ریاست این شورا نشسته بود که نشست 26 سپتامبر آن با حضور دونالد ترامپ و انزوای سیاست های خارجی این کشور به خصوص درباره برجام، در تاریخ دیپلماسی آمریکا بی سابقه بود.

رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد:
مخالف تحریم‌های یکجانبه علیه هر کشوری هستیم

رئیس شورای امنیت و نماینده دائم چین در سازمان ملل با حمایت از برجام گفت: مخالف تحریم های یکجانبه علیه هر کشوری هستیم.

به گزارش ایرنا، ما ژائوشو روز پنج شنبه به وقت محلی در نشست خبری مربوط به تشریح برنامه شورای امنیت در ماه نوامبر که چین ریاست آن را برعهده دارد، در پاسخ به این سوال که آیا موافقید اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا نقض قطعنامه 2231 است، این مطلب را مطرح کرد.

رئیس شورای امنیت افزود: معتقدم این مساله بسیار مهم است و هم من و هم سایر اعضا، این مساله را از نزدیک دنبال می کنیم.

ژائوشو اما اظهار کرد: تا کنون پیشنهادی برای تشکیل نشست شورای امنیت در این باره داده نشده است و در دستور کار نیست اما آمادگی داریم هر یک از اعضای شورا که طرح یا پیشنهادی داشته باشند، بشنویم و با همکاری سایر اعضا نسبت به تشکیل جلسه اقدام کنیم.

خبرنگار که به پاسخ خود دست نیافته بود، این بار پرسید موضع ملی شما در این باره چیست؟ آیا معتقدید که این نقض قطعنامه است؟

نماینده چین در سازمان ملل پاسخ داد: موضع ملی ما در این زمینه کاملا روشن است و همه شما به خوبی می دانید. ما مخالف اعمال تحریم های یکجانبه علیه هر کشوری هستیم.

آمریکا با همراهی برخی کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران بحران ساختگی هسته ای را ایجاد و به دنبال آن، تحریم های متعددی را به صورت یکجانبه و سپس چندجانبه با قطعنامه های شورای امنیت اعمال کرد.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال 1392، مذاکرات هسته ای که از سال ها پیش بدون هیچ نتیجه ای مانده بود، سرعت گرفت و در قالب ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان و حضور مداوم هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکرات سخت و فشرده ای در مدت حدود دو سال انجام شد.

این مذاکرات در سال 1394 منجر به دستیابی به یک برنامه جامع اقدام مشترک شد که همه اعضای مذاکره کننده از جمله آمریکا بر آن مهر تأیید زدند و به دنبال آن، قطعنامه های تحریمی ایران به موجب قطعنامه اجماعی 2231 شورای امنیت لغو شد.

دولت وقت آمریکا نیز متعهد شد بر اساس اختیارات قانونی، تحریم های ثانویه خود را که به مساله هسته ای مرتبط بود، اسقاط کند. مذاکره کنندگان توافق هسته ای ایران به خوبی آگاه بودند که این مذاکرات صرفا درباره مساله هسته ای ایران است و هیچ مورد دیگری به آن ارتباط نمی یابد از این رو، آمریکا هم تنها تحریم هایی را اسقاط کرد که به موجب این مساله وضع شده بودند اما با وجود 11 گزارش تایید کننده آژانس بین المللی انرژی اتمی از پایبندی ایران به تعهدات برجامی خود، تازه واردان کاخ سفید که حمایت های سعودی و صهیونیستی را با خود داشتند، پس از یکسال هیاهوی تبلیغاتی و صرفا با هدف افزایش ایران هراسی برای پیشبرد مقاصد خاورمیانه و «دوشیدن» بیشتر سعودی ها با فروش «سلاح های زیبا» در هجدهم اردیبهشت ماه امسال، به طور رسمی از این توافق بین المللی به صورت یکجانبه خارج شدند.

به دنبال آن، تحریم های اسقاط شده در دو دوره 90 و 180 روزه باز می گشت که دور نخست در ششم اوت اعمال شد و دور بعدی آن در بامداد پنج نوامبر (14 آبان) بازخواهد گشت.

اما طرف های دیگر برجام که شامل اتحادیه اروپا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان می شود بر حفظ و ادامه برجام تاکید دارند و در آخرین بیانیه رسمی قرائت شده بین محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این اتحادیه متعهد به ایجاد سازوکار ویژه برای بهره مندی ایران از منافع اقتصادی برجام شدند.

کشورهای دیگری همچون هند و ترکیه هم از ادامه همکاری اقتصادی با ایران خبر دادند و به این ترتیب به گفته حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، «آمریکا در توطئه جدید علیه ایران پیروز نخواهد شد».

کره شمالی

ژائوشو درباره کره شمالی هم گفت: چین همیشه مدافع عاری سازی سلاح های اتمی از شبه جزیره کره بوده است. ما متعهد به راه حل صلح آمیز از طریق مذاکره و گفت و گو همچنین متعهد به حفظ صلح و امنیت در این شبه جزیره هستیم.

وی افزود: ما از گفت وگوهای دو جانبه کره جنوبی و شمالی و همچنین گفت و گوی کره شمالی با آمریکا استقبال می کنیم و امیدواریم نتایج این گفت وگو ها هرچه زودتر اجرایی شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان