بازدید 12894
عبدالرضا مصری در گفت وگو با «تابناک» مطرح کرد؛

‌نمی‌توان به مردم بیش از این فشار آورد/ دولت هزینه‌های سلطنت مآبانه را کم کند

روزهاست که مردم انتظار گشایش در اقتصاد کشور را دارند، حال آنکه هزینه‌های جاری به شدت افزایش پیدا کرده و درآمد‌های کنونی، کفاف زندگی روزمره را نمی‌دهد. همچنین بیشتر حقوق گیران و کارگران سرگردان در بازار‌ها هستند تا شاید بتوانند اقلام مورد نیاز خود را با قیمت‌های مناسب تری تهیه کنند؛ اما بیشتر کوشش‌ها به نتیجه نمی‌رسد و باید بهای سنگینی بابت تهیه ملزومات ساده زندگی خود بپردازند.
کد خبر: ۸۴۷۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶ 31 October 2018

‌نمی‌توان به مردم بیش از این فشار آورد/ دولت هزینه‌های سلطنت مآبانه را کم کندروزهاست مردم انتظار گشایش در اقتصاد کشور را دارند، حال آنکه هزینه‌های جاری به شدت افزایش پیدا کرده و درآمد‌های کنونی، کفاف زندگی روزمره را نمی‌دهد. همچنین بیشتر حقوق بگیران و کارگران در بازار‌ها سرگردانند تا شاید بتوانند اقلام مورد نیاز خود را با قیمت‌های مناسب تری تهیه کنند؛ اما بیشتر کوشش‌ها به نتیجه نمی‌رسد و باید بهای سنگینی بابت تهیه ملزومات ساده زندگی خود بپردازند.

به گزارش «تابناک»؛ حتی گزارش‌های بانک مرکزی هم حکایت از کوچک تر شدن سفره مردم دارد و دردآورتر اینکه فعلا هم قرار نیست خبری از رونق اقتصادی در کار باشد. وقتی پای درددل مردم می‌نشینی، از بی ثباتی بازارها و کاهش درآمدها گلایه دارند. آنها می‌گویند که سیاست‌های دولت، هیچ نمودی در زندگی شان نداشته و علاوه بر اینکه شمار بیکاران خانواده‌شان بیشتر شده، هزینه‌های زندگی هم بالا رفته و قدرتشان به شدت کم شده است.

با این همه، همیشه دولت ها دلایل مختلفی برای بالا بردن قیمت ها می آورند و با سیاسی کردن اقتصاد و معیشت، باعث می شوند سیاست های اقتصادی آن گونه که باید، اجرا نشود و همین باعث شود تا تبعات آن جامعه را درگیر کند.

عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با بیان اینکه نباید تصمیم های بودجه ای و اقتصادی با تصمیم و موقعیت های سیاسی آمیخته شود، ادامه داد: متأسفانه اقتصاد و بودجه کشور سیاسی است و به دلایلی مانند انتخابات در یک مقطع زمانی، دولت سیاست های اقتصادی را به درستی اجرا نکرد.

این نماینده مجلس گفت: قرار بود، هر ساله افزایش قیمت حامل های انرژی با شیبی ملایم افزایش پیدا کند، ولی دولت این کار را نکرد و الان که دیگر نیازی به رأی مردم ندارد، تصمیم گرفته هر طور شده این کار را عملی کند، ولی به طور طبیعی مردم این موضوع را فهمیده اند و به آن واکنش نشان می دهند.

نماینده کرمانشاه با اشاره به بحث یارانه بگیران ادامه داد: یارانه ای که به مردم پرداخت می شود نیز آنقدر کم است که اصلا نمی توان آن را جزو درآمد خانوار به حساب آورد. قرار بود تمهیداتی اندیشیده شود که یارانه بخشی از افراد که درآمد بالایی دارند، حذف و به بخشی که درآمد پایینی دارند، اضافه شود، ولی دولت همین کار را نیز انجام نداد.

مصری در ادامه با اشاره به تجربه افزایش قیمت حامل های انرژی در گذشته، تصریح کرد: باید توجه داشت، پول مابه التفاوت رشد نرخ حامل های انرژی در آن سالی که قیمت حامل های انرژی افزایش چشمگیری یافت، از دو ماه قبل به حساب مردم واریز و به مردم این اطمینان داده شد که پول این افزایش قیمت به مردم پرداخت می شود، ولی باز در آن شبی که قیمت بنزین افزایش یافت، بعضی از جایگاه های سوخت آتش زده شد.

نماینده کرمانشاه افزود: باید به میزان شوک پذیری جامعه توجه کرد؛ حتی گاهی شوک روانی از بابت برخی اقدامات اقتصادی به مردم منتقل می شود. به نظر بنده، جامعه ظرفیت پذیرش این دو شوک که یارانه حدود 35 میلیون تن قطع و علاوه بر آن قیمت حامل های انرژی نیز با افزایش روبه رو شود، ندارد؛ البته می توان از اشخاصی که مصرف بالاتری دارند، هزینه بیشتری گرفت.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم شورای اسلامی افزود: اگر دولت قانون مربوط به یارانه ها را به درستی اجرا و در چهار تا پنج سال گذشته یارانه ثروتمندان را حذف می کرد، دیگر نیازی نبود بگوییم یکباره یارانه حدود 30 میلیون تن قطع می شود، حذف یارانه های نقدی نیازی به مصوبه مجلس ندارد و پیشتر در قوانین دایمی به دولت این اختیار داده شده که یارانه پردرآمدها را حذف کند.

مصری افزود: باید راهکاری پیدا کرد تا منابع مالی مورد نیاز دولت، تأمین شود، ولی اینکه هر وقت اصطلاحا کم بیاوریم، اولین فشار متوجه مردم شود، پذیرفته نیست. باید این موضوع بررسی شود که آیا نمی توانستیم در انجام هزینه های دستگاه های اجرایی سه قوه، مقداری از ریخت و پاش سلطنت مآبانه جلوگیری کنیم؟!

نماینده مردم کرمانشاه مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: نباید هر وقت در زمینه منابع مالی کم می آوریم، از مردم کمک بخواهیم، چون مردم دیگر تحمل فشار اقتصادی بالا ندارند؛ بنابراین، باید راهکاری یافت تا به مردم و به ویژه جامعه روستایی، فشار اقتصادی فشار وارد نشود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴۶
مهم نيست اينا كه عوضش مردم فلسطين لبنان يمن سوريه عراق تامين ميشن ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!

و در نهايت مهم ترين عامل خدارو شكر كه امنيت داريم
پاسخ ها
حسين
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
به اروپا دل نبنديد که خيلي از آمريکا ميترسند
تنها راه همان است که سلطان عمان داره انجام ميده والبته روسيه هم موافق است
امروز دهمین سال تولد Bitcoin است، جا داره در شرایطی که تحت تحریم هستیم به پول های الکترونیک که تبادلات آن تحریم پذیر نیست توجه کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
اگه تونستی چند هزار تن نفت خام را با بیت کوین معامله کنی ، بهت جایزه نوبل میدن
دولت ایران همانند پدر معتادی است که به فرش زیر پای خانواده اش هم رحم نمی کند.
این دولت بی کفایت را برکنار کنید. دیگر تحمل نداریم.
فعلاً فقر ، بیکاری، انزوای بین المللی و بدبختی مردم ایران بطورکلی اهمیتی ندارند. آنچه مهم است این است که فلسطین آزاد شود، لبنان و عراق پیشرفته تر و پر رونقتر شوند، سوریه به عنوان منطقه خط مقدم جبهه علیه اسرائیل حفظ شود.
این هم از وزیر دولت معجزه هزاره سوم
نمره انشا بیست تمام
نه داداش فعلا" جاداره
تنها راه نجات ما اينست كه بصورت رندم فيش حقوقى مسئولين را با ما مردم عوض كنند. مجبور باشند مسئولين با درآمد ما زندگى كنند ،آنوقت اگر ماندند شايد فكرى در راستاى بهبود اوضاع بكنند.
جناب مصری!فشار های جاری بر گرده مردم نتیجه کارهای بی اصول در زمان وزارت شما و حکومت دولت متبوعه شما می باشد.
ایشان هم مثل همه درد را مطرح کرده، اما درمانی ارائه نداده اند.
پاسخ ها
حسين
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
احسنت !! بر شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
چه ربطی داره ورشکسته سیاسی عزیز؟؟؟
وقتی برمیدارد کلی از درامدهای جامعه شامل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و 10 درصد هدفمندی یارانه ها را به طرح مزخرف تحول جیب پزشکان میدهد و کارانه های آنچنانی به پزشکان میدهد و مالیاتشان را هم نمیگیرد باید هم کم بیاورد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
کی پول ترا به پزشکا داده نابغه ؟؟!! اگر اون طرح مزخرف نبود هیچ دکتر جراحی نمیرفت توی بیمارستان با 150 هرار تومان اپاندیستو عمل کنه باید میرفتی مطب منت میکشیدی 2 میلیون هم میسلفدی !!! اگر پزشکی کار اسونیه تو چرا پزشک نشدی اقای حسود ؟!!!
هیچ کی به فکر م دم نیست ملت بدبخت شدن
تدبیر؟
امید؟؟؟
دولت مردان که در زندگی کم و کسری ندارند فرزندانشان هم در رفاه هستند پس فشارهای وارد بر مردم را بطور ختم درک و لمس نمی کنند.
دولت نمیخواد تلاش کند تا فشار اقتصادی از روی دوش مردم برداشته شود لطف بفرمایند فشار بیشتری نیاورند .بیمه مکمل جانبازان را برقرار کنند از خدا بترسند
علت بدبختی مردم فقط فقط دولت و مجلس هستند !!!!!!!!!!!
پاسخ ها
...
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
عزیزم تو این سالها دولت و مجلسهای گوناگونی دیدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
تو ایران دولت و مجلس تا سالهای 1386 میتوانستند کاری بکنند اما بعد اون سالها دیگه کاره ای نیستند دادش
دولت و کلآ مسئولین کشور از برگزاری همایش ها و گردهمایی های گوناگون کم کنند که یک عده از کشورهای مختلف میایند و در بهترین هتل ها جا داده میشوند واز لحظه ورود به ایران تا زمان رفتن با بهترین امکانات پذیرایی میشوند با سوغات های نفیس میروند بدون انکه کوچکترین ثمری برای ملت بدبخت داشته باشند فقط تمام هزینه ها از جیب همین مردم پرداخت میشود
مردم با این گرانی ها احساس میکنند امت ملعونه و نفرین شده اند رب 20/000 شیر5000 ..................... خدایا مهدی صاحب الزمان کی خواهد آمد
من فقط یک مثال می زنم شهرداری ... سالی 800 ملیارد تومن از مردم ..تحت عنوان عوارض و ... پول می گیرد و تقریبا تمام این پول صرف اموز جاری یا پروژه های عمرانی کوچک می شود و در سال حتی یک خیابان هم نمی سازد و تمام این عملکرد زیر لوای قوانین جاری کشور و تحت نظارت شورا صورت می گیرد در حالیکه کاری که این شهرداری انجام می دهد با یک شرکت حداکثر 500 نفره هم قابل انچام است اما یالای 3 هزار کارمند دارد سوال من این است مرکزی که باید بر بهره وری این ادارات و سازمانها را کنترل کند کجاست
بنظر من ی چند نفر رو مسئول چلوگیری از بریز و بپاش کنند
اینهمه بودجه کجا مصرف میشه؟
بزرگترین درد ایران وعده های پوچ است که طی این سالها بسیار شنیده ایم
مردم تحملش خیلی بیشتر از اینها است مردمی که 2 میلیون می روند خارج یعنی پول و توان تحمل زیادی دارند
باتوجه به بی کفایتی این دولت ومجلس بهتر است زمام امور کشوربه دست عزیزان سپاه واگذارشود تا مردم ازاین بدبختی نجات یابند
قیمت دلارو بیارید پایین مشکلات حل میشه.
باتوجه به عدم توانایی دولت در اداره کشور بنظر می رسد این کشور بدون حضور دولتمردان به همین صورت در چرخش خواهدبود ونیازی به هزینه برای یک دولت ناتوان نیست
به جزاون چندمیلیون نورچشمی بقیه مردم مهم نیستن هرچقددوست داریدفشاربیارید
اقای مصری دوران وزارت شما بر وزارتخانه من دراوردی رفاه از حافظه تاریخی ملت پاک نخواهد شد.
وقتی به بعضی از ساختمانهای دولتی وارد میشوی انگار به یک هتل لوکس وارد شدی به خصوص ساختمانهای ستادی بریز و بپاش وخرجهای بیهوده در دولت زیاد است هزینه زیاد وبازده کم یک سمت‌های عجیب و غریبی درست کرده‌اند که هیچ دردی از مملکت دوا نمیکند نوکرم نوکری داشت سمینارهای بیهوده و نمایشی .از وقت زیاد وفراغت فکر مدام دنبال دسیسه برای یکدیگر باند بازی مخرب و گرفتن امتیازهای که مستحق آن نیستند کندن از مردم هم عادت دولت شده مردم هم چاره‌ای جز کندن ازهم ودست توی جیب همدگر کردن ندارند جز گروه اندکی که یا توان ندارند یا نمی‌خواهند اینگونه باشند اگر قویترین ارتشهای دنیا حمله میکرد تعدادی کشته انبوهی خسارت مادی به جای می ماند اما بعد از آن بازماندگان کشور را هر چند طی زمان طولانی دو باره می ساختند اما حالا نه تأسیسات زیر بنای ویران شده نه کسی کشته شده اما بازمانده‌ای نیست
وقتی برمیدارد کلی از درامدهای جامعه شامل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و 10 درصد هدفمندی یارانه ها را به طرح مزخرف تحول جیب پزشکان میدهد و کارانه های آنچنانی به پزشکان میدهد و مالیاتشان را هم نمیگیرد باید هم کم بیاورد. موافقم
ما مردمان ساکن در یک سرزمین هستیم که هنوز ملت نشیدیم چون ملت شدن لازمه اش تلاش و یکرنگی و از خودگذشتگی و رشد انسانی نظیر انچه در ملت ژاپن دیده میشه ، است . دولت هم از خودمونه و هرکس هم بیاد فرقی نداره و کاری نمیتونه بکنه مگر اینکه ملت خوب بشه ، خوب نبودن ملت ما را در جریان بازار دلار چند هفته پیش دیدیم و در انبار کردن ارزاق عمومی .... لذا همدیگرو محکوم نکنیم چون در ایران هنوز احزاب جدی وجود نداره که اعضاء انها تقصیر بگردن هم بندازند ...
فقط عدالت علی یعنی حقوق مسئولین با درامد کمترین قشر جامعه باید برابر بشه تا درد مردمو نفهمن نمی توانند تصمیم بگیرن جیب پر پول از فقیر خبر نداره
بعضی فرازهای سخنان آقای مصری درست است ولی نتیجه گیری غلط. به عنوان نمونه ایشان خودشان در دولتی که یارانه نقدی را با همه ساز و کار آن (تأمین بخشی از هزینه گرانی حامل‌های انرژی و غیره ) برقرار کرد حضور داشته اند و اتفاقا به عنوان وزیر رفاه ، سیاست گذار هم بوده آند. از طرفی حافظه جامعه هنوز فراموش نکرده است که جناح اصولگرا در دور دوم ریاست جمهوری آقای خاتمی که قرار بود به صورت پلکانی قیمت سوخت به سمت قیمت فوب خلیج فارس برود از مخالفین بوده و حتی اگر حافظه من درست یاری کند بعضی از صاحب نظران این جناح مانند آقای توکلی در مخالفت توجیهات اقتصادی زیادی را منتشر می‌کردند. به غیر از آن دولتی که ایشان عضو کابینه آن بود در بهترین شرایط در آمد ارزی در جهت افزایش قیمت حامل‌های انرژی و بخصوص سوخت کوچکترین قدمی بر نداشت و حتی اقتصاد دانان معتقد به انرا امریکایی و لیبرال خوانده و نهایتا اجرای عدالت را در پرداخت یارانه و سهام عدالت و مسکن مهر جستجو کردند که نه تنها موجب گسترش عدالت نشد که با افزایش تورم و کمبود بودجه آثار سو انرا برای دولت‌های بعدی به ارث گذاشتند. اما نتیجه گیری ایشان که اشاره ای به ریخت و پاش سلطان مآبانه دستگاههای دولتی است با یک تبصره که بطور کلی جلوگیری از ریخت و پاش امری حسنه است نتیجه ای غلط برای عامل نا بسامانی وضعیت اقتصادی و عدم افزایش بموقع و بهنگام بهای سوخت می‌باشد. هزینه های دولت فربه و بزرگ و بعضا نا‌کارامد هر چقدر باشد و صرف نظر از مقدار آن می‌توان انرا ریخت و پاش دانست
هر دولتی سرکار آمده اول اولویت بار بستن خود وخویشان و گروه خود بوده ملت ا به حال خود رها کنید همه تون خیلی زحمت کشیدید استراحت کنید انقدر ایثار نکنید!!!!
روحانی مجکریم !!!
متاسفانه معیار دقیقی از اینکه یارانه ی چه کسانی قطع شود وجود ندارد و همین امر
باعث شد که دولت سهل ترین راه که سرک
کشی به حساب مردم بود و خاصه کارکنان دولت را معیار خود قرار دهد .
متاسفانه تر اینکه یارانه ی باز نسستگان را هم
که چک های این شرکت وآن شرکت را که
در شهرستان بودند و به حساب آنها واذیز
میشد تا در صورت پیش آمد حقوقی راحت تر بتوانند پی گیری کنند در آمد این افراد تلقی
و یارانه أنها را قطع نموده است .
اعتراض هم بی فایده بوده است و باز مضحکتر که عضو این خانواده ازدواح
نموده ولی یارانه ی او را به سرپرستی
جدید نیازمند وصل نمیکنند و میگویند
تا تکلیف اعتراض سر پرست قبلی روشن نشود
مال شما هم وصل نمیشود
دو سال است اعتراض شده همچنان مینویسد
در حال رسیدگی است .
مسئولان محترم اعم از نمایندگان مجلس و دولتمردان , سلام علیکم . بعد از برجام کارشناسان قیمت دلار را تا حدود 2هزارتومان پیش بینی کردند . اما خودتان عمدا نگذاشتید و بالای 4هزارتومان نگه داشتید . الان هم بعد از اینهمه ماجرا و کش و قوس ظاهرا قصدتان نگه داشتن قیمتها در سطح فعلی است . این شرایط یعنی هزینه های زندگی نسبت به پارسال حدود دوبرابر شده است . ظاهرا هم همه اقایان یا نمیتوانید یا نمیخواهید قیمتها پایینتر از این بیاید . اگر روی قدرتتان حساب میکنید درست حساب میکنید . چون ما هیچ قدرتی نداریم . اما چنانچه خدای ناکرده ما را "کودن یا هالو یا عقب افتاده ی ذهنی" فرض کرده اید تهمت ناروایی است ! بهرحال انچه که شما فرض کرده اید ما نبوده و نیستیم . ظاهرا بنا دارید با بسته حمایتی و چنددرصد اضافه کردن حقوق و اینجور حرفها سروته ماجرا را هم بیاورید . هرکاری "دلتان" میخواهید بکنید . چون کاری به "دلهای پر از درد مردم" که ندارید ! ما هم کاری دستمان نیست . اما و اما و اما ! بدانید انچه را که شما فکر کرده اید , ما نیستیم !!! موید ومنصور و برقرار و مستدام باشید . انشاالله
وای بر این دولت
وقتی مدیرکلی در استان ... دومسئول دفتر دومنشی زن و دو آبدارچی مخصوص خود دارد و صبحانه با آبمیوه طبیعی هر فصل که در آبدارخانه باید تهیه شود و در محل کار میل میکند البته با نان سنکک دو رو کنجد تازه و داغ دیگر از مسئولان رتبه بالاتر چه باید دید کارگران قراردادی در همین اداره کل بدلیل کمبود بودجه تا ماهها حقوق دریافت نمکنند آقای مصری بهتر نیست قانونی تدوین شود جلوی این کار ها گرقته شود مگر نه اینکه مدیر کل یک اداره پل ارتباطی با تشکیلات دیگر است پس این همه اختیارات و غیره برای چیست
این یک واقعیت است که تقبل حداقل بخشی از هزینه های چندین کشوربرعهده ایران است ومسئولان مابیش ازتوانشان این کار رو کرده اند درنتیجه اوضاع داخلی فراموش شده است ومردم شدیدا به سختی افتاده اند
افزایش حقوق کارمندان دولت از بیت المال و جیب مردم 20 درصد!! افزایش حقوق پایین ترین رده کارگران 15 درصد!!! افزایش حقوق تحصیل کردگانی مثل مهندسان که جزو کارگران به حساب میان با حداقل 16 سال تحصیلات عالیه در سطح کارشناسی و بالاتر وچندین سال سابقه 10 درصد!!!! افزایش ویزیت و خدمات پزشکی 250 دصد!!!!!!! این در حالیست که تمام کارخانجات قیمت های خود را چندین برابر کرده اند و افزایش دستمزد هیچ مشکلی برای آنان ندارد اما چون اعضای دولت و مجلس همه سهامدار و یا مالک کارخانجات خصولتی هستند از افزایش منطقی حقوق تمام رده های کارگری به بهانه تعطیلی کارخانه ها جلوگیری می کنند!!!!آقای روحانی رای که به شما داده شد نصفش برای کارگران و مهندسان این جامعه بود و شما به همه این افراد خیانت کردید و جلوی افزایش حقوق عادلانه این قشر را با وزیران بی کفایت گرفتید متاسفم به رای که به شما دادم!!!!!! زنده باد اصول گرایان که حداقل نون رسان بودند نه نون بر ملت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار