بازدید 31945
چرا مردم پیگیر پس گرفتن پول‌ بلیتشان نشدند؟

لب زدن حمید هیراد تأیید شد اما این رسوایی بدون مجازاتِ واقعی باقی ماند!

پس از در نظر گرفتن این مجازات، این شوخی در فضای مجازی فراگیر شده که وقتی هیراد برای خریداران بلیت 150 هزار تومانی سی دی پخش می‌کند و لب می‌زند، برای کنسرت رایگان حتماً سی دی می‌گذارد و لب نیز نمی‌زند! عدم اعلام این موضوع تا زمان پیگیری مکرر برخی خبرنگاران و مجازاتی که تقریباً حکم شوخی دارد، به خوبی نشان می‌دهد در پشت پرده فضای شیک موسیقی ایران چه روندهای معناداری رخ می‌دهد.
کد خبر: ۸۴۷۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵ 29 October 2018

لب زدن حمید هیراد تایید شد اما این رسوایی بدون مجازاتِ واقعی باقی ماند!پخش تصاویری از کنسرت حمید هیراد در شیراز در فضای مجازی، نشان می‌داد، این خواننده در یکی از کنسرت‌هایش به جای اجرای زنده، صرفاً لب می‌زند و در بخشی از کنسرت، عدم همزمانی لب زدنِ هیراد با صدای ضبط شده، رسوایی به بار می آورد؛ مسأله‌ای که از سوی هیراد و حامیانش تکذیب و برای رد ماجرا، یک فیلم جعلی منتشر شد. اکنون جعلی بودن این فیلم مشخص شده و لب زدن حمید هیراد تأیید شده؛ اما در اتفاق قابل تأمل، مسئولان مربوطه به بهانه محرم و صفر، خبر مسجل شدن این تقلب را اعلام نکرده بودند!

به گزارش «تابناک»؛ چند ماه پیش، ویدیویی تکان دهنده از یکی از کنسرت‌های حمید هیراد در فضای مجازی منتشر شد که آشکارا مشخص بود، این خواننده اجرای زنده روی صحنه ندارد و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که توان هماهنگ کردنِ خود برای لب زدن را با صدای در حال پخش برای چند ثانیه از دست می‌دهد. او در این کنسرت ـ که 25 تیر در شیراز برگزار شده ـ یکباره به حالت احترام سرش را پایین می‌آورد و همزمان صدای او که میکروفن در مقابل صورتش نیست پخش می‌شود. هیراد پس از چند ثانیه پشت به مردم می‌کند و خواندن ادامه همان قطعه را بازی می‌کند!

لب زدن حمید هیراد تایید شد اما این رسوایی بدون مجازاتِ واقعی باقی ماند!

پس از این حواشی، این خواننده با انتشار ویدیویی ادعا کرده که ویدیو اول توسط مخالفانش صداگذاری شده و ویدیوی دیگری منتشر کرده و مدعی شده که او لب خوانی نکرده است. کارشناسان دفتر مولتی مدیای تابناک، همان زمان به بررسی این ویدیو پرداختند و بخش فرهنگی «تابناک» در گزارشی تأکید کرد، «به نظر می‌رسد ویدیوی دوم (منتشر توسط هیراد) صداگذاری شده و تمپو با صدا همزمان نیست» و اکنون مشخص شده این گمانه زنی درست بوده و هیراد در آن مقطع نه تنها اجرای «پلی بک» داشته، بلکه برای پوشش دادنِ این خطا، این ویدیو غیرواقعی را منتشر کرده است. شاید همان ویدیو و حمایت‌های گروهی نظیر رشیدپور می‌توانست این رسوایی را نیز همچون بسیاری دیگر از وقایع اینچنینی به سمت فراموشی سوق دهد اما فشار افکارعمومی و ورود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرایط را تغییر داد.

اکنون دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نه داوطلبانه بلکه بر اثر شدت پیگیری‌ رسانه‌ها، مجبور به پاسخگویی درباره نتیجه بررسی‌های فیلم این کنسرت شده و در نهایت «پلی بک» بودن بخشی از کنسرت هیراد را تأیید کرده است و مجید فروغی، مدیر روابط عمومی معاونت هنری در گفت‌وگو با «ایرناپلاس» ضمن تأیید این خبر از نبود قانون برای برخورد با موارد اینچنینی خبر داد و اعلام کرد: «پیش از این، مواردی از پلی بک در کنسرت‌ها نبوده و با وجود این اتفاق باید قوانین مرتبط با آن نیز وضع شود.»

مهدی رنجبر، معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، ضمن تأیید خبر «پلی بک»خوانی هیراد از تذکر به خواننده، مؤسسه و تهیه‌کننده خبر می‌دهد و خبر ممنوعیت هیراد از برگزاری کنسرت در شیراز تا پایان سال 97 را، در حالی اعلام می‌کند که در این گفت‌وگو، از اختصاص یک سانس رایگان برای مردم در شیراز در ازای آن بخش از کنسرت که «پلی بک» بوده نیز خبر داده است. رنجبر، دلیل تأخیر در اعلام نظر ارشاد درباره کنسرت شیراز هیراد را ماه محرم و صفر و ایام سوگواری را دلیل رسانه‌ای نکردن این خبر اعلام کرد!

این نوع اقدام در سطح جهان معمولاً با اعتراض حاضران مواجه و چنان برخوردی با خواننده می‌شود که دیگر خوانندگان جرأت چنین کاری را نداشته باشند؛ اما در ایران بدون آنکه به مخاطب اعلام شود، موسیقی به صورت پلی‌بک پخش می‌شود و خواننده روی صحنه تنها بازی می‌کند. اتفاق تلخ‌تر از این رسوایی، سکوت حاضران در سالن کنسرت و عدم برخورد با این خواننده توسط مردمی که بلیت‌های گرانقیمتی برای یک اجرا زنده خریداری کرده بودند، ولی همان چیزی را گوش کردند که در ضبط خودرو گوش می‌کنند.

چنین به نظر می‌آید که این روحیه در توده‌های مردم تقویت شده که اگر حقوقشان علنی حتی توسط خواننده ای که فاقد نفوذ و قدرت خطرسازی است، تضییع شد، باز هم اعتراضی نکنند و تنها به صحنه نگاه کنند! این دومین رسوایی حمید هیراد پس از سرقت ادبی اوست که چندین ماه پیش توسط گروهی از شاعران که اشعارشان توسط این خواننده به سرقت رفته بود، علنی شد و بنابراین از هیراد انتظاری بیش از این نمی‌رفت؛ اما چرا مخاطبان زیر بار چنین اجرایی رفته‌اند و انتخابشان هیراد بوده است؟!

مجازات در نظر گرفته شده برای حمید هیراد نیز حکم شوخی دارد و دست کم باید فیلم کنسرت‌های پیشین او نیز بررسی می‌شد تا مشخص شود آیا تنها در یک نمونه شاهد پلی بک بوده‌ایم و یا این اتفاق مکرر رخ داده است؟ با توجه به اینکه این اقدام به لحاظ حقوقی، دست کم مصداق غش در معامله است، این انتظار می رفت که دست کم پول بلیت شرکت کنندگان در این کنسرت و دیگر کنسرت‌های احتمالی که به شکل مشابهی برگزار شود، به خریداران بلیت بازگردد اما همه چیز به برگزاری یک کنسرت رایگان محدود شده است.

پس از در نظر گرفتن این مجازات، این شوخی در فضای مجازی فراگیر شده که وقتی هیراد برای خریداران بلیت 150 هزار تومانی سی دی پخش می‌کند و لب می‌زند، برای کنسرت رایگان حتماً سی دی می‌گذارد و لب نیز نمی‌زند! به هر حال، عدم اعلام این موضوع تا زمان پیگیری مکرر برخی خبرنگاران و مجازاتی که تقریباً حکم شوخی را دارد، به خوبی نشان می‌دهد در پشت پرده فضای شیک موسیقی ایران چه روندهای معناداری رخ می‌دهد!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۴۰
آفتاب از غرب طلوع کرد و آخرش مشخص شد باعث و بانی تمامی دزدیها و رانت ها پلی یک خوانی هیراد است.دیگه مشکلی نیست ببندید لنگ را.
ایول همه مشکلات مردم حل شد، خدایا شکرت که مارو تو ایران انداختی پایین
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
خیلی جالبه هر خبری در هر صنفی و موضوعی منتشر میشه یکی مثل شما میاد میگه تمام مشکلات مردم حل شد. دوست عزیز قرار نبوده و نیست که معاون وزارت .
فرهنگ بیاد مثلا مشکل اقتصادی شما رو حل کنه.
خان محمدعلی آقا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
هیراد نشان داد که شایسته این همه معروفیت نبود
شيراز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
هر چيزي جاي خودش،توهين به شعور مخاطب بسيار ناپسند هست
خان محمدعلی آقا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
کجای ایران و تو کدوم صنف برای مردم احترام قائلند که اینها قائل باشند
ناشناس
| Canada |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
دوست عزیز این موضوع ربطی به دیگر مشکلات مردم نداره. اتفاقا تا زمانی که همچین تفکری داریم هیچی درست نمیشه. چرا وقتی در خصوص هر موضوعی صحبت میشه، سریع میگیم مگه مردم مشکلات دیگه ندارن که به این موضوع رسیدیگی میشه؟ خوب باید از یه جا شروع کرد. اگه فقط صبر کنیم تا مشکلات بزرگتر خود به خود درست بشن بایستی قرن ها منتظر بمونیم
پلی بک یعنی چه؟
برگشت به عقب؟! بازی برگشت؟!
پاسخ ها
-
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
واقعا که یعنی همون لباهنگ،لباهنگ هم یعنی اهنگ بذاری و لب بزنی و ادای خوندن دربیاری
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
همون لب خونی سابقه !
ناشناس
| United States |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
یعنی پاس به عقب
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
یعنی خر کردن مردم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
یعنی زنده نمیخونه و صدایی رو که مردم دارن میشنوند صدای ضبط شده ست
خب اینم اینطوری در کردین خدا می دونه با کدوم دونه درشتی در افتاده بود... پروژه خراب سازی سلبریتی ها
تا پایان سال 97 تو شیراز کنسرت نده ؟ خیلی حکم سنگینی نباشه یه وقت !
ما مردم امثال همین آغا حقمونه! هر کی از مادرش قهر میکنه خواننده! با کمک پول و تبلیغ! شعرهای بی معنی و بی محتوا ... حیف ...
همچین نوشتین اتفاق تکان دهنده ای رخ داد که انگار حمله تروریستی انجام شده توی کنسرت ! همه دنیا از این کارها میکنن و اتفاقا برای بالابردن کیفیت کنسرت چیز بدی هم نیست. حمید هیراد صدای قشنگی داره و متاسفانه بدخواه هم زیاد داره ولی با همه ی تلاششون هنوز نتونستن از نظر مردم بندازنش. صدای قشنگ به دل میشینه و مهم هم نیست چقدر امثال شما براش بزنین.
حسادت نکنید به هیراد خیلی خوب میخونه. اگر هم تخلف کرده در حق من راضیم ازش فدا سرش.
پاسخ ها
احسان
| France |
۰۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
من از داشتن هموطنی مثل تو شرمسار و خجالت زده ام بخدا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
افرادی با این تفکر امثال هیرادها را پرورش میدهند
تکان دهنده؟!؟!؟!
خلایق هر چه لایق!!!
خب چه اشکال دارد؟؟؟ یعنی مطرح ترین خواننده های جهان هربار واقعی اجرا میکنند؟؟؟ جالب است که همت بزرگی برای تخریب حمید هیراد بسته شده است...
خوب مردم به حقوق خودشان اگاه نیستند
در واقع این یه مجازات برای ایشون نیست یه مجازات واسه شهره شیرازه
این بابا ید طولایی در دزدی اشعارهم داشته. سایر خوانندگان مطرح هم از این کلاهبرداری ها زیاد داشته اند و گروگر عکسهای خودشان را در ولایات مختلف فرنگ نمایش میدهند و به ریش خلق الله ساده دل ریشخند میزنند.
چون تو ایران اکثر کسانی که به کنسرت میرن، هدف اولشون اصلا کنسرت نیست.
ضمنا تو صدا و سیمای میلی شما هم کم از این اتفاقات نمیافته. خواننده دعوت میکنند استودیو، احتمالا پول خوبی هم بهش میدن ولی موسیقی ضبط شدش رو واسه بیننده ها پخش میکنن و ایشون فقط لب میزنن.
هنر خوار شد
یعنی پشت اجرا شدن آهنگ و فقط لب خوانی خواننده
بابا این ذاغارت هم شد خواننده، کسی که میره صدا ابنو گوش بده حقش همون پلی بک هس
اقا ول کنید بک بک رو بنده خدا داره خوب میخونه دیکه مگه صداش بده عرضه دارید برید صدای مختلصین ومال مردم خورو خفه کنید هیراد رو چیکار دارید
پاسخ ها
احسان
| France |
۰۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
شرم آوره نظرت.کاش نظری نداده بودی
اگه ایشون و امثال ایشون خواننده هستند پس خواننده های قدیمی چی هستند؟!!!
وقتی خواننده های واقعی در تبعید باشند غورباقه ابوعطا می خواند
وقتی مردم ایران برای خودشان شخصیت قائل نیستند هر کس و ناکسی به خودش اجازه میده به آنها توهین کند.
وقتی استاد شجریان....ایرج....گلپا....جهاندار.....رستمی ....امید مظهری.........عسگری.......تاج ....و چندین تن از این بزرگواران کنار گذاشته میشوند......معلومه این چنین افرادی جولان میدن البته با پلی بک..........
سالهاست که مسئولین در این مملکت دارند لب می زنند !!!!!!!!!
الان چرا به جای محکومیت هیراد به بازپس دادن پول مخاطبان در کنسرت شیراز، ما شیرازیا رو محکوم کردن به تحمل صدا و اطوار یک فرد هنرمند نما؟
این مجازات ما هست و نه اون
ویدئوی تکان دهنده!!!!!!!!!!
از همین ویدئوهای تکان دهنده از کنسرت جناب مهران مدیری هم منتشر شد
چطور هیچی از اون نمی نویسید؟
فرقی دارن با هم؟
محکومیت ؟
بجای خوندن لب زده ,خوب مشکلی نیست .مردم اگر ناراحت شده باشن دیگه حمایتش نمیکنن.
خدا کنه نخواهید کسی را خراب کنید .دیگه ولش نمیکنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار