بازدید 3354

استفتائات رهبری در مورد حضور در مجلس معصيّت‏

استفتائات رهبری در مورد حضور در مجلس معصيّت‏
کد خبر: ۸۴۵۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۹ 25 October 2018

حضور در مجلس معصيّت‏

سؤال 1425: گاهى مجالس جشن دسته‏جمعى از طرف اساتيد يا دانشگاه کشورهاى بيگانه برگزار مى‏شود و از قبل معلوم است که مشروبات الکلى در آن مجالس وجود دارد، تکليف شرعى دانشجويان که قصد شرکت در آن جشن را دارند چيست؟

جواب: حضور در مجالسى که در آنها شراب نوشيده مى‏شود براى هيچکس جايز نيست، در اين محافل شرکت نکنيد تا بفهمند که شما به علت مسلمان بودن در مجلس شرب خمر شرکت ننموده و مشروب نمى‏خوريد.

 

سؤال 1426: حضور در مجالس عروسى چه حکمى دارد؟ آيا بر حضور در مجلس عروسى که خالى از رقص نيست، عنوان «الداخلُ في عَملِ قومٍ فَهُو مِنهم» صدق مى‏کند و لذا ترک آن مجلس واجب است يا اينکه حضور در آن مجلس بدون شرکت در رقص و مراسم ديگر، اشکال ندارد؟

جواب: اگر مجلس به گونه‏اى نباشد که عنوان مجلس لهو و حرام و معصيت بر آن صدق کند و حضور در آن مفسده‏اى نداشته باشد، حضور و نشستن در آن در صورتى که عرفاً تأييد عملى که جايز نيست، محسوب نشود، اشکال ندارد.

سؤال 1427. 1. شرکت در جشن‌هايى که زنان و مردان در آن‌ها مبادرت به رقص و نواختن موسيقى به‌طور جداگانه مى‏کنند چه حکمى دارد؟

2. آيا شرکت در عروسى‌هايى که در آن‌ها مبادرت به رقص و نواختن موسيقى مى‌شود، جايز است؟

3. آيا نهى از منکر در مجالسى که در آن‌ها رقص انجام مى‏شود، در صورتى که امر به معروف ونهى از منکر در شرکت کنندگان تأثيرى نداشته باشد، واجب است؟

ج. شرکت در مجلس معصيت اگر مستلزم ارتکاب حرام مانند گوش‏دادن به موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه باشد و يا مفسده‌اى بر آن مترتّب شود يا حضور در آن تأييد گناه محسوب شود، جايز نيست و امّا تکليف امر به معروف و نهى از منکر با عدم احتمال تأثير ساقط است.

 

سؤال 1428: اگر مرد نامحرمى وارد جشن عروسى شود و در آنجا زن بدون حجابى حضور داشته باشد و مرد بداند که نهى از منکر در او تأثيرى ندارد، آيا واجب است مجلس را ترک کند؟

جواب: اگر خروج از مجلس معصيت به عنوان اعتراض مصداق نهى از منکر باشد، واجب است.

 

سؤال 1429: آيا حضور در مجالس و محافلى که در آنها به نوارهاى مبتذل غنا گوش داده مى‏شود جايز است؟ در صورتى که در غنا بودن آن شک داشته باشد، با توجه به اين که نمى‏تواند از پخش نوار جلوگيرى کند، حکم چيست؟

جواب: حضور در مجلس غنا و موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه در صورتى که منجر به گوش‌دادن يا تأييد آن شود جايز نيست ولى در صورت شک در موضوع، حضور در آن مجلس و گوش‌دادن به آن فى‏نفسه اشکال ندارد.

سؤال 1430: شرکت در مجالس و محافلى که انسان در آنها گاهى مبتلا به شنيدن کلام غيرمناسبى از قبيل افترا بر مقامات دينى يا مسئولين جمهورى اسلامى يا مؤمنين ديگر مى‏شود چه حکمى دارد؟

جواب: مجرّد حضور در آن مجالس تا زمانى که مستلزم ابتلا به عمل حرام مانند گوش‌دادن به غيبت و همچنين موجب تأييد و ترويج منکر نباشد، فى‌نفسه اشکال ندارد ولى نهى از منکر با وجود شرايط آن واجب است.

 

سؤال 1431: در جلسات و انجمن‏هايى که در بعضى از کشورهاى غير اسلامى تشکيل مى‏شود، طبق عادت براى پذيرايى حاضران از مشروبات الکلى استفاده مى‏شود، آيا شرکت در اين جلسات و انجمن‏ها جايز است؟

جواب: حضور در مجلسى که در آن شراب خورده مى‏شود جايز نيست و در صورت اضطرار واجب است به مقدار ضرورت اکتفا شود

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار