بازدید 3594

همه آنچه برای پیاده روی اربعین باید بدانیم

کد خبر: ۸۴۵۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹ 23 October 2018

هر ساله با نزدیک تر شدن به ایام اربعین جمعیت زیادی از عاشقان، پای پیاده راهی سفر کربلا می‌شوند و دانستن نکاتی برای داشتن سفری راحت، برای آن‌ها امری ضروری است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ با نزدیک شدن به ایام اربعین خیل عظیمی از عاشقان برای زیارت راهی پیاده روی آئینی به سمت کربلا می‌شوند، با وجود اینکه از فراگیر شدن این آئین بیشتر از 6 سال نمی‌گذرد، اما آمار سال‌های گذشته نمایانگر این است که تعداد زیادی از زائران راهی این سفر می‌شوند.

پیاده روی اربعین سفری است که سختی‌هایی را با خود به همراه دارد، اما این سختی‌ها برای تعداد بسیار زائرانی که در این راه قدم بر می‌دارند نه تنها سختی محسوب نمی‌شود، بلکه شیرین است.

اطمینان از کفش و کوله پشتی مناسب برای پیاده روی

مسیر پیاده روی نجف تا کربلا مسیری طولانی (تقریبا 80 کیلومتر) و حداقل زمانی که برای آن پیش بینی شده سه روز است، بر اساس تجربه زائرانی که هر ساله تجربه این سفر را داشتند و یا بیش از سه بار در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده‌اند، توصیه می‌شود که در مرحله اول از انتخاب کوله پشتی استاندارد و کفش مناسب اطمینان حاصل کنند.

استفاده از کوله پشتی استاندارد موجب بروز درد در ناحیه کمر و گردن شما نمی‌شود، همچنین کفشی را انتخاب کنید که قبل از سفر با آن راه رفته و اطمینان دارید که پای شما را در طول پیاده روی اذیت نخواهد کرد؛ هرگز برای این مسیر کفش نو را انتخاب نکنید و یا اگر کفش شما، کفشی است که به تازگی آن را تهیه کردید، از چند روز قبل با آن پیاده روی کنید.

با توجه به اینکه بعد از غروب آفتاب، هوا رو به خنک تر شدن می‌رود، بهتر است با خود لباس گرم به همراه ببرید، لباسی که حجم آن سبک باشد تا فضای زیادی از کوله پشتی شما را اشغال نکند.

از به همراه داشتن لوازم غیرضروری خودداری کنید و تاحد ممکن کوله خود را سبک و لوازم ضروری را به همراه ببرید. چند روز قبل از سفر روزانه نیم تا یک ساعت پیاده روی کنید تا در پیاده روی این سفر عضلات شما دچار گرفتگی نشود و اگر بیمار هستید یا داروی خاص مصرف می‌کنید و تحت نظر پزشک هستید حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید و داروهای خاص خود را به میزان بیشتر به همراه داشته باشید.

بهتر است اشخاصی که قصد رفتن به این سفر را دارند لوازم ضروری، بهداشتی و شخصی خود همچون لیوان، قاشق، لباس‌های سبک و کم حجم، پتو مسافرتی یا هر وسیله دیگری که احساس می‌کنند در طول این سفر نیاز دارند با خود به همراه داشته باشند.

لازم است زائران در طول سفر مراقب مدارک شخصی خود باشند، افرادی که به صورت گروهی سفر می‌کنند باید توجه داشته باشند که ممکن است اعضای گروه در طول سفر یکدیگر را گم کنند، بنابراین بهتر است قبل از اینکه مسیر را آغاز کنید عمود خاصی را مشخص کنید تا اگر گم شدید در عمود مشخص شده منتظر یکدیگر باشید.

باید توجه داشت که امسال 20 میلیون زائر از کشورهای مختلف در مراسم اربعین شرکت می‌کنند، بنابراین باید زائران به هنگام عطسه و سرفه دهان و بینی خود را با دستمال تمیز یا قسمت بالای آستین بپوشانند و به طور مرتب دست خود را با آب و صابون بشویند.

توصیه‌های پزشکی جمعیت هلال احمر برای زائران اربعین

طاهر درودی مشاور اجرایی رئیس مرکزی پزشکی جمعیت هلال احمر در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: زائران کوله پشتی را جایگزین کیف‌های دستی خود کنند تا دستانشان آزاد باشد، همچنین زائران باید کوله پشتی‌ای را انتخاب کنند که گودی کمر آن‌ها را پر کند و بتوانند وسایل شخصی خود را به همراه داشته باشند.

وی افزود: زائران کوله پشتی خود را سنگین نکنند و لوازم ضروری همچون بشقاب، قاشق، لیوان، حوله، لباس زیر نخی را با خود به همراه داشته باشند و بهتر است به دلیل تعرق، لباس زیر خود را روزانه تعویض کنند.

مشاور اجرایی رئیس مرکزی پزشکی جمعیت هلال احمر در ادامه بیان کرد: بهتر است تا افراد کوله پشتی خود را سنگین نکنند و حجم آن به قدری باشد تا با یک ساعت راه رفتن، فرد دچار کمر درد نشود.

وی با اشاره به اینکه زائران باید استراحت کافی داشته باشند، گفت: بهتر است زائران بعد از هر یک ساعت پیاده روی، استراحت کنند. همچنین آب فراوان بنوشند.

درودی تصریح کرد: به افرادی که دارای بیماری خاص مانند بیماری‌های قلبی و تنفسی هستند توصیه می‌شود که با اجازه پزشک معالج خود به این سفر بروند. همچنین افرادی که بیماری‌های محدود کننده و فعالیتی دارند، باید مسیر پیاده‌روی را به صورت یک ساعته و نیم ساعته طی کنند و راهپیمایی طولانی نداشته باشند.

مشاور اجرایی رئیس مرکزی پزشکی جمعیت هلال احمر تاکید کرد: افرادی که داروهای خاص مصرف می‌کنند داروهای خود را بیش از مصرف به همراه داشته باشند؛ داروها را در دو قسمت جداگانه جاسازی کنند. همچنین به همراه داشتن لیست داروهای خاص برای زائران ضروری است تا اگر داروها مفقود یا تمام شدند، بتوانند آن‌ها را از مراکز درمانی هلال احمر در طول مسیر دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه افراد بیمار حتما باید استراحت کافی داشته باشند، گفت: بیماران حتما استراحت کافی داشته باشند و اگر در طول مسیر دچار سرماخوردگی شدند، آب کافی و مایعات گرم استفاده کنند. همچنین اگر زائران دچار بیماری‌های گوارشی و حالت تهوع شدند بلافاصله به مراکز درمانی هلال احمر مراجعه کنند و در صورتی که یکی از همراهانشان دچار سرماخوردگی شد، از ماسک استفاده و از دست دادن و روبوسی با آن‌ها خودداری کنند.

درودی با بیان اینکه زائران باید از آب‌های بسته بندی شده استفاده کنند، عنوان کرد: نیاز به حمل مواد غذایی سنگین نیست، بهتر است زائران به مقدار کم غذاهای خشک، آجیل و خرمای خشک به همراه داشته باشند و برای مصرف آب به هیچ وجه از آب‌های آزاد استفاده نکنند.

مشاور اجرایی رئیس مرکزی پزشکی جمعیت هلال احمر تصریح کرد: باتوجه به اینکه شب‌ها هوا سرد است،به همراه داشتن لباس گرم برای زائران ضروری است. همچنین باید زائران برای جلوگیری از سوختگی به هنگام روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنند.لازم است زائران شب را کاملا استراحت و پیاده روی را از نماز صبح تا غروب شروع کنند.

درودی در خصوص کفش مناسب برای پیاده روی بیان کرد: زائران برای پیاده‌روی هرگز از کفش نو استفاده نکنند، کفش‌های نرم و لژ معمولی که مدتی استفاده شده‌اند، بهترین انتخاب هستند و حتما از جوراب‌های نخی استفاده شود.

وی ادامه داد: اگر در طول مسیر پاهایتان تاول زد هرگز آن را خالی نکنید، زیرا پوستی که روی تاول هست به عنوان یک پانسمان عمل می‌کند.

درودی درخصوص تزریق واکسن برای سفر اربعین تصریح کرد: دستورالعمل و توصیه خاصی برای تزریق واکسن مننژیت وجود ندارد، اما واکسن آنفولانزا برای افراد مسن بالای 65 سال و بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی پیشنهاد می‌شود.

نحوه پرداخت ارز مسافرتی برای اربعین 97

شهریار حیدری دبیر ستاد مرکزی اربعین کشور در خصوص تأمین ارز مسافرتی اربعین، تصریح کرد: تأمین این ارز از طریق بانک ملی در کشور عراق و در قالب ۵ شعبه و ۴۵ باجه در نقاط مختلف این کشور از جمله شهر‌های کربلا، نجف و کاظمین پرداخت می‌شود.

دبیر ستاد مرکزی اربعین کشور با بیان اینکه باجه‌هایی برای توزیع این ارز در نقاط ورودی مرز‌های عراق مستقر شده است، گفت: مبلغی هم بانک مرکزی با سازوکار مشخص در چارچوب تعریف کرده است که در اختیار زائران قرار می‌گیرد که مبلغ و نحوه دریافت آن به زائران توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود.

حیدری در پاسخ به این پرسش که مبلغ در نظر گرفته شده برای ارز مسافرتی سفر اربعین چه میزان است؟، تاکید کرد: مبلغ آن برای سفر به کشور عراق مناسب است و محدودیت چندانی در این زمینه وجود ندارد و برای بیش از ۲ میلیون زائر پیش بینی شده تا این مبلغ بتواند جوابگوی تأمین ضروریات سفر زائران باشد.

وی تصریح کرد: نقاط توزیع ارز مسافرتی در کربلا و نجف و کاظمین مشخص است، دفاتر حج و زیارت، دفاتر مربوط به عتبات عالیات و کنسولگری‌های کشورمان در این ستاد مسئولیت توزیع این ارز را بر عهده دارند و قرار است که چند نقطه نزدیک به مرز عراق هم ایجاد شود، اما به دلیل پراکندگی، محل دقیق استقرار آن‌ها ظرف ۲ روز آینده اطلاع رسانی می‌شود.

همچنین حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت درباره نحوه دریافت ارز برای زائران بیان کرد: از آنجا که همراه داشتن ارز برای زائران یک ضرورت است، با پیگیری‌های سازمان حج، ستاد مرکزی اربعین و بانک مرکزی، بانک ملی پرداخت ارز همراه را برعهده گرفته است.

وی افزود: طبق اعلام بانک ملی زائران با مراجعه به پیام رسان «بله»، معادل ۱۰۰ هزار دینار عراقی( ۹۶۰ هزار تومان) را باید به صورت الکترونیکی پرداخت کنند و با در دست داشتن رسید و شماره پیگیری، در هر سه مرز مهران، شلمچه و چذابه و شعب بانک ملی در نجف و کربلا و کاظمین ارز خود را دریافت کنند.

ویزای اربعین حداکثر تا 72 ساعت صادر می‌شود

زائران تا 16 صفر فرصت دارند که برای دریافت ویزای خود در سامانه سماح ثبت نام کنند.

حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص روند ثبت نام ویزا در سامانه سماح مطرح کرد: متقاضیان سفر اربعین برای سرعت بیشتر می‌توانند خود در سامانه سماح ثبت نام کنند و در اولین فرصت مدارک خود را به یکی از دفاتر خدمات زیارتی نزدیک به محل کار یا سکونت خود، ارائه دهند. اسامی و نشانی دفاتر در سامانه سماح سایت سازمان قابل مشاهده است.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: متقاضیان بعد از تحویل مدارک به دفاتر زیارتی، از طریق سامانه پیامکی دریافت می‌کنند و این پیامک تایید روند ثبت نام و مجاز بودن دفتر است. اگر متقاضیان پیامکی دریافت نکنند، به معنای نادرست بودن مسیر نام نویسی و دفتر مورد نظر است.

محمدی افزود: عده‌ای سودجو تلاش می‌کنند تا گذرنامه‌های متقاضیان را خارج از سامانه مطرح شده از متقاضیان سفر دریافت کنند و ادعای تأخیر در سامانه سماح را مطرح می‌کنند، در صورتی که هیچ تأخیری در سیستم سامانه سماح و نام نویسی قانونی وجود ندارد و ویزای زائران حداکثر ظرف مدت 72 ساعت صادر می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر