بازدید 10612
با کاروان اربعین؛ یکشنبه 29 مهرماه؛ + تکمیلی

آغاز بارش باران در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا / جزئیاتی دقیق از محدودیت‌های ترافیکی مسیر‌های مواصلاتی / احتمال سیل و آب گرفتگی در مناطق مرزی

در این بسته خبری، می‌توانید اخبار مربوط به آب و هوا و آخرین وضعیت جوی شهر‌های مسیر حرکت زائران حسینی، وضعیت ترافیکی مسیر‌های منتهی به مرز‌های کشورمان با عراق، توصیه‌های پلیس و دیگر نهاد‌های مسئول، رویداد‌های مرتبط با راهپیمایی اربعین در خاک کشورمان و آنچه در این خصوص در خاک عراق رخ می‌دهد، بخوانید و مدنظر داشته باشید که این خبر در حال به روزرسانی و تکمیل است.
کد خبر: ۸۴۴۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 21 October 2018
جوی آرام و آفتابی در مسیر‌های منتهی به گذرگاه‌های مرزی غرب کشور / جزئیاتی دقیق از محدودیت‌های ترافیکی مسیر‌های مواصلاتی غرب/ نصب بالن‌های اینترنتی در مناطق مرزی در ایام اربعین از سوی سازمان فضاییدر این بسته خبری، می‌توانید اخبار مربوط به آب و هوا و آخرین وضعیت جوی شهر‌های مسیر حرکت زائران حسینی، وضعیت ترافیکی مسیر‌های منتهی به مرز‌های کشورمان با عراق، توصیه‌های پلیس و دیگر نهاد‌های مسئول، رویداد‌های مرتبط با راهپیمایی اربعین در خاک کشورمان و آنچه در این خصوص در خاک عراق رخ می‌دهد، بخوانید و مدنظر داشته باشید که این خبر در حال به روزرسانی و تکمیل است.

به گزارش «تابناک»؛ تنها هشت روز تا فرارسیدن اربعین حسینی باقی مانده و هر چه زمان رسیدن این روز بزرگ نزدیک‌تر می‌شود، شمار زائران و عاشقان زیارت کربلا افزایش می‌یابد؛ زائرانی که بسیاری از آن‌ها بنا بر عادت سالانه، پای در مسیر زیارت یار می‌گذارند و صورتی بی نظیر از وحدت و همدلی شیعیان جهان را به تصویر می‌کشند.

آنچه در ادامه خواهد آمد، مشروحی کامل از شرایط جوی شهر‌ها و جاده‌های مسیر حرکت زائران حسینی، وضعیت ترافیکی مسیر‌ها و حاشیه‌های پیش آمده در جریان این رویداد بزرگ فرهنگی مذهبی است.

 

آخرین وضعیت آب و هوا و پیش بینی هواشناسی

گزارش های رسیده از سازمان هواشناسی کل کشور حکایت از آن دارد که هم اکنون بارش نسبتاً شدیدی در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا شروع به باریدن کرده است و بخش های زیادی از مناطق مرزی کشور در غرب به ویژه استان ایلام و کرمانشاه از بعد از ظهر روز یکشنبه شاهد جوی ناپایدار هستند.

توضیحات بیشتر در این رابطه گویای آن است که در گذرگاه های مرزی کشور احتمال بارش شدید و آبگرفتگی تا در ساعات آتی وجود دارد و از این رو لازم است، زائران کربلا تمامی جوانب احتیاط مربوط به ساعات بارانی را مراعات کنند.

همچنین دمای هوا در استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه و لرستان در حال حاضر (یک شنبه شب) به شدت کاهش یافته است.

آخرین وضعیت و محدودیت‌های ترافیکی

با توجه به افزایش تردد‌ها به سمت استان‌های غربی و پایانه‌های مرزی مهران، شلمچه و چزابه، محدودیت‌هایی به منظور روان‌سازی ترافیک در جاده‌های استان‌های ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و لرستان در حال اعمال است.

بر این اساس تردد تمامی کامیون و تریلر‌ها به استثنای حاملان موادسوختی و فاسد شدنی از ساعت هفت صبح روز پنج شنبه سوم آبان ماه تا ساعت هفت صبح روز شنبه ۱۲ آبان ماه در محور‌های اهواز ـ سوسنگرد ـ بستان ـ چذابه ـ خرمشهرـ شلمچه و بالعکس ممنوع است و خودرو‌هایی که قصد رفتن به خرمشهر را دارند می‌توانند از مسیر اهواز ـ آبادان ـ خرمشهر و بالعکس استفاده کنند.

همچنین تردد کلیه اتوبوس‌ها از ساعت هفت صبح روز پنجشنبه سوم آبان ماه تا ساعت هفت صبح روز شنبه ۱۲ آبان ماه در محور‌های هفتگل، باغملک_ ایذه _دهدز_ شهرکرد و بالعکس ممنوع است و از سویی نیز مسیر اهواز ـ اندیمشک_ خرم آباد_ الیگودرز _. اصفهان_ شهر کرد و بالعکس به عنوان مسیر جایگزین تعیین شده است.

در استان ایلام نیز تردد کلیه تریلرها، کامیون‌ها و کامیونت‌ها به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت هفت صبح روز دوشنبه ۳۰ مهرماه تا ساعت هفت صبح روز یکشنبه ۱۳ آبان ماه از محور‌های دهلران_ مهران، حمیل_ ایلام، قلاجه_ ایلام، ایلام_ ملک شاهی_ مهران و ایلام_ مهران ممنوع است.

محدودیت‌های ترافیکی در استان لرستان نیز اعمال شده و بر اساس اخبار رسیده در این استان تردد کلیه تریلرها، کامیون‌ها و کامیونت‌ها به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت هفت صبح روز پنجشنبه سوم آبان تا ساعت هفت صبح روز شنبه دوازدهم آبان ماه در محور‌های پلدختر _اسلام آباد و پلدختر_ اندیمشک و بالعکس ممنوع است.

در استان کرمانشاه نیز تردد کلیه تریلرها، کامیون‌ها و کامیونت‌ها به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت هفت صبح روز دوشنبه سی ام مهرماه تا ساعت هفت صبح روز یکشنبه ۱۳ آبان ماه از محور‌های اسلام آباد غرب_ پلدختر و حمیل_ سرابله و بالعکس ممنوع بوده و مسیر جایگزین محور اسلام آباد_ قلاجه است.

این همه محدودیت‌های اعمالی نیست و از سوی دیگر تردد تمامی خودرو‌های ترانزیت و کامیون‌های حامل بار‌های صادراتی و وارداتی از ساعت هفت صبح روز شنبه ۲۸ مهرماه تا ساعت هفت صبح روز یکشنبه ۱۳ آبان ماه در محور‌های منتهی به مرز‌های درگیر طرح اربعین برابر مصوبه شصت و چهارمین جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی ممنوع است.

بر اساس اخبار منتشر شده محدودیت تردد برای تاکسی‌های شهری نیز اعمال شده؛ بنابراین، تردد کلیه تاکسی‌های درون شهری اعم از ون و سواری در مدت اجرای طرح اربعین ۹۷ از ساعت هفت صبح روز شنبه ۲۸ مهرماه تا ساعت هفت صبح روز سه شنبه ۱۵ آبان ماه در محور‌های خارج از شهر ممنوع است.

ارائه خدمات امدادی به ۷ هزار زائر اربعین در مرز‌های کشور

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از ارائه خدمات امدادی به هفت هزار و ۴۴۳ زائر اربعین حسینی (ع) در مرز‌های مهران، شلمچه، چذابه و میرجاوه خبر داد.

مرتضی سلیمی درباره آخرین وضعیت ارائه خدمات امدادی به زائران اربعین حسینی (ع) اظهار کرد: از ۲۱ مهر امسال که طرح امداد و نجات هلال احمر در اربعین حسینی (ع) آغاز شده تاکنون، هفت هزار و ۴۴۳ زائر در چهار مرز مهران، شلمچه، چذابه و میرجاوه به پایگاه‌های امداد و نجات هلال احمر مراجعه کردند.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر از انتقال ۱۸ زائر به مراکز درمانی و ارائه خدمات سرپایی به سه هزار و ۷۵۰ زائر خبر داد و گفت: همچنین در این مدت، دو هزار و ۸۸۷ زائر از خدمات پزشکی شامل تست فشار و قند خون استفاده کردند و ۷۸۸ زائر نیز اسکان داده شدند.

معادل ریالی ارز مورد نیاز زائران اربعین

در راستای تسهیل زیارت حضرت اباعبدالله حسین (ع) در ایام اربعین حسینی، زائران این همایش بزرگ برای دریافت ارز مورد نیاز (دینار عراق) می‌توانند با مراجعه به سایت بانک ملی ایران مبلغ یکصد هزار دینار عراق را با نرخ هر دینار ۹۶ ریال و با پرداخت معادل ریالی خریداری کنند.

بانک ملی از دقایق ابتدایی بامداد امروز نسبت به ثبت نام افراد از طریق سایت و اپلیکیشن خود اقدام کرده است.

یک مقام مسئول در بانک ملی اظهار کرد: زائران اربعین حسینی با ورود به سایت بانک ملی می‌توانند حداقل ۵۰ هزار دینار که معادل ریالی آن (۴ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال) ۴۵۰ هزار تومان و حداکثر ۱۰۰ هزار دینار که معادل ریالی (۹ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال) ۹۶۰ هزار تومان است خریداری کنند.

همچنین افراد پس از خریداری دینار از طریق سایت و اپلیکیشن مختص به این بانک اسکناس دینار خود را در نقاط مشخص شده شهر‌های نجف، کربلا، کاظمین و همچنین سه نقطه مرزی مقابل مرز‌های مهران، چذابه و شلمچه (در داخل کشور عراق) تحویل خواهند گرفت.

نصب بالن‌های اینترنتی در مناطق مرزی در ایام اربعین

دکتر مرتضی براری با اشاره به گروه بسیار در پیاده‌روی اربعین افزود: با توجه به اینکه جمعیت زیادی در پیاده‌روی اربعین در مرز‌های ایران و عراق حضور دارند، ممکن است آنتن‌های BTS‌های موجود در منطقه نتواند پاسخگوی نیاز‌های ارتباطی زائران باشد.

وی ادامه داد: از این روی، پژوهشگاه فضایی بالن‌های اینترنتی را ساخته که می‌تواند تا شعاع‌ خاصی سرویس‌های مورد نیاز Wi-FI رائران را تأمین می‌کند.

براری با تأکید بر اینکه در پیاده‌روی اربعین سال جاری نیز قرار است این بالن‌ها در مناطق مرزی میان ایران و عراق نصب شوند، ادامه داد: این بالن‌ها در مناطق مرزی مانند "مهران"، "شلمچه" و "چزابه" نصب خواهند شد.

رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه این بالن‌ها توسط شرکت‌های داخلی و با همکاری پژوهشگاه فضایی طراحی و ساخته شده‌اند، ادامه داد: این دستاورد بیانگر بستر مناسب فضا پایه است، چون در این خدمت از ظرفیت بالن‌های اینترنت شبکه ارتباطی مورد نیاز ایجاد خواهد شد.

وی همچنین از ایجاد ارتباط ماهواره‌ای برای نیرو‌های هلال احمر در ایام اربعین حسینی خبر داد و یادآور شد: در ایام اربعین از طریق ایران ۱۲۱ ارتباط میان هلال احمر و نیرو‌های امدادی برقرار می‌شود تا در صورت بروز مشکلی، در ارتباطات نیرو‌های امدادی خللی وارد نشود.

رئیس سازمان فضایی ادامه داد: در صورتی که آنتن‌های BTS‌ها قطع شد، نیرو‌های امداد می‌توانند از طریق ماهواره بی‌سیم ارتباطات خود را حفظ کنند.

به گفته وی این خدمات در حوزه امداد پزشکی است که ارتباطات آن از طریق سازمان فضایی برقرار می‌شود.

نام نویسی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن تاکنون برای اخذ روادید

بر اساس اطلاعات منتشره، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن تاکنون برای اخذ روادید اربعین در سماح ثبت نام و یک میلیون و ۵۰ هزار نفر روادید گرفته اند.

شهریار حیدری دبیر ستاد مرکزی اربعین با اعلام این خبر به رسانه ها گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۹۰ هزار تن از مرز‌های شلمچه، چزابه و مهران برای زیارت عتبات عالیات و مراسم پیاده روی اربعین حسینی وارد خاک عراق شده اند.

وی افزود: همچنین ۳ هزار و ۵۰۰ کامیون که نیاز‌های مواکب را تأمین می‌کنند به عتبات عالیات اعزام شده اند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت: برای تسهیل صدور گذرنامه و روادید افرادی که گذرنامه اولی هستند یا به تمدید گذرنامه نیاز دارند، تمهیداتی در نظر گرفته شده تا متقاضیان بتوانند در کمتر از ۴۸ ساعت هم گذرنامه و هم روادید دریافت کنند.

هشدار‌های اورژانسی به زائران اربعین

سخنگوی سازمان اورژانس کشور باید‌ها و نباید‌های بهداشتی برای زائران اربعین ٩٧ را تشریح کرد.

مجتبی خالدی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به حضور عوامل اورژانس در مسیر حرکت زائران اربعین ۹۷ گفت: ۹۰۰ دستگاه آمبولانس، ۳۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ١٠فروند بالگرد، ۴دستگاه خودرو ارتباطات، ۴دستگاه تعمیرگاه سیار، ٩واحد بیمارستان صحرایی، ۵۶ واحد کلینیک سیار و ٨٩ واحد مرکز درمانی از جمله خدمات اورژانس کشور است.

وی با بیان اینکه کل نیرو‌های عملیاتی اورژانس که در اربعین ٩٧ مستقر هستند، ١٧٠٠٠ نفر هستند، گفت: از این تعداد نیرو‌های عملیاتی درمانی ٩٠٠٠ نفر، تیم‌های مدیریت بیماری‌های واگیردار ۶۵٠ تن و تیم‌های بهداشت محیط نیز در قالب ١٣٠ تیم فعالیت می‌کنند.

سخنگوی اورژانس در ادامه با اشاره به برخی توصیه‌های بهداشتی و درمانی به زائرین در اربعین ٩٧ اظهار کرد: زائران قبل از آغاز سفر با پزشک معالج خود مشورت‌های لازم را انجام دهند و بعد از بازگشت از سفر نیز دوباره به پزشک معالج خود مراجعه کنند. همچنین دارو‌های مصرفی خود را متناسب با طول سفر و لیست دارو‌های مصرفی و خلاصه سیر بیماری خود را مکتوب به همراه داشته باشند و در صورت بروز علایم بیماری به مراکز درمانی در طول مسیر مراجعه کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل