بازدید 17839

جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران تاکنون به کجا رسیده است؟

پس از آن که آمریکا یکجانبه از برجام خارج شد، جنگ اقتصادی با بیان بازگشت تحریم‌ها در نود روز و ۱۸۰ روز آغاز شد. جنگی که در شانزدهم مرداد ماه سال جاری با آغاز تحریم‌های نود روزه جدی‌تر شد. از نواخته شدن شیپور جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران تاکنون، در پنج جبهه ایران به پیروزی رسیده است، حال آنکه تیم اقتصادی ایران هنوز ناقص بوده و فرمانده اقتصادی ندارد!
کد خبر: ۸۴۴۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 21 October 2018

جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران تاکنون به کجا رسیده است؟پس از آن که آمریکا یکجانبه از برجام خارج شد، جنگ اقتصادی با بیان بازگشت تحریم‌ها در نود روز و ۱۸۰ روز آغاز شد. جنگی که در شانزدهم مرداد ماه سال جاری با آغاز تحریم‌های نود روزه جدی‌تر شد. از نواخته شدن شیپور جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران تاکنون، در پنج جبهه ایران به پیروزی رسیده است، حال آنکه تیم اقتصادی ایران هنوز ناقص بوده و فرمانده اقتصادی ندارد!

به گزارش «تابناک اقتصادی»، در نوزدهم اردیبهشت ماه سال جاری بود که آمریکا با خروج یک جانبه اش از برجام و اعلام بازگشت تحریم ها علیه ایران در مدت نود روز و 180 روز، عملاً شیپور جنگ اقتصادی را به صدا درآورد. البته این کشور، تنها با ایران این جنگ را آغاز نکرد، بلکه حتی با یاران دیرینه خود چون کانادا نیز وارد جنگ شد. به هر صورت، آمریکا تمام توان خود را به کار گرفت تا هر طور شده، ایران را با جنگ اقتصادی به پای میز مذاکره بکشاند و از ایران امتیاز بگیرد؛ اما شواهد نشان می دهند، این کشور تاکنون دست کم در پنج جبهه اقتصادی از ایران شکست خورده است.

در آغاز آمریکا تلاش کرد تا فروش نفت ایران را به صفر برساند و از همه کشورها خواست، خرید نفت خود از ایران را قطع کنند تا درآمدهای نفتی ایران به صفر برسد و کشور با بحران درآمدی جدی مواجه شود. در همان ابتدای کار چین و هند اعلام کردند، از این خواسته آمریکا پیروی نخواهند کرد و به واردات نفت از ایران ادامه خواهند داد. روی هم رفته این دو کشور روزانه نزدیک به یک میلیون بشکه نفت از ایران خریداری می کنند. آمارهای اداره گمرکات چین حاکی از آن است که واردات نفت خام ایران به این کشور در ماه گذشته میلادی به 874 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

نکته قابل تأمل تر اینکه رویترز و نشریه فوربس تأیید کرده اند، حتی ایران برای دور زدن تحریم ها نزدیک به 22 میلیون بشکه نفت در بندر دالیان چین ذخیره سازی کرده تا به مشتریان آتی خود بفروشد. این آمارها نشان می دهند، هر چند با اعمال تحریم نفتی آمریکا، فروش نفت ایران از دو میلیون و 500 هزار بشکه در روز به یک میلیون و 600 هزار بشکه در روز تنزل یافته، حداقل این است که فروش نفت ایران با خواسته آمریکا یعنی به صفر رساندن فروش نفت، فاصله های زیادی دارد؛ بنابراین، این اولین شکست آمریکا در جبهه اقتصادی علیه ایران بود.

همچنین با کاهش عرضه نفت ایران در سطح بین المللی، روند رو به رشد قیمت هر بشکه نفت خام ادامه پیدا کرد و کارشناسان پیش بینی می کنند، با آغاز تحریم های نفتی ایران در اواسط آبان ماه سال جاری، قیمت هر بشکه نفت به بیش از 100 دلار برسد. نمودار زیر هم این موضوع را تأیید می کند. این موضوع باعث خواهد شد تا ایران با نصف شدن میزان فروش نفت روزانه اش، به همان سطح درآمدهای نفتی تعیین شده در بودجه 97 برسد و حتی فراتر از آن نیز درآمد از محل فروش نفت به دست آورد.

جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران تاکنون به کجا رسیده است؟

عربستان نیز که وعده جایگزینی نفت ایران را به آمریکا داده بود، عملاً تاکنون نتوانسته است که به این وعده خود عمل کند و بازار نفت به خبرهای تحریم نفتی ایران و کاهش عرضه در حال واکنش نشان دادن است. با قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد پادشاهی عربستان در کنسولگری این کشور در ترکیه، هم اکنون اخباری پیرامون تحریم عربستان توسط آمریکا نیز مطرح است که در صورت رخ دادن این اتفاق، قطعا عربستان هم به آن واکنش نشان خواهد داد و این موضوع باز هم می تواند بازار نفت را ملتهب تر از گذشته کرده و قیمت هر بشکه نفت را با جهش های چشمگیری همراه کند. این دومین شکست آمریکا از ایران در جبهه اقتصادی محسوب می شود.

در یازدهم مهر ماه 1397 بود که سومین شکست اقتصادی آمریکا از ایران رقم خورد؛ این شکست به برگزاری جلسه دیوان بین المللی دادگستری در لاهه برای بررسی درخواست ایران برای صدور قرار موقت برای آمریکا در اعتراض به تصمیم واشنگتن برای بازگرداندن تحریم های یک جانبه علیه تهران بازمی گردد. دیوان بین المللی دادگستری طی حکمی موقت اعلام کرد: تحریم ها جان شهروندان ایرانی را به خطر انداخته است. دیوان لاهه از دولت آمریکا خواست تا صدور حکم نهایی، موانع صدور اقلام بشردوستانه به ایران را برطرف کند. هر چند طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا در واکنش به این حکم دادگاه، آن را بی ارزش خوانده است، این یک پیروزی اقتصادی برای ایران در برابر آمریکا تلقی می شود.

جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران تاکنون به کجا رسیده است؟

چهارمین شکست اقتصادی آمریکا از ایران به انتشار آمارهای تجارت این کشور با ایران توسط اداره آمار آمریکا بازمی گردد. این آمارها نشان می دهند، در آگوست 2018 (10 مرداد تا 10 شهریور 1397) مصادف با آغاز اولین دوره تحریم های آمریکا علیه ایران، میزان صادرات این کشور به ایران به 149.8 میلیون دلار و میزان واردات این کشور از ایران به 7.1 میلیون دلار رسیده است. این آمارها نشان می دهند، میزان صادرات آمریکا به ایران نسبت به ماه می (هنگامی که آمریکا از برجام خارج شد) 29 برابر و میزان واردات آمریکا از ایران نسبت به همین ماه، یک میلیون دلار بیشتر شده است.

جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران تاکنون به کجا رسیده است؟

پنجمین شکست اقتصادی آمریکا و متحدانش در 27 مهر 1397 رقم خورد؛ جایی که گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF جلسه ای به منظور بررسی وضعیت ایران برگزار کرد و به رغم همه تلاش های آمریکا و متحدانش برای فرستادن ایران به فهرست سیاه، این گروه حکم به تعلیق ایران از اقدامات متقابل را تمدید کرد. با این حساب، ایران تا اجلاس بعدی این نهاد در فوریه ۲۰۱۹ (مصادف با اواخر بهمن)، فرصت دارد اقدامات لازم برای خروج دائم از فهرست سیاه را انجام دهد.

در کنار این پنج شکست آمریکا در جبهه اقتصادی از ایران، می توان به مواردی چون عدم حمایت اتحادیه اروپا از آمریکا در زمینه تحریم های ایران نیز اشاره کرد. این اتحادیه هم اکنون به دنبال راهکارهایی است تا در زمان اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران در اواسط آبان ماه سال جاری، بتواند به روابط تجاری خود با ایران ادامه دهد.

البته اشاره به این نکته نیز ضروری است که آمریکا در ابتدا با اعلام خروج از برجام و اعمال تحریم های اولیه خود علیه ایران توانست، اوضاع اقتصادی ایران را با آشفتگی هایی چون بی ثباتی نرخ دلار و خروج شرکت های خارجی از ایران همراه کند؛ اما هم اکنون شرایط به گونه ای دیگر در حال رقم خوردن است و امید آن می رود که اگر دولت هر چه زودتر تیم اقتصادی خود را تکمیل تر کند و فرمانده اقتصادی برگزیند، بتواند در جنگ های بعدی اقتصادی باز هم آمریکا را مغلوب تصمیمات درست و بجای خود کند.

شایان ذکر است، تحریم های کنونی آمریکا علیه ایران با تحریم های سال های 90 و 91 تفاوت های عمده ای دارد که از جمله این تفاوت ها می توان به این موضوع اشاره کرد که هم اکنون دیگر دنیا با آمریکا آن گونه که باید همراهی نمی کند، چون گزارش های آژانس بین المللی اتمی نشان می دهد، ایران به برجام تاکنون پایبند بوده است و از طرفی همان گونه که گفته شد، آمریکا با رئیس جمهور تاجر خود، نه تنها با ایران بلکه با همه کشورها و متحدان خود در اقتصاد سرپنجه شده است و این باعث خواهد شد که سایر کشورها نیز برای نشان دادن قدرت خود به آمریکا با این کشور وارد جنگ اقتصادی شوند و همچنین این کشور را در مقابله با ایران همراهی نکنند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۱
بخش زیادی از موفقیت ایران و ناکامیهای آمریکا در این جنگ اقتصادی مدیون برجام است که جماعت قدر آن را نمیدانند ، اگر برجام نبود قطعا وضعیت ما اسفناک و شرایط برای ما بسیار دشوار بود، وظیفه همه جناح ها و صاحبان تفکر و اندیشه و مراکز قدرت داخلی اینست که بخاطر مصالح ملت و کشور و ... با دولت لجبازی نکنند و بلکه همراهی و همدلی کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
اگر برجام نبود آمریکا از چی می خواست خارج بشود و بعدش تحریممان کند؟ قبل از برجام تحریم بودیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
پروفسور، برجام چی بود؟ توافقی بین ایران و آمریکا که در ازای هسته‌ای تحریم‌ها لغو بشه (بالمره) حالا هسته ای نابود شده تحریم‌ها برگشته. دلار شده ۱۴ تومن. ۶سال عمر ملت هدر رفته‌. حداقل برای احترام به شعور خودت از برجام دفاع نکن.
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
ناشناس عزیز برجام تو سازمان ملل ثبت شد. قطعنامه های سابق سازمان ملل علیه ایران منحل شد
فروش نفت ادامه یافت. تو تحریم نتونستیم نفت بفروشیم . امروز اروپا حداقل در دفاع از برجام در کنار ایران هست حد اقل بصورت رسمی و بیانیه.
ااگر چه اروپا و غرب دشمن ما هستند و به ما رحم نمیکنند اما گاهی با دشمن میشود توافق کرد. .
اما همانطور که تحریمها یکشبه بوجود

نیامد برداشتن اونها هم طول میکشها اگرچه خودم به غرب بشدت بی اعتمادم اما غنی سازی 3.5درصدی رو پذیرفته اند در حالی که قبلا اصلا چیزی به اسم حق انرزی هسته ای رو رای ما

قبول نداشتند
دوست عزیزعدم توافق یعنی فلج کردن

. اقتصاد وبی ارزشی پول ملی
ایا واقعا از اینکه ببینی مردم ایران فقیرند ناراحت نمیشوی؟
اون دومین شکست خیلی باحال بود. اگه آمریکا عربستان رو تحریم کنه و بعد عربستان واکنش نشون بده......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
از روی قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی مشخصه
یعنی حالا که 5 گل به آمریکا زدیم، وضع اقتصادمیون خوب میشه؟ یا اینا فقط یه مشت آماره
ضرب المثلی است که میگن "زن مرد کور را خدا نگهبان است"
دولت هیچ اقدام چشمگیری در برابر تحریم ها و به کار گیری اقتصاد مقاومتی انجام نداده. خداوند خودش به کمک آمده و برخی از کشورها با ترامپ درگیر شده و برای امتیاز گیری از ترامپ با ایران مراودات داشته اند. و خواهند داشت
قضیه قاشقچی نیز مزید بر کمک شده است
نویسنده اگر اندکی به وضعیت اقتصادی کشور نگاه میکرد حرف از پیروزی نمی زد. افزایش قیمت‌ها از یک طرف تعطیلی بسیاری از کارگاه ها از طرف دیگر ....و نتیجه اولیه و مقدماتی تحریم ها است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
این چیزها مربوط به خود اقتصاد ایران است و نه امریکا
تجربه نشان داده هر جقدر مسیولین نباشن کار بیشتر پیش میره
هر کاری تونسته کرده جان من.دیروز پوشک مرسی را ۷۰تومان گرفتم که سال گذشته ۲۲ تومان بود
کم شدن روزانه 900 هزار بشکه قبل اینکه هنوز تحریم ها شروع بشه رو حساب نمیکنید؟! سه برابر شدن همه قیمت ها از نظر شما شکست برای امریکا حساب میشه؟
واقعا که...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
این نویسنده ها که این مقاله هارا می نویسند آیا سری به بازار ایران زده اند و آیا
می دانند مردم در چه وضعیت فلاکت باری هستند
متاسفانه بازنده این جنگ و جدال های سیاسی مردم ایران هستند که در برآورده کردن نیازهای اولیه خود مانده اند
اینجور که شما نوشتین کلا آمریکا شکست خورد و بدبخت بیچاره شده
چرا راه دوور می رود و آسمان و ریسمان می بافید، نتیجه جنگ اقتصادی آمریکا با ایران همان افت 370 درصدی ریال در 6 ماه، نایاب شدن ملزومات زندگی مانند پوشک و دارو و... در ایران، ایجاد تورم 40 درصدی و .... که همه این موارد تنها در عرض 6 ماه اول امسال اتفاق افتاده است و هنوز تحریمها همگیر نشده اند....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
به خاطر همین هاست ترامپ می اید و می گوید من اقتصاد ایران را فلج کردم و امثال شماها باور کنید برو یک کمی اقتصاد بخون تا ببتید چرا وضعمون اینجوری هستش و تقصیر امریکا نیاندازید
جوری تحلیل میکنیدکه انگاراززمان خروج امریکاازبرجام هیچ مشکلی ایجادنشده وقیمت ارز ۵ برابرنشده وتورم بیش ازصددرصدی ایجادنشده !!!
دیگه میخواستید چکار کنه ارزش پول ملی ایران یک پنجم شده
رانت خواری بیشتر شده
بی ثباتی در بازار موج می زند
رئیس جمهور آمریکا یک تاجر بی حیثیت است برای هیچ فرهنگی جز پول درآوردن وخوشگذرانی ارزش قائل نیست خاک برسر وهابیهای بیدین وترسو که مسلمین را به آمریکا وصهیونیست فروختند ما هیچ مشکلی پیدانمیکنیم اگر دولت باملت همراه شود دولت بایستی عدالت حقوقی وافزایش یارانه ها را دردستور کار قرار دهد ومردم ما هم نبایستی به کالاهای موجود هجوم ببرند که خودباعث گرانی میشود الان بازار روبه عادی شدن درحرکت است ومحتکرین پشیمان شده اند آخر کشوربزرگی که باحدود 15 کشور مرز آبی وخاکی دارد را مگر میشود تحریم کرد ما که با تحریم عقد اخوت خوانده ایم ومیدانیم انسانهای سختی کشیده دنیارا متحول میکنند دنیا واستکبار هربلای ممکن را به سر ما آورده وواکسینه شده ایم دیگر چیزی روی میز ندارند جنگ هم به ضرر خودشان تمام میشود
پاسخ ها
محمد
| Germany |
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
خواهشن شعار نده . اينها براي مردم نان و آب نمي شود .
هنوز بچه ات گشنه نخوابيده تا اين اشعار به ظاهر زيبا يادت بره
این حرفا همه عالی. اما مردم زیر فشار اقتصادی چیزای دیگه ای رو دارن تجربه میکنن.
اقلام غیر ضروری مثل ماشین و موبایل و بقیه به کنار. مردم اقلام ضروریشونم نمیتونن بخرن. سیاستمدارا دم از پیروزی میزنن ولی مردم میشکنن
من نمی دانم که ایران در کجا پیروز شده و نمی خواهم بدانم! اما این رو می دانم که گزارش شما با جیب من حقوق بگیر و گرانی های کمر شکن هم خوانی ندارد! یه جای کار ایراد داره! یا جیب من دروغ میگه یا مقاله شما!
برای مسئولین کشور و پولدارها هیچی چون نه اینکه چیزیشون میشه بلکه بهتر هم زندگی میکنن ولی روی افراد متوسط جامعه روز به روز بیچاره تر از دیروز و افراد مثل کارگر ها و درآمد کم روز به روز فقیر تر از دیروز البته تحریم اثر نداره این نکته یادتون نره اصلا
ازچندماه مانده به شروع تحریمها اقتصادی مملکت بخاطر ناکارامدی دولت روحانی ورشکسته ووخیم گردیده تورم بی سابقه گریبان اقشارآسیب پذیر رامیفشارد وروحانی پس از5سال گفتاردرمانی تازه به امیددرمانی بیهوده رو آورده وبعید است با امثال نوبخت فاصله طبقاتی ایجادشدن بین کارمندان وبازنشستگان باوزرا ومقامات کم شود واصولا باوجود دولت ناکارآمد امیدی به آینده وجودندارد
درحالیکه از یک سال مانده به شروع تحریمها بااجرای سیاستهای غیرعقلانی فشاراقتصادی کمرشکن بر80درصد ملت تحمیل شده روحانی همچنان شعارووعده های نادرست میدهد
امريكا باخت چون اميدى داشت كه اقتصاد ايران پاشيده بشه ولى كل زورش زد دلار در ١٣ تا ١٤ هزار تومان بالاتر نرفت كه نرفت و نخواهد رفت و سه تا چهار برابر شدن قيمت بعد از چهار سال ثبات طبيعى است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
بله همیشه بالا رفتن قیمت ها طبیعیه ولی بالارفتن حقوق ها باید غیرطبیعی باشه
از چند برابر شدن قیمت ارز و ارزاق مردم معلومه که آمریکا چقدر شکست خورده !!!
اینها که گفتید درست ولی فراموش نکنیم ارز هم چهار پنج برابر شد وتورم از این که هست شدید تر خواهد شد عملا طبقات ضعیف مثل کارگران به بیگاری کشیده شده اند با این دستمزد ها چگونه می شود زندگی کرد تکلیف ازدواج جوانان چه میشود افرادی که بیکار می شوند چه کنند
ان طوری که در سال ۹۱ تحریم های بیشتری نسبت به الان شدیم الان هم این دوران را می گذرانیم
میزان بی کاری وتورم درآمریکا به حداقل ممکن رسیده ولی درایران تورم بی سابقه کمراکثریت ملت ایران رازیر فشاراقتصادی له نموده وارزش دلار 3000تومانی سال 92 به بیش از 13هزارتومان رسیده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
اگه به آماری که ترامپ میده اشاره میکنی منم به آمار روحانی اشاره می کنم. تورم تک رقمیه. اشتغال 800 هزار نفر.
میزان بی کاری وتورم درآمریکا به حداقل ممکن رسیده ولی درایران تورم بی سابقه کمراکثریت ملت ایران رازیر فشاراقتصادی له نموده وارزش دلار 3000تومانی سال 92 به بیش از 13هزارتومان رسیده
پس با این حساب آمریکا را شکست داده ایم و بقیه دنیا هم از ما حساب میبرن
وجود تحلیلگرانی اینچنینی مملکت را به مقصد مناسب هدایت نمیکند . لا اقل واقعیت های موجود در جامعه ، گرانی کمرشکن ،بیکاری ، تورم ، ناپایداری در همه امور ، هرج و مرج اقتصادی را هم می دیدید
اه.چقدر تونستیم امریکا رو شکست بدیم خودمون خبر نداشتیم.پس چرا دلار از 4000به 14000رسیده و قیمت ها سر به فلک.با این حساب هر ریال ایران باید 1دلار امریکا می بود نه 140000هزار ریال..یک کمی واقعیات جامعه رو ببینید.برید تو جامعه و بین مردم و بازار.رکود رو به عینه میبینید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
شما واقعیات اقتصاد ایران را نمی دونید و بعد انتظار دلار ۱ تومانی داری
تقصیری هم ندارید وقتی با تبلیغات فکر می کنید این خارجی ها هستند که نرخ به این رقم رسیده
بده به خدا اینجوری ننویسین...درسته که 8 میلیون نفر تو ایران بی سوادن ولی زد و یهویی یه کارگری ، کارمندی، اینایی که نوشتین خوند......بعد میره اون یه لقمه نونی هم که سر سفره اش مونده برمیداره میندازه صندوق صدقات که بدنش به مردم بدبخت و بیچاره امریکا
نویسنده مقاله به نظر میرسد از بینش اقتصادی بهره ای نبرده است و قبل از دست به قلم برداشتن، مطب در اختیارش بوده و مردم و رفتار عناصر موثر در بازار ایران و جهان را مطالعه نکرده است.
جای تعجب است که بعضی از افراد گمان میکنند از هوشی فراتر از پایین ترین فرد جامعه برخوردارند که میخواهند شب تیره را با 1,2, ... به روز روشن بدل کنند!
اقتصاد قرن بیست یک، یه جامعه، یعنی قدر خرید مردم، امروز اقتصاد فقط قوام و دوام نیست بلکه اقتصادی که در ان به نسبت حجم خود، فاقد رفاه باشد و یا موجب کاهش رفاه جامعه بشود ورشکستگی تلقی میشود.
حالا شما بفرمایید قدرت خرید ایران و مردم امسال چه میزان رشد داشته است؟ یا چه میزان به قهقرا رفته؟
فقط یک انسان عقب مانده ذهنی فکر میکند که تولید از سوخت و نفت مستقل است و گرانی نفت روی قیمت تمام شده تولیدات و در نهایت هزینه مصرف، تعلیل قیمت مضاعف ندارد و قدرت خرید یوان و روپیه و روپل مانند دلار است!
جای تعجب است که بسیاری از مقاله نویسان مشابه ایشان همش دنبال عناصر خارجی برای قهقرایی اقتصاد ایران هستند در حالیکه بنا بوده درامدهای نفتی در صندوق خالی ذخیره ارزی نگهداری شود و اگر اینگونه بود در حال حاضر باید بیش از چند هزار میلیارد دلار در این صندوق وجود داشت و یا اینکه معادل ان در زیرساختهای کشور هزینه میشد! کدام محقق شده است؟ چه دستهایی در کار بوده که امروز صندوق خالیست؟ مسول این بی لیاقتی و عدم نظارت با دولتی چندین برابر بزرگتر از دولت امریکا که بوده؟
شفاف سازی وقتی درست است که انگلهای مدیریتی حذف و انسانهای پاکدستی جایگزین و برنامه های مناسب بدون استثنا پذیری صادقانه اجرا شود تا مردم باور کنند مملکت صاحب دارد.
وقتی وزیر عقب افتاده ای میگوید افزایش ارزش دلار ابزاری برای افزایش صادرات است و بسیاری از کشورها از این وضعیت استفاده میکنند، مشابه جمله است که بگویند بهترین راه عاقبت به خیری و ثروت اندوزی دزدی است.
بعضی از اقتصادهای در زمان باز پرداخت بدهیهای خود ارزش پول ملی خود را دستکاری میکنند تا طراز خود با سایر کشورها رادبهبود دهند و سپس در وضعیت مناست تری قدرت خرید مردم را تعدیل میکنند
همش به به خودشون دلخوشی میدن ازاین طرف مردم داران عذاب میکشن
فقط مردم بدبخت شدند که اونم مهم نیست
متاسفانه نگارنده مقاله مثل مسئولین خبر از زندگی مردم بیچاره نداره که دارن زیر بار گرانی له میشن ولی این وسط عده ای رانت خوار بسیار فربه شدن و همینها موافق ادامه این وضع هستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
سلام به نظرم نگارنده مقاله دست روی موارد اساسی گذاشته و داره اشاره میکنه اگرم فشاری هست به بی عرضگی مسئولین برمیگرده. مثلا وقتی طرف جنس رو آورده تو گمرک نگه میداره تا گرون بشه این که به آمریکا ربطی نداره به بی عرضگی نهادهای ذیربط ربط داره که نمی تونن جلوی زیاده خواهی یک عده رو بگیرن...وقتی بی رویه دارن همه چی رو صادر میکنن بعد یک هو مسئولین از خواب پا میشن که قیمت مثلا گوجه فرنگی به دلیل صادرات بی رویه رشد کرده این که دیگه به آمریکا ربط نداره...از ماست که بر ماست...مردم شدن مثل موریانه هایی که به جان کالاها افتادن و همین جور میکشن که یک روز بیشتر از بقیه زندگی کنن...خودمون تیشه برداشتیم ریشه خودمون رو میزنیم...یک دور و بر رو نگاه کنیم...همشم تحریم های آمریکا نیست که فلجمون کرده...رشد بی حساب و کتاب نقدینگی به آمریکا ربطی نداره...قانون بهبود فضای کسب و کار که رو زمین مونده به آمریکا ربطی نداره....موسسات مالی و اعتباری که مسئولین همین جور مجوزش رو دادن بعد برای ساکت کردن سپرده گذاران از جیب من و شما 12 هزار میلیارد تومان برداشتن دادن که به آمریکا ربطی نداره...بیشتر نگاه کنیم...
زمان جنگ هم دلتان به همین تحلیلها خوش بود .
گذر زمان همه چیز رو مشخص میکنه، !
تابناک جان این حرف ها رو خودت هم باور داری؟
مرد حسابی ارزش ریال در عرض 7-8 ماه سه برابر کمتر شده، قیمت کالاهای 3-4 برابر شده.
قیمت زمین و خانه و اجاره خانه دو برابر شده. قیمت خودرو 2-3 برابر شده. خیلی کارخونه ها و تولیدی ها و شرکت ها تعطیل کردن و کارکنان شون بیکار شدن. حقوق کارگر از اول سال تا حالا باوجود گرانی ثابت مونده.
بعد میگی ایران پیروز شده؟! مردم رو یه عده بچه 7-8 ساله در نظر گرفتی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
همش به تحریم آمریکا بر نمیگرده دوست عزیز...این ها از نقدینگی نشات گرفته بود که دولت پشت سد بانک ها با سودهای بانکی بالا جمع کرده بود...به نظرم ریشه ای مسائل بررسی بشه مشخص میشه که این بی ارزش شدن پول ملی شاید بخشیش به تحریم ها برگرده اما قطع بخش اعظمش به تصمیمات غلط مسئولین برمیگرده
تازه پیروز شدیم وبه این مشکلات دچار شده کشور؟
سلام
شاید دلیل اصلی پیروزی نبودن فرمانده درتیم اقتصادی باشه.
امیدوارم عمق استراتژیک به جای سواحل مدیترانه در داخل پیگیری شود
طبق منطق این نویسنده و اکثر مسوولین ، تا وقتی کشوری به نام ایران روی نقشه وجود داره ، ایران پیروزه و آمریکا بازنده و البته گور پدر مردم که روز به روز بدبخت تر و گرسنه تر و افسرده تر میشن
نشون میده که وقتی وزیر اقتصاد و ... نداریم وضعمون بهتره و کارا بهتر پیش میره!!!
مردم بدبخت شدن مسولین خونه ۱۰۰۰ متری دارن ککشون هم نمیگزه
شکست امریکا ؟ همین بس که دلار حداقل به سه برابر رسیده ؟ معنی این شکست برای مردم ایران است که سفره هایشان به یک چهارم کاهش یافته است ؟ آری حقوق من بازنشستهٔ مهندس سی سال خدمت که در پنجم فروردین ۸۷ بازنشسته شده ام پارسال ۵۰۰ دلار بود اما حقوق من به ۱۵۰ دلار کاهش یافته ؟ اگر اینها شکست امریکایی ها میباشد ،شاید اکثریت بازنشستگان ،و کارگران ،و کارمندان دون پایه که حقوقعای زیر ۲/۵ میلیون تومانی ،امریکا باشند که بد جوری شکست خوردند ؟،،،
بسمه تعالی
نتیجه اش معلومه به فنا رفتن زندگی و آینده مردم در کش و قوس مسئولان دو کشور خاصه تر و خیلی بسیار بیشترتر مردم ایران. لابد مناظری بگم زدیم تو دهن آمریکا ولی متأسفانه تو دهنی رو مردم ایران خوردن و بدجوری هم خوردن.
اقا جنگ اقتصادي شد شيپور زده شد ما هم شكست خورديم همين خالا تاكتيك وًتكنيك امريكا چه بوده مهم نيست هر چه بوده دلار ٣ تومن و هزينه هاي ما چند برابر شده و پول ما ناكارًامد شده معنيش اينه كه ما شكست خورديم حالا اندازه اش چقدره اون چه كرده ما چه كرديم فرقي نميكنه
صرفا برای خنده!
" در جنگ اقتصادی آمریکا و ایران، ایران پیروز شد"
بطور کلی از ابتدای افزایش نرخ ارز از ٧ تومان تاکنون فقط ناشی از خواست و میل صاحب منصبان دولتی است و بس.

بعبارت دیگر: افزایش نرخ ارز فقط کار دولت است و لا غیر !

دولت جلوی جعل اسکناس را می گیرد اما خود پیوسته اقدام به جعل اسکناس می کند.
هر کسی فکر کنه متوجه میشه که 4 برابر شدن قیمت ارز باعث میشه حتی اگر فروش نفت 1/4 بشه همچنان دولت درامد پارسالش رو داشته باشه. و این یعنی پیروزی!
دیگر امیدی به زندگی در ایران نیست به فکر مردن باشیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر