بازدید 11044
به رغم وعده رئیس جمهور؛

ممنوعیت صادرات و پرداخت ارز دولتی هم نتوانست جلوی افزایش قیمت روغن نباتی را بگیرد

در نهم مرداد ماه سال جاری بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه ای به رئیس کل گمرک اعلام کرد، صادرات هر گونه روغن نباتی از کلیه گمرکات کشور ممنوع است. از طرفی این کالا در فهرست 25 قلم کالای اساسی دیده می شود که مشمول دریافت ارز دولتی برای ثابت ماندن قیمت بودند. گزارش اخیر بانک مرکزی از قیمت ها، حکایت از رشد 30.8 درصدی قیمت هر حلب 5 کیلویی روغن نباتی جامد در یک ماه گذشته دارد.
کد خبر: ۸۴۴۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸ 20 October 2018

ممنوعیت صادرات و پرداخت ارز دولتی هم نتوانست جلوی افزایش قیمت روغن نباتی را بگیرددر نهم مرداد ماه سال جاری بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه ای به رئیس کل گمرک اعلام کرد، صادرات هر گونه روغن نباتی از کلیه گمرکات کشور ممنوع است. از طرفی این کالا در فهرست 25 قلم کالای اساسی دیده می شود که مشمول دریافت ارز دولتی برای ثابت ماندن قیمت بودند. گزارش اخیر بانک مرکزی از قیمت ها، حکایت از رشد 30.8 درصدی قیمت هر حلب 5 کیلویی روغن نباتی جامد در یک ماه گذشته دارد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در سال جاری، رشد چشمگیر قیمت ها هر بار در کالایی خودنمایی می کند؛ یک بار این رشد چشمگیر قیمت ها به گوجه فرنگی می رسد، یک بار به سیب زمینی و بار دیگر شامل قیمت کالاهای دیگر می شود و این روند همچنان ادامه دارد. این بار گویا رشد چشمگیر قیمت ها دامنگیر روغن نباتی جامد و مایع شده است.

گزارش بانک مرکزی پیرامون متوسط قیمت خرده فروشی برخی مواد خوراکی در هفته منتهی به بیستم مهر 1397 نشان می دهد، قیمت هر حلب 5 کیلویی روغن نباتی جامد به 37 هزار و 185 تومان رسیده و این در حالی است که در هفته مشابه ماه قبل، قیمت همین کالا، 28 هزار و 426 تومان بوده است.

این نشان می دهد، در یک ماه گذشته، قیمت روغن نباتی جامد، رشدی 30.8 درصدی را تجربه نموده است. همچنین متوسط قیمت هر لیتر روغن نباتی مایع نیز در هفته منتهی به 20 مهر 1397، 6 هزار و 667 تومان ذکر شده که این قیمت نیز نسبت به هفته مشابه ماه قبل رشد 15.3 درصدی داشته است.


ممنوعیت صادرات و پرداخت ارز دولتی هم نتوانست جلوی افزایش قیمت روغن نباتی را بگیرد

این رشد عجیب قیمت روغن نباتی در حالی رخ می دهد که نام این قلم کالا در 15 مرداد ماه 1397 در فهرست کالاهایی که مشمول دریافت ارز دولتی جهت واردات بودند، دیده می شود. این تصمیم دولت برای پرداخت ارز دولتی جهت واردات، بدین منظور گرفته شده بود که به گفته رئیس جمهور روحانی، قیمت این کالاهای اساسی تا فروردین ماه 98 ثابت بماند. اما به نظر می رسد، قیمت این کالاها دو ماه بعد از این مصاحبه رئیس جمهور نیز ثابت نمانده؛ چه برسد به فروردین ماه 98.

همچنین محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور تنظیم بازار داخلی در مرداد ماه سال جاری صادرات روغن نباتی را ممنوع اعلام کرد. وی در بخشنامه ای به رئیس کل گمرک اعلام کرد، با توجه به تخصیص ارز رسمی برای روغن خام وارداتی و لزوم تأمین و تنظیم بازار روغن خوراکی تولید داخل و شمول این کالا در اولویت اول کالایی، موضوع به مصوبه 48021 ستاد هدفمندسازی یارانه ها از نهم مرداد ماه امسال صادرات هر گونه روغن ساخته شده از کلیه گمرکات ممنوع است. محمد شریعتمداری همچنین در ادامه این مکاتبه آورده بود: لطفا مراتب را به تمامی گمرکات اجرایی ابلاغ کنید همچنین ممنوعیت صادرات روغن خام نیز قبلا طی نامه ای به مورخ ششم تیر ماه سال جاری به وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شده بود.

ممنوعیت صادرات و پرداخت ارز دولتی هم نتوانست جلوی افزایش قیمت روغن نباتی را بگیرد

گفتنی است که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی طی مصاحبه ای در 28 مهر 1397 اعلام کرد: بیش از ۲۷ میلیارد دلار از آغاز سال برای واردات کشور از طریق بانک مرکزی و سامانه نیما تخصیص یافته که 9.5 میلیارد دلار از مبلغ اختصاصی بابت ۲۵ قلم کالاهای اساسی و ضروری بوده است؛ هر چند دقیق مشخص نیست که سهم ارز دولتی اختصاص یافته برای واردات روغن خام از این 9.5 میلیارد دلار تاکنون چقدر بوده است، ولی دست کم می توان با قاطعیت گفت، بنا به فهرست اولیه منتشر شده توسط بانک مرکزی پیرامون شرکت های دریافت کننده ارز دولتی در دهم تیر 1397، 13 شرکت به میزان 156 میلیون و 658 هزار و 74 یورو ارز دولتی برای واردات روغن خام آفتابگردان و روغن خام سویا دریافت کرده اند که در این میان 71 درصد از مبلغ مذکور به 4 شرکت اختصاص یافته بود.

به هر صورت، آنچه مشخص است، نه ممنوعیت صادرات و نه اختصاص ارز دولتی به روغن نباتی نتوانسته قیمت این کالای اساسی را ثابت نگه دارد و احتمالاً با همین روند قیمتی، قیمت قلم کالایی بعدی که با اعصاب مردم بازی خواهد کرد، قیمت روغن نباتی جامد و مایع خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۷
سلام.بنده ديشب رفتم روغن نباتي بخرم .يك روغن نباتي يك مغازه ميگفت 32500 تومان ولي مغازه ديگر تاريخ و ميلغ را پاك كرده بود همان روغن را مي گفت 45000 تومان.واقعا نهاد هاي نظارتي ما كجان.ما به كجا داريم ميريم.چرا اينقدر حقير شديم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
تورم هنوز 10 درصد نشده و 9.99 هست. حقوف کارمند هم همون 6 درصذ که اضاقه شد بسشه.همه چیز 4 برابر شده ولی حقوق کارمند 6 درصد اضافه میشه. علی برکت ا... .
دستشون درد نکنه مسئولین با این تخصیص ارز و نظارت در پخش و تولید کنندگان و تجار با این سوء استفاده و زیاده خواهی. ممنونیم ما ملت
صادر کردن کالایی که تقریبا صددرصد مواد اولیه ان از خارج و با ارز دولتی وارد میشود بی معنی است
مگه قرار بود بگیره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ریخت وپاش دولت زیاده مردم هم که رازی اند دولت محترم پس گرانتر کن
بهتر نيست به همون كوپون برگرديم البته اگر به ژن هاي خوب و از ما بهتران داراي رانت مخصوص بر نخوره
پاسخ ها
جاوید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
اتفاقاً آقازاده ها ، ژن های خوب و دولتی ها از خداشونه و عرضه کالای کوپنی برگردیم چون با این کار به رانت های بهتری برای برای دلالی دست پیدا می کنن
گزارش کاملا جانبدارانه و غیر منصفانه است. با نگاه به صورت های مالی دو شرکت روغنی که در بورس اوراق بهادار تهران هستند هر کم سوادی متوجه می شود که دولت با این صنعت چه کرده است. سود این شرکتها نسبت به 5 سال قبل به 20 درصد کاهش پیدا کرده است. بعضی از این کارخانه ها با زیان بیش از سی میلیارد تومان در شش ماه مواجه شده اند. دولت تدبیر و امید از ابتدای روی کار آمدن حدود 40 درصد افزایش نرخ در 5 سال به این صنعت داده است در حالیکه ارز 2400 تومانی را به 4200 تومان رسانده است. قیمت مواد بسته بندی این شرکتها در این 5 سال تدبیر و امید بیش از 700 درصد افزایش داشته است. بقیه هزینه ها را هم که عموم مردم آگاهند.
این گزارش کاملا مغرضانه تهیه شده است و یا حداقل نویسنده آن از ریز این صنعت نا آگاه است
فقط با اين رانتها جيب عده اي پر شد سونامي گراني در انتظار ماست اقايان هر وقت جيبشان پر شد اعلام فرمايند تا نلت دراز بكشند
شما يعني حرف اينها رو باور دارين؟؟؟؟
تورم واقعی روغن نباتی 80 درصده نه 30.8 درصد. در ثانی مابه التفاوت را از جیب مبارک مردم می گیرند مسئولان هم ککشان نمی گزد.
30 درصد که گرون حساب نمیشه. بقیه جنسا 300 درصد تورم داشته
نمیدونم واله قبل از مرگ میبینیم که این مملکت درست میشه یا نه
تو این چهل سال یک کالا نام ببرید که ارزان شده باشه، از پس که جیب اینها بزرگه
قیمت یک شسشه 1.5 لیتری روغن نباتی که در ایزان 9 هزار تومن است در ارمنستان 17 هزار تومن است و جالب است که با وجود ممنوعیت صادراتهای مارکهای ایرانی با این قیمت در آنجا وجود دارد
دولت اصلا کالا باید از همه چیز کنار بکشه چون الان فقط داره رانت ایجاد میکنه و نقدینگی رو زیاد میکنه با این رانت ها حقوق های نجومی و .... تنها وظیفه دولت باید حفظ ارزش پول ملی باشه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل