بازدید 9453

فردای تاریک کهگیلویه و بویراحمد با مرگ قریب الوقوع «بشار»

در میان سرچشمه‌های رود بزرگ کارون، که زندگی و مرگ جنوب غرب کشور و میلیون‌ها شهروند ساکن در این منطقه به آن وابسته است، حال و روز رود بشار به مراتب اسفناک‌تر به نظر می‌رسد؛ رود بزرگ و زیبایی که به رغم موقعیت جغرافیایی مطلوب و منابع آب قابل تأمل، اسیر سوء مدیریت متولیان آب کشور است و تا نابودی کامل فاصله چندانی ندارد.
کد خبر: ۸۴۴۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 20 October 2018
فردای تاریک کهگیلویه و بویراحمد با مرگ قریب الوقوع «بشار»در میان سرچشمه‌های رود بزرگ کارون، که زندگی و مرگ جنوب غرب کشور و میلیون‌ها شهروند ساکن در این منطقه به آن وابسته است، حال و روز رود بشار به مراتب اسفناک‌تر به نظر می‌رسد؛ رود بزرگ و زیبایی که به رغم موقعیت جغرافیایی مطلوب و منابع آب قابل تأمل، اسیر مدیریت ضعیف متولیان آب کشور است و تا نابودی کامل فاصله چندانی ندارد.

به گزارش «تابناک»؛ مدتی است، رود بشار برای این که در ادبیات داستانی و باور‌های عامه بسیاری از شهروندان ساکن در استان کهگیلویه و بویراحمد و به ویژه شهر یاسوج ریشه‌های عمیقی دارد و از سویی نیز استمرار حیات طبیعی این استان تا حدود زیادی با جریان دائمی آب در این رود گره خورده، به واسطه برخی فعالیت‌های غیر قانونی و نیز غیر کارشناسی برخی افراد سودجو با شرایط بسیار بدی رو به رو شده و به همین واسطه رود کارون را از بخش قابل توجهی از منابع آب تاریخی اش محروم کرده است.

رودی که از آن سخن به میان است، از جنوب شرقى منطقه بویراحمد علیا و از کوه‌هاى اردکان و ممسنى در استان فارس سرچشمه مى‌گیرد و پس از گذر از دامنه‌های رشته کوه زاگرس به سوى شمال شرقى بویراحمد سفلى پیش مى‌رود؛ رودی که از نهرهاى گنجگون تیز آب و تنگ سرخ سرچشمه می‌گیرد و پس از ریختن به رود خراسان به عنوان بزرگ‌ترین ریزابه رود کارون به سمت خلیج فارس حرکت می‌کند.

رود بشار در سال‌های نه چندان دور، حجم آبی بالغ بر یک و نیم میلیارد متر مکعب آب را از استان کهگیلویه و بویراحمد وارد استان چهارمحال بختیاری و پس از آن وارد دشت‌های خوزستان می‌کرد تا ضمن سیراب کردن اراضی منطقه بزرگ‌ترین ریزابه کارون یعنی رود خرسان را تقویت کند و زمینه‌ای برای حیات دائمی رود کارون شود.

این رویه اکنون تقریباً رو به نابودی کامل است و بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که از رود بشار با آن تاریخچه درخشان، چیزی جز یک مرداب باقی نمانده است؛ شرایط تلخ و غم انگیزی که در فرایند ایجاد آن بزرگ‌ترین نقش را باید به عامل انسانی و سوء مدیریت متولیان آب کشور منتسب کرد.

کشت برنج در حاشیه و بالادست رود بشار یکی از بزرگ‌ترین خطا‌هایی است که اکنون به یک رویه سنتی و بازگشت ناپذیر تبدیل شده است و مدیران اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز توان چندانی برای مقابله با این اقدام کشاورزان ندارند. کشاورزانی که سابق بر این و در دوران پر آبی رود به کشت برنج مشغول بودند، اکنون که شرایط اقلیمی منطقه منابع آبی رود را کاهش داده همچنان به کشت برنج مشغول هستند و جهاد کشاورزی استان و متولیان ارشد کشاورزی کشور توانی برای اشتغال زایی جدید و تغییر الگوی کشت کشاورزان ندارند.

زمین خواری، تجاوز به حریم رودخانه و برداشت‌های بی رویه از منابع آب در مناطق بالادست از دیگر اشکالات و اقدام‌های غیر قانونی است که در گذر زمان شدت یافته و در حال حاضر به اوج خود رسیده است؛ روندی که بعضاً شنیده می‌شود برخی مدیران دولتی نیز در لیست بهره برداران و ذی نفعان ماجرا هستند و از این روی، ناگفته پیداست که انگیزه‌ای برای اصلاح روند حاکم در پیش گرفته نمی‌شود.

برای مثال گفته می‌شود، یکی از مسئولان آب منطقه‌ای استان در حاشیه رود دارای مزرعه پرورش ماهی است و در حریم رودخانه بشار اقدام به حفر چاه غیر مجاز کرده است؛ اقدامی که معاون حفاظت آب منطقه‌ای استان نیز در گفت وگو با یکی از خبرنگاران محلی آن را تأیید کرده است.

در رابطه با روند تخلفات غیر قانونی در حاشیه و بستر رود بشار، حسین کاظمی، رئیس کارگروه مبارزه با زمین خواری در کهگیلویه و بویراحمد به «تسنیم» گفت: افزایش زمین خواری در بستر رودخانه بشار یاسوج نگران کننده بوده و باید در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.

حسین کاظمی افزود: تصرف بستر رودخانه بشار حدفاصل پلیس راه اصفهان -یاسوج دل هر انسان منصفی را به درد می‌آورد. چشم پوشی مسئولان و متولیان امر در زمینه زمین خواری تعجب آور است و شرکت‌های خدمات رسان در این زمینه کوتاهی می‌کنند، طوری که منزل مسکونی در وسط جنگل گاز رسانی شده است.

رئیس کارگروه مبارزه با زمین خواری در کهگیلویه و بویراحمد: افزود: جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در زمینه حفظ رود بشار کوتاهی کرده، به گونه‌ای که یک فرد ۵۰۰ هکتار لوبیا کاری در منطقه مختار دارد که از رود بشار آبیاری می‌شود.

رسول فرهادی، معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با چرایی عدم اقدام مؤثر مسئولان برای تخلف‌های این رود گفت: واقعیت امر کنترل رود بشار از توان مجموعه آب منطقه‌ای خارج است و به دستور نماینده عالی دولت در استان کارگروه ساماندهی این رودخانه با هدف ایحاد یک مدیریت واحد در این زمینه تشکیل شده است.

فرهادی با اشاره به گرفتن حکم قضایی برای تخریب برخی کشت‌های غیر مجاز در حریم رودخانه بشار عنوان کرد: در این زمینه، دستگاه‌های اجرایی دارای ماشین آلات بنا به بهانه‌های مختلف همکاری نکردند که انتظار می‌رود، در این زمینه یک دغدغه عمومی شکل بگیرد.

بر اساس روند حاکمی که به آن اشاره شد، رود بشار با همه تاریخ پر فروغی که در ادبیات و جغرافیای جنوب غرب کشور از خود بر جای گذاشته است، اکنون در شرف نابوی کامل قرار دارد و اتفاق تلخی که در شرف وقوع است، حیات میلیون‌ها شهروند را حداقل در سه استان کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری و خوزستان متأثر خواهد کرد.

انتظار این است که متولیان آب کشور به واسطه بحران رو به تزاید آبی که جای جای جغرافیای ایران را تهدید می‌کند، از تسامح و سهل انگاری‌های گذشته دست بردارند و با مجموعه اقدامات دقیق و کارشناسی خود از بروز تهدید‌های جدید سیاسی اجتماعی در این منطقه از کشور جلوگیری کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
فردای تاریک ایران..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
برنج کاری کل اقلیم ایران را نابود خواهد کرد
کشاورزی که رود از بغل زمینش رد میشه حق برداشت وکشاورزی را داره این یک حق طبیعی است چرا نادیده گرفته میشه
نفت را بردند فلات مرکزی را برای چند صباحی آباد کردند و امروز این نعمت دارد تحریم می شود تا قدر آن دانسته شود . داستان آب هم همین است. شما میبینید اصفهان آشکارا منابع آب خوزستان را به سرقت می برد خدا جوابتان را خواهد داد بزودی.
آره،
در مورد زاینده رود چشم رو بر برداشت بالا دست می بندیم و اجازه می دیم چهارمحالی ها هر چه می خوان بکنن،
در مورد خرسان، به بالادستی ها می گیم که غلط کردید که بدراشت می کنید!
حقیقتا که تابناک از بی شرم ترین خبرگزاری های حال حاضر کشور هست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
رودخانه ها باید تا انتهای مسیر خود آب داشته باشند برداشت در بالادست نباید بشکلی باشد که باعث خشک شدن رودخانه و نرسیدن آب به پایین دست شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
مشکل زاینده رود انتقال آب است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
وقتی که زاینده رود از چهارمحال به اصفهان وارد میشه فقط سه درصد آبش مصرف شده و نودو هفت درصد مصرف نشده وارد استان اصفهان میشه که صرف فولاد مبارکه ذوب آهن اصفهان چمن کاری و گلکاری شهرداری اصفهان و برنج کاری فلاورجان میشه
کشت برنج هم شده بلای جان آب کشور درسایر موارد هم هنوز آبیاری بصورت سنتی انجام میشود که بهای واقعی آب مصرف شده از بهای محصول بیشتر است
وقتی اجازه صادارات محصولات کشاورزی داده میشود و قیمت ها بالا میرود دیگر هیچ قدرتی نمیتواند از گسترش کشاورزی و نابودی کشور جلوگیری کند مقصر اصلی این وضعیت دولت است که اجازه صادرات میدهد و فقط فکر امروز است و کاری به فردا ندارد
طبق استاندارد باید 20% از آبهای جاری استفاده شود ولی ما 96% استفاده میکنیم با این شرایط باید منتظر چه اتفاقی باشیم
شما را بخدا ی مورد موفقیت مدیریت را در عرض 40 سال گذسته اگه کسی اطلاع داره بفرماید
تو این مملکت هرکی تونسته یک گازی از این پیکره نیمه جان کنده اکثر ما دوستان و عزیزانی هم که پیامهای انتقادی می گذاریم حقیقتا دستمون به این گوشت نمی رسد وگرنه ما هم سهمی برای خودمون بر می داشتیم
گزارش خوبی بود اما واقعیت اینه که در کهگیلویه و بویراحمد مدیریت بر اساس منافع قوم و قبیله تعریف میشه نه منافع جمعی . ضمن اینکه در انتخاب و انتصاب مدیران نه شایسته سالاری درنظر گرفته میشه نه پاک دستی ! برخی مدیران هم باری به هر جهت مدیرن تا یه مدت بعدش دیگه هر بلایی می خواد سر بقیه بیاد به اون چه !!
به امید خدا اینو هم خشک می کنیم. ما می تونیم
اگر مدیریت درست باشد پول نفت را به جای خرج های جاری کردن باید صرف گسترش تکلنوژی های روز کرد ، که با کمترین مقدار نیاز به آب و با تامین برق بتوان آنها را ایجاد و گسترش داد . باید مدیران به خارج از این مرزها بروند و تحقیقات کاملی در این خصوص داشته باشند..... مردم منتظرند.
مدیران منابع آب ایران برای آنکه نامشان در کتابهای تاریخی آورده شود، حتی میتوانند رود نیل و آمازون را خشک کنند ، چه برسد به رودخانه هایی که دم دستشانش است
ما باید محیط زیست را بسیار جدی بگیریم و نباید به بهای آبادی منطقه ای تخریب بزرگتری در مناطق دیگر به وجود آوریم در مورد آب باید نگاه جامعتری داشته باشیم و از دستکاری طبیعت جدا بترسیم هر گونه تغییر در طبیعت با سیاستهای سازه ای و پمپ و لوله و تونل سیلی بزرگتری به ما خواهد زد نمونه اش انتقال آب از خوزستان به استانهای اصفهان و قم است که عواقب وخیم زیست محیطی بسیاری دارد از شیوع ریزگرد گرفته نا مرگ جانوران و گیاهان در منطقه خوزستان و نابودی چرخه اکولوژی که قطعا عواقب وخیم دارد وباعث شیوع بیماریهای عجیب می گردد همچنین این سیاست بحران آب را در ایران شدیدتر می کند چون نرخ تبخیر آب در مناطق خشک و فلات ایران بسیار بالاتر از جلگه مرطوب خوزستان است همچنین آب تبخیر شده در خوزستان دوباره به صورت باران برمی گردد اما آبی که در اصفهان تبخیر می شود به دلیل فشار و خشکی هوا به ارتفاعات بالاتر می رود و در کل این سیاست به صورت نمایی بحران آب را تشدید می کند چون باعث کاهش باران و افزایش تبخیر می شود
همیشه پای یک اصفهانی در میان است.
رود خرسان صحیح است نه خراسان لطفا اصلاح شود.
هر از گاهی بایک مقاله در مورد محیط زیست ونابودی آن مواجه میشویم.ایکاش تابناک به عنوان یک رسانه به جای این مقالات توان ونیروی خود را صرف شرح کامل اوضاع محیط زیست در کشور میکرد واز طرفی با همکاری سایر نشریات وعالمان در زمینه محیط زیست ضمن برسی علمی راهکار هایی را جهت جلوگیری از نابودی محیط زیست ومنابع آن را ارائه میکرد.رسانه توان وادار کردن مسئولین برای تصمیم گیر های درست وهمینطور دادن اگاهی به تمامی مردم را دارا میباشد.وقت آن است که به رسالت خود عمل کنید.
در پایین دست هم قراره به پتروشیمی سقاوه منتقل بسه
کشت برنج در بستر رودخانه و در زمین هایی که قبلا زمین کشاورزی نبوده و عدم نظارت مسئولین شاید یکی از دلایل خشک شدن رودخانه بشار میباشد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر