بازدید 7984
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «افزایش بهای طلای سیاه با کاهش غیرمنتظره ذخایر آمریکا» تا «یکشنبه سیاه در انتظار بازار بورس جهانی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون زمان واریز یارانه ۴۵۵۰۰۰ ریالی، تقویت ۹۵ واحدی شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، توصیه رئیس اماراتی اوپک به اعضا؛ از قیمت نفت حرف نزنید، امکان حذف ایران از بازار نفت وجود ندارد، کاهش سهم دلار در ذخایر ارزی جهان، واکنش سافت بنک ژاپن به بحران خاشقچی، تأثیر ۳.۲ میلیارد دلاری جام جهانی ۲۰۱۸ بر GDP روسیه، کل واردات کشور در شش ماه اول سال ۹۷ و فراخوان حدود ۵ هزار خودرو در امارات را در بر دارد.
کد خبر: ۸۴۳۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 18 October 2018

از «افزایش بهای طلای سیاه با کاهش غیرمنتظره ذخایر آمریکا» تا «یکشنبه سیاه در انتظار بازار بورس جهانی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون زمان واریز یارانه ۴۵۵۰۰۰ ریالی، تقویت ۹۵ واحدی شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، توصیه رئیس اماراتی اوپک به اعضا؛ از قیمت نفت حرف نزنید، امکان حذف ایران از بازار نفت وجود ندارد، کاهش سهم دلار در ذخایر ارزی جهان، واکنش سافت بنک ژاپن به بحران خاشقچی، تأثیر ۳.۲ میلیارد دلاری جام جهانی ۲۰۱۸ بر GDP روسیه، کل واردات کشور در شش ماه اول سال ۹۷ و فراخوان حدود ۵ هزار خودرو در امارات را در بر دارد.

یارانه 455000 ریالی امشب واریز می‌شود

نود و دومین مرحله یارانه نقدی مربوط به مهر ماه سال جاری به ازای هر نفر 455.000 ریال به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستیی کشور  ساعت 24:00 روز پنجشنبه مورخ 1397/07/26 به حساب سرپرستان خانوارها واریز و قابل برداشت خواهد بود. 

موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد افزایش حقوق کارمندان

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور روز گذشته گفت: ترمیم حقوق کارکنان دولت وظیفه دولت است و ما نیز پیشنهادهای خود را ارایه کرده‌ایم. بررسی پیشنهاد ترمیم حقوق کارکنان دولت با موافقت رئیس جمهور محترم در دستور کار دولت قرار دارد و امیدواریم که در اسرع وقت، تصمیمات در این مورد نهایی شود و تکلیفی را که در تبصره سه ماده ۲۹ قانون برنامه برای رعایت عدالت در پرداخت‌های دستگاه‌های مختلف در مشاغل مشابه بر عهده دارد، محقق شود. /سازمان اداری و استخدامی

۱۷ تن کیوی صادراتی ایران در جمهوری آذربایجان امحا شد

مؤسسه امنیت غذایی جمهوری آذربایجان، دستور امحای بیش از 17 تن کیوی وارداتی از ایران را به دلیل آلوده بودن آنها به شپشک مرکبات صادر کرد. این مؤسسه دولتی روز چهارشنبه گزارش داد: بازرسان این مؤسسه دولتی، در جریان آزمایش های انجام گرفته، کیوی ها وارد شده از ایران را آلوده شپشک نوع Pseudolaspis pentagona Targ تشخیص دادند. بر اساس این گزارش، شپشک Pseudolaspis pentagona Targ می تواند در برخی محصولات کشاورزی از جمله کیوی، توت، هلو، زردآلو، گیلاس، گردو، بادام، سیب، گلابی دیده شود. در صورت امحا نشدن محصول آلوده این شپشک می تواند در سطح وسیعتری گسترده شود. براساس آخرین اطلاعات آماری، ایران مقام نهم از نظر سطح زیر کشت مرکبات و مقام هفتم از نظر میزان تولید در جهان را داراست. مرکبات در مناطقی کشت می شوند که رطوبت و دمای نسبی بالایی دارند و معمولا در معرض آفات و بیماری های مختلفی قرار می گیرند.

تقویت ۹۵ واحدی شاخص کل بورس در آخرین روز هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، با افزایش ۹۵ واحدی معادل ۰.۰۵ درصد به رقم ۱۸۲ هزار و ۹۲۹ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۲۷ واحدی معادل ۰.۰۵ درصد به رقم ۵۳ هزار و ۴۶۲ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت ۳۲۱ واحدی معادل ۱.۱۱ درصد، عدد ۲۸ هزار و ۶۸۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با ۲۲۷ واحدی معادل ۱.۱۱ درصد به رقم ۲۰ هزار و ۲۶۴ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز، ۷۹۰ واحد کاهش معادل ۰.۴۰ درصد را رقم زد و به سطح ۱۹۴ هزار و ۴۳۷ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با ۱۲۹ واحد کاهش معادل ۰.۰۹ درصد به رقم ۱۳۷ هزار و ۵۳۶ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با ۱۱۴۸ واحد افزایش معادل ۰.۳۳ درصد همراه بود و عدد ۳۵۱ هزار و ۱۱ واحد را به نمایش گذاشت.

از «افزایش بهای طلای سیاه با کاهش غیرمنتظره ذخایر آمریکا» تا «یکشنبه سیاه در انتظار بازار بورس جهانی»

افزایش بهای طلای سیاه با کاهش غیرمنتظره ذخایر آمریکا

روز چهارشنبه، در حالی‌ که داده‌ها نشان داد ذخایر نفت خام آمریکا به طور غیرمنتظره‌ای افت کرده‌اند و در شرایطی که تنش‌های ژئوپولیتیکی در مورد ناپدید شدن روزنامه‌نگار عربستانی نگرانی‌هایی در رابطه با عرضه ایجاد کرده است، قیمت‌های نفت برای چهارمین جلسه متوالی رشد کردند. تا ساعت ۱۱:۲۵ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۲۵ سنت یا ۰.۴ درصد رشد کرد و به ۷۲.۱۷ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت هم ۲۶ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۸۱.۶۷ دلار رسید. نفت برنت روز سه شنبه افت اوایل جلسه معاملاتی خود را جبران کرد و در پایان با رشدی ۶۳ سنتی به کار خود پایان داد. این بنچ‌مارک نفتی که هفته گذشته با سقوط بازار سهام به پایین‌ترین میزان ۲ هفته‌ای خود رسیده بود، حالا حدود ۵ دلار از پایین‌تر از رکورد ۴ ساله ۸۶.۷۴ دلار خود که در ۳ اکتبر ثبت کرده بود، معامله می‌شود. داده‌های مؤسسه سوخت آمریکا که دیشب پس از بسته شدن بازارهای نفت منتشر شد، نشان می‌دهد که در هفته گذشته میزان ذخایر تجاری نفت خام آمریکا، ۲.۱ میلیون بشکه افت کرده است، حال آنکه تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند میزان این ذخایر ۲.۲ میلیون بشکه افزایش یابد. تومومیچی آکوتا، اقتصاددان ارشد شرکت تحقیقات و مشاور میتسوبیشی یواف‌جی در توکیو، می‌گوید: بازارها در حال واکنش نشان دادن به این کاهش غیرمنتظره ذخایر هستند. معمولا این موقع از سال ذخایر افزایش می‌یابند.

توصیه رئیس اماراتی اوپک به اعضا؛ از قیمت نفت حرف نزنید

رئیس اماراتی اوپک از ترس متهم شدن به بالا بردن قیمت نفت توسط آمریکا، از اعضای این سازمان خواست هنگام بحث در مورد سیاست‌های گروه حرفی از قیمت نفت نزنند. سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات که ریاست دوره‌ای اوپک را هم برعهده دارد در نامه ای نوشت:« ما رسما اعتقاد داریم که هدف فعالیت هایمان ثبات بازار است نه روند قیمت نفت». او اضافه کرد:« من از تمام اعضای اوپک و همکاران غیر اوپک می خواهم در گزارش هایشان در مورد تلاش های مشترکمان و شرایط بازار نفت، هیچ اشاره‌ای به قیمت آن نکنند».

روسیه: امکان حذف ایران از بازار نفت وجود ندارد

وزیر توسعه اقتصادی روسیه با تأکید بر اینکه عملا امکان حذف ایران از بازار نفت وجود ندارد، اعلام کرد: موضع اصولی مسکو در زمینه نفت ؛ حفظ همه صادرکنندگان است. به نقل از بخش مطبوعاتی سفارت ایران در روسیه، «ماکسیم اورشکین» در جلسه اقتصادی که در چارچوب پانزدهمین نشست سالانه والدای در سوچی برگزار شد. همچنین درباره عواقب اعمال تحریم های نفتی علیه ایران اظهار داشت: حذف ایران از بازار جهانی نفت باعث می شود قیمت این محصول به بالای 100 دلار در هر بشکه برسد.

سهم دلار در ذخایر ارزی جهان کاهش یافت

بانک آمریکایی گلمن ساچ در تازه ترین بررسی خود از نقش دلار به عنوان ذخیره اصلی ارزی در جهان اعلام کرد که سهم دلار در ذخایر ارزی بانک های مرکزی جهان کاهش یافته و تحریم های دولت دونالد ترامپ علیه روسیه بر روی این مسئله تاثیر گذاشته است. در همین مقامات دولتی روس اعلام کردند که بانک مرکزی این کشور احتمالا حدود ۸۵ میلیارد دلار از مجموع ۱۵۰ میلیارد دلار دارایی هایی آمریکایی خود را در سه ماه دوم سال جاری میلادی به دنبال وضع تحریم های آمریکا علیه روسیه فروخته است. همچنین پافشاری دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا بر روی افزایش یکجانبه تعرفه ها و تحریم ها در دیپلماسی بین المللی بر روی شماری از کشورها از چین تا ایران تأثیر گذاشته است. تحلیلگران اقتصادی گلمن ساچ اعلام کردند که روند تحریم های آمریکا، ریسک هایی را برای میزان تسلط دلار بمنظور تداوم آن در ذخایر جهانی ایجاد می کند. بر همین اساس احتمال می رود که بانک مرکزی روسیه در سه ماه دوم سال جاری میلادی بخش قابل توجهی از دارایی های به دلار خود را یا حتی تمام اوراق قرضه خزانه داری را فروخته باشد و آنها را به اوراق قرضه به یورو و ین تبدیل کرده باشد. این اقدام به معنی آن است که بیش از نیمی از سهم دلار در ذخایر ارزی در این دوره کاهش پیدا کرده است.

سافت بنک ژاپن: بحران خاشقچی در عربستان را به شدت زیر نظر داریم

مدیرعامل سافت بنک ژاپن اعلام کرد که همکاری مالی با سعودی‌ها به صورت عادی در جریان است، اما شرایط در عربستان را که حدود نیمی از سرمایه این بانک را تأمین کرده است را به شدت زیر نظر دارد. مارسلو کلار که در کنفرانس فناوری شهر سن‌خوزه در کالیفرنیا سخن می‌گفت، گفت: سافت بنک به شدت در حال نظارت بر اتفاقاتی است که به سرنوشت جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی مربوط می‌شود، است.

تاثیر ۳.۲ میلیارد دلاری جام جهانی ۲۰۱۸ بر GDP روسیه

کمیته سازماندهی محلی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در مسکو اعلام کرد که تاثیر بلندمدت جام جهانی ۲۰۱۸ میلادی بر روی تولید ناخالص داخلی این کشور بعداز این تورنومنت در طول ۵ سال آینده به ۱۵۰ تا ۲۱۰ میلیارد روبل معادل ۲.۳ تا ۳.۲ میلیارد دلار در سال خواهد رسید. همچنین تاثیر جام جهانی بر روی تولید ناخالص داخلی این کشور بین ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ میلادی در مجموع ۹۵۲ میلیارد روبل معادل ۱۴.۵ میلیارد دلار است که در حدود یک درصد از تولید ناخالص داخلی روسیه محسوب می شود؛ ضمن اینکه کمک کلی جام جهانی ۲۰۱۸ میلادی بر روی هر یک از مناطقی که بازی های جام جهانی در آنجا برگزار شده بین ۲ تا ۲۰ درصد از ارزش تولید ناخالص داخلی سالانه آنها بوده است.

۹ میلیون تن کالای اساسی امسال وارد کشور شد

کل واردات کشور در 6 ماه اول سال 97، 22 میلیارد و 182 میلیون دلار با وزن 16 میلیون و 220 هزار تن بوده که سهم کالاهای اساسی 9 میلیون و 130 هزار تن با ارزش 4 میلیارد و 676 میلیون دلار بوده است. بر همین اساس، طی شش ماهه نخست سال 96 سهم کالاهای اساسی از نظر وزنی 52 درصد از کل واردات بوده است. بنا بر این گزارش، این حجم از کالاهای اساسی به ارزش 4 میلیارد و 676 میلیون دلار از طریق گمرکات کشور وارد شده که از نظر ارزش 21 درصد از کل واردات کشور را دارد و این در حالی است که سهم کالاهای اساسی وارداتی آن در شش ماهه سال گذشته 20 درصد بوده است. ذرت، برنج ، دانه های روغنی، دارو ، روغن‌های خوراکی، گوشت قرمز، کنجاله سویا، جو، کود، قند و شکر و گندم از جمله کالاهای اساسی که طی 6 ماه وارد شده است. در شش ماه سال 97 ، واردات ذرت، دانه های روغنی، گوشت قرمز و جو افزایش داشته است. 

دولت نقشی در قیمت گذاری میوه ندارد

وزیر جهاد کشاورزی در مورد افزایش قیمت میوه در بازار، گفت: میوه هایی همچون موز وارداتی هستند و در گذشته ارز دولتی به آنها پرداخت می شد اما اکنون ارز نیمایی دریافت می کنند. وی با تأکید بر اینکه دولت نقشی در قیمت گذاری میوه ندارد، افزود: میوه از مزرعه در بازار عرضه می شود. حجتی بیان کرد: مشکلی در برخی عرضه برخی میوه ها همچون سیب و انگور داشتیم که به دلیل سرمازدگی عرضه آنها کاهش یافت و برخی از میوه ها نیز متاثر از نرخ ارز بودند. وی اظهارداشت: دولت به دنبال واردات کالای اساسی است و مصلحت نیست ارز کشور را صرف واردات میوه و دیگر کالاها کنیم بلکه باید در تولید ملی استفاده شود. /ایرنا

بازار اوراق مسکن؛ حبس بازه‌ای اوراق

اوراق تسهیلات اسفند 95(9512) روز گذشته با افت 5/ 0 درصدی به قیمت 61 هزار و 613 تومان معامله شد. در روزی که ارزش کل معاملات اوراق 13 درصد افزایش یافت، اکثر سررسیدهای اوراق تسهیلات با افت قیمت مواجه شدند. با این حال، همچنان شاهد نوسان محدود قیمت در میان اوراق و تثبیت بهای اغلب سررسیدها در محدوده 62 هزار تومان هستیم. پس از التهاب قیمت‌ها در بازارهای ارز و سهام طی هفته اول و دوم مهرماه، امواج متلاطم این بازارها به معاملات اوراق هم سرایت کرد و شدت نوسان قیمت‌ در این بازار را افزایش داد. اما بهای اوراق در یک هفته اخیر  در توازن عرضه و تقاضا نوسانات محدودی را تجربه کرد. روند رو به کاهش تقاضای فصلی مسکن و نبود محرک بیرونی از عوامل اصلی کم‌نوسانی بهای اوراق به شمار می‌روند.

فراخوان حدود ۵ هزار خودرو در امارات

در روزهای اخیر، هزاران دستگاه خودرو به کمپین فراخوان در امارات برای بررسی‌های ایمنی افزوده شده‌اند. در آخرین دور این کمپین حدود ۴ هزار و ۹۰۰ دستگاه از خودروهای مختلف اسپرت و پیکاپ برای بررسی‌های ایمنی فراخوانده شده‌اند. مشکلات این خودروها مربوط به فرمان، کمربند ایمنی و ترمزها است که می‌تواند منجر به حوادث جانی و سانحه در جاده‌ها شود. خودروهایی که در تازه‌ترین دور فراخوان‌ها در امارات حضور دارند شامل محصولاتی از خودروسازانی همچون فولکس‌واگن، فورد، هیوندای، تویوتا، کادیلاک و شورولت هستند. طی ماه‌های گذشته توزیع‌‌کنندگان خودروها در امارات برخی از خودروها را فراخوان داده‌اند و مالکان را تشویق می‌کنند تا برای بررسی‌های ایمنی بیشتر خودروهای خود را به نمایندگی‌ها ببرند. کمپین فراخوان‌ها در امارات در پی آن آغاز شد که وزارت اقتصاد امارات از توزیع‌‌کنندگان خودرو خواست تا برای بررسی جامع ایمنی محصولات خود برخی مدل‌ها را فراخوان دهند. از جولای سال‌جاری تاکنون حداقل ۲۱ هزار خودرو فراخوان داده شده‌اند. /دنیای اقتصاد

یکشنبه سیاه در انتظار بازار بورس جهانی

«سیمون دریک»، استراتژیست ارشد حوزه ارزی در «بی ان وای ملون» گفت: روند کاهشی سهام در بازارهای بورس شبیه به سقوط بورس ها در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی است. وی، نسبت به روند اخیر بازارهای بورس ابراز نگرانی کرد و گفت، با توجه به اتفاقاتی که برای دلار، قیمت نفت و اوراق قرضه خزانه داری آمریکا در حال افتادن است، یکسری تشابهاتی بین آنچه که در ۳۰ سال اخیر اتفاق افتاد وجود دارد. «دریک» افزود: این رویه چشم اندازی از سپتامبر و اکتبر سال ۱۹۸۷ میلادی دارد. وی به نوسان بازار اشاره و از واژه «یکشنبه سیاه» برای آن استفاده کرد که در نوزدهم اکتبر سال ۱۹۸۷ میلادی در آسیا رخ داد و سپس به اروپا و یک روز بعد به آمریکا سرایت پیدا کرد که در آن روز میانگین شاخص صنعتی داووجونز بیش از ۵۰۰ واحد یا معادل ۲۲ درصد در یک روز سقوط کرد. نگرانی های «دریک» به دنبال مسیر نزولی بورس آسیا در هفته گذشته مطرح می شود که وال استریت بیشترین ضرر خود را از ماه مارس به بعد تجربه کرد و داووجونز هم تقریبا با افت یکهزار و ۴۰۰ واحدی طی دور روز روبرو شد. به گفته این تحلیل گر اقتصادی، اتفاقات فعلی مانند رویدادی که ۳۱ سال پیش اتفاق افتاد نخواهد بود؛ اما ترکیب شرایط مختلف از جمله برگزیت می تواند منجر به یک رویداد جدی پر ریسک شود و در نهایت بازار را با عملکرد بدتری در هفته جاری روبرو شود. /ایبِنا

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
روسه هم جای ایران نفت میفروشه هم با این حرفاش دامن میزنه به افزایش قیمت نفت
پاسخ ها
حسين
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۶
صادرات نفت ايران را نصف کردند به هدف نفت در برابر غذا
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر