بازدید 13194
در گفتگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

آیا خودروسازان قبل از تامین قطعه اقدام به پیش فروش خودرو کرده اند؟

طی چهل روز گذشته دو خودروساز بزرگ کشورمان سه پیش فروش را انجام دادند. دو پیش فروش مربوط به شرکت سایپا و یک پیش فروش مربوط به شرکت ایران خودرو بود. آمار‌ها نشان می‌دهند که دو خودروساز بزرگ در مجموع ۱۵۳ هزار خودرو را پیش فروش نموده اند. مصاحبه اخیر دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان ابهامات جدیدی را در مورد این پیش فروش‌ها ایجاد کرده است که برای رفع این ابهامات با وی مصاحبه‌ای را ترتیب دادیم.
کد خبر: ۸۴۳۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷ 15 October 2018

آیا خودروسازان قبل از تامین قطعه اقدام به پیش فروش خودرو کرده اند؟طی چهل روز گذشته دو خودروساز بزرگ کشورمان سه پیش فروش را انجام دادند. دو پیش فروش مربوط به شرکت سایپا و یک پیش فروش مربوط به شرکت ایران خودرو بود. آمارها نشان می دهند که دو خودروساز بزرگ در مجموع 153 هزار خودرو را پیش فروش نموده اند. مصاحبه اخیر دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان ابهامات جدیدی را در مورد این پیش فروش ها ایجاد کرده است که برای رفع این ابهامات با وی مصاحبه ای را ترتیب دادیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، از ابتدای سال جاری بازار خودروهای داخلی متلاطم شد و دو خودروساز بزرگ کشورمان به بهانه هایی چون افزایش قیمت ارز و افزایش هزینه های تولید خودرو از جمله هزینه دستمزد کارگران اقدام به افزایش سر به خود خودروهای تولید داخل نمودند. این کار با اعتراضاتی همراه شد اما محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت طی مصاحبه ای به این افزایش قیمت ها چراغ سبز نشان داد و گفت اگر این افزایش قیمت ها بیش از 9.5 درصد باشد، غیرقانونی است! این یعنی اینکه خودروسازان مجاز بودند تا 9.5 درصد افزایش قیمت داشته باشند. به هر صورت با تمام فراز و نشیب ها، ماجرای افزایش قیمت خودروها تا خرداد ماه ادامه داشت تا اینکه شورای رقابت رسماً میزان افزایش قیمت خودروهای سه خودروساز داخلی را اعلام کرد. در تاریخ 22 خرداد ماه سال جاری شورای رقابت اعلام کرد که قیمت محصولات سه شرکت خودروسازی ایران خودرو، سایپا و مدیران خودرو مجاز هستند که 5.6 تا 7.1 درصد افزایش یابند.

آیا خودروسازان قبل از تامین قطعه اقدام به پیش فروش خودرو کرده اند؟

با آغاز تحریم های خودرویی در مورخه 16 مرداد 1397، دوباره بازار خودرو و قیمت خودروهای تولید داخل با تکانه هایی رو به رو شد و با تعطیلی دو هفته ای خودروسازان داخلی کار به جایی رسید که قیمت خودروی پراید در بازار آزاد به بیش از 40 میلیون تومان افزایش یافت.

دولت و مجلس برای آن که اندکی از این افزایش قیمت خودروهای داخلی بکاهند و بازار را به تعادل برساند با خودروسازان جلساتی را برگزار کردند و به خودروسازان دستور پیش فروش خودروها را دادند. دو خودروساز بزرگ داخلی با شرایط عجیب و غریبی اقدام به پیش فروش خودروها نمودند و این پیش فروش ها هم با استقبال گسترده ای همراه شد. از جمله این شرایط عجیب و غریب این بود که قیمت قطعی خودروها در روز تحویل مشخص خواهد شد. در سه پیش فروش صورت گرفته طی یک ماه اخیر ایران خودرو و سایپا در مجموع 153 هزار دستگاه خودرو را پیش فروش نموده اند که سهم سایپا 100 هزار دستگاه خودرو و سهم ایران خودرو 53 هزار دستگاه خودرو بود.

با به پایان رسیدن این پیش فروش ها و در مورخه 21 مهر 1397 مصاحبه ای از آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان در رسانه های منتشر شد که در این مصاحبه ذکر شده بود که تامین قطعات مورد نیاز بیش از ۱۰۰ هزار خودروی پیش فروش شده از سوی خودروسازان نیازمند ۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی است. محبی نژاد گفته بود: قطعه سازان در صورت تامین شدن به موقع قطعات مورد نیاز و ترخیص آنها از گمرک و همچنین فراهم شدن نقدینگی مورد نیاز، قادر به پاسخگویی به نیاز خودروسازان در برنامه پیش فروش ها خواهند بود.

آیا خودروسازان قبل از تامین قطعه اقدام به پیش فروش خودرو کرده اند؟

این مصاحبه ابهاماتی را در مورد این پیش فروش ها ایجاد کرد. ابهامات ایجاد شده شامل این موارد بود که اولا از این مصاحبه این گونه برداشت می شد که اگر نقدینگی مورد نیاز قطعه سازان (6 هزار میلیارد تومان) تامین نشود آن ها قادر به پاسخگویی به نیاز خودروسازان در برنامه پیش فروش خودروها نخواهند بود و ثانیا به نظر می رسد خودروسازان قبل از آن که با قطعه سازان برای تامین قطعات این خودروهای پیش فروش شده صحبت کنند و به توافق برسند اقدام به پیش فروش خودروها نموده اند. برای رفع این ابهامات به سراغ دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان رفتیم و با وی مصاحبه ای را ترتیب دادیم.

محبی نژاد در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در ابتدا بیان کرد که ماجرای 6 هزار میلیارد تومان نقدینگی برای تامین قطعات خودروهای پیش فروش شده درست نیست و اصل ماجرا این است که قطعه سازان به میزان 6 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق از خودروسازان دارند که از این میزان حدود 4500 میلیارد تومان متعلق به دو خودروساز بزرگ کشورمان می باشد. وی افزود: برای آن که صنعت قطعه سازی از رونق نیفتد ما نیازمند آن هستیم که این مطالبات معوق به قطعه سازان پرداخت شود.

بررسی های ما نشان می دهد که طبق جدول زیر میزان حداقل نقدینگی که از پیش فروش خودروها عاید خودروسازان شده است حدود دو هزار میلیارد تومان می باشد که با قرار گرفتن این مبلغ در اختیار قطعه سازان به نظر می رسد بخشی از مطالبات معوق دو خودروساز بزرگ کشور به قطعه سازان پرداخت شود و تا حدودی مشکل نقدینگی قطعه سازان نیز حل گردد. با فرا رسیدن موعد تحویل اولین خودروهای پیش فروش شده دوباره نقدینگی جدیدی به خودروسازان تزریق می شود که آن ها می توانند دوباره این نقدینگی را برای تامین قطعات سایر خودروهای پیش فروش شده به قطعه سازان بپردازند.

شرکت

تاریخ پیش فروش

حداقل قیمت خودرو پیش فروش شده

تعداد خودرو پیش فروش شده

حداقل نقدینگی تزریق شده به خودروساز

سایپا

14 شهریور 97

11 میلیون تومان

50 هزار خودرو

550 میلیارد تومان

ایران خودرو

3 مهر 1397

15 میلیون و 900 هزار تومان

53 هزار خودرو

843 میلیارد تومان

سایپا

10 مهر 1397

11 میلیون تومان

50 هزار خودرو

550 میلیارد تومان

جمع

-

-

153 هزار خودرو

یک هزار و 943 میلیارد تومان

 

محبی نژاد در مورد ابهام دوم ایجاد شده نیز گفت بین خودروسازان و قطعه سازان معمولاً قراردادهایی جهت تامین قطعات وجود دارد اما در مورد پیش فروش های اخیر نیاز به وجود قرارداد نبود چرا که قیمت فروش خودروها در این پیش فروش ها به نرخ روز تعیین می شود و بنابراین خودروسازان قطعات را به هر قیمتی خریداری کنند با همان قیمت اقدام به محاسبه قیمت روز خودروهای پیش فروش شده خواهند کرد.

در انتها می توان این گونه بیان نمود که اولاً بهتر است خودروسازان، بخشی از مطالبات معوق خود به قطعه سازان را پرداخت کنند تا نقدینگی مورد نیاز قطعه سازان جهت تامین این قطعات فراهم شود و ثانیاً به دلیل باز بودن قیمت خودروهای پیش فروش شده و تحویل آن ها به نرخ روز، خودروسازان نیازی ندیده اند که قبل از پیش فروش خودروها با قطعه سازان جهت تامین قطعات این خودروهای پیش فروش شده، مذاکره کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۶
پارس خودرو اردیبهشت از ما پول گرفته مرداد پارس تندر بده. نه پاسخگو هستن نه ماشین میدن هنوز دعوتنامه هم ندادن.
وای و بدا به حال این ملت
خودروسازان با همکاری دولت در حال کلاهبرداری هستند.
پیش فروش چی کشک چی سر الکی بود آمار 50هزار قطعه 10هزار قطعه هم پیش فروش نکردن مدارک زیادی وجود داره
مگر قرار است غیر این باشد؟دلار 3750 تومانی سال گذشته به 9000 تومان رسیده و مواد اولیه مصرفی قطعه چه داخلی و چه خارجی حداقل 140 درصد از نظر ارزی افزایش یافته که اگر افزایش جهانی قیمت مواد اولیه به واسطه افزایش قیمت نفت را هم به ان اضافه کنیم این رقم 200 درصد می شود به علاوه دستمزد و سربار هم شدیدا افزایش یافته که کاهش میزان تولید این افزایش را هم پررنگ تر کرده است چون این ارقام روی میزان تولید کاهش یافته سرشکن می شود و کارخانجات نمی توانند نیروهای کلیدی خود را صرف نظر از تبعات اجتماعی آن اخراج کنند.این که آقای ایکس از افزایش قیمت خودرو شکایت می کند بیشتر ناشی از منطق انتخاباتی ایشان است وگرنه همه می دانند که در کشور قیمت کود حیوانی هم 3 برابر شده و بدون افزایش قیمت امکانی برای تداوم تولید هیچ چیز وجود ندارد.
استفاده از مردم جهت رسیدن به اهداف خود با تحت فشار قراردادن دولت (دریافت بسته های حمایتی
وای به حال مردم دلال صفت ساده لوح
واردات خودرو را آزاد کنند همه چیز درست میشود...........حتی واردات خودرو دست دوم خارجی......آنوقت دو خودرو ساز داخلی سر چهارراه استانبول خاکشیر باید بفروشند..............یعنی حق اینها همینه...........تابی باز پخش نکن
خلاصه ای از وضعیت ثبت نام و تحویل خودروی پژو 2008 :
1- ثبت نام از حدود 16000 نفر و جمع آوری تقریبی 10 هزارمیلیارد ریال از جیب ملت صبور و مظلوم ایران
2- دریافت مبلغ غیر قانونی 60 میلیون تومانی برای پیش فروش در حالی که قیمت اعلام شده 94 میلیون تومان بود (طبق قانون بایستی حداکثر 47 میلیون دریافت میشد).
3- در آن زمان قیمت دلار حدود 38000 ریال بود یعنی 60میلیون تومان حدود 16000 دلار ارزش داشت.
4- بنابر اذعان مسئولین مختلف ایران خودرو تمام قطعات مورد نیاز این خودرو قبلا وارد ایران شده بنابراین هیچ منطقی بر عدم تحویل خودرو و افزایش قیمت آن وجود ندارد.
5- پس از گذشت 15ماه از زمان ثبت نام هنوز دعوتنامه برای نوبت بهمن 96 و پس از آن ارسال نشده و از طرفی مشتریان که بایستی در موعد خود ، پژو را با قیمت 94 میلیون تحویل می¬گرفتند نه تنها دست خالی مانده اند بلکه تاکنون با افزایش قیمت 20 میلیونی مواجه شده اند که حتی دو برابر سود مشارکت مورد تعهد ایران خودرو است.
سلام . لطفا پیگیری کنید که سایپا چرا حواله های شهریور رو صادر نمیکنه . هیچ کسی تو این شرکت پاسخگو نیست و فقط میگن که معلوم نیست کی بیاد ؟
با این وضعیت که الان خودروهای قبل و نمیتونن بدن تکلیف اون بدبختایی که برای سال دیگه اسم نوشتن چی میشه؟
تو اين مملكت يك نفر هم پيدا نميشه كه صداقت داشته باشه.
اسلاممون جز لاف نيست
صددل يه دل توش صاف نيست
کسی که فرغون خریده/ پیش خرید کرده حقشه هر جور مافیا می خواد باهاش برخورد کنه . وسلام
سلام، مردم دیگر از شنیدن اخبار ضد ونقیض اقتصادی ویا سیاسی ویا اجتماعی ،هیجانی نمیشوند
این ملت باید بدتر از اینهاسرشون بیات
با سلام و احترام ، متاسفانه یک ماه و نیم از ارسال دعوتنامه های شهریور ماه 97 کذشته و خودروسازی سایپا قصد داره با احتکار دعوتنامه ها و افزایش قیمت ، خودروهای ثبت نامی را گران به دست مشتریان تحویل دهد . انجام این کار مخالف مقررات و بند 6 قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو است.
وقتی دولت من (خودرو سازان) سر مردم خود کلاه می گذارند، چه انتظاری هست که مردم سر مردم کلاه نگذارد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار