بازدید 28589

ادامه واکنش های جهانی به سرنوشت نامعلوم جمال خاشقجی و دردسر بزرگ محمد بن سلمان/ سرنوشت ولیعهد جوان سعودی در دستان اردوغان!

‏هم اکنون جمال خاشقجی و سرنوشت نامعلوم وی، تیتر یک بسیاری از رسانه های جهان است؛ روزنامه نگار منتقد سعودی که بیش از آنکه تمایلات ضد سعودی داشته باشد، علیه محمد بن سلمان و اقداماتش طغیان کرد؛ طغیان و طغیانگری که به نظر می رسد، دیگر وجود نخواهد داشت!
کد خبر: ۸۴۲۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱ 12 October 2018

‏‏‏

هم اکنون جمال خاشقجی و سرنوشت نامعلوم وی، تیتر یک بسیاری از رسانه های جهان است؛ روزنامه نگار منتقد سعودی که بیش از آنکه تمایلات ضد سعودی داشته باشد، علیه محمد بن سلمان و اقداماتش طغیان کرد؛ طغیان و طغیانگری که به نظر می رسد، دیگر وجود نخواهد داشت!

به گزارش «تابناک»؛ رسانه های جهانی و به ویژه برخی رسانه های آمریکایی و از جمله واشنگتن پست ـ که خاشقجی سابقه فعالیت در آن را داشته ـ در خط مقدم ماجرای قاشقجی قرار دارند و بسیاری از مقامات سیاسی کشورها و سازمان های بین المللی جهان نیز وادار به واکنش شده اند.

به نظر می رسد، ماجرای خاشقجی به یک دردسر بزرگ برای ولیعهد جوان سعودی و حاکمیت این کشور تبدیل شده است که هنوز نمی توان درباره پیامدهای احتمالی آن برای ریاض دقیق سخن گفت.

در همین زمینه، «هاکان کاکیل» سفیر ترکیه در لبنان گفته، عربستان به آنکارا پیشنهاد داده در ازای ۵ میلیارد دلار، پرونده جمال خاشقجی روزنامه‌نگار ناپدید شده سعودی را کامل مختومه کند.

از سوی دیگر، الیوت آبرامز، عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا در واشنگتن پست نوشت: ناپدید شدن و قتل گزارش شده جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی، آسیب دیدگان زیادی خواهد داشت؛ اولین آن ها خانواده و نامزدش خواهند بود. اما اگر دولت سعودی به سرعت حرف نزند و کاری نکند و صادقانه با این رخداد وحشتناک روبه رو نشود، به پیشینه خودش لطمه ای جبران ناپذیر خواهد زد.

وی افزود: از زمان ظهور محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، منتقدانی شامل خاشقجی می گفتند، ویژگی محوری و بزرگترین خطای او ماهیت استبدادی اش است؛ حکومتی تک نفره به دست ولیعهدی جوان. به این انتقاد تحریک پذیری، بی تجربگی و سرکوب هر انتقادی از مدرنیزاسیون را هم افزوده اند. استدلال مدافعین رژیم جدید از جمله من این بوده که محمد بن سلمان در مقام ولیعهد به معنای سنتی و مثبت آن «مستبدی روشنفکر» است. هرچند او حاکمی قدرت طلب است، از قدرت خود به شکلی معقول برای اصلاحات اقتصادی و اجتماعی و مدرنیزاسیون استفاده کرده و به بسیاری از مشکلات توسعه در آن کشور رسیدگی کرده است. گویا محمد بن سلمان، روحانیون به شدت محافظه کار را مهار کرده، در مسیر بهبود جایگاه و نقش زنان قدم برداشته و طرح هایی را در راستای ایجاد اقتصادی مولد و کاستن از وابستگی به تولید نفت در پیش گرفته است.

آبرامز اضافه کرد: اصلاحات سیاسی انجام نشده است. منتقدان داخلی از جمله زنانی که خواهان سرعت بخشیدن به تغییرات هستند به سختی سرکوب شده اند. حتی این رویکرد در قالب الگوی مستبد روشنفکر قابل توضیح است. توجیه آن این است که اقدامات مدرنیزاسیون محمد بن سلمان رادیکال است و دشمنان داخلی بسیاری دارد، پس تنظیم سرعت تغییرات تصمیمی حساس است. او باید روند اوضاع را در دست داشته باشد و نمی تواند اجازه دهد فشار عمومی به تغییرات، آهنگی سریع تر یا کندتر بدهد. بازداشت سعودی های بسیار پولدار در هتل «ریتز کارلتون ریاض» تا زمانی که آن ها غرامت هایشان را پرداخت کردند، اقدام مورد حمایت مردم در عربستان بود. آن غرامت ها مساوی مالیات هایی بود که هرگز پرداخت نشد.

عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا در ادامه گفت: حالا مسأله قتل ادعایی یک منتقد شناخته در خارج کشور؛ روزنامه نگاری که نه انقلابی بود، نه اسلامگرای افراطی و نه مدافع استفاده از خشونت مطرح است. من جمال خاشقجی را خیلی خوب نمی شناسم، ولی در چند مناسبت با همدیگر صحبت کرده بودیم. هر دولتی که فکر می کند نمی تواند چنین انتقاد اندیشمندانه ای را تحمل کند، دارد بی ثباتی اش را به جهان خبر می دهد.

ادامه واکنش های جهانی به سرنوشت نامعلوم جمال خاشجی و دردسر بزرگ محمد بن سلمان/ سرنوشت ولیعهد جوان سعودی در دستان اردوغان!

وی در نهایت افزود: کشتن خاشقجی جنایتی بزرگ و اشتباهی بزرگ است. شاید سعودی ها درک نکنند که این اتفاق چه تأثیر عمیقی بر دولت ها در سراسر جهان و سرمایه گذاران خواهد گذاشت. تمامیت روند تصمیم گیری در ریاض و قابل اتکا بودن دولت به عنوان یک شریک زیر سؤال خواهد رفت.

برخی تحلیلگران بر این باورند که ماجرای خاشقجی می تواند یک شکاف عمده در اتحاد عربستان و آمریکا ایجاد کند. در همین زمینه، پایگاه آمریکایی «اینترسپت» در مطلبی نوشته است که ناپدید شدن خاشقجی می تواند اتحاد چند ده ساله واشنگتن و ریاض را به نابودی بکشاند.

از دیدگاه این رسانه آمریکایی، ماجرای خاشقجی می تواند روابط آمریکا با عربستان را به شدت زیر سؤال ببرد و منجر به وادار شدن دولتمردان آمریکایی برای تجدیدنظر اساسی در روابط خود با سعودی ها شود.

در همین راستا، شمار زیادی از رسانه ها، روزنامه نگاران و سرمایه گذاران نیز از شرکت در کنفرانسی در عربستان به خاطر جنایت سعودی ها علیه خاشقجی انصراف دادند؛ رسانه های مهمی مانند نیویورک تایمز، اکونومیست و لس آنجلس تایمز از جمله نشریاتی هستند که از حضور در کنفرانس «ابتکار سرمایه گذاری آینده» انصراف داده اند. این کنفرانس برای اواخر ماه جاری میلادی (اکتبر) در ریاض برنامه ریزی شده است.

از سوی دیگر، «باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، در گفت وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» تصریح کرد: بررسی‌های امنیتی به نقش مستقیم عربستان در ناپدید شدن جمال خاشقجی، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست، اشاره دارد.

به نوشته «سی ان ان»، این اظهارات کورکر نشان دهنده افزایش تنش بین کنگره و کاخ سفید است. نمایندگان کنگره خواستار اقدام عملی آمریکا در حادثه ناپدید شدن خاشقجی هستند. از سوی دیگر، دونالد ترامپ گفته کاملا از نقش عربستان در این حادثه آگاه است، اما تأکید کرده هیچ تمایلی به اقدامات تنبیهی علیه ریاض، به ‌ویژه توقف فروش تسلیحات نظامی به پادشاهی عربستان ندارد.

آمریکا ماه «می» 2017 یک قرارداد فروش تسلیحات نظامی به ارزش 110 میلیارد دلار با عربستان امضا کرد.

پس از ناپدید شدن خاشقجی، شماری از نمایندگان هر دو حزب آمریکا گفته‌اند اگر معلوم شود عربستان در ناپدید شدن و مرگ احتمالی این روزنامه‌نگار نقش داشته است، فروش بیشتر سلاح های آمریکایی به این کشور را متوقف خواهند کرد.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سه‌شنبه گذشته پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و برخی گزارش‌ها حاکی از پیدا شدن جسد مثله‌ شده وی در یکی از خیابان‌های استانبول است.

مقامات ترکیه‌ روز شنبه اعلام کردند، همزمان با ورود خاشقجی به کنسولگری عربستان در استانبول، تیمی پانزده نفره وارد این ساختمان شده و ساعتی بعد این تیم با هواپیمای شخصی، استانبول را به مقصد ریاض ترک کرده‌ و اکنون اعلام شده است که چند مرد همزمان با ناپدید شدن خاشقجی، جعبه‌هایی را از داخل ساختمان کنسولگری بیرون برده‌اند.

نکته جالب اینکه یوسف حسین ‏طنزپرداز مصری در روزهای نخستین ماجرای خاشقجی تصویر بیرون آمدن جمال خاشقجی از کنسولگری عربستان را فوتوشاپ کرده و به مقامات عربستانی به تمسخر اعلام کرده بود که دلایل اثبات بی گناهی شان را آورده و حتی به طنز هشدار داده بود که به کسی نگویند این فتوشاپ است.

حال تعدادی از شخصیت های عرب از جمله ضاحی خلفان رئیس پلیس اسبق دبی با انتشار تصاویر فتوشاپی این طنزپرداز مصری ادعا کرده اند که خاشقجی از کنسولگری عربستان خارج شده است!

برخی کارشناسان بر این باورند که سرنوشت محمد بن سلمان هم اکنون در دستان رجب طیب اردوغان است؛ کسی که می تواند با ارائه کامل مدارک، اسناد و تصاویر مربوط به قتل یا ربوده شدن خاشقجی، کار محمد بن سلمان را یکسره کند! حال باید دید اردوغان چنین کاری خواهد کرد یا اینکه در پشت پرده، معامله با عربستان را برخواهد گزید!؟ به نظر می رسد اردوغان دیگر فرصتی برای معامله با سعودی ها ندارد!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷۹
یک هفته تمام همه بوق وکرناها تمرکز کرده رو اینکه جمال قاچاقچی رفته تو سفارت و درنیومده!!!
پاسخ ها
خان محمدعلی آقا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
چون عربستان سعودی میلیارد ها دلار پول بادآورده دراختیار داره کشته شدن یه خبرنگار نمیتونه دردسر بزرگی واسش باشه و بن سلمان این روزها مدام به خودش و اطرافیانش داره میگه که این نیز بگذرد
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
اصلاح طلبان که بن سلمان رو تلگوی اصلاحات اجتماعی معرفی می کردند، ساکت اند!!.ه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
حالا اگه توی ایران ی نفر کاری کرده بود که شماها تا قیام قیامت ول نمی‌کردید.
ضمنا مشکل به همین سادگی که شما فرمودید نیست،مشکل این نیست که اون خدابیامرز رفته تو سفارت و نیومده بیرون،مشکل اینه که دیگه نمیاد بیرون
البته واسه کساییکه سر سفره ممد سلمان جون نشستند این چیزا نبایدم مهم باشه چون که هم نون و نمکشو خوردند و هم از این سرا.
ناشناس
| - |
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
ناشناس 18:36 ادعای شما بی اساس است کی اصلاح طلبان بن سلمان را تایید کردند ؟
عربستان پول داره راحت خق راناحق میکنه
پاسخ ها
amin
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
اردوغان استاد باجگیری
هم از عربستان میگیرد هم از ترامپ
با کمترین هزینه سوژه گیر اومد

دلیلش ؟ ارتباط سیاسی اقتصادی است...نه از دیوار بالا رفتن
وقتي عربستان روحاني برجسته شيعه رو كشت هيچ كس بهش هيچي نگفت حالا اونا هركسي رو ميتونن بكشن چون پول دارن و وقتي پول دارن يعني ترامپ دارن
قانون جنگل حاكم شده !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
دیگه کنسولگری هم اینجا ندارن بریم به خونخواهی جمالمون اتیشش بزنیم خیلی حیف شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
ی نکته جالب در مورد قاشقجی و شیخ نمر وجود داره که خیلی هم عبرت آموزه،
بعد از اعدام شیخ نمر همین آقای قاشقجی از اعدام شیخ نمر استقبال کرده بود اما شاید نمیدونست سرنوشت خودش خیلی بدتر از اون خواهد بود چون شیخ نمر رو فقط سرش رو قطع کردند ولی قاشقجی رو تیکه تیکه کردند
۱۰میلیارد دلار رشوه میده حل میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
با این پول میشه کل سایپا و ایران خودرو را خرید
امیدواریم خون شهید جمال قاشقچی گریبان سران ظالم آل سعود را بگیرد
ما در برابر این شهید راه آزادی مسوولیم و حکام سعودی باید بقایای جسد مثله شده این شهید را تحویل داده تا طی مراسمی با شکوه در ایران یا ترکیه به خاک سپرده شود و مزارش قدمگاه عاشقان راه آزادی و دشمنان آل سعود شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
نکنه اینم باید شهید اعلام کنیم و خرج خانواده اونم از جیب ملت ایران پرداخت کنیم . جمع کنید این حرفهارو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
واقعا باید ازش تقدیر بشه با توجه به مقالاتی که ایشون در دفاع از جمهوری اسلامی مینوشت!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
تکبیر،سلامتی امامزاده خاشقچی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
تا حالا مقالات جناب خاشچی را خوندی؟ یا کامنتت کنایه بود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
عربستان که سفارت نداره، ولی میتونیم بریزیم برای ترکیه رو آتیش بزنیم
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
مخالف ایران بود
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
البته که جکومت عربستان ظالمه و بزرگترین
حطر برای اسلامه حتی از اسراییل بدتر.

اما دقیقا چرا باید جسدش رو بفرستن ایران یا ترکیه؟؟؟ مگه خانواده نداره؟
ناشناس
| - |
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
استغفر اله این کجاش شهیده مثلا
ترامپ که شرافتش را راحت به پول فروخت فقط امیدوارم اردوغان این کار را نکند و پیگیر موضوع باشد
پاسخ ها
محمدتبریزی
| Poland |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
وقتی پای پول در میان باشد هر دو سر و ته یک کرباسند غم مخور............
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
ترامپ و شرافت؟
اصلا سیاستمدار آمریکایی و شرافت؟
این همه آدم رو توی سوریه و یمن کشتند آب از آب هم تکون نخورد حالا برای کشتن یه خبرنگار سعودی میخواید اتحادشون رو بهم بزنند؟ انگار تا جالا نمیدونستن اینها جنایتکارند
قطع یقین حکومت عثمانی با دریافت منافع بسیار این قضیه را ماست مالی خواهد نمود!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
یاشار دلیندم حکومت عثمانی 100 سال قبل از بین رفت
ناشناس
| - |
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
ظاهر ا شما فکر می کنید سلطان عبدالحمید عثمانی روی کاره خبرها خیلی دیر به شما رسیده
عجیب است که هزاران کودک و زن و مرد در یمن توسط آل ننگین سعود به خاک و خون کشیده شدند جهان واکنشی نشان نداد اما برای کشته شدن یک نفر اینهمه سروصدا بلند شد !!؟؟؟
به نظر من که اردوغان اهل معامله هست . اتفاقا این بار معامله ی چرب و میلی هم با عربستان میکنه و هم آمریکا

حالا ببینید و تماشا کنید. این وسط فقط سر ایران بی کلاه میمونه
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
همه اهل معامله هستند فقط فیمت ها فرق می کنه .
حسینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
اخه این وسط به ایران چه ربطی داره که بخواد یه کلاه این وسط گیرش بیاد؟
حرفا میزنیدا
اگه بعد شهادت شیخ نمر به سفارت این رژیم حمله نمیکردند،همان موقع کلک این سفیانی ها کنده میشد.
انشاله به زودی....
۵ میلیارد و ترک ها
چندین هزار هم اینجا داریم
همه اینها بازی برنامه ریزی شده هست..به شما قول میدم که این موضوع براحتی تمام و مختومه خواهد شد .
مگه الان که چهار سال هست یمن داره به خاک و خون کشیده میشه کسی اعتراضی میکنه؟؟نه..اینهم مانند دفعات پیشین.
منتها این رویداد برای آنگلیس-آمریکا-فرانسه و آلمان موقعیت فوق العاده ای هست تا دلارهای سعودی رو به جیب بزنند
نیاز به معامله نیست مثل ایران بریزند و سفارتخانه عربستان را به آتش بکشند و مساله را به سود عربستان به پایان ببرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
جوک نگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
طعن جالبی بود
چه عجب تابناک!!
این بن سلمان با اون حکومت قبیله ایش میخواست ادای توسعه و تمدن را در بیاورد که بد جوری گندش درآمد. مردک بی عقل وقیح.
وقتی به یک رژیم قبیله ای بدوی صدها میلیارد دلار اسلحه میدهند، باید هم منتظر گستاخی و بی آبرویی آنها باشند. حامیان بن سلمان به خصوص ترامپ باید پاسخ گو باشند.
بیخودی و بی دلیل با آمریکا و غرب دشمن شدیم که آنها علی رغم میلشان با جانورانی همچون بن سلمان و گروههایی مثل القاعده و داعش متحد شوند و بعد خودشون و ما تو شرشون بمونیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
خود امریکا جانور تر بوده مثل سرخپوستان را کشتند
چون واکنش جهان روبه رو است و ابروریزی توافقی در پشت پرده نمی تواند بکند و باید مدارک را نشر دهد
بعد از این همراهی دنیا باید به سمت بررسی کمک های آمریکا و کشورهای اروپایی به عربستان برای کشتن روزانه ده ها انسان بی گناه برود
انگار پیش بینی سردار سلیمانی از ولیعهد عربستان دارد ثابت میشود وعجبا که ما با داشتن چنین مردانی چرا این روزگارمان است
خیر و شر هر عمل کز آدمی سر می زند / مزد آن کارش به زودی پشت در ، در می زند
امان از دست سیاست
لعنت خدابرال سعودجنایتکار
متاسفانه شواهدامریه اینگونه بوده که مسولان ترکیه همیشه اهل معامله بوده اندواگرتاریخ وخوادث این چنددهه رامرورکنیم خواهیم دید که مقامات ترک درحوادث مشابه چگونه بادریاقت چندرغازحق راناحق می کنند.
مطمئنااین بارنیزجناب اردوغان سبیل زیبایش راجهت چاب شدن توسط سعودیها پیشکش خواهدکرد
مساله به این سادگی ها که به نظر میرسد نیست حتما دسیسه ای توسط ایادی ملعون عربستان در کار است و خدا میداند چه نیت شومی از این نمایشی که به راه انداخته اند دارند.
کسی به جز ایران به این موضوع اهمیت نمیده
ایران فکر میکنه سر این قضیه محمد بن سلمان احتمالا خلع و حکومت سعودی سرنگون میشه!!!
پاسخ ها
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
شماری از خالت حکومت سعودی در سرنوشت دیگر کشورها
رشوه به شخص نخست وزیر سابق مالزی در اتخابات
زندانی کردن نخست وزیر لبنان و استفای اجباری وی
قطع رابطه با قطر و محاصره قطر
حمله همه جانبه به کشور مسلمان فقیر همسایه و به خاک و خون کشیدن کودکان وسالخوردگان و
محمد بن سلمان در سفر به مصر کشور ترکیه را تروریسم خطاب کرد
کمک به گروه های تروریسم که به کشور های منطقه از جمله ایران و عراق و ترکیه و سوریه آسیب بزنند
حمایت مستقیم به همراه امارات در کودتای ترکیه
و حمایت مستقیم العربیه از کودتای ترکیه
جناب رئس جمهور و نخست وزیر ترکیه باید این مورد را در نظر داشته باشند که به هیچ قیمتی به چنین فردی اجازه تاخت و تاز ندهد تا جلوی جنایت های این فرد شرور گرفته شود اگر نه وجدان بیدار جهانیان و مردم آزادی خواه ترکیه رنجور و مورد قضاوت مردم در آینده قرار خواهند گرفت
این همه شهید درمنا دادیم ، چرا کسی از اظهار نظر کنندگان حرفی از اینها بیمان نیاورده
اگر پرونده مختومه شد حتما ادوغان پول گرفته باید منتظر بود .
خیلی جالبه به خدا!!!! این غربی ها هم عجب ادم های عجیبی هستن. نمی دونم این بنده خدا جمال چی بوده که اینجوری دنیا رو به هم ریخته. البته به عنوان یه انسان از مرگ احتمالی و یا مشکلات احتمالی که براشون به وجود اوردند ناراحت میشم اما واقعا اینجا میشه تبعیض رو به خوبی احساس کرد. اما در هر صورت نکته ای که عجیبه اینه که با وجود حمایت و پشتیبانی بسیار زیادی که از عربستان می کنن، این مورد رو هم خیلی خوب پوشش دارن میدن. ادم شک میکنه که نکنه پشت پرده یه خبرایی هست!!!! وگرنه از این غربی ها بعیده که اینجوری به عرربستان گیر دادن. بنده خدا بن سلمان و عرربستان باز هم باید دوشیده بشه !!!!!!!! بد جوری بوی دلار میادددددددد.
پاسخ ها
ایرانی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
نه دادش تو موضوع رو خوب نگرفتی
خانه خدا دست کیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
پیروان ابلیس!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
خانه خدا همه جهان هستیست !!! خانه کعبه در خاک عربستانیهاست و البته موهبت ..الهی که نصیب اونا شده
تو ایران سانچی غرق می کنن تو عربستان خبرگار گم می کنن چه جالب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
ون طرف دنیا دو تا کشتی به هم خوردن بعد تو ایران سانچی غرق میکنن
چرا نظرات این افراد متوهم را میذارید
وقتی فکرش رو میکنم با کیا میشیم 80 میلیون مخمه سوت میکشه
خ
بی خیال خاشقچی و بن سلمان
آب از آب تکون نمی خوره....فقط چون می دونند عربستان پول داره دارند بزرگش می کنند تا بیشتر باج بگیرند...همین.
خدا لعنت کنه آل سعود وتمام سردمدارانش انشاله به زودی زود این دشمن خبیث تمام مسلمانان دنیا که ازاسرائیل هم بدترهست نابودمیشن
تو فکر نباشین اونا میدونن کجا پولشونو خرج کنن یکم پول تو جیب اردوغان و ترامپ میزاره شتر دیدی ندیدی
فردا باز تند روها تو ایران یکاری میکنن تانگاهها ازعربستان برگرده بیاد به سمت ایران!!!
نشد،
چرا همه فکر می‌کنند فقط پای ترکیه در بینه؟
الان یه لقمه چرب و چیلی به اسم عربستان وجود داره و آمریکا، انگلیس، ترکیه و چند تا کشور پیرهن عثمون بلند کن دیگه.
واسه بن سلمان خیلی بیشتر از ۵ تا آب میخوره تا مشکلش حل بشه.

اما سیاست خیلی بیشتر از مذاکره و معامله اقتصادی نیست انگار.
هر کی بیشتر از بقیه بکنه، موفقتره
مسئله خیلی بزرگه ٬اگ تو خیابان می کشتن اصلا چنین واکنشی نداشت توسفارتخانه !!امن ترین جای ممکن در هر کشوری همین سفارتخانه هر کشوری هست .
اخلاق یا منافع، مسئله این است
زمان زیادی است که کشورها در زمان تقابل اخلاق انسانی با منافع مادی، منافع مادی را انتخاب می کنند و این یعنی روی خطرناک جوامع امروزی است
لعنت خدا وخلق برآل شیطان و آل امیه وآل سعود وآل استکبار این بن سلمان حرام لقمه کپی یزیدبن معاویه است اوهم ولیعهد جوان بود فواره چون بلند شود سرنگون شود ما یعنی مجموعه حکومت وملت درجمع هدفمان خیر وصلاح جامعه جهانی است هرچند درداخل وخارج مرتکب اشتباه هم میشویم ما ایرانیها حق پذیر هستیم وبه روح عیاری وجوانمردی احترام میگذاریم یاشاسین ایران بزرگ
اردوغان 5 میلیارد دلارو می گیره یه آبم روش و آخر سر در کمال وقاحت همون عکس فتوشاپی رو به عنوان مدرک ارائه میده
بهترین زمان برای رای زنی با ترکیه جهت برملا کردن جزئیات این جنایت توسط محمد بن سلمان هستش ...... بــــــرای مسئـــــــــــولان وزازت خارجه کشورمون.
در جواب اظهارات وزیر خارجه عربستان که گاه و بی گاه بر علیه ایران همه جا ... پراکنی میکنه.
جا داره مسئولان هوشیار و بیدار کشورمان، حواسشون به این موضوع باشه که میتوان از طریق رای زنی و اظهار نظرهای کارشناسی و دیپلماتیک، نسبت به اظهارنظرها و قضاوت ها و کینه توزی ها و بسیاری از اعمال خشونت بار مثل فاجعه منا و . . . که تابحال از عربستان بر علیه مردم و کشور ما سرزده، جواب کوبنده داد.
هر کسی قیمتی داره. ترکیه که کلا تاجر است. شک نکنید ترکیه یه پول هنگفت میگیره و هیچی نمیگه.
فقط من بودم چرا دوستان خودجوش نمیروند جایی یا سفارتی را آتیش بزنند. بروند دوباره آتیش بزنند تا این رو هم گردن ایران بندازند!
منتظرید بلکه اردوغان برایتان کاری کند ؟؟!!!!!!!
خداروشکر ظالمانان احمق هم هستند وبا یه عمل ظالمانه خودوشون و خیلی ها رو ذلیل و بی ابرو می کنن
با نزديك شدن تحريمها دست خدا رأ ميتوان ديد با حماقت عربستان ورق به نفع نظام برميكرد
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی