بازدید 3845
۳

چهار راه افزایش قدرت خرید کارگران

کد خبر: ۸۴۱۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 10 October 2018

از نگاه یک کارشناس حوزه کار پیش‌بینی بسته‌های غذایی،‌ معافیت مالیاتی کارگران، کاهش تعرفه خدمات درمانی و معافیت کارفرمایان از پرداخت مالیات و عوارض از جمله راهکارهای حمایت از خانوارهای کارگری و افزایش قدرت خرید کارگران است.

به گزارش ایسنا، علی اکبر لبافی، اظهار کرد: موضوع افزایش مزد به لحاظ تاثیرگذاری در ابعاد مختلف جامعه و گستردگی آن مهم است ولی در حال حاضر دولت اولویت‌های خودش را دارد و مباحث ارزی یا سیاست‌های خارجی در درجه اول سیاست‌های دولت قرار دارند. دولت به دنبال این است که کشور به شرایط مطلوب‌تری برگردد و پس از آن به موضوعات دیگر ورود کند یا دست کم به موضوع افزایش دستمزدها بپردازد.

لبافی درعین حال، معافیت مالیاتی کارگران، پیش‌بینی بسته‌های غذایی و سبد کالا، معافیت کارفرمایان از دادن مالیات، عوارض و کاهش تعرفه خدمات درمانی کارگران و بازنشستگان را از جمله راهکارهای حمایت از معیشت خانوارهای کارگری عنوان کرد.

او در پاسخ به این پرسش که چرا در شرایطی که بسیاری از تولیدکنندگان قیمت کالاهای خود را افزایش داده‌اند، بالابردن دستمزدها منطقی نیست؟ گفت: این موضوع در مورد تمام واحدهای تولیدی صدق نمی‌کند، همین حالا بسیاری از واحدها با مشکل تامین مواد اولیه و فروش مواجهند و افزایش دستمزد نیروی کار را ندارند؛ البته در مورد آن دسته واحدهایی که از شرایط به وجود آمده سوءاستفاده کرده و با گران کردن محصولات خود مردم را در فشار و تنگنا گذاشته‌اند، قضیه فرق می‌کند. این بنگاه‌ها خلاف قانون عمل می‌کنند و مردم می‌توانند بهترین واکنش را در قبال تولیدات آن‌ها نشان بدهند ولی با خرید محصولات گران شده عملا اتفاقی برای کاهش قیمت‌ها نمی‌افتد.

لبافی افزود: در یک واحد تولیدی، ۳۰ درصد هزینه‌ها مربوط به مواد اولیه و ۷۰ درصد دیگر شامل دستمزد، انرژی، مالیات و استهلاک است. سوال این است که آیا ما به نیروی کار ایرانی به دلار و ارز حقوق می‌دهیم یا انرژی را به قیمت ارز می‌پردازیم که حالا کالاهای تولیدی را با افزایش نرخ ارز به فروش می‌رسانیم؟ این کار مصداق بی‌انصافی و بی‌قانونی است. متاسفانه قیمت برخی اقلام در عرض چند هفته افزایش یافته و نشان می‌دهد که کنترل و نظارت از دست متولیان آن خارج شده یا تمایلی به مقابله و برخورد ندارند.

به گفته این کارشناس حوزه کار، بخش اعظمی از به هم ریختگی‌های اقتصادی ناشی از جو روانی جامعه است و شاخص‌های اقتصادی ما به‌گونه‌ای نیست که اوضاع آن قدر بغرنج و بحرانی باشد که به افزایش دستمزدها فکر کنیم ولی شرایط امروز اقتصاد غیرعادی است و در این حالت دولت باید کمک‌های جانبی را برای محرومان و اقشار ضعیف درنظر بگیرد.

درباره نامه‌های ارسالی تشکل‌های کارگری به سرپرست وزارت کار برای تشکیل هرچه سریع‌تر جلسات شورای عالی کار گفت: شخصا معتقدم که تصمیم ایشان برای تشکیل ندادن جلسات شورای عالی کار عقلایی است چون ایشان در شرایط تغییرات مدیریتی حاضر، می‌داند که حضورش موقتی است لذا دست به کاری نمی‌زند که برایش تبعات داشته باشد و تمایلی به برگزاری جلسات شورای عالی کار از خود نشان نمی‌دهد. وزیر کار ریاست شورای عالی کار را برعهده دارد و برای آن که توانایی تشکیل جلسات شورا را داشته باشد، باید کار کارشناسی و اشراف کامل به مباحث حوزه داشته باشد.

وی ادامه داد: هر فرد دیگری هم که در این شرایط بود، این کار را می‌کرد و ترجیح می‌داد که ریسک نکند تا وزیر کار معرفی شود اما فارغ از این موضوع، طرح بازنگری دستمزد در شرایط فعلی است که به صلاح نیست. ممکن است دیدگاه تشکل‌های کارگری این باشد که وضع معیشت کارگران رو به وخامت رفته و در شرایط کنونی باید اقدام اساسی صورت بگیرد اما برای ارتقای قدرت معیشت کارگران راهکارهای دیگری هم هست که دولت و وزارت کار می‌توانند دنبال کنند.

به گزارش ایسنا، موضوع بررسی اعطای کوپن الکترونیکی به آحاد جامعه با هدف تامین کالاهای اساسی از هفته‌های گذشته مطرح شد و در همین راستا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از توزیع سبد کالا به تمامی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و اجرای برنامه تامین کالای اساسی برای هشت دهک با اعطای کوپن الکترونیکی خبر داد. پرداخت نقدی سبد غذایی مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی و توزیع سبد کالای آن‌ها با توجه به شارژ کارت‌های یارانه در روزهای اخیر در حالی آغاز شده که هنوز اقدامی برای کمک به معیشت خانوارهای کارگری و توزیع سبد حمایت غذایی وعده داده شده به کارگران صورت نگرفته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳
برای اونی که ماهی ده میلیون درامد داره اوضاع اصلا وخیم نیست ولی کارگری که ماهی یک ونیم میگرفت شرمنده خانواده بود حالا با این شرایط چقدر دیگه میتونه دوام بیاره تجربه نشون داده وعده ها در حد وعده میماند خدا به داد کم درامدها برسد
تا بخواهيد تصميم بگيريد نابود شدن !!!
اولا این تورم سهمگین با این رقما جبران نمیشه / بعدشم با اون معافیت مالیاتی کارفرمایان به هیچ عنوان موافق نیستم چون کار فرمایان خون به پشه نمیدن چه برسه با این روش بیان به کارگر امتیازی بخوان بدن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان