بازدید 4995
در گفتگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

فروش کالا به قیمت بیش از نرخ درج شده روی آن تخلف است

در راستای شفافیت بازار، جلوگیری از تخلفات و سوء استفاده های احتمالی و اجحاف در حق مصرف کنندگان، سازمان حمایت نسبت به ارسال بخشنامه های نظارتی به سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها جهت بازرسی از کلیه مبادی عرضه فعال در سطح استان با بهره گیری از ظرفیت ها و توان بازرسی استان و انجام هماهنگی های لازم با مراجع ذیربط از جمله اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و ... و برخورد لازم با واحدهای متخلف حسب قوانین موضوعه، اقدام نموده است.
کد خبر: ۸۴۰۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۹ 09 October 2018

تابناک اقتصادی در تاریخ 25 شهریورماه 97، مطلبی با عنوان در سکوت سازمان حمایت از مصرف کنندگان، "چرا برچسب قیمت‌ها تغییر می‌کند؟!" منتشر کرد و در آن گزارش به پدیده جدیدی در سوپرمارکت ها تحت عنوان برچسب گذاری قیمت ها پرداخت.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ حال پس از گذشت روزها از آن گزارش، مدیر کل نظارت بر شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در گفتگو با تابناک اقتصادی اظهار داشته است که در راستای شفافیت بازار، جلوگیری از تخلفات و سوء استفاده های احتمالی و اجحاف در حق مصرف کنندگان، سازمان حمایت نسبت به ارسال بخشنامه های نظارتی به سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها جهت بازرسی از کلیه مبادی عرضه فعال در سطح استان با بهره گیری از ظرفیت ها و توان بازرسی استان و انجام هماهنگی های لازم با مراجع ذیربط از جمله اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و ... و برخورد لازم با واحدهای متخلف حسب قوانین موضوعه، اقدام نموده است.

دکتر اکبر تقوی شوازی مدیر کل نظارت بر شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این گفتگو، با اشاره به مواد 15،16 و65 قانون اصلاح شده نظام صنفی مصوب 12 شهریورماه 92 مجلس شورای اسلامی، ماده 6 قانون تعزیرات حکومتی‌ مصوب 19 مهرماه 1373 مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام و نیز ماده 5 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان مصوب 15/7/1388 مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تمام عرضه کنندگان کالا و خدمات اعم از تولیدکنندگان، واردکنندگان، توزیع کنندگان، فروشندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات موظفند درج قیمت یا الصاق برچسب روی کالا و یا نصب تابلو در محل کسب یا حرفه، قیمت واحد کالا یا دستمزد خدمت را به طور روشن و مکتوب به گونه ای که برای همگان قابل رویت باشد، اعلام نمایند.

دکتر تقوی شوازی کلیه واحدهای تولیدی را مکلف به درج قیمت مصرف کننده بر روی بسته بندی کالاها با رعایت ضوابط قیمت گذاری هیات تعیین و تثبیت قیمت ها و درصدهای سود مصوب دانست و تصریح کرد: عوامل توزیع و عرضه کننده کالا از قبیل شرکتهای پخش، واحدهای عمده فروش و خرده فروش، فروشگاههای زنجیره ای واتحادیه های تعاونی مصرف و... نیز مکلف به رعایت ضوابط و ضرایب سود مصوب مربوطه در فرآیند زنجیره تامین و توزیع کالا می باشند تا کالا حداکثر به قیمت درج شده بر روی بسته بندی آن به دست مصرف کنندگان برسد. 

مدیر کل نظارت بر شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت، با اشاره به گزارشهای واصله و بررسیهای میدانی بعمل آمده تصریح کرد: برخی از عرضه کنندگان کالا با توجه به نوسانات اخیر بازار ارز و سوء استفاده از شرایط حادثه، اقدام به عدم درج قیمت مصرف کننده برروی کالا، مخدوش کردن قیمت درج شده از سوی مبادی تأمین و یا نصب برچسب قیمت جدیدی به مراتب بالاتر از قیمت مصرف کننده درج شده بر روی بسته بندی کالا با هدف امکان عرضه آن با قیمت بالاتر و کسب سود بیشتر می نمایند که این موضوع مصداق بارز تخلف گرانفروشی می باشد. 

به گفته وی در راستای شفافیت بازار، جلوگیری از تخلفات و سوء استفاده های احتمالی و اجحاف در حق مصرف کنندگان، سازمان حمایت نسبت به ارسال بخشنامه های نظارتی به سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها جهت بازرسی از کلیه مبادی عرضه فعال در سطح استان با بهره گیری از ظرفیت ها و توان بازرسی استان و انجام هماهنگی های لازم با مراجع ذیربط از جمله اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و ... و برخورد لازم با واحدهای متخلف حسب قوانین موضوعه، اقدام نموده است.

وی همچنین در ادامه گفتگو با تابناک اقتصادی اضافه کرد: در این خصوص مکاتباتی نیز با اتاق اصناف ایران، فروشگاههای زنجیره ای، اتحادیه های تعاونی مصرف، انجمن ملی صنعت پخش ایران جهت جلوگیری از خرید و عرضه اینگونه کالاها از سوی واحدهای عرضه کننده ذیربط بعمل آمده است.  

مدیر کل نظارت بر شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت  با تاکید مجدد بر لزوم الصاق برچسب قیمت کالا در چارچوب ضوابط مصوب قیمت گذاری و رعایت ضرایب سود عمده فروشی، خرده فروشی و پخش کالا از سوی کلیه عرضه کنندگان کالا در سطح بازار، اذعان داشت: بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها و اتاق اصناف در صورت مشاهده و یا ارائه هرگونه گزارشی مبنی بر عدم رعایت موضوع، در این زمینه اعمال قانون خواهند نمود. ضمناٌ مصرف کنندگان در صورت مشاهده هر گونه تخلف اعم از گران فروشی، عدم درج قیمت و ... مراتب را به سامانه 124 منعکس کرده تا خدمتگزاران آنان در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با فوریت و بهنگام به وظایف خود در رسیدگی و اعمال قانون اقدام نمایند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار