بازدید 3767
۱

توصیه‌های وزارت بهداشت به زائران اربعین

کد خبر: ۸۴۰۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲ 08 October 2018

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن ارائه توصیه‌هایی به زائرین اربعین حسینی درباره استفاده نادرست از سرم‌ها و ویتامین‌های تزریقی هشدار داد.

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری وزارت بهداشت - که امروز برگزار شد- با بیان اینکه بعد از اتفاقات حوزه ارز ستاد تدابیر ویژه وزارت بهداشت را تشکیل دادیم - گفت: این ستاد هر هفته جلسات متعددی را با حضور وزیر بهداشت و مسئولان مختلف در حوزه ارز، دارو و تجهیزات پزشکی برگزار می‌کند و حتی برخی نیروهای باتجربه جدید هم به ما اضافه شدند و روزی نیست که مسئولان بانک مرکزی در گمرک و سایر جاها حاضر نباشند و مشکلات این حوزه را رفع نکنند. باید توجه کرد که سیاست کلی وزارت بهداشت کاهش و به صفر رساندن آسیب به مردم و ارائه کنندگان خدمات است. کل نظام سلامت اعم از بیمارستان، وزارتخانه، ‌مراکز بهداشتی و درمانی و ... برای سلامت مردم فعالیت می‌کنند و هرچه با سلامت مردم در تناقض باشد از اولویت ما خارج می‌شود. در حال حاضر ما نهایت تلاشمان را می‌کنیم تا کمترین آسیب به مردم برسد اما می‌دانیم که دشمنانمان هم برنامه دارند.

وی افزود: در شرایط فعلی به دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها و سایر قسمت‌های حوزه سلامت باید بیشتر به این حوزه کمک شود البته با نقد شدن اوراقی که اخیرا داده شد و تا یک ماه دیگر در کلیه شرکت‌های دارویی ارائه می‌شود وضعیت پرداخت‌ها نسبت به سال‌های قبل بهتر می‌شود. در حوزه تجهیزات پزشکی هم از تولید کنندگان داخلی حمایت بیشتری می‌کنیم اما این موضوع به این معنی نیست که اگر افرادی که بازار را در اختیار دارند و سال‌ها سود کرده‌اند در این شرایط سودشان کمتر شد و خواسته یا ناخواسته تولیدشان در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی کم شد ما اقدامی انجام ندهیم بلکه در این شرایط از اقلام واردات برای تنظیم بازار استفاده می‌کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: در حال حاضر روند کمبود اقلام دارویی رو به کاهش است و اقداماتی را هم در ماه‌های آینده انجام می‌دهیم تا با توجه به افزایش فشار دشمن در حوزه دارو دچار مشکل نشویم.
حساسیت رئیس‌جمهوری درباره پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت

حریرچی با بیان اینکه ما در سال ۹۰، ۹۱ و ۹۲ شاهد بودیم که بهره‌مندی از خدمات بهداشتی و درمانی کمتر بود و در عین حال پرداخت از جیب مردم افزایش یافته بود،گفت: این در حالی است که طی سال‌های اجرای طرح تحول سلامت میزان پرداخت از جیب مردم به ۳۵ درصد کاهش یافته که این مهم دستاورد وزارت بهداشت و دولت تدبیر و امید است. برهمین اساس در حال حاضر اقداماتی انجام می‌دهیم که به این دستاورد مهم خدشه‌ای وارد نشود. باید بدانیم که شخص رئیس‌جمهوری درباره پرداخت از جیب مردم و تورم در حوزه سلامت حساس است و آن را پیگیری می‌کند. ما تلاش می‌کنیم مردم در حوزه بهداشت و درمان نه تنها هزینه‌هایشان بیشتر نشود بلکه با افزایش حمایت‌هایمان بتوانیم کاهش قدرت خرید مردم در حوزه سلامت را جبران کنیم و شعار مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه به جایی برسیم تا بیمار جز رنج بیماری رنج دیگری نداشته باشد را عملیاتی کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به انتشار برخی اخبار درباره شکایت مردم از این وزارتخانه به دیوان عدالت اداری گفت: در سال ۹۴ تعداد ۹۱۵۲ پرونده، در سال ۹۵، ۷۰۰۰ پرونده و در سال ۹۶، ۱۱ هزار پرونده در دیوان عدالت اداری برای وزارت بهداشت تشکیل شده بود اما بیشتر این شکایات شکایاتی بودند که کارکنان وزارت بهداشت از این وزارتخانه داشتند و عمدتا هم درباره نحوه پرداخت‌ها بوده است به طوری که در سال ۹۶، ۱۳۵۰ پرونده شکایت درباره الزام به پرداخت وجوه مرخصی در مناطق محروم و روستایی، ۱۲۸۷ پرونده درباره الزام به پرداخت کارانه‌ها، ۹۶۶ پرونده درباره الزام به پرداخت حق بیمه و ۸۸۰ پرونده درباره پذیرش سوابق بوده است بنابراین اینطور نیست که بگویند مردم از وزارت بهداشت شکایت کرده‌اند. در عین حال در شش ماه نخست سال ۹۶، ۱۲۴ شکایت درباره الزام به پرداخت حقوق و مزایای معوقه داشتیم که امسال این میزان به ۸۳۷ مورد افزایش پیدا کرده است.

توصیه‌های وزارت بهداشت برای زائران اربعین

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به نزدیک بودن ایام پیاده‌روی اربعین گفت: در وهله اول از مردم می‌خواهم که کسانی که توفیق شرکت در این مراسم را دارند از هم اکنون آمادگی جسمانی خود را تقویت کنند زیرا سفر سنگینی در پیش دارند و حتما از لباس و کفش مناسب استفاده کنند. همچنین کسانی که دارو مصرف می‌کنند حتما به میزان کافی دارو همراهشان داشته باشند و این داروها را در دو جا نگهداری کنند تا اگر یکی از آنها گم شد، دیگری را استفاده کنند. در عین حال حتما دفترچه بیمه خود را به همراه داشته باشند و اگر از عینک استفاده می‌کنند در صورت امکان دو عینک با خود ببرند.

وی با بیان اینکه مردم باید از غذای پخته شده استفاده کنند،اظهارکرد: به هیچ وجه از آب غیربسته بندی استفاده نکنید و چای و مایعات را در ظروف یکبار مصرف و یا لیوان شخصی مصرف کنید. همچنین در این ایام و در این سفر از مصرف سبزیجات، کاهو و سالاد اجتناب کنید. کسانی هم که تمایل دارند پیاده سفر کنند حتما زمان مناسب برای استراحت و تناسب پیاده روی داشته باشند و مایعات زیادی را استفاده کنند.

حریرچی درباره داروهای ممنوعه‌ای که زائران نباید با خود ببرند، گفت: حمل داروهای مخدری که احتمال سوءاستفاده دارند در همه کشورها ممنوع است مگر اینکه داروی خاصی باشد و نسخه مورد تایید داشته باشد.

چه کسانی واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند؟

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره تزریق واکسن آنفولانزا گفت: با توجه به نرم افزاری که طراحی کرده‌ایم چند هفته قبل از وقوع نسبتا فراگیر آنفلوآنزا مطلع می‌شویم. معمولا شیوع آنفلوآنزا از اواخر آبان و آذر است. بر این اساس توصیه می‌کنیم که افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند مانند افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار، مبتلایان به سرطان و یا بیماری‌هایی که تحت درمان‌های تضعیف کننده قرار دارند، کسانی که در معرض مواجهه زیاد با افراد سرماخورده هستند واکسن تزریق کنند. به کسانی که برای اربعین می‌روند نیز توصیه الزامی مبنی بر ترزیق واکسن آنفلوآنزا نمی‌کنیم اما می‌توانند این واکسن را تزریق کنند. کسانی هم که واکسن مننژیت تزریق نکرده‌اند بهتر است قبل از این سفر آن را تزریق کنند.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره نوبتگیری اینترنتی در بیمارستان‌ها اظهارکرد: طبق پیش بینی وزارت بهداشت قرار شده ۶۰ درصد نوبت دهی‌هایمان به صورت الکترونیک یا تلفنی باشند و ۴۰ درصدشان به صورت حضوری انجام شود. این موضوع در تمام بیمارستان‌ها وجود دارد بنابراین اگر کسی در روستا زندگی می‌کند و یا برای نوبت گیری الکترونیک یا تلفنی مشکل دارد می‌تواند به‌صورت حضوری مراجعه کند.

استفاده نادرست از سرم‌ها و ویتامین‌های تزریقی

حریرچی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به یک رفتار غلط و نامناسب در نظام درمانی کشور مبنی بر استفاده نادرست از سرم‌ها و ویتامین‌های تزریقی گفت: باید توجه کرد که یک لیتر سرم معادل چهار لیوان آب است. همچنین یک لیتر سرم نمکی شامل یک قاشق چایخوری نمک به اضافه چهار لیوان آب و یک لیتر سرم قندی برابر با چهار لیوان آب به اضافه ۱۰ حبه قند است. متاسفانه بسیاری از مردم ما با کوچکترین ضعف به مراکز درمانی مراجعه و درخواست تزریق سرم می‌کنند و متاسفانه این درمانگاه‌ها هم بعضا با انگیزه مالی این اقدام را انجام می‌دهند اما صراحتا می‌گویم که دریافت سرم برای افرادی است که نمی‌توانند ماده خوراکی دریافت کنند. اشتباه دیگر درخواست دریافت ویتامین‌های تزریقی که آن هم با انگیزه‌های مالی اجابت می‌شود. باید توجه کرد که بیش از ۹۹ درصد مردم احتیاجی به تزریق ب کمپلکس و ب ۱۲ ندارند و با یک تغذیه پایین‌تر از متوسط نیازی به سرم ویتامین نخواهند داشت اما می‌بینیم که درخواستشان مبنی بر تزریق این سرم‌ها بین ۲۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برایشان هزینه دارد حال آنکه می‌توانند این هزینه را صرف تهیه پروتئین کنند که ویتامین Bبیشتری دارد.

متوسط قد زنان و مردان ایرانی چقدر است؟

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به متوسط قد افراد گفت: متوسط قد به عنوان شاخصی برای بررسی وضعیت تغذیه و بهداشت جوامع است. با بهبود وضعیت بهداشت و تغذیه در بیشتر کشورها متوسط قد هم افزایش پیدا کرده است. طبق مطالعات بین‌المللی معتبر در جوانان ۱۸ ساله‌ای که در کشور ما در انتهای قرن نوزدهم یعنی ۱۰۰ سال پیش به دنیا آمده بودند به طور متوسط مردان ۱۵۷ سانتی متر و زنان ۱۴۸ سانتی متر بوده‌اند که در آن سال‌ها قد مردان و زنان ایرانی به ترتیب دارای رتبه ۱۸۱ و ۱۵۹ در میان ۱۹۲ کشور بود.

وی افزود: متوسط قد مردان و زنان ایرانی در انتهای قرن بیستم یعنی کسانی که ۲۰ الی ۲۵ سال قبل به دنیا آمدند در مردان ۱۷۳.۶ سانتی متر و در زنان ۱۵۹.۸ سانتی متر است و رتبه قد مردان و زنان ایرانی به ترتیب به ۶۷ و ۸۸ در بین ۱۹۲ کشور رسیده است. بر این اساس طی ۱۰۰ سال گذشته به طور متوسط قد مردان ایرانی ۱۶.۵ سانتی متر و قد زنان ایرانی ۱۱.۲ سانتی متر افزایش پیدا کرده است. طبق این مطالعات بیشترین رشد قد در بین مردان در ۱۰۰ سال گذشته متعلق به مردان ایرانی بوده است. همچنین میانگین قد افراد بالای ۳۰ سال فعلی ایرانی در هر ۱۰ سال به طور متوسط ۱.۲۸ سانتی متر افزایش پیدا کرده که افزایش طول قد علاوه بر اینکه یک شاخص مهم در زمینه بهبود تغذیه و بهداشت است خودش همراه با افزایش طول عمر و کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.

سهم دولت و بیمه‌ها در تامین هزینه‌های سلامت چقدر است؟

حریرچی در ادامه با اشاره به سهم دولت و بیمه‌ها در تامین هزینه‌های سلامت مردم گفت: برای اولین بار طی ۴۰ سال اخیر سهم دولت و بیمه‌ها در تامین هزینه‌های سلامت مردم به بالای ۵۰ درصد رسیده است. باید توجه کرد که طی ۱۰ سال منتهی به اجرای طرح تحول سلامت مجموع دولت و بیمه‌ها حدود ۳۵ الی ۴۰ درصد هزینه‌های بهداشتی و درمانی مردم را تقبل می‌کردند که این میزان در سال ۹۰ و ۹۱ به کمترین حد خود یعنی ۳۲ تا ۳۵ درصد رسید و مابقی هزینه‌ها از جیب مردم پرداخت می‌شد. خوشبختانه در سال ۹۳ میزان هزینه کرد دولت و بیمه‌ها در حوزه سلامت به ۴۹.۸ درصد و در سال ۹۴ و ۹۵ هم به ترتیب به ۵۱.۴ درصد و ۵۴.۲ درصد رسید.

وی تاکید کرد: باید توجه کرد که در سال ۹۵ برای هر یک درصد افزایش سهم دولت و بیمه‌ها در تامین هزینه‌های سلامت و به عبارتی برای هر یک درصد کاهش پرداخت از جیب مردم باید حدود ۱۱۴۶ میلیارد تومان بودجه اضافه آورده می‌شد که خوشبختانه دولت و بیمه‌ها با حمایت مجلس شورای اسلامی این اقدام را انجام دادند و مجموعا ۲۱ هزار و ۷۴۴ میلیارد تومان اضافه تر در حوزه سلامت هزینه کردند و به همین میزان هم از جیب مردم حفاظت مالی شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امسال هم نتوانستم برم ميترسم اجل مهلت نده !!!!!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر