بازدید 1688

بازگشت زنان روستایی به عرصه اشتغال با اقدام بنیاد علوی

کد خبر: ۸۳۹۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴ 03 October 2018
یکی از تفاوت‌های جامعه سنتی ایران با بسیاری جوامع همسایه در منطقه خاورمیانه، حضور و نقش آفرینی اثرگذار بانوان در تأمین معاش و درآمد خانواده‌ها بوده است؛ موضوع مهمی که در دهه‌های اخیر در بسیاری از شهر و روستا‌های کشور به دلیل تغییر سبک زندگی شهروندان به حاشیه رفت و حالا به مدد برخی نهاد‌های غیر دولتی در مسیر احیاء قرار گرفته است.

به گزارش جهان نیوز، هر چند در بسیاری شهر‌های بزرگ کشور بانوان به واسطه بهره مندی از تحصیلات عالیه در اقتصاد جامعه نقش موثری پیدا کرده اند، اما نقش آفرینی بسیاری از بانوان ایرانی به ویژه آن‌هایی که در شهر و روستا‌های محروم کشور زندگی می‌کنند، بر خلاف سبک زندگی سنتی ایرانیان در اقتصاد خانواده‌ها به حاشیه رانده شده است؛ رخداد تأثر برانگیزی که نه تنها در تقویت بنیه اقتصادی خانواده‌ها اثر نامطلوبی دارد، بلکه خود عاملی برای بروز برخی خسارت‌های روانی و اجتماعی دیگر است.

اگر تا همین چند دهه پیش و به واسطه محوری بودن مشاغلی، چون دامداری، صنایع دستی، کشاورزی و... بانوان روستایی و عشایر دوشادوش مردان خانواده در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت داشتند، اما مدتی است که به واسطه تغییر در سبک زندگی مردم ایران، این سنت‌های تاریخی به حاشیه رانده شده است.

این رخداد اجتناب ناپذیر که در بسیاری از شهر و روستا‌های کشور جایگاه بانوان را در فعالیت‌های اقتصادی و تأمین معاش خانواده تنزل داده است، نیازمند توجه ویژه مسئولان است تا دوباره احیاء شده و علاوه بر ایجاد نشاط و پویایی در میان بانوان جامعه به کاهش فقر خانواده‌ها نیز کمک کند.

هرچند فعالیت در این حوزه به دلیل گستردگی موضوع نیازمند عزم جدی مسئولان است و باید در جای جای ایران اسلامی به آن توجه ویژه شود، اما این اقدام مثبت چند سالی است که به مدد «بنیاد علوی» در برخی مناطق کشور مثل شهرستان قلعه گنج عملیاتی شده است و آثار مثبت آن را می‌توان در میان شهروندان قلعه گنجی مشاهده کرد.

واقعیت این است که بنیاد علوی در راستای اجرای طرح اقتصاد مقاومتی و طرح آبادانی و پیشرفت شهرستان قلعه گنج از توابع استان کرمان، افزایش حضور بانوان در اقتصاد خانواده‌ها را به عنوان یکی از اهداف کلیدی خود انتخاب کرد و در همین راستا مجموعه اقداماتی را به اجرا گذاشت که حالا محاسن آن در میان مردم این خطه از کشورمان نمایان است.

بنیاد علوی در راستای دخیل کردن بانوان در امور اقتصاد خانواده از سال ۱۳۹۴ طی تفاهمی با شرکت سهامی فرش، کارگاه آموزشی فرش‌بافی در منطقه راه‌اندازی کرد و با همین اقدام خود برای صد‌ها نفر از بانوان روستایی کارآفرینی کرده است.
دار قالی‌های که در این منطقه از کشور بافته می‌شوند، با تأمین اعتبار توسط بنیاد علوی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و ضمن آنکه مواد اولیه را هم در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، سپس فرش‌های بافته شده را با دستمزد مناسب از آن‌ها خریداری می‌کند. در نهایت نیز این فرش‌ها را یا در هتل‌های خود در سطح کشور استفاده می‌کند و یا در سبد کالای جهیزیه خانواده‌های بی‌بضاعت مورد استفاده قرار می‌دهد.

بنیاد علوی همچنین طی تفاهم با سازمان فنی و حرفه‌ای، آموزش تعمیرات موبایل، ادوات کشاوری، وسایل خانگی و از این قبیل با ارائه مدرک سازمان فنی و حرفه‌ای به بومیان منطقه انجام می‌شود و فقط به متقاضیانی تسهیلات راه‌اندازی چنین مشاغلی داده می‌شود که آموزش تخصصی دیده باشند.

نکته قابل تأمل فعالیت‌های بنیاد علوی در این حوزه آن است که به هیچ عنوان کمک نقدی به هیچکسی نمی‌کند و هرکس در منطقه قلعه‌گنج از این نهاد کار بخواهد، الزماً باید آموزش‌های لازم را دیده باش و، پس از آن افراد منطقه که آموزش دیده‌اند برای شاغل شدن و دریافت تسهیلات باید طرح بنویسند و با ارائه به صندوق روستایی و تأیید هیأت مدیره، تسهیلات راه‌اندازی آن شغل را دریافت کنند.

رویه‌ای که به آن اشاره شد، اکنون زمینه اشتغال و فعالیت صد‌ها بانوی روستایی را در روستا‌های محروم شهرستان قلعه گنج، آن هم در رشته‌هایی مثل صنایع دستی، قالی بافی و... که در تاریخ و فرهنگ مردم منطقه ریشه دارد، گسترش داده است و اکنون خروجی آن نه تنها نشاط و پویایی را به میان زنان و دختران این منطقه از کشور وارد کرده است، بلکه فرصتی شده تا اقتصاد خانواده‌های منطقه نیز تقویت شود.

این اتفاق خوب را می‌توان با الگو گیری از برنامه‌هایی که در شهرستان قلعه گنج اجرایی شد، در بسیاری از شهرستان‌های کشور به اجرا گذاشت و نتایج مثبت آن را در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... جامعه احساس کرد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل