بازدید 42479

سهل‌انگاری مشهود در حادثه تروریستی اهواز/ آموزش مقابله با تروریست‌ها باید جدی‌تر باشد/ جزئیاتی دردناک از فیلم دیده‌نشده حادثه تروریستی اهواز

شاید اگر در ماجرای حمله داعشی ها به ساختمان مجلس شورای اسلامی، علاوه بر قدردانی از حافظان امنیت، با افرادی که دچار سهل انگاری شده بودند، برخورد می شد و پس از آن آموزش های بیشتری به نیروهای مسئول در تأمین امنیت برای مقابله با چنین اقدامات تروریستی داده می شد، امروز یا حمله ای به رژه اهواز صورت نمی گرفت یا اینکه خسارات جانی و مجروحان این حمله تروریستی به مراتب کمتر از آنچه واقع شد، بود.
کد خبر: ۸۳۸۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱ 30 September 2018

31 شهریور ماه، پنج عامل گروهک های تروریستی در اقدامی خصمانه و در حین برگزاری رژه نیروهای مسلح در اهواز به سربازان بی سلاح، نیروها و مقامات حاضر و مردم تماشاکننده حمله ور شدند که بر اثر این اقدام تروریستی، 24 تن از هموطنانمان شهید و حدود 60 تن زخمی شدند؛ اقدامی که با گذشت یک هفته از آن، گلایه هایی در خصوص عوامل تأمین کننده امنیت مراسم و همچنین برخی قصورهای صئرت گرفته مطرح شده است.

به گزارش «تابناک»؛ از آغاز وقوع این اقدام تروریستی علیه هموطنانمان در اهواز، «حشمت الله فلاحیت پیشه»، رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر این عقیده بود که برخی سهل انگاری های امنیتی، باعث بالا رفتن قدرت مانور تروریست ها شده است. حالا پس از گذشت یک هفته از وقوع این حادثه تروریستی، فرضیات فلاحت پیشه درباره برخی کم کاری های احتمالی به واقعیت نزدیک شده است.

او در آخرین مصاحبه اش، جزئیات ناراحت کننده ای از برخی کم و کاستی ها و کم کاری ها از سوی برخی عوامل تأمین کننده امنیت مراسم رژه اهواز بیان کرده و با تأکید بر اینکه «سهل‌انگاری باعث بروز حادثه تروریستی اهواز شد» گفته است: «به هیچ وجه قابل قبول نیست، چند تروریست با استفاده از این سهل انگاری تیر خلاص به مردم بزنند و از آن طرف کسی که پشت تفنگ دوربین‌دار قرار داشت، مقابله نکرده و منتظر دستور فرمانده‌اش بماند.»

چه‌کسانی باید تشویق و چه کسانی باید تنبیه بشوند؟!/ آموزش مقابله با تروریست‌ها باید جدی‌تر باشد/ جزئیاتی دردناک از فیلم دیده‌نشده حادثه تروریستی اهواز

هرچند نباید رشادت و شجاعت برخی نیروهای حاضر در میدان رژه 31 شهریور ماه اهواز را نادیده گرفت ـ که اتفاقا باید قدردان آن بود ـ نارسایی ها، کاستی ها و قصور برخی تأمین کنندگان این مراسم را ـ که شاید متحیر از این همه قساوت تروریست ها بوده اند ـ باید برای جلوگیری از تکرار چنین موضوعاتی مورد بررسی و رسیدگی قرار داد و تلاش کرد که ضمن رفع هرگونه ابهام در این خصوص، جلوی ضعف ها و نارسایی ها گرفته شود.

«حشمت‌الله فلاحت پیشه» در گفت‌وگویی، جمع بندی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره حادثه تروریستی اهواز را این گونه مطرح کرد: «این کمیسیون در جلسه‌ای با حضور وزرای اطلاعات و کشور و با شرکت ۹۲ نماینده دیگر مجلس، فیلم حادثه تروریستی اهواز را مورد بررسی قرار داد. فیلمی که ما در سفر به اهواز از شورای تأمین استان‌ گرفتیم تا در کمیسیون بررسی کنیم.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از فیلم هایی که تنها در اختیار نهادهای مسئول و مجلس قرار گرفته، سخن گفته و عنوان کرده است: «این فیلم توسط دوربین وزارت اطلاعات که به صورت ثابت در منطقه رژه مستقر شده بود و دوربین ارتش تهیه شده است. کسی که مسئول فیلمبرداری از سوی ارتش بود، با شجاعت و بدون ترس صحنه‌ها را کامل فیلم برداری کرد. البته این فیلم در صفحه مجازی پخش نشده و فقط در اختیار ماست.»

فلاحت پیشه صحنه‌های حادثه تروریستی اهواز را زجرآور خواند و گفت: در این صحنه‌ها مظلومیت آنهایی که ترور شده‌اند به خوبی مشهود است که ایجاد چنین صحنه‌هایی تنها به خاطر اشتباه امنیتی بود. اینکه چند نفر به کسانی که در حال جان دادن هستند تیر خلاص می‌زنند، بسیار ناراحت کننده است و این اقدام به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

وی با تأکید بر اینکه «کمیسیون امنیت ملی این حادثه را پیگیری می‌کند» گفت: باید جلوی این سهل انگاری ها گرفته شود تا در آینده شاهد این اتفاقات نباشیم. به هیچ وجه قابل قبول نیست چند تروریست از خدا بی خبر به عزیزان ما تیر خلاص زدند؛ آن هم کسانی که سابقه رفتن به سوریه داشتند. آنهایی که مجروح شدند، می‌گفتند که اگر یک تفنگ در دست داشتند، جلوی این کار را می‌گرفتند، چون از صحنه‌های بدتر از این در سوریه با پیروزی عبور کردند اما چون رژه بود آنها نمی‌توانستند تفنگ پر از فشنگ همراه داشته باشند. این افراد قربانی تیر خلاص شدند.

رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با دفاع از عملکرد این کمیسیون در بررسی ابعاد این حادثه گفت: باید یکسری واقعیات در مجلس مطرح شود. معتقدم باید این فیلم در جلسه غیرعلنی مجلس نیز به نمایش گذاشته شود. دلیلی ندارد کشوری با اقتدار جمهوری اسلامی ایران به دلیل اشتباه محاسباتی چند نفر دچار مشکل شود. در زمان حادثه تروریستی، فیلمبردار به کسی که تفنگ دوربین‌دار دستش است التماس می‌کند که به سمت آنهایی که تیر خلاص می‌زنند، شلیک کند اما آن شخص منتظر دستور فرمانده‌اش است. اینها همه نشان از ضعف مدیریت دارد.

وی یادآور شد: در زمان حادثه مشرف به جایگاه، ۸ یا ۹ تفنگ دوربین‌دار وجود داشت که به راحتی می‌توانستند در سی ثانیه تروریست‌ها را به درک بفرستند. حتی با یک تفنگ قدیمی هم می‌توانستند این کار را انجام دهند؛ اما کسی که پشت تفنگ دوربین‌دار بود در ابتدا حمله تروریستی را باور نمی‌کند و می‌گوید، گلوله‌ها مشقی است. بعد که تیر خلاص را می‌بیند می‌گوید دستور شلیک ندارد. فردی که پیش اوست به فرمانده زنگ می‌زند حتی فرمانده به او دستور تیراندازی را می‌دهد اما باز آن فرد شلیک نمی‌کند.

وی افزود: ما کشور جبهه دیده‌ای هستیم که در تحولات مختلف در دنیا صاحب نقش بودیم. کمیسیون امنیت ملی به هیچ وجه در این قضیه کوتاه نمی‌آید و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد. باید دستورالعمل حفاظتی برای شرایط مقابله با تروریست‌ها را داشته باشیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در عین حال گفت: البته یک عده می‌گویند ممکن است مشکلاتی باشد و دشمن هم کارهایی را انجام دهد. این حرف ها درست است اما هیچ کدام توجیه کننده چنین صحنه‌هایی نیست. طبیعی است که اتفاقا دشمنان مردم ایران دقیقا از همان جاهایی رخنه کنند که ما در آن ضعف و نقصان داریم، بنابراین در چنین حوادثی باید برخورد جدی تری با عواملی که قصور از آنها سر زده است، صورت بگیرد، تا در آینده شاهد تکرار چنین موضوعاتی نباشیم.

بر اساس آنچه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است، نیروهای تأمین کننده امنیت در چنین شرایطی و در موقعی که عوامل دشمن رسما پا به عرصه نبرد گذاشته و در حال به شهادت رساندن عده ای بیگناه و بی سلاح هستند، منتظر دریافت دستور بمانند و یا از وقوع چنین صحنه هایی یکه بخورند؛ از طرفی فرماندهان میدان و عواملی که برخورد با هر گونه شرارت به دستور آنها انجام می شود، باید آموزش ها و هماهنگی های لازم را به افرادی نظیر تک تیراندازان و عوامل تأثیر گذار در برخورد با این گونه اقدامات را کرده باشند.

مسلم است که بر اساس اظهارات رئیس و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که مساله حمله تروریستی اخیر به رژه 31 شهریور ماه اهواز را چندین بار با حضور مقامات اطلاعاتی و امنیتی کشور بررسی کرده اند، این اتفاق که منجر به تیراندازی 10 تا 12 دقیقه ای تروریست ها شده، حاصل برخی بی تدبیری ها و سهل انگاری ها بوده است؛ بنابراین، باید ضمن ارج نهادن به رشادت های برخی نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی، با افرادی که در این بین سهل انگاری کرده اند برخورد بشود، چرا که یک لحظه اقدام نکردن و قصور آنان باعث از دست رفتن جان 24 هموطن و مجروح شدن 60 نفر دیگر شده است.

شاید اگر در ماجرای حمله داعشی ها به ساختمان مجلس شورای اسلامی، علاوه بر قدردانی از حافظان امنیت، با افرادی که دچار سهل انگاری شده بودند، برخورد می شد و پس از آن آموزش های بیشتری به نیروهای مسئول در تأمین امنیت برای مقابله با چنین اقدامات تروریستی داده می شد، امروز یا حمله ای به رژه اهواز صورت نمی گرفت یا اینکه خسارات جانی و مجروحان این حمله تروریستی به مراتب کمتر از آنچه واقع شد، می بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۵۱
انتشار یافته: ۶۹
وزرات اطلاعات دولت های اصلاح طلب خیلی ضعیف عمل می کنه...
اصلاح طلبان بهتر است پیگیر موضوعات فانتزی مثل کنسرت و‌ ورود زنان به ورزشگاه باشند ، در موضوعات استراتژیک امنیتی وارد نشوند ...چون اینکاره نیستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
چه ربطی داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
حالا که شد دولت اصلاح طلب چرا همه چی رو سیاسی می کنید ضمنا وزیر اطلاعات هیچوقت منتخب دولت نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
امنیت اماکن نظامی و بعضا دیپلماتیک دست سپاه . مثل امنیت ساختمان مجلس . چه ربطی به اصلاحات داشته؟
برای گردن کشی سیاسی بهتر در جاش و زمانش وارد بشید و جون مردم رو مسخره بازیهای ساسیتون نکنید .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
تو که فرانسه بهت خوش میگذره .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
شما لازم نیست کسی رو قضاوت کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
فکر کنم قضیه مربوط به حفاظت اطلاعات ارتش و سپاه مربوط میشه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
مهمل گویی هم حدی داره .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
متاسفانه بيشتر دنبال پرونده سازي براي مردم و انجام امور حزبي و باندي مي روند تا حفاظت از مردم
ناشناس
| Poland |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
فعلا که همه کشور و بودجه و سیاست خارجی و داخلی و .... دست ارگان خاص است. . جدیدا همه استخدامها هم دست ارگان خاص است. آیا برای اصولگراها بس نیست؟
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
بجز وزارت اطلاعات ، از اطلاعات سپاه ، ارتش و احتمالا از نیروهای انتظامی هم در محل بودن پس چرا اونها اقدامی در جهت جلوگیری از کشته شدن مردم نکردن.؟!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
از فرانسه برای این مملکت نمی خواد نسخه بپیچی
هم کنسرت مهمه و هم ورزشگاه و هم امنیت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
نیروهای نظامی قصور کرده اند که اونها هم زیر نظر دولت نیستند
اون تفنگدار بی شعور یک ذره عقل تو کله ش نبود . این خرفت را باید مجازات کرد. خیلی عجیبه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
قضاوت کردن آسون نیست تا آدم در شرایط قرار نگیرد نمی داند چه تصمیمی باید بگیرد مخصوصا با تعدد دستور دهنده ها.
بیقرار
| - |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
با احترام به همه عوامل اجرایی ،می بایست تمامی عوامل از قبیل استاندار فرماندار وتمامی پرسنل نظامی وانتظامی مقصر را تنبیه نمود که جرم آنها کمتر از تروریستها نیست
ناشناس
| India |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
محاکمه واحتمالا اعدام در انتظارش هست.هر چند اگر من هم بودم شلیک نمیکردم چون کشتن بلد نیستم.کار هر کسی نیست و قرن ۲۱ هستیم.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
همچین ترسویی رو چرا پشت تفنگ گذاشتن؟وقتی فرمانده گفته باز هم شلیک نکرده نشون می ده مزدور بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
کسی رو که قدرت تشخیص و تصمیم گیری نداره مامور حفاظت از جان بقیه نمی کنند
طبق قانون ارتش اقدام این افراد تمرد امر در حین جنگ محصوب میشود و بایستی طبق قوانین نظامی و انتظامی برخورد شود.
با این باور نکردن و فکر کردن تیر مشقیه و گوش نکردن به دستور تلفنی! ابهت رژه رو هم زیر سوال برد
پاسخ ها
بیقرار
| - |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
با احترام به همه عوامل اجرایی ،می بایست تمامی عوامل از قبیل استاندار فرماندار وتمامی پرسنل نظامی وانتظامی مقصر را تنبیه نمود که جرم آنها کمتر از تروریستها نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
ابهت رژه چیه 24 نفر عزیزان مردم شهید شدندو از دست رفتن مردک وایستاده نگاه کرده
تو این حادثه تلخ که منجر به شهادت هموطنانمان شد متاسفانه امروز هیچ کدام از نیروهای نظامی وانتظامی مسئولیت نمی پذیرند واین ناشی از عدم موجود مدیریت واحد درچنین مراسمی را نشان میدهد.بارها در اتفاقات مختلف اعم از طبیعی ویا غیرو قبل از هر چیز مدیریت بحران همیشه به خاطر عدم انسجام وتصمیم گیری واحد مشکلات عدیدهای ایجاد کرده.باید مسئولین تصمیم بگیرند وواحد های مستقل از همه نیروها ایجاد کنند که تصمیم گیرنده خود رئیسان این واحد ها باشند وپاسخگو به عملکردشان.وهیچ نیرویی دخالت نکند مگر با نظر فرماندهان این واحد ها.در غیر این صورت هیچ امیدی به این نیروها نباید داشته باشیم .
عجیبه وقتی فرمانده دستور میده به تک تیرانداز باز شلیک نمیکنه!!!
پس برا چی گذاشته بودنش؟ فکر کنم تو عمرش یه دعوای ساده هم نکرده بود و میترسیده آدم بکشه. انتخاب تک تیرانداز فقط به قدرت نشانه روی نیست باید شجاع،باهوش و دریده باشه.
ورود اتباع عراقی بدون ویزا به آبادان و خرمشهر صحیح نیست. در داخل عراق داعشی ها هنوز هستند. از نظر امنیتی اجازه نباید داد که اتباع عراقی بدون ویزا و بدون شناخته شدن وارد کشور شوند.
احتمالا اون تفنگدار هم نفوذی بوده...
واقعا اگه این دفعه پیگیر نشین و مجازات سنگین نکنید بهتره برن بمیرن بچه 4 ساله کشته شده باید تاوان پس بدن
نیروی نظامی و یا انتظامی که قدرت درک و فهم سره ازناسره رو نداره و دنبال دستور نظامی برای جلوگیری از جنایت و وحشی گری می باشد باید به اشد مجازات برسد.
در زمینه اقتصاد هم جنین هستیم. خلاصه در تمام شعون زندگی افراد بی صلاحیت دارند ریاست می کنند.
ببین اگه جنگ یشه چی میشه.
مگه افراد تک تیرانداز مستقر در منطقه نباید با بیسیم به مسئول ارشد خود متصل باشند؟
تماس تلفنی با فرمانده ارشد در هنگام عملیات با هیچ منطقی سازگار نیست و ممکن است به هزار دلیل مانند عدم انتن دهی و ... این اتصال صورت نگیرد و یا احراز هویت بدرستی انجام نشود.
چنین حوادثی باید با دقت مورد رسیدگی قرار گیرند و از عجله و شتاب هم در مراحل رسیدگی پرهیز گردد. دستورالعملها عمدتاً قدیمی هستند و باید بر اساس شرایط روز و امکانات موجود بازنگری شوند. این موضوع نه تنها در مسایل امنیتی مهم است بلکه در حوادث رانندگی نیز چنین است. حوادث رانندگی منجر به فوت تعداد کثیری از هموطنان باید مورد رسیدگی دقیق قرار گیرند تا از بروز حوادث مشابه جلوگیری شود در صورتی که متاسفانه در حال حاضر صرفاً به موضوع شناخت مقصر حادثه مختومه می شوند.
کلا وسایل کنترل و نظارت داریم اما اصلا از آنها استفاده نمی کنیم. در حادثه مجلس و مرقد امام مگه تمام مکانها دوربین نداشتن؟ اگر کاربر دوربین نظارتی درست عمل کند و همیشه پشت مانیتور باشد و اوضاع را نظارت کند و از طرف دیگر کنترل عبور و مرور دستش باشه و بتونه درها رو باز و بسته کنه (مثل چیزی که تو خیلی از فیلمهای خارجی دیده میشه) میشه تبعات هر حادثه ای رو به میزان زیادی کاهش داد. ولی متاسفانه نمی خاهیم چنین ساز و کارهایی تعریف کنیم و از امکانات موجود نهایت استفاده رو ببریم. کلا همه چیز برای تزیین خریداری و نصب میشه. مثلا همین الان تو مترو دوربین هست و کاربر میبینه که پله برقی خراب شده، ولی کسی رو نمی فرسته برای درست کردن اون، حتما باید یکی از مسافرا بره اتاق کنترل و بگه که پله خراب شده و خاهش کنه که یکی بیاد اون رو درست کنه. کلا از هیچ چیز استفاده درست نمی کنیم
به دریا رفته می داند مصیبت های طوفان را.
باید در موقعیت قرار بگیره آدم تا بفهمه چی بوده.شما اینجا نشستین و باخیال راحت دارین همه صحنه رو نظاره می کنین.در اون موقعیتی که همه چیز درهم ریخته،صدای تیر از همه طرف بلند شده،یکی داد می کشه بخوابین،یکی فریاد میزنه نترسین.یکی هوار میکنه فرار کنین،یکی جار می زنه مانوره و ...
مشکل ما مدیریت بحران و نبود آموزش کافی از یک طرف و ضعف اطلاعات مدیریت شده است.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
کسی که مأمور امنیتی و پشت تفنگ دوربین داره باید بتونه تو این لحظات تصمیم بگیره.. حتی تیر خلاص می زدن و باز شلیک نمی کرده.ننه جون من بئد فکر کنم شلیک می کرد!
از ۸ تا تک تیر انداز یکی دو تا عمل نکردند ولی بقیه کجا بودند؟ دید نداشتند؟
این تک تیر انداز را از کار معلق و اخراج باید کرد اول هم باید دید به جایی وابسته نباشد و مزدور نباشد
جریان خیلی بو داره.........ببینی دارن مردم رو میکشن صرفاً به خاطر اینکه دستور نداری!!!!!!!!!!!!!!
باید ترور رو تو نطفه خفه کرد
انتظار داشتی تو رژه مانور بدن؟!!!!!!!!!!1
باید در جهت خشک کردن ریشه‌های این جور اعمال وحشیانه و تروریستی اقدام کرد.کارهای فرهنگی و زدودن تبعیض بین مناطق مختلف کشور می‌تونه یه راه‌حل مناسب برای جلوگیری از این‌گونه حوادث دردناک باشه.
در غیر این صورت و فقط با تمرکز روی بحث‌های امنیتی،بعید به نظر میرسه که این جور حوادث متوقف بشه و متأسفانه خون‌های بیشتری بر زمین خواهد ریخت.
"فردی که پیش اوست به فرمانده زنگ می‌زند حتی فرمانده به او دستور تیراندازی را می‌دهد اما باز آن فرد شلیک نمی‌کند."!!
چرا بعد از دستور فرمانده شلیک نمی کند؟!باید این فرد دقیقا مورد بازجویی قرار گیرد شاید خدای نا کرده ریگی در کفش داشته!
چند سال پيش من از افسران نيروي هوايي ارتش بودم . برايم جالب بود كه فرمانده حفاظت اطلاعات پش مر نيروهاي ضد تروريست و ضد براندازي و ... را مجبور به كارهاي حسابداري مي كرد. بجاي تجهيز و آموزش ساير قسمتها، معدود افراد متخصص در اين زمينه ها را هم به كارهاي بي ارزش و غير تخصصي وا مي داشت .
چرا نبايد ما با وجود اين مديران بي كفايت غافلگير شويم؟
باید پیگیری بشه. ظاهرا خیلی ها در اهواز با تروریست ها هم دست بودند!!!
فعلا تو اين كشور همه چيمون بهم مياد،
به هیچ وجه نمیشه از یه سرباز صفر انتظار داشت شلیک کنه واین تحلیل هرچند براساس واقعیت باشه غلطه..
بی تدبیری همه جا موج میزنه. همه جا.
این همه بی تدبیری و ضعف کجا و مدعی اقتدار داشتن کجا این هم از عجایب روزگار ماست
با قاطعیت اعلام کرده اید"سهل انگاری مشهود". وقتی متن را دیدم فکر کردم فیلم حادثه را شخصا دیده اید. اما شما قضاوت خود را مستند به صحبت های آقای فلاحت پیشه کرده اید. به نظر من بهتر بود هم ایشان و هم شما طبق وظیفه انسانی و کاری خود تمام تلاش خود را برای روشن شدن واقعیت بکار می بردید. لیکن این روش مطالبه گری را اصلا اصلا نپسندیدم. این کار بیشتر باعث ملتهب شدن و به حاشیه رفتن اصل قضیه می شود. و حتی باعث می شود رشادت نیروهایی که درست عمل کرده اند هم تحت الشعاع قرار گیرد. بهتر نبود بدون فضا سازی ایشان و شما از نهاد های مسئول خواستار پیگیری موضوع می شدید و تا حصول نتیجه پیگیری می کردید.امیدوارم انگیزه های غیر خدایی در کار نباشد.
از این نقاط ضعف در کشور زیاد داریم ترا به خدا برای آینده پیش بینی لازم صورت گیرد.
من تو مراسم اهواز حضور داشتم متاسفانه انقد بی نظمی و رعایت نکرد اصول اولیه امنیتی موج میزد ک تروریستها اگر اموزش دیده تر بودند کل جمعیت میتوانستند بکشند
خسته نباشید
پشت محل برگزاری مراسم رژه چند ساختمان بلند مرتبه با فاصله کمتر از 20متر با محل حادثه هست اگر این تروریستها از پشت بام این ساختمان ها شلیک می کرد قتل عام فجیعی به وقوع می پیوست که خوشبختانه اتفاق نیوفتاد.
اون افراد بصورت نمایشی اونجا هستند و اصلا اجازه تیراندازی ندارند. اگر تیراندازی بکنند طبق قوانین نیروهای مسلح محاکمه می شوند...
کم نداریم نیروی پلیسی که در جریان تعقیب و گریز قاتل فراری و یا حتی در دفاع از خودش در مقابل مجرم مسلح دست به اسلحه برده و بعدا در دادگاه نظامی محکوم شده که چرا فرد مجرم را کشته و ...
این را مقایسه کنید با قدرت و اختیارات پلیس در آمریکا که اگه یه فرد حتی عابر پیاده، در مقابل پلیس تمرد کنه و یه حرکت اشتباه بکنه گلوله پلیس مخش رو میریزه کف خیابون و همه قوانین هم ازش دفاع می کنند.

نیروهای نگهبان (خصوصا در ارتش) کاملا نمادین هستند. من در یگان پاسدار خدمت کردم. اسلحه با یه خشاب پر در برج نگهبانی ساعت 3 نصف شب آنهم وسط بیابون... ولی بدون حق تیر! یعنی یه نفر به پادگان حمله کنه بدون دستور فرماندهی که احیانا اون وقت شب خوابه حق دفاع نداری!! تا ایشون هم از خواب بیدار شه و دستور بده احیانا پادگان تصرف شده!! دقیقا همون اتفاقی که در حادثه تروریستی اتفاق افتاد...
هیچ موقع زود قضاوت نکنیم، همین الان 6 مامور پلیس مشهد به خاط تیراندازی به ماشین یه قاتل فراری و کشتن اون محکوم به قصاص شدن، ما یه قانون به کار گیری سلاح داری که باید اصلاح بشه، باید یه سیستم ارتباط رادیویی قوی بین فرمانده میدان با تک تیرانداز داشته باشیم که در کسری از ثانیه فرمان شلیک و تایید برخورد از هر دو طرف موجود باشه، همش نمیشه یه تک تیر انداز را مقصر دانست به نظر من بیشترین تقصیر و کمترین تقصیر معنی ندارد، قوانین برخورد در این لحظات حساس مشکل دارد باید به روز شود.
مگه تک تیر انداز با فرمانده تیم تامین ارتباط بیسیم نداره که گفته شده "فردی که پیش اوست به فرمانده زنگ می‌زند"؟!! ضمنا فکر میکنم این فرمانده هست که در این مواقع باید سریع وضعیت را اعلام کنه و دستور شلیک بده نه اینکه تیر انداز زنگ بزنه بگه حالا چیکار کنیم؟!! این داستان بیشتر شبیه فیلمهای کمدیه
چرا کسی سراغ فرماند هان امنیتی استان را نمیگیرد ببینید ایراد کار کجاست
کاملا درسته
باید نیروهای امنیتی با برگزاری مانور های واقعی و آموزش های با فاصله زمانی کوتاه ، در برابر انواع درگیری ها ، حمله ها و .... آمادگی لازم را کسب نمایند.

در ضمن قوانین حمایتی از ماموران نیز در نظر گرفته شود نه اینکه افسر کلانتری حاضر به شلیک نشود ، چون باید بعدش پاسخگوی تیر و فشنگ و خانواده متجاوز و ... باشد.
حمله توریستی اهواز از بدترین و بی رحمانه ترین و بی شرملنه ترین روش ها بود کاربران محترم زود قضاوت نکن . متاسفانه کسانی که مشت تیربار بود لابد اول فکر میکرد که چرا همرزم و سرباز هم لباس او در حال تیر اندازی هست . بنده خدا بقول خودمان یکه خورد . کمی فکر کرد که آخر چطور امکان دارد سربازی به طرف هم خدمتی خودش تیراندازی کند بنابراین باید بررسی بیشتری شود که خدای نکرده چنین اتفاقی دیگر نیفتد . خداوند همه سربازان این سرزمین را محفوط دارد الهی امین
یعنی چی فشنگ مشقیه مگر داشتن اونجا فیلم بازی می کردن یا صحنه فیلم برداری میدین
در آخر کسی که تصمیم میگیره کسیه که تفنگ دستشه حتی اگه دستور مستقیم بگیره چ برسه به تلفنی
تابی مثبت و منفی را چرا بردلشتی؟ وضع خرابه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
دقیقا سوال منم همینه!
این یک نمونه بارز از ظرفیت مدیریت استان هست و مشخص میشود بسیاری از مشکلات پیدا و پنهان مردم استان قرار است با این ظرفیت مدیریت شود
باید بپذیریم که مسائل این استان بسیار بزرگتر از ظرفیت مدیریتی استان است و نیاز به ساختار مدیریت بحران با توان و اختیارات خاص دارد
ناشناس ۱۱۰۲۱ تو چرا از هر فرصتی و اتفاق ناگواری برای مردم پیش میاید به جان اصلاح طلب میفتی . آخه تو مغز شما واقعا چی میگذره اینجا هم خون هموزنانم ریخته اصلاح طلب میکنی . واقعا تو چند کلاس سواد داری فکر میکنی دشمن فرقی بین زن و کودک ووو رحم میکند . چرا از هر مشکلی تو جامعه خط کشی میکنی . با لباس مبدل وارد چنین فضای شده . بعد طرف انتحاری هست . فکرش را کردی . آلان موقع مرز کسی بین احزاب نیست .
قضیه پیچیده تر از این حرفاست . پنج تروریست با کلاشینکف یعنی حداقل ۱۵۰ گلوله با اولین خشاب . حمله از پشت جایگاه و ۱۲ دقیقه تیراندازی و بدون شلیک حتی یک گلوله به جایگاه .
مثل حمله کنندگان به مجلس که نقشه ساختمان را نمی دانستند.
بگذریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
یعنی قضیه بد مشکوکه!
متاسفم برای مدیریت بد
زود قضاوت نکنید. شاید اون تک تیرانداز نمیدونسته شخصی که داره تیر میخوره تروریست بوده یا شخصی که داره تیر میزنه. همه چیز به هم ریخته بود. چون همه لباس نظامی به تن داشتن و نمیشد تشخیص داد.
این اسمش سهل انگاری نیست
اسمش خیانت و حماقته
چهار تا پپه گذاشتن اونجا به عنوان مترسک
اگه یکی بخواد یه مقام ارشد رو ترور کنه تک تیرانداز منتظر دستور مافوق میمونه؟
کسی رو که قدرت تشخیص و تصمیم گیری نداره که مامور حفاظت از جان بقیه نمی کنند
کسی رو که قدرت تشخیص و تصمیم گیری نداره مامور حفاظت از جان بقیه نمی کنند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی