بازدید 1411

ترامپ دستور تحقیقات محدود درباره اتهام جنسی قاضی کاوانا را صادر کرد

با وجود رای کمیته قضایی سنا مبنی بر تایید صلاحیت برت کاوانا، نامزد دونالد ترامپ برای تصدی کرسی خالی دیوان عالی، جمهوری‌خواهان با تحقیقات محدود و حداکثر یک هفته‌ای اف‌بی‌آی قبل از رای گیری نهایی در صحن سنا موافقت کردند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری هم دستور ورود اف‌بی‌آی به ماجرا را صادر کرده است.
کد خبر: ۸۳۸۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹ 29 September 2018

با وجود رای کمیته قضایی سنا مبنی بر تایید صلاحیت برت کاوانا، نامزد دونالد ترامپ برای تصدی کرسی خالی دیوان عالی، جمهوری‌خواهان با تحقیقات محدود و حداکثر یک هفته‌ای اف‌بی‌آی قبل از رای گیری نهایی در صحن سنا موافقت کردند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری هم دستور ورود اف‌بی‌آی به ماجرا را صادر کرده است.

به گزارش ایسنا، روز جمعه ابتدا سناتورهای عضو کمیته قضایی سنا برای رای دادن اولیه به قاضی برت کاوانا دور یک میز نشستند اما سناتور جف فلیک، رای تعیین‌کننده خود در این کمیته را به شرطی آری داد که پلیس اف‌بی‌آی مامور شود ظرف حداکثر یک هفته درباره اتهام‌های تعرض جنسی قاضی کاوانا تحقیق کند.

این به آن معنا بود که سناتور فلیک، رای نهایی خود در صحن مجلس سنا را در گرو موافقت با خواسته‌اش قرار داده است.

دقایقی پس از اعلام موافقت رهبران جمهوری‌خواهان در سنا، کاخ‌سفید هم اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، در واکنش به این درخواست سنا دستور آغاز تحقیقات اف‌بی‌آی را صادر خواهد کرد.

پس از آن هم کاخ‌سفید جدیدترین اظهارنظر برت کاوانا را برای رسانه‌ها ارسال کرد که در آن قاضی نامزد دیوان عالی گفته: "در جریان رسیدگی به موضوع این نامزدی من با اف‌بی‌آی برای بررسی سوء پیشینه‌ام همکاری کرده‌ام. به تمامی سوالات و تحقیقات سنا جواب دادم و دیروز هم تحت سوگند به همه سوال‌هایی که از من شد پاسخ دادم و در ادامه هم به همکاری خود ادامه خواهم داد."

به گزارش بی‌بی‌سی رای سناتور جف فلیک جمهوری‌خواه از آن نظر اهمیت دارد که جمهوری‌خواهان ۵۱ کرسی سنا را در اختیار دارند و ۴۹ کرسی در اختیار دموکرات‌ها است.

جمعه پیش این که سناتور فلیک به جلسه رای‌گیری برود دو زن در آسانسور سنا جلوی او را گرفتند و گفتند که خود قربانی تعرض جنسی‌اند و از او خواستند که به شکایت زنانی که قاضی کاوانا را متهم به تعرض جنسی کرده‌اند به درستی رسیدگی شود.

پس از این بود که راهروهای مجلس سنا دچار جنب وجوشی دوباره شد تا نهایتا معلوم شود که میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا با درخواست یک هفته‌ای جف فلیک و ترتیب دادن تحقیقات محدود اف‌بی‌آی موافقت می‌کند یا خیر.

انتظاری که تا حدود ساعت ۴ بعد از ظهر جمعه طول کشید اما بالاخره مشخص شد که جمهوری‌خواهان با ورود اف‌بی‌آی به این ماجرای اخیر موافقت کرده‌اند.

رای‌گیری روز جمعه در مورد آقای کاوانا یک روز پس از جلسه‌ای طولانی و جنجالی در کمیته قضایی انجام شد که طی آن کریستین بلازی فورد و برت کاوانا درباره اتهام تجاوز شهادت دادند.

خانم فورد آقای کاوانا را متهم کرد که در دوران نوجوانی‌اش هنگام مستی قصد تعرض به او را داشته است. کاوانا به شدت این اتهام را رد کرد و خود را قربانی کشمکش‌های سیاسی دانست.

 

تحول دیگری که احتمالا در موافقت جمهوری‌خواهان برای به تاخیر انداختن رای گیری نهایی موثر بوده اظهارنظر جدید دونالد ترامپ درباره جلسه شهادت دکتر کریستین بلاسی فورد بوده است.

 

ترامپ روز جمعه به خبرنگاران گفت از نظر او شهادت دکتر فورد را "متقاعدکننده" یافته و از نظر او سناتورها اکنون باید هر آنچه که ضروری می‌دانند را انجام دهند.

رئیس جمهوری آمریکا که در روزهای اخیر با تمام قوا از نامزد خود برای ورود به دیوان عالی حمایت کرده بود با این اظهارنظر تاحدودی فشار روانی خود بروی کنگره را کم کرد.

 

در جلسه امروز کمیته قضایی سنا۱۱ نفر از اعضای کمیته قضایی به برت کاوانا رای مثبت و ۱۰ نفر رای منفی دادند. همه رای‌های موافق جمهوری‌خواه و همه رای‌های مخالف دموکرات بودند.

 

پس از تایید در کمیته مربوطه، باید از همه سناتورها برای تایید یا رد آقای کاوانا رای‌گیری شود. اکثریت سنا در اختیار جمهوری‌خواهان است.

نامزدی قاضی کاوانا برای دیوان عالی آمریکا مخالفت‌های گسترده‌ای را برانگیخته است. دیوان عالی آمریکا مرجع نهایی رسیدگی به دعاوی حقوقی است.

این دیوان ۹ قاضی دارد که با پیشنهاد رئیس جمهور و تایید سنا انتخاب می‌شوند و می‌توانند مادام‌العمر قاضی دیوان بمانند.

هرچند بنا است قضات دیوان عالی جانبداری سیاسی نداشته باشند، اما آرای هر یک از آنها از تمایل به یکی از دو جناح عمده سیاسی در آمریکا حکایت دارد.

در حال حاضر چهار قاضی را نزدیک به دموکرات‌ها تصور می‌کنند و چهار قاضی را نزدیک به جمهوری‌خواه‌ها. اگر برت کاوانا به تایید نهایی برسد، جایگزین قاضی کندی می‌شود که موضعی میانه داشت.

خود آقای کاوانا را جمهوری‌خواهی سرسخت می‌دانند. نامزدی او و ادای توضیحاتش در سنا با جنجال و اعتراضات فراوان همراه بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل