بازدید 18716

درگیری لفظی عربستان و قطر درصحن سازمان ملل

کد خبر: ۸۳۸۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۹ 29 September 2018

پس از سخنرانی سراسر توهین آمیز «عادل الجبیر» وزیر امورخارجه عربستان که در آن قطر را آماج حملات شدید قرار داد و اعلام کرد که این کشور به دلیل حمایت از تروریسم، تحریم شده است،، نماینده دوحه پاسخ کوبنده ای به اتهامات واهی سعودی داد.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره قطر، نماینده این کشور در پاسخ به اظهارات وزیر امورخارجه سعودی گفت: باید در وهله نخست به عواملی اشاره کرد که موجب به وجود آمدن تروریسم می شود و در مجامع مختلف بارها گفته ایم که نخستین اقدام برای نابودی تروریسم، شناخت عوامل به وجود آورنده آن است.

نماینده قطری در ادامه افزود: تروریسم کانون پرورش خود را در غلو و تندروی دینی یافته است که عربستان از آن برای اهداف سیاسی بهره می گیرد.

نماینده قطر افزود: عربستان یک شبه می خواهد این غلو و تندروی ریشه دار و ماهیت رادیکال خود را از بین ببرد و بر آن لباس تمدن مصنوعی بپوشاند.

وی به بازداشت شمار زیادی از فعالان مدنی در سعودی اشاره و اظهار کرد: امروز شاهدیم، بازداشتگاه های عربستان، مملو از زندانیان عقیدتی و افراد میانه رو مذهبی و تمامی کسانی است که برای اصلاحات تلاش می کنند.

در ادامه بیانات نماینده قطری آمده است: فعالان و حقوقدانان سعودی به ویژه زنان به صورت خودسرانه و بدون محاکمه عادلانه در بازداشت هستند.

نماینده قطر با اشاره به محرومیت شهروندان این کشور از برگزاری مراسم حج در دو سال گذشته از سوی مقام های سعودی، گفت: عربستان سعی دارد تا لباس انسانی به نقض قوانین بین المللی خود بپوشاند، موضوعی که بر جهانیان پوشیده نیست.

پس از اظهارات نماینده قطر، همتای سعودی وی در پاسخ به نماینده دوحه مدعی شد: عربستان تعدادی از اعضای القاعده با گذرنامه قطری را بازداشت کرده است که قصد ورود به سعودی را داشتند.

پس از سخنان نماینده عربستان، همتای قطری وی نیز اعلام کرد که پاسخ مفصل خود به اتهامات سعودی را به صورت کتبی منتشر خواهد کرد.

الجبیر شب گذشته (جمعه) در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد: عربستان، امارات، بحرین و مصر، به دلیل حمایت قطر از تروریسم و پناه دادن به تندروها و انتشار خشونت، دوحه را تحریم کردند.

کشورهای چهارگانه عربی از 5 ژوئن 2017 ( 15 خرداد 96) با متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم کلیه روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی با قطر را هم بستند.

کشورهای تحریم کننده 13 شرط برای از سرگیری روابط با قطر تعیین کردند اما دوحه با بیان اینکه تحریم کنندگان هیچ دلیل قانع کننده برای اثبات ادعاهای خود در اختیار ندارند، تاکید دارد که این شروط در تناقض آشکار با حق حاکمیت این کشور است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار