بازدید 1535

اردنی‌ها پروژه انتقال گاز اسرائیل به کشورشان را متوقف کردند

اردنی‌های ساکن استان اربد در راستای مخالفت با عادی سازی روابط با اسرائیل و خرید گاز از این رژیم، مانع اجرای پروژه خط لوله انتقال گاز اسرائیل به خاک کشورشان شدند.
کد خبر: ۸۳۷۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲ 26 September 2018

اردنی‌های ساکن استان اربد در راستای مخالفت با عادی سازی روابط با اسرائیل و خرید گاز از این رژیم، مانع اجرای پروژه خط لوله انتقال گاز اسرائیل به خاک کشورشان شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت المصروای، ساکنان استان اربد واقع در شمال اردن با اعتراض به توافقنامه فروش گاز اسرائیل به اردن و عبور لوله‌های انتقال گاز از این مناطق، مانع اجرای این پروژه در منطقه خود شدند.

اردن در سپتامبر ۲۰۱۶ توافقنامه‌ خرید گاز از اسرائیل را امضا کرد که به موجب این توافقنامه، اردن به مدت ۱۵ سال و به ارزش حدود ۱۵ میلیارد دلار از اسرائیل گاز وارد خواهد کرد.

یاسر القرعان، یکی از ساکنان الطیبه و فعال مخالف مساله عادی‌سازی روابط با اسرائیل گفت: به خودروهای آنها اجازه عبور از مناطق‌مان داده نشد و ما مسیر را با لاستیک‌های خودرو بدون هیچگونه اقدام خشونت‌آمیزی مسدود کردیم.

القرعان افزود: تعدادی زمین اجاره‌ای وجود دارند که خودروها از آنها عبور می‌کنند، مالکیت این زمین‌ها متعلق به شهروندان اردنی است که مخالف مساله عادی‌سازی و هرگونه توافقی با دشمن صهیونیستی هستند.

وی در ادامه از فرماندهان دستگاه‌های امنیتی و مسئولان استانی نام برد که برای ازسرگیری کار در این پروژه تلاش کردند اما بی‌فایده بود.

یک منبع امنیتی نیز گفت: کار در پروژه انتقال گاز از امروز(چهارشنبه) از سر گرفته می‌شود.

 

شرکت "نوبل انرژی" دارنده حق امتیاز بهره‌برداری از میدان گازی لیفتان اسرائیل در سواحل فلسطین مدعی است قراردادی 15 ساله واردات گاز از اسرائیل در مقایسه با خرید گاز از بازارهای جهانی سالانه 300 میلیون دلار صرفه‌جویی برای اردن خواهد داشت.

اما مخالفان این طرح تاکید دارند، انگیزه‌های امضای این توافقنامه صرفا سیاسی است به ویژه که گزینه‌های دیگری برای تامین انرژی وجود دارند.

همزمان اردنی‌ها به فعالیت‌های خود برای بازپس‌گیری اراضی که دولتشان در توافق صلح با اسرائیل در سال 1994 حق تصرف و بهره‌برداری از آنها را به مدت 25 سال به این رژیم اعطا کرد، ادامه می‌دهند.

 

دولت اردن از صحبت درباره سرنوشت دو منطقه الباقوره و الغمر در نوار مرزی خودداری می‌کند و هیچگونه اظهارنظری در این زمینه از سوی مسئولان امان مطرح نشده است، تنها عمر الرزاز، نخست وزیر اردن ژوئیه گذشته در برابر نمایندگان تاکید کرد، تصمیمی که اتخاذ خواهد شد، مطابق منافع عالی ملی خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر