بازدید 8483
جزئیات اولین نشست گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای؛

ایران، روسیه، چین، هند و افغانستان برای مبارزه با تروریسم هم‌پیمان شدند/ نقش‌آفرینی جدی ایران برای نابودی تروریسم در منطقه

این نخستین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه با مشارکت کشورهای روسیه، چین، هند و افغانستان است که با ابتکار جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. «نیکولای پاتروشف» دبیرشورای امنیت فدراسیون روسیه، «آجیت دوال» مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند،‌ «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان و «دانگ جینگ وی» مقام امنیت ملی چین، نمایندگی‌های کشورهایشان را در این نشست بر عهده دارند.
کد خبر: ۸۳۷۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰ 26 September 2018

صبح امروز چهارشنبه، نخستین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه با عنوان گفت‌وگوی امنیتی منطقه ای آغاز به کار کرد. این نشست با حضور نمایندگان امنیتی از کشورهای ایران، روسیه، چین، هندوستان و افغانستان با نام گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای برگزار می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ در اولین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی منطقه که به ابتکار و میزبانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، راه‌های مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری و تهدیدات جدید تروریسم در منطقه غرب آسیا مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

این نخستین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه با مشارکت کشورهای روسیه، چین، هند و افغانستان است که با ابتکار جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. «نیکولای پاتروشف» دبیرشورای امنیت فدراسیون روسیه، «آجیت دوال» مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند،‌ «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان و «دانگ جینگ وی» مقام امنیت ملی چین، نمایندگی‌های کشورهایشان را در این نشست بر عهده دارند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی عصر امروز در نشست خبری پیرامون این نشست حضور خواهد یافت و فردا با مشاور امنیت ملی افغانستان و دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه دیدار خواهد کرد.

ادای احترام به شهدای حادثه تروریستی اهواز

نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در نشست گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای دفتر یادبود کودک شهید حادثه تروریستی اهواز و دیگر شهدای این حادثه را امضا کردند.

در حاشیه برگزاری نشست گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای که امروز(چهارشنبه) در هتل آزادی تهران برگزار می‌شود، میز یادبود شهدای حادثه تروریستی اهواز و کودک شهید محمد طه اقدامی، جهت امضای دفتر یادبود از سوی نمایندگان کشورهای شرکت کننده در این نشست قرار داده شده بود.

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی و مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه که برای شرکت در نشست گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای در تهران حضور دارند، به شهدای حادثه تروریستی اهواز ادای احترام کردند. تصویر و پیراهن کودک چهارساله‌ای که در این حادثه به شهادت رسید در این میز یادبود قرار داشت.

ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه

دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای، خواستار قطع مسیرهای تأمین مالی تروریست‌ها و استفاده از ظرفیت‌های اطلاعاتی و امنیتی مشترک برای ایجاد هم‌افزایی و اثرگذاری بیشتر شد و اظهار کرد: لازم است در کنار ساختارهای موجود، گفت‌وگو و همکاری مشترک در سطوح بالا ادامه یابد تا امکان حل مشکلات منطقه با سرعتی بیشتر از روند توسعه و نفوذ تروریسم فراهم شود.

علی شمخانی همچنین در سخنرانی افتتاحیه نخستین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه با عنوان گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای، تأکید کرد: تداوم گفت‌وگوهای سازنده، نقشی مهم در ایجاد امنیت،‌ صلح و رفاه برای منطقه خواهد داشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی، اقدام تروریستی اخیر در شهر اهواز توسط یک گروهک وابسته به بیگانگان را نشان دهنده تلاش سازمان یافته جریان تروریسم و حامیان آن‌ها برای ایجاد ناامنی عنوان و ضمن محکوم کردن این اقدام ضد انسانی خاطرنشان کرد: این حادثه تروریستی، بار دیگر معضل برخورد دوگانه برخی از مدعیان دروغین مبارزه با تروریسم را به تصویر کشاند و واقعیت عریان پشتیبان و حامیان تروریسم‌ها را که حتی حاضر به محکوم کردن این جنایت نیز نشدند، در معرض نگاه جهانیان است.

وی با تقبیح معیارهای دوگانه از سوی برخی کشورها در مواجهه با تروریسم افزود: استفاده ابزاری از تروریسم با حمایت مالی، ‌سیاسی و لجستیک، تولید و اشاعه مبانی اعتقادی انحرافی و تکفیری و دخالت در امور داخلی کشورها و اشغالگری به بهانه مبارزه با تروریسم از مصادیق روشن اتخاذ استاندارد دوگانه است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تهدید تروریسم را جدی و رو به گسترش دانست و تصریح کرد: همچنان هزاران تروریست در سوریه و دیگر کشورها مانده‌اند و آینده و ثبات منطقه را در صورت عدم مقابله جدی با مخاطره مواجه خواهند ساخت.

دریابان شمخانی با اشاره به مستندات اطلاعاتی موجود در خصوص نبود اراده جدی در هیأت حاکمه آمریکا برای حذف داعش اظهارکرد: هواپیماهای آمریکایی بارها و به رغم داشتن اطلاعات دقیق از حضور تروریست‌ها در مناطق مشخص،‌ حاضر به انجام عملیات هوایی علیه آن‌ها نشدند و در مواردی برای آن‌ها بارریزی داشته و یا سران داعش را از محاصره ارتش‌های سوریه و عراق نجات داده‌اند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود، مقابله با مبانی فکری تروریسم، رفع مشکلات داخلی در کشورهای مورد هدف و حذف مداخله خارجی را عرصه‌های اصلی مبارزه با تروریست توصیف کرد و پیشنهادهای خود را برای گسترش همکاری‌ها و دستیابی به معماری امنیتی جدید مبتنی بر نقش و توان کشورهای منطقه ارائه داد.

دبیر شورای امنیت ملی روسیه: تروریسم دشمن مشترک ماست

نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه نیز در این نشست ابتکار جمهوری اسلامی ایران در برگزاری نشست گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای را گامی تأثیرگذار در افزایش هماهنگی منطقه ای در زمینه مقابله با تهدید تروریسم و برقراری امنیت پایدار عنوان کرد و اظهار داشت: تروریسم دشمن مشترک ماست و باید تمام تلاش خود را برای مقابله با آن در تعامل با یکدیگر و نهادهای بین‌المللی متمرکز کنیم.

وی با استقبال از ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه و برگزاری سالانه این نشست، آمادگی فدراسیون روسیه برای کمک به ایجاد سازوکارهای مشترک در این زمینه را اعلام کرد.

پاتروشف خاطرنشان ساخت: حضور نظامی آمریکا در افغانستان نه تنها تأثیری در ایجاد ثبات و امنیت نداشته، بلکه موجب پیچیده‌تر شدن بحران امنیتی در این کشور شده است.

مشاور امنیت ملی افغانستان: کنار ایران و در خط مقدم مبارزه با تروریسم هستیم

«حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان نیز در نشست گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای طی سخنانی اظهار داشت: افغانستان در کنار ایران در خط مقدم مقابله با تروریسم است.

وی افزود: تا زمانی که گروه‌های تروریستی در افغانستان از حمایت مالی و تسلیحاتی خارجی برخوردارند، امکان برخورد مؤثر با آنها وجود ندارد.

وی با تأکید بر ضرورت تداوم برگزاری نشست‌هایی از این دست خاطرنشان کرد: ایجاد کارگروه مشترک برای دستیابی به سازوکارهای منطقه‌ای برای مقابله با تهدیدات ناشی از تروریسم از الزاماتی است که باید از سوی مقامات امنیتی کشورهای منطقه مورد توجه و اقدام قرار بگیرد.

مشاور امنیت ملی هند: تروریسم با اتکای به مواد مخدر رشد کرده است

آجیت دوال، مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر هند نیز طی سخنانی، برگزاری این نشست را در تقویت درک مشترک نسبت به تهدیدات و اتخاذ راهکارهای مقابله‌ای بسیار مفید دانست و اظهار داشت: تروریست‌ها در آسیای میانه با اتکا به منابع حاصل از تجارت مواد مخدر خود را تقویت می‌کنند و لازم است در طراحی سازوکارهای جلوگیری از توسعه فعالیت و نفوذ تروریسم موضوع مسدودسازی کانال‌های تامین مالی این گروه‌ها به صورت جدی مدنظر قرار بگیرد.

راهکار چین برای تسهیل مبارزه با تروریسم

مقام امنیت ملی چین به عنوان آخرین سخنران اجلاس، خواستار تلاش اعضای این نشست برای تدوین سازوکارهای ایجاد امنیت منطقه‌ای و اشتراک‌گذاری بانک اطلاعاتی عناصر تروریست برای تسهیل مقابله مشترک شد.

نماینده چین همچنین آمادگی کشورش را برای فعال سازی ظرفیت سازمان شانگهای برای مقابله با تهدیدات جریان تروریسم و تقویت توانمندی‌های مقابله با گروه‌های افراطی خشونت‌گرا اعلام کرد.

نخستین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه با مشارکت کشورهای روسیه، چین، هند و افغانستان و با ابتکار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. مقامات عالی امنیتی کشورهای شرکت کننده در این اجلاس در ابتدای سخنان خود حادثه تروریستی اخیر در اهواز را محکوم و با دولت و ملت ایران ابراز همدردی کردند. جمع بندی نشست در کنفرانس مطبوعاتی دبیر شورای عالی امنیت ملی بعد از ظهر امروز چهارشنبه ارائه خواهد شد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
من نمی دونم حروقت مسئولین ما با کشورهی دیگر هم پیمان میشند دودش میره تو چشم مردم ایران
ما اگه نخوایم باکسی هم پیمان باشیم باید کی رو ببینیم!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چینی هم این وسط به فکر اقتصاد خودش بوده خخخ!!!
بابا مملکت را به باد دادید. تو رو خدا بسه دیگه
در این میان جای پاکستان ،و ازبکستان ،و ترکمنستان ،و قزاقستان ،و آذربایجان ،و ترکیه ،و عراق خالی میباشد ؟ اگرچه چین ،و هندوستان هم مرز با ایران نیستند اما حضور آنها برای کنترل مالی لازم است لیکن امنیت کشورهای همسایهٔ ایران برای یک معاهده ،و اتحاد همه جانبه لازم است ؟،،،
نقش آفرینی مسئولین برای نابودی مردم چطور؟؟؟
ونزوالا ا ببینیم و اوارگی مردم را
تابی تو می تونی یه کاری کنی! به فکر داروی بچه های مریض تو اون مملکت باش
ترخداااا
پس پاکستان چی شد نکنه پاکستانی ها مال این منطقه نیستن .
چرا قسمت مثبت و منفی ها رو بستید؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چه تروریسمی ترور از این بدتر دلار همینجوری داره میره بالا
پاکستان کجاست.؟!
آن وقت مبارزان کشمیری و اویغور و چچن در بلاد کفر از نظر ایران و افغانستان تروریست هستند یا خیر ؟ تلیف چیست؟ آیا باید با این کشورها علیه نهضتهای اسلامی اقدام کنیم ؟ تعریف مشترک این کشورها از تروریسم بر چه پایه و اساسی هست ؟آیا از نظر هند و روسیه مبارزان فلسطینی در کدام طرف قراردارند ؟
اخر کدام چه کسی با کشورهایی که هرگز پای ایران نبوده اند پیمان میبندد؟
روسیه، حاضر نشد در زمان حساس و به موقع اس 300 خریداری شده را به ایران تحویل بدهد ولی حاضر به فروش اس 400 به ترکیه علارغم سقوط هواپیمایش توسط ترکیه است.
چین، پولهای ایران را به یوان بلوکه کرد و اخرش اجناس و خودروی بنجل با قیمت های گزاف انهم با مشارکت داخلی و غارت همه رانتهای داخلی، جیبی پر کرد
افغانستان، نیروی الاف اش را برای دهها سال به اقتصاد و حتی زندگی و دانشگاههای ما تزریق کرد و بلکه حق ابه هیرمند را هم بست تا دریاچه های ما خاکستان شوند و در سالهای جدید منتظر طوفان گرد و غبار باشیم.
هند، نه تنها پولهای تفتی ایران را به روپیه بلوکه کرد بلکه بنجلی هم نداشت که بدهد با سزمایه ایران ثروتی گزاف برای خودش بهم زد که اینده تاثبر مثبت ان بر هند و زیان ان بر ایران را نشان خواهد داد که حداقل ان حفظ ارزش و تقویت پول ملی هند با تبدیل دلار نفتی ما به روپیه و دریافت روزی وام بدون بهره و بدون پرداخت اقساط از ایران بود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی