بازدید 5402

خروج قریب‌الوقوع پنج هزار عنصر «ارتش آزاد» از «تنف» سوریه

منابع خبری وابسته به معارضان سوریه، از توافقی جدید بین دولت سوریه و روسیه با عناصر وابسته به گروه تروریستی «لواء القریتین» -وابسته به ارتش آزاد سوریه- خبر دادند.
کد خبر: ۸۳۵۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۶ 18 September 2018

منابع خبری وابسته به معارضان سوریه، از توافقی جدید بین دولت سوریه و روسیه با عناصر وابسته به گروه تروریستی «لواء القریتین» -وابسته به ارتش آزاد سوریه- خبر دادند.

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» -که نزدیک به معارضان است- اعلام کرد که عناصر لواء القریتین که در صحرای ریف دمشق و منطقه اردوگاه «الرکبان» حضور دارند، قرار است به بخش شمالی ریف حلب منتقل شوند.

این گروه به نقل از منابعی که آنان را «موثق» می‌نامد، گزارش داد که عملیات آماده‌سازی روند انتقال این تروریستها به شمال سوریه آغاز شده و این انتقال طی روزهای آتی صورت خواهد گرفت.

به گفته دیدبان، این توافق با میانجیگری یکی از فرماندهان سابق گروههای مسلح حاضر در قلمون شرقی که چند ماه یش با دولت سوریه مصالحه کردند، صورت گرفته است.

گفته می‌شود که تعداد عناصر مسلحی که از لواء القریتین به شمال سوریه منتقل خواهند شد به پنج هزار نفر خواهد رسید و قرار است در مناطق تحت تسلط نیروهای عملیات «سپر فرات» مستقر شوند؛ عملیاتی که تحت حمایت ترکیه در شمال سوریه انجام شد.

دیدبان همچنین تأکید کرد که احتمالا عناصر مسلح وابسته به سایر گروههای معارض که در منطقه نزدیک به «التنف» حضور دارد به همراه عناصر لواء القریتین به مناطق تحت تسلط نیروهای وابسته به ترکیه انتقال یابند.

روزنامه «الحیاة» عربستان سعودی نیز اعلام کرد که گروه لواء القریتین که در منطقه التنف در نزدیکی مرزهای سوریه، اردن و عراق مستقر است، در حال آماده شدن برای انتقال به مناطق تحت تسلط نیروهای سپر فرات در شمال سوریه است.

الحیاة می‌گوید که به همراه عناصر لواء القریتین، «صدها غیر نظامی از اردوگاه الرکبان به شمال سوریه» انتقال خواهند یافت و این توافق، از طریق چند واسطه انجام گرفته که در توافقهای پیشین در مناطق مختلف سوریه حضور داشته‌اند.

لواء القریتین از جمله گروههای است که به همراه گروههای تروریستی «جیش مغاویر الثورة» و «قوات أحمد العبدو» در منطقه التنف حضور دارد؛ منطقه‌ای که ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا در این منطقه به صورت غیر قانونی و بدون موافقت دولت سوریه پایگاه نظامی ایجاد کرده است.

«سعید سیف» هماهنگ کننده نیروهای احمد العبدو با اشاره به اینکه لواء القریتین تمایلی به تعامل با ائتلاف آمریکا نداشته است، ادعا کرد که این گروه چندی پیش با آمریکاییها و انگلیسیها به توافق رسیده بود که سلاح خود را تحویل آنان دهد.

در همین راستا، پایگاه خبری معارض «بلدی» اعلام کرد که امروز سه شنبه یک کاروان از عناصر لواء القریتین به همراه خانواده‌های خود عازم شمال سوریه خواهد شد.

بلدی تأکید کرد که عناصر لواء القریتین بدون هماهنگی با فرماندهی ائتلاف آمریکا در منطقه التنف، با سوریه و روسیه به این توافق دست یافته‌اند.

«ابوماریا» عضو دفتر اطلاع رسانی گروه تروریستی «جیش مغاویر الثوره» برای کم اهمیت جلوه دادن حضور عناصر لواء القریتین به این پایگاه خبری گفت که خروج این نیروها «هیچ تغییری در وضعیت پایگاه التنف ایجاد نخواهد کرد؛ چرا که لواء القریتین به صورت جدا حضور داشت... و [لواء القریتین] به جیش مغاویر یا سایر گروهها[ی مسلح] یا ائتلاف اطلاعی نداد».

ابوماریا با این ادعا که پایگاه التنف باقی می‌ماند و «در مرحله آتی هیچ طرحی برای تفکیک آن وجود ندارد» اعلام کرد که به جز عناصر لواء القریتین و خانواده‌هایشان هیچ غیر نظامی یا نظامی دیگر قصد ندارد این منطقه را ترک کند.

مذاکرات مسکو و واشنگتن برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه

در همین راستا، یک منبع آگاه اعلام کرد که از چند روز پیش روسیه  و آمریکا در حال انجام مذاکراتی بر سر خروج نیروهای آمریکایی از منطقه التنف هستند.

این منبع به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که این مذاکرات «به مراحل پایانی خود رسیده ... و این مسئله به عنوان گام نخست خروج همه نیروهای آمریکایی از سوریه است».

به گفته این منبع، آنچه هم اکنون در حال انجام است، تنظیم آخرین مراحل توافقی است که «شامل برچیده شدن اردوگاه الرکبان است که در آن آمریکا 80 هزار غیر نظامی را گروگان گرفته است».


موقعیت التنف و الرکبان

منبع مذکور اما اعلام کرد که بر اساس این توافق قرار است هزاران نفر از «افراد مسلحی که آمریکا در پایگاه التنف آموزش داده و تأمین مالی کرده، به استان ادلب منتقل شوند».

اسپوتنیک اعلام کرد که در التنف، در کنار نیروهای آمریکایی، نیروهای انگلیسی و یگانهایی از ارتش نروژ حضور دارند و گروههای مسلح سوری مانند مغاویر الثوره و احمد العبد و «جیش اسود الشرقیه» به آنان وابسته هستند.

این منبع تصریح کرد که بیشتر فرماندهان گروههای مسلح حاضر در التنف از مرزهای اردن و عراق از سوریه خارج شده‌اند، و کسانی که باقی مانده‌اند افراد مسلحی هستند که نیروهای آمریکایی آنان را آموزش داده‌اند.

مرکز مصالحه روسیه در سوریه اواخر خرداد سال جاری اعلام کرد که اردوگاه آوارگان الرکبان، به پناهگاهی برای تروریستهایی بدل شده که از سراسر سوریه در آن گرد هم آمده‌اند، از جمله عناصر تروریستی داعش.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل