بازدید 2726

فضیلت خمس

فضیلت خمس
کد خبر: ۸۳۴۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۷ 18 September 2018


فضیلت خمس[1]

خمس يکي از فرايض اسلامي که خداوند متعال آن را براي پيغمبر اسلام حضرت محمّد بن عبد الله - صلّي الله عليه و آله - و ذرّيه مکرّم او - سلام اللّه عليهم - از نظر اکرام و احترام قرار داده است و کسي که از پرداخت آن امتناع کند ، هر چند به مقدار کمي هم باشد ، در رديف ستمکاران خواهد بود.

ابو بصير -يکي از محدّثين بزرگ است- ، از حضرت باقر - عليه السّلام- پرسيد : « کمترين چيزي که باعث دخول در آتش جهنم مي گردد ، کدام است ؟ »

حضرتش در پاسخ فرمودند : « خوردن يک درهم از مال يتيم » ، سپس افزودند :« آن يتيم ما هستيم».

مجلسي اوّل - رحمه اللّه عليه- در« روضه المتقّين » در شرح اين حديث مي گويند : منظور از يتيم در کلام امام - عليه السّلام- يگانة خلقت و يگانة روزگار مثل « درّ يتيم » مي باشد .

و نيز حضرت باقر - عليه السّلام - فرمود : « براي هيچ کس جائز نيست از مالي که به آن خمس تعلّق گرفته است چيزي بخرد ، مگر اينکه حق ما را به ما برساند . »

در حديث ديگري ابو بصير از حضرت باقر -عليه السّلام-نقل مي کند که آن حضرت فرمودند : « کسي از مالي که خمس به آن تعلّق گرفته است چيزي بخرد ، خداوند هر گز او را معذور نمي دارد ، زيرا چيزي را که حلال نيست ، خريداري کرده است . »

حضرت صادق- عليه السّلام- نيز فرمودند : « بنده اي که از خمس چيزي را بخرد معذور نيست و تا صاحبان خمس اجازه ندهند ، هرگز نمي تواند بگويد به مال خود خريده ام . »

[1] - این توضیح در رساله آیت الله نوری آمده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری