بازدید 6509
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «رشد اقتصادی کشور در سه ماهه نخست امسال» تا «حصر صادرات در مرحله چهارم به ۱۹۱ قلم کالا رسید»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان امشب واریز می‌شود، عقبگرد شاخص کل بورس پس از رکوردشکنی های اخیر، سقف رقابت محصولات پتروشیمی برداشته شد، بازار جهانی نفت وارد شرایط حساس می‌شود، تأکید مسکو و ریاض بر ثبات قیمت نفت، بازار طلا یک هفته تعطیل شد، امروز برای بلیت هواپیما تصمیم‌گیری می‌شود، کسری تراز تجاری اتحادیه اروپا به ۵ میلیارد دلار رسید و واردات کالا‌های غیرضروری در چهار ماهه امسال را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۴۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹ 17 September 2018

از «رشد اقتصادی کشور در سه ماهه نخست امسال» تا «حصر صادرات در مرحله چهارم به ۱۹۱ قلم کالا رسید»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان امشب واریز می‌شود، عقبگرد شاخص کل بورس پس از رکوردشکنی های اخیر، سقف رقابت محصولات پتروشیمی برداشته شد، بازار جهانی نفت وارد شرایط حساس می‌شود، تأکید مسکو و ریاض بر ثبات قیمت نفت، بازار طلا یک هفته تعطیل شد، امروز برای بلیت هواپیما تصمیم‌گیری می‌شود، کسری تراز تجاری اتحادیه اروپا به ۵ میلیارد دلار رسید و واردات کالا‌های غیرضروری در چهار ماهه امسال را در بر دارد.

۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان امشب واریز می‌شود

یارانه‌های نقدی به همراه افزایش مستمری خانوارهای هدف ساعت ۲۴ فردا شب، همزمان با ۲۶ شهریورماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. نودویکمین یارانه‌های نقدی در حالی به حساب سرپرستان خانوار و به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان واریز می‌شود که از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها (سال ۱۳۸۹) افرادی که در لیست یارانه‌بگیران قرار داشتند، تاکنون حدود چهار میلیون و ۱۴۰ هزار تومان دریافتی داشته‌اند.

عقبگرد شاخص کل بورس پس از رکوردشکنی های اخیر

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با کاهش 2408 واحدی معادل 1.52 درصد به رقم 155 هزار و 710 واحد رسید. این در حالی است که در شش روز کارس گذشته، شاهد رشد تاریخی 20405 واحدی شاخص کل بورس بودیم. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش 704 واحدی معادل 1.52 درصد به رقم 45 هزار و 509 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با افت 121 واحدی معادل 0.47 درصد، عدد 25 هزار و 855 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 85 واحدی معادل 0.47 درصد به رقم 18 هزار و 273 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 2499 واحد کاهش معادل 1.48 درصد را رقم زد و به سطح 165 هزار و 910 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 2145 واحد کاهش معادل 1.83 درصد به رقم 115 هزار و 136 واحد رسید و شاخص بازار دوم، با 3017 واحد کاهش معادل 0.97 درصد همراه بود و عدد 308 هزار و 80 واحد را به نمایش گذاشت.

از «» تا «»

رشد اقتصادی کشور در سه ماهه نخست امسال

بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی سه ماهه اول سال 97 را اعلام کرد که بر اساس آن رشد اقتصادی در فصل بهار در این فصل 1.8 درصد و رشد اقتصادی بدون احتساب بخش نفت 0.7 درصد بوده است. در فصل بهار رشد بخش کشاورزی 0.3 درصدف نفت 5.2 درصد، صنعت منفی 1.5 درصد، معدن 4 درصد و خدمات 1.1 درصد بوده است. افت قابل توجه رشد اقتصادی کشور در بهار امسال اثرات کوتاه مدت ناشی از تبعات رشد شدید نرخ ارز از شهریورماه تا پایان فصل بهار را نشان می‌دهد. در همین راستا تشکیل سرمایه ثابت ناخالص هم در فصل بهار منفی 0.8 درصد بوده است. تشکیل سرمایه ثابت ناخالص متشکل از تشکیل سرمایه در ماشین آلات و تشکیل سرمایه در ساختمان است. در بخش ماشین آلات تشکیل سرمایه 5.2 درصد کاهش و در بخش ساختمان 1.9 درصد افزایش یافته است. /فارس

سقف رقابت محصولات پتروشیمی برداشته شد

محمد شریعتمداری؛ وزیر صنعت معدن و تجارت دیروز در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از برداشته شدن سقف رقابت در محصولات پتروشیمی خبر داد.
در نامه شریعتمداری به شاهپور محمدی تأکید آمده است: پیرو تصمیمات مورخ ۲۲ شهریور ۹۷ ستاد اقتصادی دولت در مورد آزادسازی فقط رقابت کالاهای پتروشیمی در بورس کالا موارد به شرح زیر جهت اجرا ابلاغ می‌شود. مقتضی است در اسرع وقت اقدامات لازم معمول و نتیجه منعکس گردد.

۱-  محدودیت در سقف رقابت محصولات برداشته میشود.

۲- قیمت پایه اولیه کماکان بر مبنای نرخ ۴۲۰۰۰ ریالی محاسبه و اعلام گردد.

۳-  شرکت ملی صنایع پتروشیمی پس از هر بار از عرضه منجر به معامله قیمت پایه را بر اساس میانگین چهار هفته ای عرضه شده تعدیل و به بورس اعلام نماید.

۴- شرکت های پتروشیمی مکلف به رعایت کف عرضه اعلام شده حداقل به میزان عرضه کالا در بورس مطابق عرضه سال گذشته هستند.

بازار جهانی نفت وارد شرایط حساس می‌شود

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: به دلیل ابهام درباره تولید نفت لیبی و ونزوئلا و همچنین تحریم‌های ضد ایرانی، بازار نفت به شرایطی بسیار حساس وارد می‌شود. این نهاد در گزارش ماهانه خود، استمرار کاهش تولید نفت ونزوئلا و همچنین حمله اخیر به مقر شرکت ملی نفت لیبی و همچنین تأثیر مخرب تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا را مورد توجه قرار داد. آژانس بین‌المللی انرژی برآورد خود را از تقاضا برای نفت اوپک در سه ماه پایانی ۲۰۱۸ و سه ماه نخست ۲۰۱۹، به ترتیب به ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز و ۳۱ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد. این نهاد اعلام کرد: وضعیت در ونزوئلا می‌تواند حتی با شتابی بیشتر وخیم شود، اختلال در تولید نفت لیبی می‌تواند بازگردد و با نزدیک شدن به موعد آغاز تحریم‌های آمریکا، تصمیم‌های بیشتری از سوی کشورها و شرکت‌ها مشخص خواهد شد. آژانس یاد شده اعلام کرد هنوز مشخص نیست که دیگر تولیدکنندگان نفت تصمیم می‌گیرند که تولید خود را افزایش دهند یا نه و ممکن است بازه قیمت ۷۰ تا ۸۰ دلار برای شاخص نفت خام برنت که از ماه آوریل امسال تاکنون باقی مانده است، به چالش کشیده شود.

مسکو و ریاض بر ثبات قیمت نفت تأکید کردند

وزیران انرژی روسیه و عربستان در مسکو بر برقراری ثبات در بازار جهانی نفت و آمادگی برای واکنش سریع به تغییر شرایط بازار و همکاری با شرکای دیگر تأکید کردند. به نقل از وزارت انرژی روسیه آورده است: آلکساندر نوواک و خالد الفالح در دیداری که دیروز در مسکو صورت گرفت، به گفت وگو در زمینه ایجاد ساختار پایدار همکاری در چارچوب کشورهای تولید کننده نفت خارج از اوپک پرداختند. بر اساس گزارش رسانه های روسیه، در مذاکرات وزیران انرژی روسیه و عربستان در خصوص عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت با محوریت شاخص های عمده اقتصادی کشورها و سناریوهای احتمالی در میان مدت نیز گفت وگو شده است.
ریک پری وزیر انرژی آمریکا چند روز پیش به مسکو سفر کرد تا با همتای خود در خصوص بازار نفت و مسائل مورد اختلاف دیگر گفت وگو کند. وی پس از این دیدار به خبرنگاران گفت که سه تولید کننده بزرگ نفت (روسیه، آمریکا و عربستان) مسئولیت خود برای افزایش تولید نفت با توجه به روند رو به کاهش تولید نفت در ونزوئلا را درک می کنند.  وزیر انرژی آمریکا افزود: سه کشور موافقت کردند که تولید نفت خود را افزایش دهند تا ما بتوانیم ثبات در بازار را حفظ کنیم. /ایرنا

بازار طلا یک هفته تعطیل شد

محمد کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر گفت: در شرایطی که بازار در آستانه ایام تعطیلی است، افزایش قیمت های اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز در بازار است و انتظار کاهش قیمت ها در ماه محرم نیز وجود ندارد، زیرا قیمت ها ناشی از قیمت جهانی و قیمت ارز است و تحت تأثیر تعطیلی نخواهد بود. رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در پایان از تعطیلی بازار از روز (دوشنبه 26 شهریور 97) به مدت یک هفته خبر داد.

امروز برای بلیت هواپیما تصمیم‌گیری می‌شود

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه شرکت‌ها در شهریورماه از وضعیت اقتصادی خود رضایت نداشتند، اصلی‌ترین علت این اتفاق را نرسیدن ارز نیمایی وعده داده شده از سوی دولت دانست. مقصود اسعدی سامانی اضافه کرد: هر چند شرکت‌ها در این چند هفته اوضاع را مدیریت کرده‌اند، در صورتی که تغییری در شرایط ایجاد نشود، عملا فشارهای موجود شرایط را برای بسیاری از آنها دشوار و غیرقابل تحمل خواهد کرد. اسعدی سامانی در پاسخ به این که آیا تصمیمی جدید برای تمدید زمان اجرای طرح متعادل‌سازی بازار بلیت پروازهای داخلی در دستور کار قرار دارد، نیز گفت: هنوز در این رابطه تصمیمی گرفته نشده است؛ اما روز دوشنبه جلسه‌ای داریم که در جریان آن احتمالا ابعاد مختلف اجرایی شدن طرح فعلی بررسی شده و احتمالا برای ماه‌ها یا هفته‌های پیش رو نیز تصمیماتی جدید گرفته شود. /ایسنا

واردات کالا‌های غیرضروری در چهار ماهه امسال؛ ۸۷ تن آب پنیر به کشور وارد شد
 
آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی چهار ماهه سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۸۷ تن آب پنیر از ۳ کشور جهان وارد ایران شده است. بر اساس آمار واردات ۸۷ تن آب پنیر به ارزش ۴۴۳ هزار و ۹۴۴ دلار یا به عبارتی یک میلیارد و ۷۴۵ میلیون و ۶۶۹ هزار و ۳۲۰ تومان صورت گرفته است. گفتنی استف واردات آب پنیر از کشور‌های ایالات متحده آمریکا، امارات متحده عربی، ترکیه ثبت شده است. همچنین بیشترین واردات آب پنیر از کشور ترکیه به وزن بیش از ۴۴ تن به ارزش ۲۲۵ هزار و ۵۰۱ دلار یا به عبارتی ۹۴۷ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۹۶۹ ریال گزارش شده است. 
 
از «رشد اقتصادی کشور در سه ماهه نخست امسال» تا «حصر صادرات در مرحله چهارم به ۱۹۱ قلم کالا رسید»

کسری تراز تجاری اتحادیه اروپا به ۵ میلیارد دلار رسید

اداره آمار اتحادیه اروپا اعلام کرد: کسری تراز تجاری این اتحادیه در هفت ماه نخست سال جاری میلادی به ۴.۱ میلیارد یورو معادل ۴.۹۶ میلیارد دلار رسید. در همین حال از ابتدای ژانویه تا ماه جولای سال ۲۰۱۸ میلادی، مجموع صادرات کالاهای اتحادیه اروپا به ۱.۱۲۷ تریلیون یورو معادل ۱.۳۶۳ تریلیون دلار رسید که از رشد ۳.۶ درصدی برخوردار است؛ اما واردات ۲۸ عضو این اتحادیه به تقریبا ۱.۱۳۱ تریلیون یورو معادل ۱.۳۶۸ تریلیون دلار رسیده که نشان دهنده رشد ۴.۵ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.

بازار اوراق مسکن؛ «تسه»ها در کف اردیبهشت

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) با افت 9/ 2 درصدی به قیمت 61 هزار و 500 تومان معامله شدند. با نزدیک شدن به روزهای پایانی تابستان، از ابتدای هفته شاهد افت دسته‌جمعی «تسه»ها هستیم. روز گذشته قیمت اوراق به کمترین سطح از اردیبهشت رسید. در شهریور سال جاری با وجود رشد 5 درصدی حجم معاملات «تسه»ها نسبت به شهریور 96، اما پایین‌تر بودن قیمت اوراق در سال جاری، میانگین قیمت 65 هزار تومان در سال جاری نسبت به 77 هزار و 400 تومان در شهریور سال 96، ارزش معاملات را با افت 12 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه کرده است. پس از افت تعداد معاملات مسکن در تیر و مرداد، به دلیل پایین بودن قدرت خرید معامله‌گران و تشدید نوسانات بازارهای موازی، کاهش تعداد معاملات مسکن در شهریور نیز دور از انتظار نیست.

کاهش فروش خودروسازان ژاپنی در آمریکا

میزان فروش سه خودروساز ژاپنی تویوتا، هوندا و نیسان که همگی به تولید خودروهای سدان معروف هستند با افت فروش بازار آمریکا در ماه آگوست مواجه شده‌اند. به گزارش رویترز، کاهش فروش محصولات این خودرسازها تا بیش از ۳۰‌درصد بوده است. همچنین مجموع فروش خودروهای سایز متوسط با کاهش ۶/ ۱۵ درصدی به تعداد ۱۳۰ هزار دستگاه در این مدت رسیده‌است. این آمار نشان‌دهنده ادامه افت فروش خودروهای سدان و انتخاب کراس‌اوورها از سوی خریداران است. اما این در حالی است که میزان متوسط بهای خودرو نیز رو به افزایش گذاشته‌است. متوسط هزینه خودرو در آمریکا۳۵هزارو۵۴۱ دلار بوده‌است که این میزان رشد ۸/ ۱ درصدی در قیمت‌ها را نشان می‌دهد. فروش‌ خودروهای کامپکت و کراس‌اوور نیز با افزایش ۸/ ۱۴ درصدی در ماه آگوست به ۲۸۵ هزار دستگاه رسیده است. همچنین میزان فروش خودروهای شاسی‌بلند سایز متوسط نیز با رشد ۷/ ۹ درصدی به رقم ۲۲۰ هزار دستگاه رسید. /دنیای اقنصاد

حجتی خواستار بخشودگی جرایم بانکی کشاورزان خسارت دیده شد

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به همتی رئیس کل بانک مرکزی خواستار بخشودگی جرایم دیرکرد و سود کارمزد خسارت‌دیدگان بخش کشاورزی ناشی از حوادث غیرمترقبه شد. به نقل از فارس، در این نامه حجتی با اشاره به لزوم امهال تسهیلات دریافتی کشاورزان درخواست کرده با عنایت به اهمیت زمان و بازتوانی آسیب‌های وارده به بهره‌برداران بخش کشاورزی در آغاز سال زراعی جدید موضوع ابلاغ دستورالعمل مصوبات مذکور به بانک‌های عامل تسریع شود. 

حصر صادرات در مرحله چهارم به ۱۹۱ قلم کالا رسید

علی اکبر شامانی مدیرکل دفتر صادرات در بخشنامه ای به گمرکات اجرایی ممنوعیت صادرات ۷ قلم کالا شامل انواع دفترچه مشق و حسابداری، شکر خام و شکر سفید، جوال و کیسه برای بسته بندی، انواع پودرهای مشتقات شیر و آب پنیر، کازئین، انواع لاستیک سبک و سنگین، مرغ زنده و گوشت مرغ با هدف تنظیم بازار داخل را ابلاغ کرد. در اینجا به نقل از دنیای اقتصاد باید یادآور شد که پیش از این، اوایل تیرماه امسال بود که بعد از انتشار فهرستی شامل ممنوعیت ورود ۱۳۳۹ قلم کالا از سوی متولیان تجارت کشور، گمرک لیستی از ۱۵۹کالایی که اجازه صادرشدن ندارند را نیز اعلام کرد. در موج دوم ممنوعیت‌ها، صادرات ۱۸ قلم کالای کشاورزی در دستور کار متولیان تجارت کشور قرار گرفت. «ذرت»، «گندم»، «آرد»، «جو»، «جو دوسر»، «دانه‌های روغنی»، «روغن خام»، «روغن پالم»، «یونجه»، «کاه و کلش»، «پودر ماهی و گوشت»، «انواع سبوس»، «کنجاله سویا»، «سایر کنجاله‌ها»، «تفاله‌ها»، «خوراک آبزیان»، «افزودنی خوراک آبزیان» و «چاودارو سورگوم» ۱۸ قلم کالایی بودند که تا اطلاع‌ثانوی صادرات آنها ممنوع اعلام شد. موج سوم ممنوعیت‌های صادراتی با اعلام ۷ کالا از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد شد. در موج سوم صادرات انواع کاغذ، شیرخشک، انواع تیشو، چای فله‌ای، کره بسته‌بندی، لاستیک و تایر فرسوده تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
از ابتدای روی کار آمدن وزیر صنعت هر بخشنامه ای که صادر شده یک رانت ایجاد گردیده است . از بخشنامه های ثبت سفارش خودرو گرفته تا بخشنامه های گمرک و بخشنامه های مربوط به فلزات مانند مس و فولاد . جناب وزیر صنعت آزاد سازی قیمتها در جامعه ای که صنعت آن بر روی یک آجر شکسته بنا گردیده است معنا ندارد . بهتر بود قبل از آزاد سازی قیمت محصولات پتروشیمی و فلزات برآوردی از میزان مصرف برای صنایع کوچک و میزان عرضه انجام میگرفت و سپس سطح رقابت برداشته میشد نه اینکه بدون هیچ کنترلی بر عرضه کالا توسط این شرکتهای خصولتی سطح رقابت را آزاد میکردید .
عرضه کالا در دست دولت و تعیین قیمت نیز در دست دولت آنوقت به تولید کنندگان بیچاره میگویند بیایید همانطور که ما میگوییم رقابت کنید .
یعنی آب پنیرم درست نمیشه؟ دم از رشد اقتصادیم میزنیم!
بهترین اتفاق همین ممنوعیت صادرات کالاهای مورد نیاز مردم است که معمولا با ارز دولتی وارد می شوند .حتما تاثیر گذار است .
خسته شدیم بس بگیم این روسیه رو بیخیال شین
دروغ های شاخ دار و گاف های خبری!!!! سعی کنید در مسیر جریان رودخانه شنا کنید نه برعکس ان
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان