بازدید 16337
تأملی بر پیشنهاد سی نماینده مجلس؛

کندن از این و دادن به آن، فکر بکر نمایندگان مجلس برای حل معضل مسکن!

قرار است مردم خانه‌های خالی را گزارش کنند تا پس از آن، به مالک یک ماه فرصت داده شود تا خانه اش را اجاره دهد و اگر نداد، خانه را کسان دیگری اجاره خواهند داد؛ اجاره‌ای که پولش هم به جیب مالک نخواهد رفت، بلکه به حساب دادگستری واریز خواهد شد!
کد خبر: ۸۳۴۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹ 17 September 2018

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برکنار شدپس از اجرای طرح‌های بعضا عجیب مقابله با احتکار، حالا نمایندگان مجلس به دنبال اجرای طرح دیگری در این خصوص هستند؛ طرحی که از فرط عجیب بودن می‌تواند جهانی شود و نگاه همگان را به خود جلب کند!

به گزارش «تابناک»؛ از جمله اتفاقاتی که در نتیجه افزایش بی سابقه نرخ ارز در ماه‌های اخیر رخ داده، افزایش لجام گسیخته نرخ مسکن است؛ افزایشی که در شهر‌های بزرگ به اوج رسیده و موجب شده خرید و فروش مسکن راکد شود، چون کمتر کسی توان خرید خانه با نرخ‌های جدید را دارد و این افزایش قیمت، موجب رشد بی سابقه اجاره خانه نیز شده است.

وضعیتی که هرچند آمار و گزارش خاصی درباره آن منتشر نشده، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که موجب شکل گیری موج مهاجرت معکوس از شهر‌های بزرگ به شهر‌های کوچک شده است؛ موجی که در تهران به وضوح دیده می‌شود و در نتیجه آن، تقاضا برای اجاره در شهرک‌های پیرامون این کلانشهر و شهر‌های جدید در اقمار تهران و کرج فزونی یافته است.

وضعیتی که برخی بر این باورند، در ماه‌های باقی مانده از سال شایع‌تر خواهد شد و دورنمای خلوت شدن تهران، افزون شدن جمعیت شناور آن و افزایش مشکلات جانبی پیرو آن را ترسیم می‌کنند. همه این‌ها در حالی است که می‌دانیم از گذشته‌های دور، مشکل مسکن یکی از مشکلات بزرگ شهر‌هایی مانند تهران بوده و گهگاه از تلاش مسئولان برای رفع آن به شیوه‌های مختلف هم شنیده ایم.

سلسله اقداماتی در راستای افزایش ساخت و ساز در حوزه مسکن، کاهش نرخ اجاره خانه و... که البته اغلب مقطعی در دستور کار قرار گرفته اند و نتیجه چندان مثبتی به دنبال نداشته اند؛ اقداماتی که برخی شان بسیار قدیمی هم هستند، از جمله تلاش برای وضع قانونی که بتواند خانه‌های خالی را به چرخه عرضه و تقضای مسکن وارد کند و کمی از بار مشکل مسکن بکاهد.

طرح‌هایی که اغلب به نتیجه هم نرسیده‌اند، ولی این موجب نشده و نمی‌شود که مسئولان از تکرارشان در قالب شعار‌ها و وعده‌ها دست بردارند؛ شعار‌هایی که نمونه بزرگ آن در روز‌های اخیر سر داده شده و بر اساس آن، قرار است قانونی تصویب شود که به موجبش، خانه‌های خالی با حکم دادگاه اجاره داده شوند!

درباره تصمیمی سخن می‌گوییم که البته راه زیادی تا تبدیل شدن به قانون دارد و هنوز در قد و قواره طرحی است که امضای سی نماینده مجلس شورای اسلامی پای آن درج و به هیأت رئیسه مجلس ارائه شده است تا پس از اعلام وصول، در دستور کار قوه مقننه قرار گرفته و در مسیر قانون گذاری پیش برود؛ طرحی که در کمال ناباوری، «مقابله با احتکار مسکن» توصیف شده است!

این بخش از گفت‌وگوی ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی با خبرگزاری خانه ملت را ـ در تشریح این طرح که امضای سی نماینده را دارد ـ بخوانید؛

«ما امروز با پدیده احتکار خانه در پایتخت به ویژه کلانشهر‌ها مواجه هستیم. در شرایط کنونی طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خانه خالی با ارزشی بالغ بر ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار وجود دارد که این میزان معادل پروژه عظیم مسکن مهر است. بر اساس طرح مذکور، سامانه‌ای ایجاد خواهد شد و مردم طبق قانون، خانه‌های خالی را گزارش و معرفی می‌کنند، پس از آن با حکم دادستانی، یک ماه به صاحب خانه مهلت داده می‌شود تا آن خانه را اجاره دهد، در غیر این صورت کارشناسی رسمی دادگستری با حکم دادستان، از خانه بازدید کرده و پس از آن خانه را اجاره می‌دهد و مبلغ دریافتی را به حساب دادگستری می‌ریزد.»

آن گونه که از توضیحات پیداست، قرار است مردم خانه‌های خالی را گزارش کنند تا پس از آن، به مالک یک ماه فرصت داده شود تا خانه اش را اجاره دهد و اگر نداد، خانه را کسان دیگری اجاره خواهند داد. اجاره‌ای که پولش هم به جیب مالک نخواهد رفت، بلکه به حساب دادگستری واریز خواهد شد. راهکاری که نه در دوره بی قانونی، که به واسطه قانون گذار پیشنهاد شده است!

رویکردی که هرچند هیچ شباهتی با رعایت حقوق افراد، به ویژه در حوزه مالکیت فردی شان ندارد، این نماینده مجلس تأکید دارد هیچ تعارضی میان آن با قوانین دیگر، به ویژه مالکیت نیست و از آن مهم تر، مدعی است در برخی کشور‌ها سخت‌گیرانه‌تر از این اعمال می‌شود. مثلا (به گفته این نماینده) در شهر‌های با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر فرانسه، خانه‌های خالی را می‌گیرند و به بی خانمان‌ها می‌دهند!

ابوترابی در این باره می‌گوید: «این طرح هیچ مغایرتی با مسأله مالکیت شخصی ندارد، زیرا در شرایط کنونی هم افرادی که اجناس خود را احتکار می‌کنند، با حکم دادستانی، اموال و اجناس مذکور ضبط و افراد جریمه می‌شوند و خانه‌های خالی نیز مانند اجناس احتکار شده است... قانون مقابله با احتکار خانه‌های خالی تنها منحصر به ایران نیست، بلکه در برخی کشور‌ها مانند فرانسه، انگلیس و اسپانیا قوانین سختگیرانه تری در این حوزه مصوب و اجرایی شده است.»

ادعا‌هایی که فارغ از بررسی درستی و نادرستی شان، نمی‌تواند دستاویزی برای مفید و مثبت خواندن این طرح باشد، به ویژه اگر به یاد آوریم در طرح ارائه شده، عملا قرار است مالکیت و منافع برخی خانه‌ها از مالکشان گرفته شود؛ رویدادی که اگر رخ دهد، باید چشم انتظار گرفتن مالکیت بسیاری از زمین‌های خالی، مزارع و باغات رها شده، خودرو‌های بلااستفاده و حتی طلا و زیورآلات رها شده در گوشه خانه‌ها و... از مالکانشان و توزیع آن‌ها در سطح جامعه و رسیدن سودش به برخی نهاد‌ها باشیم!

اقدامی که می‌شود نامش را مقابله با احتکار خواند و برای اجرایش توجیه تراشید، اما نه در قالب قانون؛ قانونی که به دلیل اشکالات چشمگیر طرح یاد شده، بعید است هرگز به مرحله تولد برسد؛ اما همین که طرح شده و سی امضا ذیل آن نقش بسته، نگران کننده به نظر می‌رسد. آنقدر نگران کننده که باید انتظار داشته باشیم با قرار گرفتن در دستور کار مجلس و طرح آن در صحن، بر شمار موافقانش افزوده شده و مسیر اصولی حل مشکل مسکن را به بیراهه توقیف املاک مردم سوق دهد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷۰
عجب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!شوخی کردن حتما
فرض کنید شما خارج از ایران زندگی میکنید(بنده پولدار نیستم ولی دارم فرض میکنم) و سالی 1 بار به ایران می آیید، نمی توانید مزاحم فامیل شوید، و دوست دارید مستقیم از فرودگاه به منزل خودتان بروید. حالا تکلیف چیست؟ مردم گزارش کنند که منزل شما خالی است، آنوقت می آیید می بینید یک نفر دیگه در منزلتان نشسته ؟!!!
خیلی هم طرح خوبیه ، کسی که چند تا خانه دارد و خالی مانده است و فقط نشسته و روز به روز بر قیمت فروش یا اجاره بهای ان می افزاید باید یک جایی جلوش گرفته شود . اما اینکه مالکیت از صاحب ملک سلب شود درست نیست بنظر میرسد بهتر این است که ملک با نرخ مصوب اجاره و مبالغ دریافتی از مستاجر بحساب صاحب ملک واریز گردد و دولت فقط مالیات خود را اخذ نماید . نمیتوان کسی را بی دلیل از حق مالکیت اموال خودش محروم کرد .
هااااااااا.... نگران کننده؟
آقا داریم کمونیسم میشیم خودمون خبر نداریم !
من موافقم
در چند ماه گذشته برخی طرح های عجیب وغریب مانند اجاره دادن خانه های خالی متاسفانه در مجلس مطرح شده که موجب کاهش اعتماد مردم به دولت وکاهش سرمایه اجتماعی شده است با این استدلال(احتکار)میتوانند قانونی بگذرانند و سپرده های مردم در بانک ها را نیز بلوکه کنند به نطرم طرح این قبیل موارد نتیجه ای جز کاهش اعتماد عمومی که در چند ماه اخیر به حد بحرانی رسیده است نخواهد داشت
نمایندگان به جای حل مساله، صورت مساله را پاک میکنند! به فکر رفع تحریم ها باشید، نه راههای دور زدن آن! مردم نمیخواهند جور دیگری زندگی کنند!!!
آنقدر اخبار عجیب و غریب در این روزها می شنویم که این خیلی متعجبمان نکرد.
ولی آیندگان این صفحات از تاریخ را چگونه خواهند خواند؟
به کجا می رویم؟!!
ای تابناک، ناقلا خودت چند تا خونه احتکار کردی؟؟
خوب میخوان نشون بدن که تو مجلس کار میکنن مثل استیضاح وزرا
نماینده محترم لطفا بگوید که کجای فرانسه خانه های خالی را از مردم می گیرند و به بی خانمانها می دهند؟!!!!
به نظر من بعضي وقتها راهكارهاي كودكانه راه گشا هستند. بالاخره بساط سفته بازي از اين اوضاع بايد برچيده شود و اين اقدام هرچند عجيب ولي به نظرم راه خوبي است. چرا بايد سازنده يا دلال ها با افزايش قيمت كاذب مترصد به دام انداختن مشتري بي خبر از همجا باشند؟
بهتراست مثل فیلم یوسف پیامبر کل ملک واملاک وزمینهای کشاورزی وکارخانجات ودام وطیور و کل اموال منقول وغیرمنقول همه را دولت مصادره کنه ومردم ماهیانه حقوق نگیرند
اولين اشكال اين طرح بحث شرعيه آن است.
خیلی هم طرح خوبی است.
این کار مشکلی حل نمیکنه وقتی نرخ اجاره ها بالا باشه
عجب!
شما چرا نگران شدید
در حال حاضر و با رویکردی که یک عده در جامعه در پیش گرفتن راه حلهای اینچنینی بهترین گزینه است . الان نه یک خلخالی بلکه در هر حوزه یک صادق خلخالی نیاز است
قانون مقابله با خانه های خالی تو خیلی از کشورها اجرا میشه، مخصوصا به شکل مالیات سنگین. تو فرانسه هم واقعا میده به بی خانمان ها.
احتكار در هر سطحي و از هر نوعي مذموم است وقتي برخي با دارايي برخي با نفوذ برخي با رانت برخي با اختلاس و.... موجبات ناآرامي و نا امنيتي جامعه را سبب ميشوند اين وظيفه مسئولين است كه با آن برخورد كنند، انشاالله اين برخورد ها در همه موارد و اجناس و اقلام باشد.
با اين شرايط فاتحه امنيت سرمايه را بخوانيد
همين معدود افرادي هم كه در حال كار هستند و ثروت خود را در قالب زمين و خانه متراكم ميكنند هم بزودي از گردونه خارج خواهند شد و دارايي خود را در دلالي متمركز خواهند كرد
شاخصها نشان ميدهد عليرغم بالا رفتن قيمت ساختمان هنوز فاصله جدي با قيمت واقعي و تورم ايجاد شده دارد
اما بحث از نظر اخلاقي هم قابل توجه است و آن اينست كه توجه كنيم مالكان محترم هم مستاجران را درك كنند و به وضعيت و بضاعت مستاجران دقت كنند و هواي اين عزيزان را داشته باشند
احتكار آپارتمان با توجه به وضعيت اقتصادي مردم اخلاقي نيست و همينطور الزام و سلب اختيار كردن از مالكان هم با امنيت اقتصادي همخواني ندارد
بيشتر املاك هم توسط مردم تفنني استفاده ميشود مثل ميليونها ويلا و منازل مجردي قشر توانمندتر. و آمار املاك خالي خيلي واقعي و قابل استحصال نيست
تقصیر ندارند عقلشان همینقدر میرسد
شرعاً حرام است .
افراط و تفریط بلای جان جامعه ما
اگر چه با کلیات این گزارش موافقم اما از آنطرف نمی دانم چرا در بین سرمایه دارهای ما یک عطش عجیبی برای خریدن ملک و بلا استفاده انداختن آن وجود دارد . و این یعنی اسراف به معنای واقعی کلمه .
در خیابان های شمالی شهر خانه های زیادی را می شناسم که بصورت ویلایی و حتی بصورت برج خالی از سکنه توسط افرادی خریداری شده و خود این افراد در خارج از کشور هستند و عمر برخی از این برج ها به دهها سال می رسد .
والله با هر منطق و اصول و عقیده ای به این کار افراد نگاه کردم نتوانستم دلیل این کار را بیابم .
چرا باید سرمایه های این کشور در قالب سیمان و آهن و آجر و سایر مصالح ساختمانی و کارگر صرف بشود بنای عظیمی ساخته بشود و سالها بلااستفاده بماند ؟
خب مردم ایران راه دررو زیاد دارن .قولنامه های قلابی
اگر نماینده ها رای ندن از جنس مردم نیستند.
اینکه عده ای مسکن می سازند و اجاره می دهند یا زمین می خرند بعد گران می فروشند سبب افزایش قیمت می گردد
به نظرم بهترین کاری هست که در شرایط فعلی میشه انجام داد.
بهتره از صاحبان خانه های خالی مالیات گرفته بشه و این مالیات برای ساخت بافت فرسوده و اجاره اون به افراد متقاضی با قیمت مناسب، هزینه بشه.
چرا مغلطه وسفسطه میکنید این موضوع در قانون مالک ومستاجر مورخ سال 1362 وجود داشت
حسنک اگر بیل زنی باغچه خودت را بیل بزن
هر دم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد .
چرا نگران کننده؟ اتفاقا طرح خوبی است. باید یکبار برای همیشه چرخه ویرانگر و آواره کننده موجر ومستاجر شکسته شود. دراین آشفته بازار قراردادهای هشت الی ده ماهه می بندند و برای اجاره سکه طلب می کنند.
اصل قضیه فکر خیلی خوبیه و فکر کنم کاملا موثره ولی پولش باید بره تو جیب مالک ... قضیه فرق کرده الان .... اینقدر گرانی بیداد میکند که واقعا چاره ای جز اینجور کارها نمونده ولی عادلانه ....مردم معرفی کردن رو شروع کنند و 10 تا مورد از طریق دادگستری اجاره بره بقیه حساب دستشون میاد یا میفروشن و یا اجاره میدن و هردو باعث کاهش قیمت ها میشود و کاهش قیمت مسکن تاثیر زیادی روی سایر کالاها دارد ....
در آمریکا مالک حق بلند کردن مستاجر را ندارد مگر به چند دلیل قابل اثبات که قانون تعریف کرده و اینه که الان طرف 5 ساله نشسته با اجاره همون 5 سال پیش و فقط 50 دلار گرون شده ....
گرانی مسکن کمر مردم را شکسته .... نون خشک هم میشه خورد ولی مسکن رو نمیشه نداشت.
چرا نویسنده همانند افراد کوچه بازاری قلم میزند باید نسبت به چنین طرحهایی ایرادات قانونی گرفت اگر نویسنده مقاله (که نیت خیر هم دارد) تخصص لازم را ندارد میتواند از اساتید حقوقی کمک بگیرد.
چی شد نظرات رو بستین ؟ یه قانون درست وحسابی هم طرح شه شما مخالفین ؟ بابا دمتون گرم با این مردمداریتون
اقدام خوبیه
فقط پولش رو بدن به خود مالک
اگر هم خواستن یه ریزه جریمه کنن.
این دیگه چه منطقی بود که نویسنده مقاله به عنوان مخالفت بیان کرده اند . اگه به قوانین کشورهای دیگه یه نیگاه می انداخت حرف نماینده رو تایید می فرمودن و قیاس مع الفارق نمیکردند
!!!!!
آقا چه ربطی داره.
یجای این طرح ها از دولت میخواستید نرخ ارز را کنترل کند، همه چیز خودش حل میشد
تکلیف خانه های خالی که بانکها دارن هم پس معلوم میششه...فکر کن....این طرح حتی اگه تصویب هم بشه که هیچوقت نمیشه.‌.هیچوقت اجرا نمیشه...
شما نویسنده چند تا خونه خالی داری?بد نگرانی
به هزار و یک دلیل کسی نخواد اجاره بده چی؟؟؟ مثلا برای فرزندش خریده، البته پول پاش داده بدون اینکه بهره پولی ماهیانه بگیره. نماینده جان شما بازار را کنترل کن گرون نشه
حاضر نیستند به حساب مردم سرکشی کنند و دارایی آنها را بابت مالیات و میزان دارایی برآورد کنند اما به خانه مردم می خواهند سرک بکشند. تناقض تا کجا؟
خجالت بكشيد دلار بالاي چهارده هزارتومان شده
الان من تو یه مجتمع هستم نصف بیشتر ش خالی هست
بهار دل ما مستاجرین میشه:))
شرایط ساخت و ساز مسکن رو تسهیل کنید
حالامالک چندخانه خالی هستی که اینقدرنگران شدی؟اتفاقا"طرح خیلی خوبیست اگرازمابهترون
اجازه انجام آنرادهند.
یعنی شماها بلدین از فرانسه و انگلیس و اسپانیا الگو بردارین؟؟؟؟ مملکت داری اونارو هم یاد می گیرین؟؟؟ شفافیت مالی - بانکداری بدون ربا - نظام حقوق و دستمزد - بهداشت و درمان - تحصیلات عادلانه و هزار تا چیز دیگه چی؟
این با اصول شرع مقدس اسلام که مالکیت را محترم می شمارد و در قرآن کریم به آن اشاره شده است کاملا مغایر است.ژ
همچينم كه گفتيد طرح بدي نيستا ! نميخوان كه مالكيتش را از صاحب خونه بگيرند بلكه ميخوان از خونه خالي بدون استفاده ، استفاده مفيد بشه. خيلي معني نداره يكي بياد خونه خالي بخره ولش كنه تا روزي كه گرون بشه و ... سرمايه بايد استفاده مفيد بشه نه راكد بمونه.اينجوري اگر ملت هميشه در صحنه راه فريبكاريش را پيدا نكنند شايد اجاره مسكن كمي ارزون بشه. البته شايد...
اتفاقا این کار خوبی هست
با فاسد مسکن و اتومبیل باید برخورد بشه
خانه و خاک و سرمایه کشور-متعلق به فرد نیست.
علت مخالفت تابناک با این پیشنهاد چیست
خنده دار است. آن وقت حکم شرعی چنین کاری چیست؟
لطفا به نمایندگان مجلس عزیز بگویید راه های بهتر هم هست.
واقعا اگه بتونن این کار را انجام بدن عالیه
یعنی من تو فکرم که فاز اوون ۳۰ نفر که یه همچین طرحی دادن چی بوده.
این قانون اگه وضع بشه عالیه. اونایی باید بترسن که خونه خالی دارن!
ملت فهیم وباشرف وقدردان ایران همانطورکه از خدمتگذاران صاقی چون مصدق وامیر کبیر و میرحسین موسوی وسید محمدخاتمی بخاطر خدمتگذاری صادقانه به نیکی یاد میکند وتا ابد قدردان زحمات آنان خواهدبود ازشیخ حسن روحانی بخاطر بیعدالتی در پرداختی بین کارمندان وبازنشستگان با وزرا ومقامات واجرای سیاستهای ویرانگر اقتصادی که کمر80درصد ملت را خم نمود ودرصد اندکی به ثروتهای بادآورده رسیدند متنفر و به نیکی یادنخواهند کرد
باید به این نماینده محترم یادآوری کرد که در فرانسه و انگلیس و اسپانیا خیلی از کارهای دیگر هم می کنند که با شرع مقدس اسلام ضدیت دارد
کارشون نمایتندگان شاید زیاد درست و کارشناسانه نباشه ولی نویسنده محترم این مقاله راه کار بهتری برای مقابله با این مدل احتکار دارند؟؟
متاسفانه در کشور ما با هم بادی و هر شایعه و هر تهدیدی صاحبان سرمایه به فکر ماهی گرفتن از اوضاع نابسامان میوفتن.
نویسنده این مقاله گویا خودش از همان صاحب خانه هاست که خون مردم را در شیشه کرده. طبیعیه که این طرح از نظر صاحب خانه های محتکر عجیب به نظر برسد. خیلی از کشورهای دنیا چنین قانونی هست و در ایران هم باید اجرا شود
کار خوبیه گرچه عمرا انجام بشه چون تو این دولت و مجلس ندیدم طرحی علیه افراد سرمایه دار مطرح بشه
یه کاری باید در این زمینه کرد
یارو دوازده واحد آپارتمان داره خالی گذاشته رفته آمریکا اجاره نمیده میگه با این نرخ دلار صرف نمیکنه
یه کاری باید در این زمینه کرد
یارو دوازده واحد آپارتمان داره خالی گذاشته رفته آمریکا اجاره نمیده میگه با این نرخ دلار صرف نمیکنه
در شرایط بحران همه باید به کمک هم بیایند حالا که پولدارها به میدان نمی آیند باید با قانون آنها را به میدان آورد
به هیچ وجه نگران کننده نیست مگر اینکه نویسنده محترم جز محتکران ملک باشند
اتفاقا بهترین طرح است،
ب جای بیان مشکل قانونی این طرح با مقایسه معل الفارق با زیرو آلات و ... در صدد فرافکنی بودید. طرح بسیار خوبیه قرار نیست با استناد ب قانون مالکیت دست ب احتکار زد وگرنه هر نوع احتکاری را میشه توجیه کرد.
اینهم دسته گلی دیگه از مقامات
خیلی هم خوبه.
مگه هر کاری که انگلیس و فرانسه و اسپانیا انجام بدن درسته؟
بسیار طرح خوبی است اما طبق معمول برای سرکاری ملت چون خود مسولان بیشترین میزان احتکار مسکن را دارند بنابراین در حد حرف و شوخی و یه چیزی گفته باشیم باقی می مونه
با سلام
بهتر بود که بررسی می کردند اگر شخصی دارای مثلا 3 واحد خالی به بالا باشد که از لحاظ زمین و یا ملک ارزش بالایی داشته باشد و مدت طولانی قصد فروش نداشته باشد
به این شخص فشار بیاورند که به ازای هر کدام از خانه های خالی مبلغی به عنوان مالیات به دولت بدهد و دولت با آن پول تسهیلاتی برای بی خانمانها در نظر بگیرد
فکر بی تفکّر !!!!!!!!!!!!!
برخلاف نظر نویسنده مقاله معتقدم اگر بدرستی طرح و اجرا شود بسیار هم مفید خواهد بود .
در محله ما در کرج صدها آپارتمان را دیده ام که به امید گرانتر شدن توسط سرمایه گذاران خریداری و رها شده اند ، چرا باید یکنفر چندین آپارتمان داشته باشد در حالی دیگری دربدر لانه موشی برای خانواده خود باشد .
جناب نویسنده اگر خود اجاره نشینی در این سالها را تجربه کرده باشد ، شرمسارانه از این مقاله بی ارزش عذرخواهی خواهد کرد .
هرچند اجرا کردن اش دشوار است اما اگر اراده و منابع لازم برای اجرا وجود داشته باشد، می تواند بخشی از مشکل را حل کند.رد!
سالهای زیادی است مشکل خانه های خالی وجود دارد و دولت هیچ راه حلی برای آن ارائه نکرد مجلس تصمیم درستی در مقابل انفعال دولت ها گرفته است
بابا ایول!! چگونه است که دیگر کشورها باید همه چیزشان را از ما یاد بگیرند، آنوقت ما سلب مالکیت را از آنها می آموزیم.
این قدری که شما گفتین بد نیست و اتفاقاً کلیتش خوب هست.
مشکلات زیادی در کشور وجود دارد که دولت به آنها توجهی ندارد
خیلی جالبه
درموردقوانین املاک مارابافرانسه مقایسه میکنن
امادرمواردآزادی مطبوعات ،انتخابات ،وامیدبه زندگی راباافغانستان مقایسه میکنن !
این بدترین گزینه برای مشگل منزل است
مجلس در ارتباط با سد آب شورکن گتوند هم باید دولت را وادار به تصمیم گیری کند
عجب فکری - عجیب بکراست
سیاست دولت در ارتباط با مشکلات سیاست همه چی آرومه ما چقدر خوشبختیم ، است
در همه جای دنیا اجازه نمی دهند تا افراد خانه را خالی نگه دارند.
چرا که اینکار احتکار کالا و حبس سرمایه کشور محسوب می شود.
اتفاقا جامعه ما به حدی از بی عدالتی رسیده که راهکارهایی به مانند این مورد بسیار ضروری است چون نتیجه و غایت ادامه این بی عدالتیها میشه جنگ داخلی و نابودی ایران پس باید ضربتی و عجیب برخورد شود.
به نظرم اقدام مثبتیه.
مال غصبی ؟
این که فرمودند درفرانسه مالکیت محترم نیست ودولت خانه خالی راتصرف میکندکذب محض است
باز هم قراره مردم رو بازی بدن
اتفاقا باید به اقایان گفت که در حوزه مسکن قانون وجود داره اونهم مربوط به دهه سی میشه که مربوط به قانون مالیات بر مسکنه هم در حوزه خرید و هم در حوزه اجاره هست.
اصل برخورد باخانه های خالی همان مالیات است ولی بعضی از این ها با اضافه کردن بندهای بی خاصیت می خواهند ان را به درازا بکشانند و اخر سر هم از تصویب خارج شود
کار خوبیه
واقعا که
باسلام بسيار طرح خوب و كاربردي و درستي است ، تا به كي در بخش مسكن سوداگري و منفعت جويي و بي مبالاتي ، وزارت مسكن كه به فكر نيست شهرداري كه كلا بي خيال ماجراست
روی کمونیستها رو هم سفید کرده اند.
چرا اینجورشدیم این سخن قطب عالم امکان است که مال وثروت فراوانی ندیدم الا درکنارش حقی ضایع شده است حقیقتا ثروتمندان کلان که هیچ کارخیری نمیکنند
ایکاش بجای این همه صنعت و تکنولوژی چند نفر از اروپا وارد میکردند...
از همچین نمایندگانی همین طرحها برمیاید
من کاری به اقداموت ناصحیح ربیس جمهور قبل ندارم. اما یکی از اقدامات مناسب دولتش مسکن مهر بود
من کاری به اقداموت ناصحیح ربیس جمهور قبل ندارم. اما یکی از اقدامات مناسب دولتش مسکن مهر بود، هر چند به نحو احسن انجام نشد، اما بسباری از افرادی رو که خواب خونه دار شون نمی دیدن خانه دار کرد، اون وقت وزیر مسکن کنونی اون را فقط تخطیه و فاقد ارزش یاد کرد و بیش از پنج ساله دم از مسکن اجتماعی میزنه و دریغ از اجرا. حالا طوری شده که مخالفان مسکن مهر هم در برابر این برخورد دولت کنونی با مسکن، طرح نصفه و نیمه مسکن مهر با شیرینی یاد می کنن.
واقعا که
چطور بلد نیستید اموال را از اختلاس گران پس بگیرید ولی بلدید ملک دیگران را غصب کنید ؟ا .
مطمئن باشید اگر این اتفاق بیفتد بعد از آن حتی یک خانه هم ساخته نخواهد شد و با قحطی خانه روبرو خواهیم شد
اتفاقا کار خیلی خوبیه . فقط اجرایی شدنش سخته.
تا یک بحران می خواد فروکش کنه و آرام بشه و ملت خودشونو جمع و جور کنن یک دسته کم مطالعه نامتخصص یک طرحی برنامه ای پیاده می کنن یک بحران بزرگتر می سازن...
این پیشنهاد بسیار عالی است هرچند با قوانین اروپا فاصله زیاد دارد در اروپا اگر احتکار ثابت شود خانه توسط دولت تصرف میشود
بنظر میرسد نویسنده محترم بجای انتقاد پیشنهاد بهتری بدهد
به آقای ابوتراب بفرمایید قانون ما بر اساس قانون اسلام است یا قانون کشورهای دیگر مانند فرانسه؟
منصفانه بنگریم
طرح بسیار خوبی است
توی این مملکت همه جیز اتفاق می افتد
طرح خیلی خوبیه سنگ نندازین
خانه خالی از طریق مصرف آب و برق و گاز براحتی قابل شناسایی هست
گزارش مردم این مسخره بازیابی چیه ؟
صدر درصد مخالف مالکیت فردی است.
طرف برای پسرش خانه خریده و یا هر دلیل دیگری حالا بیاید به زور اجاره بدهد؟؟؟؟؟
اتفاقا طرح بسیار خوبی است. در انگلیس اگر خانه ای برای یک سال خالی بماند 50 درصد مالیات دارد اما در ایران خرید خونه شغل شده خصوصا واسه بانک ها
کار بسیار خوبی است
رای دادن لیستی اونم به لیست تکرار می کنم
جالبه
کاش همه نوع قوانین را مثل کشورهای فرانسه و انگلستان الگو میکردید!
نویسنده احتمالا یا خانه دارد یا مواجب دولت تدبیر را میگیرد
تو این مملکت همه قانون ها به نفع اشراف و قدرتمندان نوشته شده. حالا یک بار هم دو نفر حرف حساب زدن شماها ترسیدین
معلومه که شماها اجاره نشین نیستید که اینجوری تیتر میزنید
پس لطفا شما خواهش کنید خونه ها رو اجاره بدن
برید از خونه های بانکی ها و ارگان ها شروع کنید که باعث گرونی بودند نه مردم عادی.
وقتي همه اجناس مصرفي و سرمايه ايي چند برابر شده و مسكن تنها دو برابر كه البته اگر هم اكنون كسي بخواهد مشغول ساخت شود قيمت تمام شده براي سازنده سي درصد گرانتر از قيمت فروش امروز است اين سخنان جز حرفهاي پوچ و ويرانگر خاصيتي ندارد
شما چرا سوختید ؟ نگرانید؟
با سلام من همیشه در مقابل قانون تسلیم ولی شما که میگوئید در فرانسه خانه های خالی رو به بی خانمانها میدهند یه پرس و جو هم بکنین
این طرح فضایی به جایی نمی رسد
زنده باد چنین نماینده عاقلی
اینها هستند که مردم را در جهت خرید ارز تشویق میکنند
پس راهی برای یک ایرانی نماند
تجارت و کسب ایستاد
بهره بانک هم در مقابل سود عددی است منفی
خرید ملک و سرمایه گذاری در کشور مساوی است با اجاره ملک توسط مراجع قضائی

پس راه حفظ پول ملی چیست؟
هیچ چیز جز خرید دلار یا خروج ازژ یا طلا
وقتی شایسته سالاری نباشه وکلای مجلس از این با شعورتر نخواهند بود! پس با تائید این فکر بکر به زودی در دنیا اول خواهند شد!
مگر حکومت سوییالیستی وکمونیستی است؟؟؟
حالا چرا شما ناراحتی یه طرح هم که ممکنه مشکل افراد بدون مسکن تواین وانفسا حل کنه مخالفت میکنید
همه هزینه ها آیا باید از جیب خود مردم باشد؟
خیلی هم خوبه
تابناک جان خیلی تلاش کردی که این طرح و درحد اسب تک شاخ عجیب توصیف کنی، وبا تاکید بر اینکه قراره درامد به دادگستری برسه حس ترس الکی به مخاطب القا کنی.البته صد در صد این طرح پر از اشکال و حتی تضاد و تناقضه اما دلیل نمیشه شما اصل قضیه رو بکوبی. چرا تعارض با مالکیت شخصی رو علم کردی؟ مگه محتکرین پوشک و ماشین از پول خودشون احتکار نکردن؟ پس چرا واسه مسکن باید راحت احتکار کنن و آنقدر خونه رو اجاره ندن تا مستاجر مجبور بشه به نرخ مالک طمع کارش تن بده؟ نمیدونم چرا درکش برای بعضی ها انقدر سخته که خونه ساختن و خالی نگه داشتن عین احتکاره و فقط برای طمع گرون فروختن این کار انجام میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
من امسال 500 میلیون پول برای خرید خونه در منطقه ده تهران دادم توقع داری اجاره بدم ماهی 500 هزار تومان؟ طبعا وقتی کل زندگیم را برای خرید یه خونه 70 متری دادم حاضر نیستم ماهی کمتر از 2.5 میلیون اجاره بدم. اگر زوره و مستاجر زوری قراره توش بیاد خونه را با مستاجرش آتش می زنم
خیلی هم عالی
دلیل مخالفتتو نمیفهمم تابناک
همه جای دنیا این قوانین هست
واقعن چه لزومی داره بعضیا ده تا ده تا خونه خالی دارن ؟؟؟
تو همین امریکا از خونه های خالی اینقدر مالیات سنگین میگیرن که بعد از شش ماه از ارزش اون خونه بیشتر میشه و در نتیجه هیچ کس پولشو تو مسکن نمیبره میبره تو تولید.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
اتفاقا مثال خوبی زدید
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
ایکاش میفرمودیدکدام آمریکا
ناشناس
| - |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
شما از کجا فهمیدید در همه جای دنیا قوانین چنین است ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
داداش یا آبجی شما امریکا رفت و آمد داری یا اونجا
ساکن هستی؟مضنه ملک تو محله شما تو ایالات متحده
چنده؟ واسه یه آپارتمان 60 متری چقدر مالیات میگرن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
میخواستی بگی آمریکایی خوب باش
مگه ما اینجا تولید داریم که پول مردم بره تو تولید
همه انواع مالکیت مذموم است الا خرید و احتکار خود رو !
اول تحقيق كنيد و بعد بنويسيد در رابطه با قوانين كشور هاى ديگر دوم معلوم است كه تعدادى افراد سعى بر مصادره مال أموال مردم دارند سوم اينكه حق مالكيت را نقض كنند، بسيار تاسف بار است، اين حركات فقط باعث مشكلات و دشمنى بيشتر ميان مردم عام و خاص خواهد شد.
خیلی هم عالی..........
یک راهکار ساده وجود داره .هر فرد ایرانی برای داشتن تا ۵۰متر زیربنا معاف از مالیات باشه . یعنی یک خانواده سه نفری تا ۱۵۰متر زیربنا معاف از مالیات میشن . در اینصورت اگر فردی اضافه از این مسکن داشت ،به ازای مقدار بیشتر سالی ۱۰درصد مالیات میده . به طور مثال بنده یک خانه ۶۰متری می خرم تا ۵۰درصد معاف از مالیات بقیه اش از ۱۰متر باقیمانده سالی ۱۰درصد کسر شود . با این روش یک تیر و دو نشان است . الف . کاهش احتکار مسکن . ب. افزایش موالید برای داشتن زیربنای بیشتر
گرفتن مالیات زیاد از دارندگان واحدهای خالی منطقی است ولی این پیشنهاد به این صورت که در فرصت یک ماهه باید اجاره داده شود خیلی مسخره است چون به راحتی با یک قرارداد سوری با بستگان و دوستان میشود آن را به راحتی دور زد.
اگرنمایندگان محترم مجلس مانبودند میگفتیم این طرح بخاطر بازهم گرانترکردن قیمت دلاروبرای بهمریختن اقتصاد مملکت است
هیچ جای دنیا همچین قوانین خنده داری نیست
طرح تکمیلی فقط با امضا اینجانب:
جهت حل مشکل ازدواج: دختران وپسران مجرد را مردم گزارش داده وپس از مهلت یکماهه بعقد و ازدواج یکدیگر در آیند. مهریه وشیر بها و جهازی به صندوق دادگستری ریخته خواهد شد.
این زوجها در اجاره خانه های طرح قبلی اولویت خواهند داشت.
قدیما میگفتن نماز خوندن درجای قصبی حرام هست
نماينده هاي ما رو نگاه .
شکی نیست که چنین طرحی آنقدر دارای اشکالات اساسی و ابهام است که اجرای آن غیر ممکن است .
طرح عنوان شده بسیار خطرناک وغیر منطقی
به نام خداوند یکتا
با سلام؛
طرح خیلی هم خوب می باشد، چون واقعا دلیلی ندارد که هر کس پول داشت می تواند با احتکار هر جنسی، قیمت آن را بالا ببرد. حال طلا باشد، مسکن باشد، دلار باشد. به نظر صاحب مقاله و تابناک با اهریمن قدرت، ثروت دوست می باشد.
حالا یه کار خوبی مجلس می خواهد انجام بدهد که سرانجامش هم معلوم نیست تو دیگر چرا؟؟؟؟
اوانایی که دوتا و 3تا خونه دارن کم نیسن
باسلام، نفروختن و به اجاره ندادن ملك و يا آپارتمان مازاد برنياز هر فرد عين احتكار است .
اینکار نه
نتنها در مورد مسکن و زمین شهری باید صورت می گرفت
چرا در انتظار بررسی هارو چاپ نمیکنی نکنه خودت خونه خالی داری دلت نمیاد مالیات بدی؟
عجب مسلمان هایی
من که به عنوان یک شهروند ایرانی از این نمایندگان مجلس هیچ توقعی ندارم.
خب مالیات بگیرن چه کاریه توقیف
تنها راه چاره مسکن واقعی کردن و کنترل قیمت آنست!
به نظر من هر گونه چیزی که از مردم گرفته شود درست نیست مگر اینکه کسی به ناحق ودستحتی ا درازی به جایی ان اموال را بدست اورده باشد اینقدر مردم را حریص اموال دیگران نکنید حتی زمینها واموالی هم که متعلق به دولت است را نباید به کسی داد چون انها هم متعلق به کل کشور است هر کس می خواهد حاتم بخشی کند از جیب مبارک خود کند
یک دوستی تعریف میکرد که اقوامشان در دانمارک زندگی میکردند. در آنجا همه مشاورین املاک وکیل هستند. یعنی اگاه به قانون.‌ پس اگر تخلفی کنند نمیتوانند اظهار بی اطلاعی نموده و بی مجازات نمیمانند. از طرفی دیگر برای اجاره مسکن، از طرف شهرداری ماموری ملک را بازدید نموده و با توجه به امکانات، سال ساخت و متراژ بنا، سقف قیمتی معین مینماید و اگر مالک بیشتر از نرخ تعیین شده اجاره بها دریافت نماید جریمه های وحشتناکی به دنبال دارد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل