بازدید 4224

واردات اتوبوس‌های دست دوم؛ دور باطل مدیریت شهری در پایتخت

مجید کیانپور سیده فاطمه ذوالقدر محمد محمودی شاه نشین
کد خبر: ۸۳۳۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶ 12 September 2018

خرید اتوبوس های خارجی همواره یکی از پرونده های اولویت دار شهرداری تهران در ادوار مختلف بوده است، موضوعی که با توجه به کمبود ناوگان اتوبوسرانی و همچنین عدم اعتماد مسئولان و مدیران شهری به تولید داخلی، مورد بحث و طرح قرار گرفته است.

اخیرا محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از خرید اتوبوس های دست دوم خبر داد و اعلام کرد که به منظور رفع مشکل کمبود ناوگان اتوبوسرانی کمیسیون حمل و نقل و ترافیک کلانشهرها پیگیری کرده است که از سایر کشورها اتوبوس هایی با عمر بالای پنج سال خریداری شود.

از سوی دیگر بحث عمر مفید اتوبوس های وارداتی مورد بحث گرفته، به طوری که بر اساس مصوبه هیأت وزیران در سال 90، عمر مفید اتوبوس حدود 8 سال است، با این احتساب اگر شهرداری تهران اقدام به واردات اتوبوس های با عمر بالای 5 سال کند، ناوگان اتوبوسرانی پایتخت تنها سه سال برای به کارگیری و استفاده استاندارد از اتوبوس های مربوطه را خواهد داشت.

واردات تجهیزات دست دوم، استراتژی جدید مسئولان/ تشدید بحران آلودگی هوا با به کارگیری محصولات استوک

مجید کیان پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به برنامه ریزی شهرداری تهران برای واردات و خرید اتوبوس های دست دوم خارجی برای رفع کمبود ناوگان اتوبوسرانی پایتخت، گفت: به طور حتم این گونه طرح ها و اقدامات کاملا غیرکارشناسی و ناپخته است و اجرای آن مشکلاتی را برای مردم تهران ایجاد می کند.
مجید کیان پور

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وضعیت کنونی تهران در بحث آلودگی هوا و همچنین به کارگیری اتوبوس های فرسوده به هیچ وجه خوب نیست، حال با طرح ایده هایی مانند واردات اتوبوس های دست دوم و بالای عمر 5 سال، قطعا وضعیت در این حوزه بدتر از گذشته خواهد شد.

وی تصریح کرد: به نظر مسئولان شهرداری و متولیان حوزه حمل و نقل عمومی و درونی شهری، به جای واردات خودروهای دست دوم خارجی، باید از ظرفیت های داخلی و استفاده از اتوبوس های تولید داخل استفاده کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به طرح برخی مسائل مبنی بر اینکه استفاده از اتوبوس های خارجی دست دوم از نظر کاهش آلودگی بسیار بهتر از تولید داخلی است، افزود: این استدلال به هیچ وجه کارشناسی نیست و این رویکرد به معنای پاک کردن صورت مسئله است، از این رو به نظر من به جای طرح این موضوعات، مسئولان باید در جهت تقویت کیفیت و توسعه محصولات داخلی گام بردارند.

کیان پور ادامه داد: متأسفانه رویکرد و استراتژی اشتباهی اخیرا در کشور شکل گرفته که دستگاه ها و مسئولان به جای خرید تجهیزات سفر و جدید، به دنبال خرید و واردات تجهیزات دست دوم هستند که این مسئله در آینده بحران آلودگی زیست محیطی را در پایتخت رقم خواهد زد.

وی گفت: به نظر من شهرداری به جای خرید چند صد دستگاه اتوبوس دست دوم خارجی، باید نسبت به خرید و واردات صفر اما با تعداد کمتر اقدام کند.

ذوالقدر:اتوبوس‌های فرسوده و دست دوم معضل جدید پایتخت/ خرید اتوبوس های داخلی اولویت اصلی مدیریت شهری باشد

همچنین فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره رویکرد جدید شهرداری تهران برای خرید و استفاده از اتوبوس های دست دوم، گفت: به طور حتم استفاده از تجهیزات و وسایلی که دچار نقص و مشکل فنی هستند، خود یک معضل جدید و بزرگ برای پایتخت خواهد بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر من در شرایط کنونی اولویت شهرداری تهران، باید خرید تجهیزات و وسایل نقلیه داخلی و سپس وسایل نقلیه نو و صفر خارجی باشد، زیرا عملا خرید اتوبوس با عمر بالای 5 سال، تهران را در سال های پیش روی دچار مشکل خواهد کرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر متولیان حوزه مدیریت شهری باید برنامه ریزی دقیقی را برای استفاده از وسایل نقلیه به ویژه اتوبوس های داخلی صورت دهند، البته این مسئله در صورت تقویت و کیفیت بخشی به تولیدات داخلی باید محقق شود.

محمودی: اتوبوس های بی کیفیت و غیراستاندارد شماره گذاری نمی شوند

همچنین محمد محمودی شاه نشین عضو مجمع نمایندگان استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به برنامه شهرداری تهران برای خرید اتوبوس دست دوم، گفت: به طور حتم تمام نهادها و دستگاه های متولی در برنامه ریزی های خود در گام نخست باید سلامت شهروندان را در نظر بگیرد.

نماینده مردم شهریار، قدس، ملارد در مجلس شورای اسلامی، کیفیت و استاندارد را ملاک خرید اتوبوس های درونی شهری برای پایتخت دانست و افزود: به طور حتم اگر شهرداری اقدام به خرید اتوبوس های بی کیفیت و غیراستاندارد بکند، نیروی انتظامی این وسایل نقلیه را شماره گذاری نمی کند.

وی ادامه داد: در گذشته نیز بحث خرید اتوبوس های برقی از سوی شهرداری تهران مطرح شده بود، حال باید مشخص شود که آیا طرح جدید این نهاد نیز مبتنی بر برنامه ریزی قبلی است یا اینکه واقعا می خواهند اتوبوس های دست دوم دیزلی را جایگزین ناوگان فرسوده کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل