بازدید 2070

۱۳۰ روز باد و گردوغبار در ۱۶۰ روز اخیر

کد خبر: ۸۳۱۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳ 05 September 2018

در حالی هنوز سالجاری به نیمه نرسیده و حدود 167 روز از آن سپری شده است که به گفته رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان از ابتدای امسال تا کنون 130 روز در زابل همراه با باد، گردوخاک و توفان سپری شده است.

محمود دیانتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای امسال تا کنون از ایستگاه هواشناسی زابل 130 روز پدیده های خاکداری نظیر باد و گردوخاک، توفان و گردوخاک و انواع گرد و غبار گزارش شده است که به نسبت روزهای باقی مانده از سال جاری قابل توجه است.

وی افزود: در این 130 روز حدود 85 روز دید افقی به 5000 متر یا کمتر از آن رسید و حداقل 21 روز توفان شن یا گردوخاک گزارش شده است.

رئیس شبکه پایش هواشناسی گفت: در این مدت حداقل 26 روز بیشینه سرعت وزش باد بین 100 تا 122 کیلومتر بر ساعت بوده و حداقل 21 بار پدیده توفان شن یا گردوخاک گزارش شده است.

وی تصریح کرد: به لحاظ علمی توفان و گردوخاک، پدیده ای است که به سبب وزش باد شدیدی که حداقل سرعت آن 54 کیلومتر بر ساعت است، دید افقی را به زیر هزار متر کاهش می دهد اما در روزهایی که توفان و گردوخاک در زابل رخ داده گاهی سرعت وزش باد به 120 کیلومتر بر ساعت رسیده و دید افقی نیز به 150 متر کاهش یافته است.
دیانتی ادامه داد: این شرایط چند روز غلظت ذرات معلق در هوا را تا بیش از 60 برابر حد مجاز افزایش داد.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: از ابتدای امسال 122 روز بیشینه سرعت وزش باد در زابل بیش از 70 کیلومتر بر ساعت بوده است و در اکثر قریب به اتفاق این روزها به سبب خیزش گردوغبار از کیفیت هوا کاسته شد و دید افقی نیز کاهش یافت.

وی با بیان اینکه هنوز بادهای 120 روزه شمال استان ادامه دارد، افزود: به صورت معمول بازه زمانی فعالیت وزش بادهای 120 روزه از نیمه های اردیبهشت هر سال تا اواسط شهریورماه است اما بررسی های آماری نشان می دهد در فصل پاییز و اواخر زمستان نیز با تغییر الگوی های سینوپتیکی با توجه به ژئومورفولوژی منطقه، بادهای شدیدی رخ می دهد که سبب خیزش گردوغبار و کاهش کیفیت هوا می شود.

**80 روز از 93 روز با دمای بیش از 40 درجه سپری شد

دیانتی درباره وضعیت دمایی زابل در سه ماهه منتهی به شهریور امسال گفت: از خرداد تا پایان مرداد امسال بیشینه دمای هوای زابل در 81 روز بیش از 40 درجه سلسیوس شده است. یعنی فقط 12 روز دمای هوا در این سه ماه زیر 40 درجه بوده است.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: در همه روزهای تیرماه دمای هوای زابل بین 41 تا 47 درجه سلسیوس بوده که همزمان در 25 روز با باد و گردوخاک همراه شده است.

وی با بیان اینکه در مرداد ماه نیز 27 روز دمای هوای زابل بیش از 40 درجه سلسیوس بوده است، ادامه داد: 29 روز از این ماه در زابل با پدیده باد و گردوخاک همراه بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی